Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 10-Οκτ-2018 19:57

    Εκδήλωση ΕΒΕΘ για δομικά υλικά και βιομηχανία κατασκευών ακινήτων

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Εκδήλωση ΕΒΕΘ για δομικά υλικά και βιομηχανία κατασκευών ακινήτων

    Ανάκαμψη στη βιομηχανία κατασκευής ακινήτων, η οποία αποδίδεται, μεταξύ άλλων, στο ενδιαφέρον για ανακαινίσεις λόγω AirBnB, αλλά και στις αγοραπωλησίες, κυρίως παλαιών ακινήτων λόγω της πολύ χαμηλής τιμής τους, παρατηρείται στην Ελλάδα τη διετία 2017-2018, όπως επισήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων για την Ποιότητα και την Ανάπτυξη των Κατασκευών (ΣΕΠΑΚ), Πέτρος Παπαϊωάννου, μιλώντας σε εκδήλωση επιχειρηματικής δικτύωσης του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ). Εξέφρασε, δε, την ελπίδα όλη αυτή η κινητικότητα, που αποδίδεται επίσης στο ενδιαφέρον των ξένων για τουριστικά κυρίως καταλύματα, αλλά και στις συσσωρεμένες ανάγκες των νοικοκυριών της τελευταίας δεκαετίας, να έχει συνέχεια και να μην αποδειχτεί περιστασιακή.

    Ο δρόμος της ελληνικής βιομηχανίας κατασκευών την τελευταία δεκαετία δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα: σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο κ.Παπαϊωάννου, από 33,6 δισ. ευρώ το 2007 η επενδυτική δαπάνη σε ακίνητα μειώθηκε πέρυσι σε μόλις 9 δισ., ενώ ο αριθμός των θέσεων εργασίας στον κλάδο συρρικνώθηκε στις 333.000 το 2016 από 580.000 το 2007. Πέρυσι, πρόθεσε, η Ελλάδα είχε το υψηλότερο μέσο κόστος δανεισμού στεγαστικού δανείου στην Ευρώπη (επιτόκιο 3,4%, έναντι μέσου όρου 1,8% για την ΕΕ), ενώ η μετανάστευση των νέων ηλικίας 25-45 ετών περιόρισε τη ζήτηση αγοράς ή ενοικίασης κατοικιών και επαγγελματικών χώρων.

    Μείωση αξίας των ακινήτων κατά 41% μέσο όρο το 2007-2017

    Από το 2007 ώς το 2017, συμπλήρωσε ο πρόεδρος του ΣΕΠΑΚ, η μείωση, κατά 83% στις νέες άδειες και κατά 90% στις συναλλαγές ακινήτων, σε συνδυσμό με όλα τα προηγούμενα προβλήματα, προκάλεσε τη μείωση της αξίας τους (των ακινήτων) στην Ελλάδα σε ποσοστό 41% κατά μέσο όρο. Η απότομη αυτή μείωση, η μεγαλύτερη στην ΕΕ την τελευταία δεκαετία, δεν ακολουθήθηκε από το κόστος αγοράς των υλικών και το συνολικό κόστος κατασκευής. Επιπρόσθετα, τόνισε, τα παραπάνω και η μείωση της επενδυτικής απόδοσης λόγω της μείωσης των ενοικίων - κατά 22% μέσο όρο στις κατοικίες και 31% στους επαγγελματικούς χώρους - δημιούργησαν αρνητικά κίνητρα και έκαναν ασύμφορες τις κατασκευές νέων κατοικιών.

    Κατά τον κ. Παπαϊωάννου, "η φορολογική στόχευση της Πολιτείας αποκλειστικά στα ακίνητα, με εργαλείο τον ΕΝΦΙΑ και κυρίως το Συμπληρωματικό Φόρο, που επιβαρύνει τις περιουσίες μεγαλύτερης αξίας, από 200.000 ευρώ, τρόμαξε τους παλαιούς αλλά και τους μελλοντικούς ιδιοκτήτες ακινήτων. (Οι φόροι αυτοί) έγιναν το μέγα αντικίνητρο αγοράς νέων ακινήτων από τους ήδη κατόχους, που έχουν στάσιμα χρήματα σε εγχώριες και ξένες τράπεζες και τη δυνατότητα να επενδύσουν". Διευκρίνισε, πάντως, ότι η φορολογία ήταν μεν η κύρια, αλλά όχι η αποκλειστική αιτία της πτώσης των τιμών των ακινήτων. "Τα στοιχεία σε μελέτη του ΙΟΒΕ δείχνουν ότι η πτώση τιμής για τα ακίνητα μέχρι 200.000 ευρώ οφείλεται κατά 20% στον ΕΝΦΙΑ και για τα μεγαλύτερης αξίας ακίνητα αποδίδεται κατά 75% στον ΕΝΦΙΑ" διευκρίνισε. Ο ΣΕΠΑΚ, πρόσθεσε, ανέθεσε μελέτη στο ΙΟΒΕ, που απέδειξε ότι η μείωση του ΦΠΑ στο 13%, θα δημιουργούσε μεγαλύτερη ενεργοποίηση του κλάδου και νέες θέσεις εργασίας.

    Ζητούν μείωση φορολογίας και δημιουργία ενιαίου υπουργείου Κατασκευών

    Σχολιάζοντας κατά πόσο η επιβολή του ΕΝΦΙΑ έφερε τα προσδοκώμενα έσοδα και οφέλη, υποστήριξε ότι οι επιπτώσεις της απόφασης αυτής ήταν η μείωση των θέσεων εργασίας που προσέδιδαν ασφαλιστικές εισφορές στα ταμεία και φορολογικά έσοδα, όπως και τα ανάλογα έσοδα της κατανάλωσης, η ανασφάλεια των πολιτών από τη μείωση της αξίας της αποταμίευσής τους και η μείωση επενδύσεων σε ακίνητα, με απώλειες εσόδων από τις αγοροπωλησίες και τις κατασκευαστικές δραστηριότητες. "Οι επιπτώσεις αυτές οδηγούν σε πτώση του ΑΕΠ κατά 6-9 δισ. ευρώ ετησίως, διατηρώντας μια έλλειψη 70.000 - 100.000 θέσεων εργασίας και ένα συνολικό έλλειμμα φορολογικών εσόδων 2,2-3,3 δισ. ευρώ (...) Πρόκειται για στοιχεία και αποτελέσματα που τελικά αναιρούν τη χρησιμότητα του ΕΝΦΙΑ στα δημόσια έσοδα" σημείωσε και κατέθεσε δύο προτάσεις για το μέλλον των κατασκευών: "Το βραχυπρόθεσμο μέλλον της βιομηχανίας των κατασκευών, θα γίνει καλύτερο με την σημαντική μείωση της φορολογίας των ακινήτων και των εσόδων από ενοίκια. Το μακροπρόθεσμο μέλλον θα γίνει καλύτερο, μόνο με τη δημιουργία Ενιαίου Συνδέσμου Κατασκευών και Ενιαίου Υπουργείου Κατασκευών, που θα συνεργάζονται αρμονικά".

    Η Ελλάδα να διαπραγματευτεί με την ΕΕ κονδύλια για αντισεισμική θωράκιση των κτηρίων, από κοινού με άλλες σεισμογενείς χώρες

    Την ανάγκη βελτίωσης της αντισεισμικής συμπεριφοράς του κτηριακού αποθέματος της χώρας, που συχνά είναι ανεπαρκώς θωρακισμένο απέναντι σε μεγάλους σεισμούς, υπογράμμισε στην εκδήλωση ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας/Τμήματος Κ.Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ), πολιτικός μηχανικός, Πάρις Μπίλλιας. Όπως είπε, τα πράγματα γύρω από την αντισεισμική θωράκιση έχουν μείνει στάσιμα εδώ και χρόνια και ο λόγος είναι η έλλειψη χρημάτων, αλλά και σχεδίου και πρωτοβουλίας. "Η Ελλάδα μπορεί να ζητήσει από την ΕΕ και να διαπραγματευτεί με αξιώσεις κονδύλια για την αντισεισμική θωράκιση, σε συνεργασία με άλλες σεισμογενείς χώρες, όπως η Ιταλία και η Κύπρος. Αυτή είναι μια καλή προσπάθεια που μπορούμε να αναλάβουμε σε συνεργασία με το Ιντιστιτούτο Τεχνικής Σεισμολογίας και Αντισεισμικών Κατασκευών (ΙΤΣΑΚ) και το ΑΠΘ, να τεκμηριώσουμε μια τέτοια πρόταση, ώστε να πειστεί η βραδυκίνητη Πολιτεία να την υποβάλλει" τόνισε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ.

    Σημείωσε, δε, ότι επειδή πρέπει να θωρακιστούν τουλάχιστον τα δημόσια κτήρια, όπως τα σχολεία και τα νοσοκομεία, "οι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) είναι μια άμεση επιλογή, δεδομένου ιδίως ότι δεν λέει πουθενά ότι οι ΣΔΙΤ πρέπει να περιορίζονται σε νέα κτήρια και έργα". Κατά τον κ.Μπίλλια, η εν γένει βελτίωση των παλαιών κτηρίων - και από άποψη ενεργειακής αποδοτικότητας - είναι μεγάλο ζήτημα για την Ελλάδα με ΣΔΙΤ ή και ειδικά προγράμματα για τα δημόσια και τα ιδιωτικά κτήρια.

    Σε ό,τι αφορά τα δημόσια έργα, ο κ.Μπίλλιας σημείωσε: "Τα μεγάλα έργα στη χώρα μας τελειώνουν, δεν έχουμε σχεδιάσει νέα και οι διαδικασίες ωρίμανσης στην Ελλάδα είναι κάπως αργές (...) Χρειάζεται λοιπόν να σχεδιάσουμε τη νέα γενιά έργων (...) Εμείς, για τη Βόρεια Ελλάδα προτείναμε την επιστροφή ποσοστού των εσόδων από την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, για να χρησιμοποιηθούν για νέα έργα (...)Και αυτή θα μπορούσε να είναι μία σοβαρή διαπραγμάτευση, όπως η δημιουργία ενός ταμείου για την αντισεισμική θωράκιση".

    Γιατί καταλήγουν σωρηδόν στο ΣτΕ υποθέσεις σχετικές με τη χωροταξία - πολεοδομία;

    Σχολιάζοντας, τέλος, την ανάγκη για αναμόρφωση της χωροταξικής πολιτικής στην Ελλάδα, υποστήριξε: "δεν έχουμε καταφέρει να συγκροτήσουμε σοβαρή πολιτική χώρου παρά τις εκάστοτε θεσμικές αλλαγές και τις κατ΄ευφημισμόν μεταρρυθμίσεις. Μεταρρύθμιση συνιστά ένα συγκροτημένο πρόγραμμα εφαρμογής, προσαρμογής, στήριξης και παρακολούθησης όχι μόνο του στόχου, αλλά και του ρυθμού επίτευξής του. Και αυτό δεν ισχύει μόνο στην περίπτωση του χωροταξικού σχεδιασμού. Διαφορετικά, τα προβλήματα διογκώνονται γιατί πέραν της αποσπασματικότητας των προσεγγίσεων, δεν διασφαλίζονται συνθήκες συνέχειας του Κράτους, δημιουργώντας έτσι ζητήματα ασφάλειας δικαίου και στέλνοντας σωρηδόν υποθέσεις στο Συμβούλιο της Επικρατείας".

    Σε κάθε περίπτωση, επισήμανε, για να είναι επιτυχής η μεταρρύθμιση του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, θα πρέπει να προωθηθεί σειρά συνοδών μεταρρυθμίσεων στον αστικό κώδικα και στο δημόσιο δίκαιο. "Αν και κάτι τέτοιο φαίνεται ιδιαίτερα φιλόδοξο, υπάρχει το πρόσφατο και επιτυχημένο παράδειγμα της εισόδου του φυσικού αερίου στην καθημερινότητά μας, σε λιγότερο από μια δεκαετία" σημείωσε και πρόσθεσε ότι σε μελέτη του ΤΕΕ/ΤΚΜ για το θέμα, το πρώτο από τα πέντε προτεινόμενα βήματα είναι η αναζωογόννηση των ελληνικών πόλεων και οικισμών και βασικό ζητούμενο για αυτό είναι η μεταρρύθμιση της έγγειας ιδιοκτησίας και η σύλληψη της υπεραξίας της γης. "Καλή απάντηση σε μια σειρά θεμάτων είναι η ενεργοποίηση πολεοδομικών εργαλείων, όπως η Τράπεζα Γης και Δικαιωμάτων Δόμησης που έχουν νομοθετηθεί μεν και μάλιστα δύο φορές, αλλά ακόμα δεν έχουν ενεργοποιηθεί" κατέληξε.

    Πηγή: ΑΜΠΕ

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων