Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 01-Οκτ-2018 19:24

    Προσχέδιο Προϋπολογισμού: Και κόβουν και δεν... κόβουν τις συντάξεις

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 20:47

    Της Δήμητρας Καδδά 

    Προσχέδιο προϋπολογισμού με βασικό σενάριο την περικοπή των συντάξεων και την εφαρμογή των "αντίμετρων" που θεσπίστηκαν το 2017,  αλλά και με 2ο σενάριο μη περικοπής των συντάξεων, μη εφαρμογής των αντίμετρων και θέσπισης παρεμβάσεων/παροχών, κατέθεσε το Υπουργείο Οικονομικών στη Βουλή. 

    Τα δύο αυτά σενάρια θα "οδεύσουν" προς διαπραγμάτευση με τους θεσμούς με τις αποφάσεις να αναμένονται τον Δεκέμβριο. Προς το παρόν, όπως φάνηκε και από τις τοποθετήσεις των θεσμών μετά το Eurogroup, το θέμα τελεί υπό διαπραγμάτευση με τις αποφάσεις να αναμένονται -όπως προαναφέρθηκε- πολύ αργότερα. 

    Το προσχέδιο προϋπολογισμού προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ το 2019 στο σενάριο "Β", δηλαδή αν δεν περικοπούν οι συντάξεις και εφαρμοστούν οι παρεμβάσεις τις οποίες και κοστολογεί, ενώ στο βασικό του σενάριο που περιλαμβάνει τις περικοπές στις συντάξεις αλλά και τα αντίμετρα, προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 4,14% του ΑΕΠ το 2019.

    Το προσχέδιο, στο σενάριο "Β" υπολογίζει ότι η μη περικοπή των συντάξεων και η μη εφαρμογή των αντίμετρων θα προκαλέσει "απώλεια" 335 εκατ. ευρώ, ενώ οι παροχές θα έχουν δημοσιονομικό κόστος 491 εκατ. ευρώ (συνολικό δημοσιονομικό κόστος 1,1 δισ. ευρώ). 

    Ωστόσο, για να βγει ο παραπάνω "λογαριασμός", δηλαδή για να πιαστεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 2ο αυτό σενάριο, βασίζεται σε σημαντική αύξηση των εσόδων (φορολογικών και του ΑΚΑΓΕ). Επίσης βασίζεται σε υπεραισιόδοξη, σύμφωνα με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, πρόβλεψη για άνοδο ΑΕΠ κατά 2,5% το 2019.   

     

    Αναλυτικά, οι προτιθέμενες δημοσιονομικές παρεμβάσεις του 2019 σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ  περιλαμβάνουν:

    - Βοήθεια στο σπίτι: Μετατρέπεται το τρέχον εργασιακό καθεστώς 3.000 εργαζομένων ορισμένου χρόνου σε αορίστου. 

    - Ειδική αγωγή: Πρόσληψη 4.500 εκπαιδευτικών και εξειδικευμένου προσωπικού σε θέσεις προσωπικού που τώρα καλύπτεται από ορισμένου χρόνου συμβάσεις. Η δαπάνη σήμερα καλύπτεται από πόρους του ΠΔΕ. Οι νέες προσλήψεις θα χρηματοδοτηθούν από τον τακτικό προϋπολογισμό χωρίς να μεταβληθεί το τρέχον όριο δαπανών του ΠΔΕ. Παράλληλα θα μειωθεί ισόποσα το όριο για το προσωπικό ορισμένου χρόνου προκειμένου να μην μεταβληθεί ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων συνολικά. 

    - Επιδότηση ενοικίου: Επαναπροσδιορισμός της αντίστοιχης δράσης που είχε συμπεριληφθεί στις εξισορροπητικές παρεμβάσεις του ΜΠΔΣ 2019-2022 με πιο στοχευμένα κριτήρια.

    - Μείωση ασφαλιστικών εισφορών: Το μέτρο αφορά στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών και ειδικότερα στη μείωση του συντελεστή κύριας ασφάλισης κατά 1/3 και στην εφαρμογή της ελάχιστης εισοδηματικής βάσης για την επικουρική ασφάλιση και την εφάπαξ παροχή. Οι ανωτέρω ομάδες υπέστησαν σημαντική επιβάρυνση από τη μετάπτωση από την τεκμαρτή στην πραγματική εισοδηματική βάση με τη μεταρρύθμιση του 2016, ενώ η αύξηση των εισφορών οδήγησε σε μείωση τόσο του αριθμού των αυτοαπασχολούμενων και ελεύθερων ε-παγγελματιών όσο και στα δηλωθέντα εισοδήματά τους. Ως εκ τούτου, το μέτρο στοχεύει τόσο στην αναστροφή αυτής της τάσης, όσο και στην ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης. 

    - Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών νέων: Η συγκεκριμένη δράση αποσκοπεί στη βελτίωση της πρόσβασης στην αγορά εργασίας των νέων και αναμένεται να οδηγήσει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, συμβάλλοντας στη μείωση της ανεργίας των νέων, που είναι η υψηλότερη στην ΕΕ, αλλά και μειώνοντας το ποσοστό των νέων που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας. Το μέτρο αφορά νέους ηλικίας έως 24 ετών και συνίσταται στην επιδότηση του 100% των εισφορών των εργαζομένων και του 50% των εργοδοτικών εισφορών.

    - Μείωση ΕΝΦΙΑ: Το μέτρο συνίσταται στη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% μεσοσταθμικά.

    - Μείωση φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων: Το μέτρο συνίσταται στη σταδιακή μείωση του συντελεστή φορολόγησης από 29% σε 25% σε ορίζοντα τετραετίας και θα έχει δημοσιονομική επίπτωση από το 2020 και εξής. 

    - Μείωση φορολογίας διανεμόμενων κερδών: Το μέτρο αναφέρεται στη μείωση του φορολογικού συντελεστή επί των διανεμόμενων κερδών κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες και θα έχει δημοσιονομική επίπτωση από το 2020 και εξής.

     

    PINAX

     

    Τι αναφέρει για τις συντάξεις
     
    Ουσιαστικά υπάρχουν δύο "πακέτα" πινάκων προϋπολογισμού, ένα με περικοπή συντάξεων και ένα χωρίς. Στο 2ο σενάριο του Προσχεδίου αναφέρεται ρητά σε σχετικό πίνακα η μη εφαρμογή της περικοπής των συντάξεων αλλά και των αντίμετρων. 

    Υπολογίζεται ότι η μη εφαρμογή των "εξισορροπητικών παρεμβάσεων 2019 πλην οικογενειακών επιδομάτων" θα φέρει εξοικονόμηση 1,730 δισ. ευρώ και η μη εφαρμογή των συνταξιοδοτικών παρεμβάσεων θα προκαλέσει αύξηση δαπανών 2,065 δισ. ευρώ. Εκτιμά μάλιστα ότι θα υπάρχει αύξηση κατά 282 εκατ. ευρώ του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων, ως αποτέλεσμα της μη περικοπής των συντάξεων το 2019. Μεγάλη αύξηση κατά 415 εκατ. ευρώ σε σχέση με το σενάριο βάσης, λόγω της μη εφαρμογής του μέτρου των συντάξεων αναμένεται και  στα έσοδα του ΑΚΑΓΕ. 

    Το Υπουργείο Οικονομικών σε συνοδευτική του ανακοίνωση αναφέρει ότι  "το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού αποτυπώνει, επίσης, την πρόθεση της Κυβέρνησης να μην υλοποιήσει την εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων, όπως αυτές είχαν συμπεριληφθεί στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022 για το 2019, με την εξαίρεση του μέτρου ενίσχυσης των οικογενειακών επιδομάτων, το οποίο ήδη εφαρμόζεται από 1.1.2018. Η ακριβής ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων που προτίθεται να υλοποιήσει η Κυβέρνηση θα οριστικοποιηθεί στο πλαίσιο της επεξεργασίας των προϋπολογισμών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου".

    Επισημαίνει ότι "σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού, τόσο τα περιγραφόμενα μέτρα δημοσιονομικής επέκτασης όσο και η μη εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων είναι πλήρως συμβατά με το δημοσιονομικό στόχο της χώρας, όπως αυτός τίθεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022".

    "Αναδρομικά 800 εκατ. φέτος"

    Έχουν επίσης προϋπολογιστεί 800 εκατομμύρια ευρώ για την εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων που αφορούν στην καταβολή αναδρομικών αποδοχών, όπως αναφέρεται στο Προσχέδιο, οι οποίες προς το παρόν κατατάσσονται στις "πιστώσεις υπό κατανομή".

    Αναφορικά με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Κράτους προς ιδιώτες πλέον δεν υπάρχει σαφής αναφορά σε πλήρη εξόφλησή τους έως το τέλος του χρόνου (όπως είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση στους θεσμούς). Υπάρχει μόνο η εκτίμηση ότι οι φορείς θα μειώσουν περαιτέρω τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους ως το τέλος του 2018, μετά και το 1 δις ευρώ που τους μεταφέρθηκε τον Αύγουστο. 

    Το 2018 ο προϋπολογισμός εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε πρωτογενές πλεόνασμα 3,74% του ΑΕΠ δηλαδή αναμένεται να υπάρχει υπέρβαση στόχου κατά 445 εκατ ευρώ (έναντι υπέρβασης κατά 119 εκατ ευρώ που υπολογιζόταν στο Μεσοπρόθεσμο του προηγούμενου Μαΐου).

    Φέτος τα έσοδα αναμένεται να είναι αυξημένα σε σχέση με το σενάριο του προηγούμενου Μαΐου στα 53,9 δις ευρώ (έναντι 52,6 δις ευρώ), εκ των οποίων τα φορολογικά έξοδα έσοδα αναμένεται να φτάσουν στα 51,1 δις ευρώ (έναντι 49,8 δις ευρώ). Αυξημένες αναμένονται όμως και οι δαπάνες στα 57,7 δις ευρώ φέτος (έναντι 57,5 δις ευρώ όπως υπολογιζόταν στον Μεσοπρόθεσμο Προϋπολογισμό του προηγούμενου Μαΐου). Η μεγαλύτερη αύξηση αναμένεται σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο Προσχέδιο από το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων και από το παρακρατούμενο φόρο εισοδήματος στα φυσικά πρόσωπα
     
    Βραχύβιο

    Το Προσχέδιο κατατέθηκε βάσει Συνταγματικής υποχρέωσης και θα αντικατασταθεί σε 15 ημέρες καθώς θα αναμορφωθεί ως "αίτημα" που θα σταλεί προς την Κομισιόν (για το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο).

    Ωστόσο, το τι θα γίνει με συντάξεις και αντίμετρα, δεν θα κριθεί ούτε καν με το αίτημα που θα υποβάλει η Ελλάδα στις 15 Οκτωβρίου. Το τελικό σχέδιο προϋπολογισμού που θα κατατεθεί στη Βουλή στις 20 - 21 Νοεμβρίου (προσαρμοσμένο με βάση τις συστάσεις της Κομισιόν) είναι αυτό που θα αποτελέσει τη "βάση" απόφασης. Μάλιστα, είναι εξαιρετικά πιθανό να υπάρξουν αλλαγές τον Δεκέμβριο, όταν το τελικό σχέδιο θα συζητηθεί στη Βουλή, με βάση αυτά που θα προκύψουν από μία συμφωνία.

    Περιλαμβάνει σύμφωνα με τον κυβερνητικό Εκπρόσωπο και σενάριο μη περικοπής των συντάξεων. Δεσμεύεται να διασφαλίσει πρωτογενή πλεονάσματα φέτος και το 2019 στο 3,5% του ΑΕΠ .

    Βασίζεται σε ανάπτυξη 2,1% φέτος και 2,5% το 2019. Ο ρυθμός ανάπτυξης είναι αναθεωρημένος κατά 0,1% σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο

    Υπολογίζει σε αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1% φέτος, έναντι 0,5% προηγούμενης πρόβλεψης, αλλά εκτιμά αύξηση της δημόσιας κατανάλωσης μόνο κατά 0,2%, έναντι 1,2% πρόβλεψη στο Μεσοπρόθεσμο, στοιχείο που υποδηλώνει και άτυπη στάση πληρωμών που θα συνεχισθεί.

    Ομοίως, υπολογίζει σε 0,8% αύξηση του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου έναντι  ισχυρής ανόδου 11,1% που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο του προηγούμενου Μαΐου.

    Η επιστολή Τσακαλώτου Χουλιαράκη

    "Καθώς τα μακροοικονομικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας βελτιώνονται, η δημοσιονομική πολιτική οφείλει να στραφεί σταδιακά και με ασφάλεια προς ένα νέο μείγμα, με στόχο την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης και την αντιμετώπιση, με τρόπο στοχευμένο, χρονίων ελλειμμάτων στον τομέα της κοινωνικής προστασίας" αναφέρουν οι κ.κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος Γιώργος Χουλιαράκης στην επιστολή που συνοδεύει το Προσχέδιο.

    Επισημαίνουν ότι  η "αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής υλοποιείται μέσω μέτρων μόνιμης μείωσης των φορολογικών βαρών και των ασφαλιστικών εισφορών νοικοκυριών και επιχειρήσεων καθώς και μέσω μέτρων στοχευμένης ενίσχυσης δράσεων κοινωνικής προστασίας και τόνωσης της απασχόλησης των νέων. Η δημοσιονομική επέκταση που προκύπτει κινείται μέσα στα όρια που θέτει ο διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος του 2019 και συνεπώς είναι πλήρως συμβατή με το δημοσιονομικό στόχο της χώρας όπως αυτός τίθεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022".  

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων