Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 05-Δεκ-2018 15:17

    Ευ. Βενιζέλος: Θα έχουμε μαζική προσφυγή στη Δικαιοσύνη νέων συνταξιούχων

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ευ. Βενιζέλος: Θα έχουμε μαζική προσφυγή στη Δικαιοσύνη νέων συνταξιούχων

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 15:59

    Τη μαζική προσφυγή στην δικαιοσύνη των νέων συνταξιούχων με αίτημα την ίση μεταχείριση με τους παλαιούς προέβλεψε ο Ευάγγελος Βενιζέλος μιλώντας στην Επιτροπή για την Συνταγματική Αναθεώρηση. Ο ίδιος επανέλαβε πως δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι η χώρα βγήκε από την κρίση, ενώ δεν απέκλεισε νέα χειρότερη, εξαιτίας της κατάστασης της οικονομίας.

    Σε ό,τι αφορά την έκβαση της συζήτησης για την Συνταγματική Αναθεώρηση, η άποψη του εγνωσμένου κύρους καθηγητή του Συνταγματικού Δικαίου ήταν πως η τύχης της θα κριθεί συνολικά από το εάν θα συμπεριληφθεί σε αυτήν και η αναθεώρηση του άρθρου 16 για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων-πρόταση της ΝΔ με την οποία συμφωνεί και ίδιος.

    Όπως είπε ο κ. Βενιζέλος, εάν δεν αποφασιστεί τώρα η αναθεώρηση του άρθρου 16, "τότε είναι πολύ πιθανό η επόμενη Βουλή με μια άλλη κυβέρνηση να αποφασίσει να θυσιάσει όλη την αναθεώρηση". Στην περίπτωση αυτή βέβαια δεν θα αλλάξουν ούτε τα άρθρα στα οποία φαίνεται να υπάρχει σύμπτωση απόψεων μεταξύ κυβέρνησης –αντιπολίτευσης, δηλαδή η αποσύνδεση της διάλυσης της Βουλής από την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, και το άρθρο 86 για το νόμο περί ευθύνης υπουργών.

    Ειδικά για το άρθρο 16 ο κ. Βενιζέλος σημείωσε πως στην Ελλάδα σήμερα ισχύουν 28 διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα όσες οι χώρες της Ε.Ε και κανένας δεν μπορεί να απαγορεύσει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Ενώ τόσο ο κ. Βενιζέλος όσο και η εισηγήτρια της ΝΔ κ. Νίκη Κεραμέως και ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Κωστής Χατζηδάκης που ακολούθησαν αναφέρθηκαν στο παράδειγμα της Κύπρου.

    Κ. Χατζηδάκης: Ακόμα και η Βενεζουέλα έχει μη κρατικά ΑΕΙ

    Μάλιστα αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του κ. Χατζηδάκη πως μόνο στην Κούβα το Μπουτάν και την Βόρειο Κορέα, και την Ελλάδα δεν επιτρέπεται ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων και ιδιωτικών πανεπιστημίων. "Εν τω μεταξύ η Κούβα και το Μπουτάν έχουν ήδη ανοίξει μη κρατικά πανεπιστήμια, ενώ ακόμα και η Βόρεια Κορέα έχει φέρει ένα άλλο μοντέλο. Έψαξα ακόμα και στην Βενεζουέλα και βρήκα πως και εκεί επιτρέπουν μη κρατικά. Ακόμα και η Κύπρος με ψήφο του ΑΚΕΛ, που πας στα γραφεία τους και βλέπεις τον Λένιν και τον Στάλιν, έδωσαν το πράσινο φως. Εσείς εδώ τι κάνετε ακριβώς;" τόνισε ο κ. Χατζηδάκης. "Παριστάνουμε την τελευταία κομμουνιστική χώρα επί της γης;".

    Απαντώντας ο πρώην υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς ανέφερε πως όσα είπε η κ. Κεραμέως για την μεταρρύθμιση στην Παιδεία και τα ΑΕΙ "του προκάλεσαν μια ανατριχίλα".

    Ενώ ο Αδωνις Γεωργιάδης κατηγόρησε την κυβέρνηση για τη στάση της στο Αρθρο 16 και ιδιαίτερα για το πανεπιστημιακό άσυλο, λέγοντας πως "εγώ για να πάω να μιλήσω σε πανεπιστήμιο θέλω κλούβες ΜΑΤ. Για ποιά ελευθερία ιδεών μιλάτε;". 

    Τι είπε ο Ευ. Βενιζέλος για το Κοινωνικό κράτος 

    Απόσπασμα από την τοποθέτηση του κ. Βενιζέλου για το Κοινωνικό Κράτος: "Το μεγάλο πρόβλημα αφορά το Κοινωνικό Κράτος. Στην Ελλάδα έχουμε ένα Κοινωνικό Κράτος Δικαίου, έχουμε ένα επίπεδο προστασίας των κοινωνικών δικαιωμάτων, έχουμε ένα πολύ ισχυρό "κοινωνικό κεκτημένο", το "κοινωνικό κεκτημένο" είναι πάντα σχετικό, δεν είναι απόλυτο διότι πρέπει να έχει ένα περιθώριο εκτίμησης ο κοινός νομοθέτης με βάση την οικονομική συγκυρία και τις δημοσιονομικές δυνατότητες.

    Ποιο είναι το πρόβλημα του κοινωνικού κράτους στην Ελλάδα; Είναι αυτό που είναι σε όλη την Ευρώπη. Η Ευρώπη είναι κοινωνική Ευρώπη. Χωρίς κοινωνικό κράτος δεν υπάρχει ευρωπαϊκή ταυτότητα, δεν υπάρχουν τα θεμελιώδη πλεονεκτήματα του ευρωπαϊκού πολιτικού και θεσμικού πολιτισμού. Αλλά υπάρχει μια πολλαπλή κρίση του ευρωπαϊκού κοινωνικού κράτους. Τι κρίση;

    Πρωτίστως δημογραφική, που την έχουμε και στην Ελλάδα, και δημοσιονομική. Επιπλέον εμείς είχαμε θεμελιώδεις ανισορροπίες, συστημικές ανισορροπίες του Κοινωνικού Κράτους. Έχουμε ένα κοινωνικό κράτος το οποίο δαπανά πρωτίστως για τις συντάξεις, δαπανά για την ασφάλιση υγείας αλλά δεν έχει προνοιακό πυλώνα και τα επιδόματα δεν οδηγούν σε μια σημαντική μείωση του επιπέδου φτώχειας- μετά τις μεταβιβαστικές πληρωμές.

    Αυτό πρέπει να το κάνουμε δια του Συντάγματος; Μπορούμε να το κάνουμε με το Σύνταγμα; Όχι. Αυτό είναι το ζήτημα συντονισμένων, επίπονων πολιτικών που βεβαίως θα προσλαμβάνουν τη μορφή νόμου εντός του ισχύοντος επαρκεστάτου πλαισίου του Συντάγματος , αλλά και με βάση  τα διδάγματα της δεκάχρονης οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης.

    Ποιο είναι το βασικό δίδαγμα της οικονομικής κρίσης; Η Ελλάδα βγαίνει μετά από αυτήν την περιπέτεια, αν βγαίνει. Δυστυχώς κινδυνεύει να ξανακυλήσει σε χειρότερη περιπέτεια δημοσιονομική και χρηματοοικονομική το επόμενο διάστημα. Ποιο είναι λοιπόν το συνταγματικό μας δίδαγμα; Ότι θα έρθουμε και θα κάνουμε στην Αναθεώρηση του Συντάγματος ασκήσεις συνταγματικής ρητορείας; Συνταγματικού βολονταρισμού; Και τελικά συνταγματικού λαϊκισμού; Ένα ποσοστό συνταγματικής ρητορείας είναι αναπόφευκτο γιατί γενετικά, ιστορικά, τα πρώτα συντάγματα είχαν διακηρυκτικό χαρακτήρα, ήταν κείμενα τα οποία είχαν πομπώδη χαρακτήρα και όσο κι αν επικράτησε μετά η λεγόμενη μηχανιστική λογική στα συντάγματα, η πιο  τυπική, φορμαλιστική, νομική εκφορά του κανονιστικού λόγου, υπάρχει ένα στοιχείο ρητορείας το οποίο λειτουργεί και νομιμοποιητικά. Κάθε Σύνταγμα εκπέμπει και μια συνταγματική θεολογία. Αλλά, όταν έχεις περάσει  αυτά που έχεις περάσει το βασικό για τα κοινωνικά δικαιώματα ποιο είναι; Η δημοσιονομική επάρκεια. Η ρήτρα δημοσιονομικής δυνατότητας. Όταν δεν μπορείς να λύσεις το θέμα αυτό μπορείς να αρκεστείς στον συνταγματικό βολονταρισμό;  Πάντα υπάρχει ένα στοιχείο βολονταρισμού στις συνταγματικές μεταβολές και στην πολιτική γενικότερα. Αλλά είναι αυτό το φοβερό δίλημμα: Θα επικρατήσει η οικονομία της πολιτικής; Θα επικρατήσει το οικονομικό του νομικού; Μα είναι δυνατόν να μην λες την αλήθεια στην κοινωνία, στο λαό, στο εκλογικό σώμα για το δημοσιονομικό πλαίσιο και τις δυνατότητες;

    Άρα στην πραγματικότητα μπαίνουμε ξανά στην παλιά συνταγή, δηλαδή στην συνταγή της απουσίας δημοσιονομικής επίγνωσης και δημοσιονομικής ειλικρίνειας. Και παρεισάγοντας  νέους όρους, νέες εκφράσεις που είναι ερμηνευτικά ανεπεξέργαστες, στην πραγματικότητα υπονομεύουμε την προσπάθεια της νομολογίας να διατηρήσει ένα επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης. Είναι αγώγιμα τα υπάρχοντα κοινωνικά δικαιώματα; Βεβαίως είναι. Στον πυρήνα κάθε κοινωνικού δικαιώματος υπάρχει ένα ατομικό δικαίωμα. Αρχαϊκό και πολύ σκληρό. Τα κοινωνικά δικαιώματα είναι αγώγιμα μέσω της αρχής της ισότητας, της αναλογικής ισότητας και μέσω της προστασίας της αξίας του ανθρώπου. 

    Το άρθρο 21 και το άρθρο 22 αποκτούν περιεχόμενο μέσω του άρθρου 2 παράγραφος 1 και 4 παράγραφος 1. Αλλά,  αυτό σημαίνει αναδρομικά. Αποκατάσταση των περικοπών των συντάξεων, σύμφωνα με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αυτό σημαίνει νέα αναδρομικά, γιατί τώρα που διατηρείται  η προσωπική διαφορά,  οι νέοι συνταξιούχοι προφανώς θα προσφύγουν αξιώνοντας ίση μεταχείριση με τους παλιούς  όταν έχουν ίδια χρόνια ασφάλισης και ίδιες ή μεγαλύτερες εισφορές. 

    Αυτό είναι το θέμα που έχουμε να λύσουμε. Τις δημοσιονομικές επιπτώσεις αυτών των αποφάσεων. Διότι, ναι μεν πρέπει να έχουμε ένα στόχο δημοσιονομικό για τη συνολική συνταξιοδοτική δαπάνη, αλλά η εσωτερική κατανομή της δαπάνης πρέπει να σέβεται την αρχή της αναλογικής ισότητας. Όταν το περιθώριό σου  είναι μεταξύ 700 ευρώ  και 1.100 ευρώ, προφανώς από ένα σημείο και μετά ακυρώνεις τη λογική του διανεμητικού ασφαλιστικού συστήματος και τη λογική της  καταβολής εισφορών. 

    Η χώρα δεν έχει ασφαλιστικό σύστημα.  Η χώρα έχει ένα εθνικό σύστημα υγείας που πεθαίνει. Η χώρα δεν έχει προνοιακό σύστημα. Είχαμε εφαρμόσει το 2014 πιλοτικό πρόγραμμα εγγυημένου επιπέδου διαβίωσης και  ελαχίστου  εισοδήματος  σε 13 νομούς. Θα έπρεπε αυτό να συνεχιστεί. Σε έναν νομό ανά περιφέρεια.

    Άρα να πούμε την αλήθεια: ότι χρειαζόμαστε δημοσιονομικό πλαίσιο, πόρους και λογική διαχείρισης των στόχων αυτών. Και όχι ρητορείες,  εξαγγελίες και ευκολίες. Η ευκολία είναι το βήμα προς τη δημαγωγία, τον λαϊκισμό και την ανευθυνότητα. Δηλαδή είναι η δια  του Συντάγματος επαναφορά της δημόσιας συζήτησης στο επίπεδο πριν την κρίση, χωρίς να έχει μεσολαβήσει τίποτα. Αυτό είναι το μεγάλο θέμα".

    Μαρία Νταλιάνη

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων