Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 21-Νοε-2018 12:58

    Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Ανάπτυξη 2,5% το 2019 – "κίνδυνοι" λόγω εκλογών και αναδρομικών

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 13:20

    Της Δήμητρας Καδδά

    Το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ) στη γνώμη του για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2019 θεωρεί ότι οι στόχοι είναι επιτεύξιμοι, ωστόσο προειδοποιεί ότι υπάρχει μία σειρά από αβεβαιότητες.

    Αποκαλύπτοντας τους βασικούς στόχους του προϋπολογισμού του 2019 που κατατίθεται σήμερα στη Βουλή επιβεβαιώνει τη μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 250 εκατ. ευρώ το 2019, αλλά και ότι κόπηκαν στο μισό (στα 51 εκατ. ευρώ) οι επιδοτήσεις εισφορών των νέων εργαζομένων. 

    Από την άλλη, καταγράφει ότι διπλασιάστηκε στα 400 εκατ. ευρώ το επίδομα στέγασης, αλλά και ότι οι παροχές κλείδωσαν στα 910 εκατ. ευρώ. 

    Το πρωτογενές αποτέλεσμα υπολογίζεται σε 3,96% του ΑΕΠ φέτος και σε 3,60% το 2019, ενώ η ανάπτυξη υπολογίζεται στο 2,5% του ΑΕΠ το 2019. 
     
    Η γνώμη του Δημοσιονομικού Συμβουλίου

    Αναφέρει το Συμβούλιο ότι "υιοθετεί τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις επί των οποίων στηρίζεται το σχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2019" αλλά με επισημάνσεις: Κάνει σαφές ότι η εκτέλεση του προϋπολογισμού θα επηρεαστεί από την έκβαση ορισμένων αβεβαιοτήτων που αφορούν σε εξελίξεις τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο διεθνές περιβάλλον:

    * Στο εσωτερικό, επισημαίνει ότι "οι δημοσιονομικές ισορροπίες θα μπορούσαν να διαταραχθούν σε περίπτωση κατά την οποία θα γίνονταν δεκτές προσφυγές κατά εισοδηματικών περικοπών με  υψηλό δημοσιονομικό κόστος και αμφισβητούμενη νομιμότητα.

    Όλες οι πολιτικές δυνάμεις πρέπει να αξιολογήσουν ότι η οξύτητα των πολιτικών αντιπαραθέσεων δεν θα πρέπει να καλλιεργήσει αβεβαιότητες ως προς τους στόχους της ακολουθούμενης δημοσιονομικής πολιτικής, σε έκταση που να επιτρέπει την ανάπτυξη  καιροσκοπικών συμπεριφορών σχετικά με την εκτέλεση των φορολογικών υποχρεώσεων των πολιτών. Σε ό,τι αφορά τις δημόσιες δαπάνες, θεωρούμε αναγκαίο να υπογραμμιστεί ότι η συνεπής εκτέλεση του προϋπολογισμού σε μια προεκλογική χρονιά θα έχει καίρια σημασία για την εμπέδωση της αξιοπιστίας της ελληνικής οικονομίας".

    * Στο εξωτερικό αναφέρει ότι "οι εξελίξεις αναφορικά με τον ιταλικό προϋπολογισμό και τη συμφωνία Ε.Ε. και Ηνωμένου Βασιλείου για τους όρους του Brexit, είναι δυνατό να επιβαρύνουν τη μεταβλητότητα που έχει καλλιεργήσει ο νέος προστατευτισμός στις διεθνείς συναλλαγές και η άνοδος των τιμών των καυσίμων. Σε αυτές τις συνθήκες, θα ήταν δυσχερέστερη η επιβεβαίωση των μακροοικονομικών προβλέψεων και η υλοποίηση των στόχων του προϋπολογισμού".

    Στην έκθεση που υπογράφει ο Πρόεδρος του ΕΔΣ Παναγιώτης Κορλίρας γίνεται σαφές ότι "το υψηλό δημόσιο χρέος αφήνει περιορισμένα περιθώρια ελιγμών σε περίπτωση αρνητικής μακροοικονομικής συγκυρίας". 
     
    Στόχοι Προϋπολογισμού

    Αναφορικά με τα δημοσιονομικά μεγέθη, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού του 2019 που αποκαλύπτει το ΕΔΣ,  το ισοζύγιο της Γεν. Κυβέρνησης κατά ESA αναμένεται να διαμορφωθεί σε 1.132 εκατ. ευρώ, ήτοι 0,6% του ΑΕΠ και το πρωτογενές ισοζύγιο σύμφωνα με τη μεθοδολογία της ενισχυμένης εποπτείας σε 6.945 εκατ. ευρώ, ήτοι 3,6% του ΑΕΠ. "Κατά συνέπεια, ο στόχος που έχει τεθεί για πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,5% του ΑΕΠ επιτυγχάνεται. Η προσδοκία επίτευξης του στόχου αυτού κρίνεται ως ρεαλιστική. Στη διαπίστωση αυτή συγκλίνουν όλες οι σχετικές προβλέψεις των διεθνών οργανισμών" αναφέρεται.

    Σημειώνεται πως το δημοσιονομικό αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης για το 2019, όπως προβλέπεται στην εισηγητική έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού, είναι χαμηλότερο από το αντίστοιχο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ 2019-2022), ενώ εκπεφρασμένο σε διαρθρωτικούς όρους (2,2% του δυνητικού ΑΕΠ) υπερκαλύπτει τα όρια που προβλέπονται στο Δημοσιονομικό Σύμφωνο.

    Αναλυτικότερα, τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού αναμένεται να ανέλθουν σε 53.806 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 190 εκατ. σε σχέση με το 2018 και κατά 392 εκατ. σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ. "Η αύξηση αυτή προέρχεται κυρίως από την αύξηση των εσόδων από το ΦΠΑ, την αύξηση των εσόδων από τους φόρους εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων και τους λοιπούς τρέχοντες φόρους, καθώς και από τα αυξημένα έσοδα από πωλήσεις παγίων περιουσιακών στοιχείων ("Ελληνικό") και από το ΠΔΕ" επισημαίνει το ΕΔΣ. 

    Ωστόσο, επισημαίνεται επίσης ότι "οι αυξήσεις αυτές υπεραντισταθμίζουν τη μείωση των εισπράξεων λόγω της μείωσης του ΕΝΦΙΑ, καθώς και τη μείωση των καθαρών εσόδων λόγω των αυξημένων επιστροφών φόρου σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ". Από την άλλη πλευρά, οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2019, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 56.956 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 573 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ 2019-2022. Με δεδομένη την ενσωμάτωση στις προβλέψεις του 2019 του συνόλου των δημοσιονομικών παρεμβάσεων που ακολούθησαν την ψήφιση του ΜΠΔΣ 2019-2022, "ο στόχος θεωρείται επιτεύξιμος" αναφέρεται. 

    Ωστόσο, προστίθεται ότι "προϋπόθεση αποτελεί η διατήρηση του υψηλού βαθμού ελέγχου των δαπανών, ανάλογου της περιόδου εφαρμογής των προγραμμάτων οικονομικής προσαρμογής. Η σημαντική συρρίκνωση του δημοσιονομικού χώρου δεν αφήνει περιθώρια υπέρβασης του ορίου των δαπανών το 2019". 

    Οι κίνδυνοι

    Το ΕΔΣ αναφέρει ότι "κίνδυνοι για αρνητικές αποκλίσεις των δημοσίων δαπανών εξακολουθούν να υφίστανται. Ο σημαντικότερος εξ αυτών προέρχεται από απαιτήσεις που ενδεχομένως θα δημιουργηθούν βάσει δικαστικών αποφάσεων (πχ αναδρομικά συνταξιούχων). Τέλος, η εκτέλεση των δημοσίων δαπανών δεν θα πρέπει να προκαλεί συσσώρευση νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών και θεωρείται αναγκαία η προσπάθεια για περαιτέρω μείωσή τους". 

    Μείωση ΠΔΕ κατά 250 εκατ ευρώ – κόπηκαν στο μισό οι επιδοτήσεις εισφορών νέων

    Το ΕΔΣ αποκαλύπτει επίσης ότι επιβεβαιώθηκαν οι πληροφορίες για το ΠΔΕ και για τον περιορισμό του στα 6.750 εκατ. ευρώ (αντί για 7 δισ. ευρώ στο Προσχέδιο και 7,3 δισ. ευρώ στο Μεσοπρόθεσμο). Επισημαίνεται ότι αυτό "αντανακλά όχι μόνο τη μη υλοποίηση των εξισορροπητικών παρεμβάσεων ύψους 300 εκατ. ευρώ που προβλέπονταν στο ΜΠΔΣ 2019-2022, αλλά και επιπρόσθετη μείωση ύψους 250 εκατ. ευρώ. Το γεγονός αυτό που οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην έλλειψη ώριμων προς ένταξη προγραμμάτων για έργα υποδομής, δημιουργεί προβληματισμό αναφορικά με το αναπτυξιακό αντίκρισμα του τρόπου διάθεσης του δημοσιονομικού χώρου". 

    Επισημαίνεται επίσης πως, "σε αντίθεση με τα προηγούμενα έτη, για το 2019 δεν προβλέπεται η λήψη νέων περιοριστικών δημοσιονομικών μέτρων. Αντιθέτως, θα εφαρμοστούν διορθωτικές δημοσιονομικές παρεμβάσεις συνολικού ύψους 1.245 εκατ. ευρώ  (910 εκατ ευρώ νέες παρεμβάσεις και 335 εκατ ευρώ από τη μη εφαρμογή μέτρων/αντίμετρων του 2019).

    Οι παρεμβάσεις

    Αναλυτικά οι νέες δημοσιονομικές παρεμβάσεις αξίας 910 εκατ ευρώ είναι 
    * Μείωση ΕΝΦΙΑ (260 εκατ ευρώ κόστος αντί για 263 στο Προσχέδιο).
    *Μείωση ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών (177 εκατ ευρώ)
    *  Επίδομα στέγασης (400 εκατ ευρώ έναντι 200 εκατ ευρώ στο προσχέδιο).
    * Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για νέους εργαζόμενους (51 εκατ ευρώ έναντι 103 εκατ ευρώ στο Προσχέδιο)
    *  Ενίσχυση ειδικής αγωγής  (22  εκατ ευρώ). 

    "Η μη περικοπή των συντάξεων το 2019 και τα νέα δημοσιονομικά μέτρα (σε συνέχεια των πρωθυπουργικών εξαγγελιών στη ΔΕΘ) απορροφά εν πολλοίς το διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο, όπως αυτός είχε αποτυπωθεί στο ΜΠΔΣ 2019-2022, παρέχοντας μεν ώθηση στην ανάπτυξη, αλλά περιορίζοντας σημαντικά τα περιθώρια δημοσιονομικών ελιγμών για το επόμενο έτος" αναφέρεται. 

    Κατά συνέπεια, "επιβάλλεται η εκτέλεση του Προϋπολογισμού με μεγάλη προσοχή και χωρίς αποκλίσεις. Παράλληλα, η χρηματοδότηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων εξαρτάται από το νέο δημοσιονομικό χώρο που αναμένεται να δημιουργηθεί λόγω της επιτάχυνσης της μεγέθυνσης του ΑΕΠ και του διαθέσιμου εισοδήματος. Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού, η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα είναι της τάξεως του 2,5%, ενώ η απασχόληση αναμένεται ότι θα αυξηθεί κατά 1,4%. Συνεπώς, τα δημοσιονομικά αποτελέσματα για το 2019 εξαρτώνται κατά μείζονα λόγο από τις μακροοικονομικές επιδόσεις". 

    Επισημαίνεται εκ νέου ότι "αρνητικές συνέπειες θα είχε ιδίως εάν η οξύτητα των πολιτικών αντιπαραθέσεων επιτρέψει να αναπτυχθούν αβεβαιότητες ως προς τον δεσμευτικό χαρακτήρα των δημοσιονομικών στόχων, έτσι ώστε να προκύψουν πιθανές καιροσκοπικές συμπεριφορές σχετικά με την τήρηση των φορολογικών υποχρεώσεων των πολιτών. Επιπλέον οι αβεβαιότητες αυτές θα μπορούσαν να ανακόψουν τις θετικές εξελίξεις στη ροή των καταθέσεων προς τις τράπεζες. Στο ίδιο πλαίσιο πρέπει να περιφρουρηθεί η συνέχιση και η ομαλή εξέλιξη των προγραμμάτων ρύθμισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Από την άλλη μεριά, είναι σχεδόν πλεονασμός το να υπογραμμιστεί ότι η συνεπής εκτέλεση των προϋπολογισθέντων δαπανών συνιστά δοκιμασία μείζονος σημασίας για την εμπέδωση της αξιοπιστίας της ελληνικής οικονομίας". 

    Συμπερασματικά, αναφέρεται ότι "ο δημοσιονομικός στόχος για το 2019 κρίνεται εφικτός και συναρτάται με την επίτευξη των προβλεπόμενων μακροοικονομικών επιδόσεων, την ομαλή έκβαση του εκλογικού δημοσιονομικού κύκλου και τη μεταφερόμενη θετική επίδραση από την υψηλή δημοσιονομική επίδοση και την εδραίωση της ανάκαμψης κατά το τρέχον έτος". 

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων