Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 12-Νοε-2018 16:05

    "Κλειδί" για τα αναδρομικά η συνταγματικότητα του νόμου Κατρούγκαλου

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    "Κλειδί" για τα αναδρομικά η συνταγματικότητα του νόμου Κατρούγκαλου

    Του Δημήτρη Κατσαγάνη

    Κάθε άλλο παρά αρκούν οι ειλημμένες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας περί της αντισυνταγματικότητας των περικοπών του 2011-2012 προκειμένου να λυθεί πολιτικά ο "γόρδιος δεσμός" της υπόθεσης των "αναδρομικών" των συνταξιούχων.  

    Χρειάζεται να εκδοθούν νέες αποφάσεις του ΣτΕ, οι οποίες θα αφορούν το νεότερο ασφαλιστικό νόμο, δηλαδή το νόμο Κατρούγκαλου που έχει τεθεί σε ισχύ από το 2016.

    Αυτό επισημαίνουν στο Capital.gr αρμόδια στελέχη των ταμείων, εξηγώντας πως ο  πολιτικά αποφασιστικός –για την εξέλιξη της υπόθεσης των "αναδρομικών" - χαρακτήρας των επικείμενων αποφάσεων του ΣτΕ για το νόμο Κατρούγκαλου οφείλεται στο εξής: Αν ο νόμος Κατρούγκαλου κριθεί συνταγματικός τότε το δημοσιονομικό κόστος μίας δυνητικής επιστροφής των "αναδρομικών" θα είναι πολύ λιγότερο (2,5 δισ. ευρώ) σε σχέση με την περίπτωση που κριθεί αντισυνταγματικός  (έως και 12 δισ. ευρώ).

    Έτσι θα είναι πιο εύκολο για τη σημερινή κυβέρνηση να μπει (ή όποια μελλοντική κυβέρνηση κληθεί να διαχειριστεί την εν λόγω υπόθεση), εφόσον το αποφασίσει, σε διαδικασία επιστροφής των περικοπών του 2011-2012, έστω για την περίοδο 2015 -2016, μιας και το σενάριο της επιστροφής των περικοπών της περιόδου 2015 -2018 είναι νομικά αμφισβητήσιμο και δημοσιονομικά ''απαγορευτικό'' (9 -10 δισ. ευρώ).

    Αντίθετα, σε περίπτωση που ο νόμος Κατρούγκαλου κριθεί αντισυνταγματικός, τότε το δημοσιονομικός κόστος μπορεί να φτάσει έως και 12 δισ. ευρώ, το οποίο εκτιμάται, από δημοσιονομικής άποψης, ως "εντελώς μη διαχειρίσιμο".

    Η κυβέρνηση επιμένει, πάντως, πως ο ασφαλιστικός νόμος Κατρούγκαλου, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ από το Μάιο του 2016 έλαβε υπόψιν την απόφαση του ΣτΕ περί της αντισυνταγματικότητας των νόμων του 2011-2012. 

    Ωστόσο, υπάρχουν προσφυγές στο ΣτΕ και κατά του νόμου Κατρούγκαλου. Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες οι σχετικές αποφάσεις του ΣτΕ αναμένονται έως τέλος του χρόνου, ενώ οι περισσότερες πληροφορίες συντείνουν στο ότι θα είναι αρνητικές (δηλαδή ο νόμος Κατρούγκαλου μάλλον θα κριθεί συνταγματικός).

    Ωστόσο, προφανώς, τίποτα δεν είναι για την ώρα δεδομένο. Με άλλα λόγια, ενδέχεται να κριθεί και ο νόμος του 2016 αντισυνταγματικός.

    Σε περίπτωση που ο νόμος Κατρούγκαλου κριθεί αντισυνταγματικός, τότε θα κριθούν αντισυνταγματικά δύο βασικά σημεία του:

    *Ο τρόπος υπολογισμού των νέων συντάξεων, δηλαδή των συντάξεων τις οποίες αιτήθηκαν ασφαλισμένοι μετά την 12/5/2016. Συνεπώς θα τεθεί θέμα επιστροφής των περικοπών τις οποίες υπέστησαν μέσω του περιορισμού της αρνητικής "προσωπικής διαφοράς" τους…

    *Ο τρόπος με τον οποίο έλαβε υπόψιν την απόφαση του ΣτΕ περί αντισυνταγματικότητας των νομοθετικών παρεμβάσεων του 2011-2012.

    Έτσι θα τεθεί θέμα ακύρωσης του επανϋπολογισμού των συντάξεων που ήδη καταβαλλόνταν κατά την 12η /5/2016 (σ.σ. των "παλιών" συντάξεων), επιστροφής των περικοπών τις οποίες υπέστησαν τουλάχιστον για την περίοδο μετά το 2015, αλλά και επαναφοράς των συντάξεων στο επίπεδο που βρίσκονταν πριν τις περικοπές του 2011.

    Σε αυτήν την περίπτωση το δημοσιονομικό κόστος αποζημίωσης των συνταξιούχων ξεπερνά κατά πολύ το στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα το 2019. Συγκεκριμένα φτάνει ακόμα και 12 δισ. ευρώ έναντι 8,4 δισ. ευρώ που είναι ο στόχος για το πλεόνασμα.

    Σε περίπτωση ο νόμος Κατρούγκαλου κριθεί συνταγματικός, δεν τίθεται θέμα επιστροφής των κομμένων νέων συντάξεων, ούτε φυσικά επαναφοράς των συντάξεων στο επίπεδο που ήταν προ του 2011.

    Μένουν, δηλαδή, μόνο δύο σενάρια επιστροφής των περικοπών: Είτε να δοθούν αναδρομικά για την περίοδο Ιουνίου 2015-Μάιου 2016, είτε να δοθούν αναδρομικά για την περίοδο Ιουνίου 2015 –Δεκεμβρίου 2018.  

    Από άποψη κόστους, η υλοποίηση του δευτέρου σεναρίου (επιστροφή μειώσεων 2015-2018) σημαίνει τριπλάσια επιβάρυνση για τον προϋπολογισμό σε σχέση με την υλοποίηση του πρώτου σεναρίου (επιστροφή μειώσεων 2015-2016). 

    Σε αυτό το σημείο, από δημοσιονομικής άποψης, μπαίνει "σφήνα" και το πολύ πιθανό ενδεχόμενο μη εφαρμογής των μειώσεων των παλιών συντάξεων από 1η/1/2019.

    Και αυτό γιατί, ενώ η κυβέρνηση μόλις και μετά βίας μπορεί να "κερδίσει" από τους θεσμούς το "ναι" στη διάσωση των συντάξεων, θα είναι ακόμα πιο δύσκολο να "κερδίσει" το "ναι" στην αύξηση τους (ειδικά με κονδύλια που μπορεί να φτάσουν ακόμα και τα 9-10 δισ. ευρώ)  μέσω των "αναδρομικών".

    Εξάλλου και από νομική άποψη, δύσκολα μπορεί να θεμελιωθεί η άποψη τις επιστροφής αναδρομικών για την περίοδο 2015 -2018, εφόσον ο επανϋπολογισμός των παλιών συντάξεων έως και την 31η/12/2018 κριθεί συνταγματικός…

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων