Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 17-Αυγ-2018 13:34

    Ιδιωτικοποιήσεις: Μόνο 750 εκατ. έχουν εισπραχθεί από τα 2 δισ. του φετινού στόχου

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ιδιωτικοποιήσεις: Μόνο 750 εκατ. έχουν εισπραχθεί από τα 2 δισ. του φετινού στόχου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου 

    Λιγότερο από πέντε μήνες έχουν στη διάθεσή τους η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να ολοκληρώσουν μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις με στόχο να πιαστεί ο πήχης για έσοδα, που έχει τεθεί στα 2 δισ. ευρώ. Από τις αρχές της χρονιάς έως σήμερα, σημαντικές αποκρατικοποιήσεις έχουν προχωρήσει, όπως η πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης που αντιστοιχεί σε τίμημα της τάξης των 232 εκατ. ευρώ. 

    Ωστόσο, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017, οι εισπράξεις των τελευταίων οκτώ μηνών που τοποθετούνται σε περίπου 750 εκατ. ευρώ είναι υποδεέστερες, καθώς πέρυσι τη διαφορά είχε κάνει το οικονομικό κλείσιμο της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που είχε συνοδευτεί με έσοδα 1,23 δισ. ευρώ. Βέβαια, η ολοκλήρωση της πώλησης της Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) στη Ferrovie dello Stato Italiane θα αποφέρει 33 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο, ενώ ισχυρή "ένεση" τόνωσης των εσόδων θα αποτελέσει η ολοκλήρωση της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ στην κοινοπραξία μεγάλων ευρωπαϊκών εταιρειών. Ποιες είναι, όμως, οι ιδιωτικοποιήσεις που εάν δεν θα έχουν ολοκληρωθεί αναμένεται ότι θα βρεθούν σε προχωρημένο στάδιο έως το τέλος της χρονιάς;

    Ελληνικό

    Το ζητούμενο για τη μητροπολιτική παρέμβαση στην έκταση, όπου βρισκόταν το πρώην διεθνές αεροδρόμιο, είναι να ολοκληρωθούν οι λεγόμενες αναβλητικές αιρέσεις, ώστε να προχωρήσει το οικονομικό κλείσιμο της αποκρατικοποίησης που θα απελευθερώσει συνολικές επενδύσεις ύψους 8 δισ. ευρώ. Ως εκ τούτου, τα βλέμματα είναι στραμμένα στην προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνο που εκτιμάται ότι θα μπορούσε να λάβει χώρα αρχές φθινοπώρου. Υπό την προϋπόθεση ότι ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί ομαλά, το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης παραχώρησης του Ελληνικού στην κοινοπραξία επενδυτών με επικεφαλής τη Lamda Development, υπολογίζεται ότι θα λάβει χώρα μέσα στο 2019 παρότι ο κρατικός Προϋπολογισμός του 2018 το τοποθετούσε για τη φετινή χρονιά. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να ολοκληρωθεί σειρά προαπαιτούμενων τα βασικότερα από τα οποία περιλαμβάνουν:

    - την έγκριση με Προεδρικό Διάταγμα του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης της έκτασης, αφότου, πραγματοποιηθεί η επεξεργασία του από το Συμβούλιο της Επικρατείας, 
    - την έγκριση των πολεοδομικών μελετών διά Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων,
    - την κύρωση της σύμβασης από το ελληνικό Κοινοβούλιο. 

    Αυτή τη στιγμή, σε εξέλιξη βρίσκεται η μετεγκατάσταση φορέων και κρατικών υπηρεσιών από την έκταση, με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και τα αμαξοστάσια των λεωφορείων να έχουν, ήδη, μεταφερθεί σε άλλους χώρους. Και οι υπηρεσίες του Δήμου Ελληνικού - Αργυρούπολης βρίσκονται σε διαδικασία μετεγκατάστασης, όπως προβλέπει τροπολογία που ψηφίστηκε πριν από λίγες ημέρες στη Βουλή.

    Την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης ιδιωτικοποίησης θα διαδεχτεί η καταβολή στο Δημόσιο της πρώτης δόσης, ύψους 300 εκατ. ευρώ, από συνολικά 915 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στο τίμημα που έχει προσφέρει η Lamda Development.  

    Αεροδρόμιο "Ελ. Βενιζέλος"

    Μετά την αύξηση του τιμήματος σε 1,1 δισ. ευρώ (συν ΦΠΑ) από μόλις 483,87 εκατ. ευρώ (συν ΦΠΑ) για την εικοσαετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος", του οποίου το 40% ελέγχει το καναδικό fund PSP, στόχος είναι η εξασφάλιση των απαιτούμενων κεφαλαίων. 

    Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, οι Καναδοί που ελέγχουν το 40% του ΔΑΑ (το 30% ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ, το 25% στο Δημόσιο και το 5% σε μέλη της οικογένειας Κοπελούζου) βρίσκονται κοντά στην εξασφάλιση της απαιτούμενης ρευστότητας. Την ίδια στιγμή, οι εκκρεμότητες των οποίων η ολοκλήρωση θα οδηγήσει στην καταβολή στο Δημόσιο, σε δόσεις, του ποσού ύψους 1,1 δισ. ευρώ, που θα εκτοξεύσει τις εισπράξεις από ιδιωτικοποιήσεις, περιλαμβάνουν την υποβολή προς έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, την υπογραφή της από τα συμβαλλόμενη μέρη, ήτοι το υπουργείο Οικονομικών, τον ΔΑΑ και το ΤΑΙΠΕΔ. 

    Στη συνέχεια η σύμβαση θα πρέπει να υποβληθεί στις Γενικές Διευθύνσεις Ανταγωνισμού και Εσωτερικής Αγοράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΙΒ), η οποία έχει χρηματοδοτήσει το έργο της κατασκευής του αεροδρομίου αλλά και στο Κοινοβούλιο για κύρωση. Πηγές που παρακολουθούν τις σχετικές διαδικασίες εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία για τον εάν θα ήταν δυνατόν το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης παραχώρησης να λάβει χώρα έως το τέλος της χρονιάς. Πάντως, η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης θα ανοίξει τον δρόμο, προκειμένου το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην πώληση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ που κατέχει, διαδικασία που εκτιμάται ότι θα προσελκύσει αυξημένο ενδιαφέρον.

    Εγνατία Οδός

    Μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος, οι υποψήφιοι επενδυτές θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές, κάτι που αναμένεται για το προσεχές φθινόπωρο οπότε και θα έχει οριστικοποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης του asset για διάστημα 40 ετών. Όλα δείχνουν ότι η υποβολή δεσμευτικών προσφορών θα λάβει χώρα αρχές του 2019, αν και ο κρατικός Προϋπολογισμός του 2018 έκανε λόγο για έσοδα ύψους 250 εκατ. ευρώ από την ολοκλήρωση της παραχώρησης του οδικού άξονα μήκους 900 χλμ.

    Μία από τις μεγαλύτερες εκκρεμότητες για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού αφορά την ολοκλήρωση της εγκατάστασης νέων σταθμών διοδίων, των οποίων ο συνολικός αριθμός θα ανέρχεται σε 38 (18 μετωπικοί μαζί με τους τέσσερις στους κάθετους άξονες και 20 πλευρικοί), σύμφωνα με την υπουργική απόφαση των κ. Σπίρτζη-Τσακαλώτου του Μαΐου 2017. Ωστόσο, αριθμός από τους σχεδιαζόμενους νέους σταθμούς βρίσκεται στη φάση της εκπόνησης μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ενώ για ορισμένους δεν έχει ακόμη πραγματοποιηθεί διαγωνισμός για την επιλογή αναδόχου. Πάντως, ο αυτοκινητόδρομος αναμένεται να είναι ο πρώτος στον οποίο θα εφαρμοστεί το αναλογικό σύστημα διοδίων βάσει του οποίου η χρέωση ανά χιλιόμετρο θα διαμορφωθεί σε 0,03 ευρώ. Πάντως, το ύψος του τιμήματος δεν προσδιορίζεται μόνον από τα οικονομικά μεγέθη της Εγνατίας Οδού, αλλά είναι σε απόλυτη συνάρτηση με την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο οδικός άξονας, γεγονός από το οποίο θα εξαρτηθεί σε ποιο βαθμό θα απαιτηθούν εργασίες συντήρησης.

    Σημειώνεται ότι επτά επενδυτικά σχήματα έχουν περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, μεταξύ των οποίων οι μεγαλύτεροι όμιλοι της χώρας (Άκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος) κοινοπρακτικά με ξένους παίκτες.

    Ενέργεια

    Το αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται η ολοκλήρωση διαδικαστικού χαρακτήρα ζητημάτων προκειμένου το 66% του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) να μεταβιβαστεί στην κοινοπραξία των Snam, Enagas και Fluxys. Οι εκκρεμότητες περιλαμβάνουν την ολοκλήρωση της μεταβίβασης στο ΤΑΙΠΕΔ του 100% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ που κατέχει η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου, όπως και να ολοκληρωθεί η πιστοποίηση του ΔΕΣΦΑ από τη ΡΑΕ υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής θα οδηγήσει στην είσπραξη από το Δημόσιο εσόδων ύψους 251,3 εκατ. ευρώ, με το συνολικό τίμημα να διαμορφώνεται σε 535 εκατ. ευρώ (283,7 εκατ. ευρώ θα εισπράξουν τα ΕΛ.ΠΕ. στα οποία αντιστοιχεί το 35% του ΔΕΣΦΑ).

    Όσον αφορά τον διαγωνισμό για το 50,1% των Ελληνικών Πετρελαίων, βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο με δύο υποψηφίους (Glencore και Vitol). Η εταιρεία είναι ένα από τα σημαντικότερα κρατικά assets, αποτελώντας έναν από τους κορυφαίους ομίλους στον τομέα της ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με παρουσία σε 6 χώρες και σημαντικές εξαγωγικές που αντιστοιχούν στο 50% του συνολικού όγκου πωλήσεων. Κατά πληροφορίες, η ημερομηνία πρόσκλησης υποβολής δεσμευτικών προσφορών τοποθετείται για τα τέλη Σεπτεμβρίου - αρχές Οκτωβρίου, ενώ πριν από μερικές ημέρες το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην πρόσκληση για την πρόσληψη ανεξάρτητου αποτιμητή. Όπως επισημαίνουν οι πληροφορίες, οι δύο εταιρείες που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ έχουν ήδη επισκεφτεί την ψηφιακή βάση (VDR) με τα δεδομένα της εταιρείας.

    Ακίνητα και μαρίνες

    Ο Προϋπολογισμός του 2018 προβλέπει ότι το Δημόσιο θα εισπράξει 42,1 εκατ. ευρώ από την αξιοποίηση της έκτασης, συνολικού εμβαδού 1.615 στρεμμάτων, έργο για το οποίο έχουν πλειοδοτήσει, μέσω διεθνούς διαγωνισμού, οι εταιρείες M.A. Angeliades Inc. και Aegean Sun Investments. Το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής δεν έχει ακόμη πραγματοποιηθεί, καθώς εκκρεμούν ζητήματα που σχετίζονται με τον τρόπο υλοποίησης των αρχαιολογικών εργασιών στην έκταση.

    Παράλληλα, έσοδα αναμένονται από την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την αξιοποίηση του ακινήτου Castello Bibelli στην Κέρκυρα, ενώ η πώληση και μίσθωση του όγδοου χαρτοφυλακίου ακινήτων μέσω της διαδικασίας του e-Auction του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμάται ότι θα αποφέρει στο Δημόσιο σημαντικά έσοδα.

    Σύμφωνα με τον κρατικό Προϋπολογισμό, το Δημόσιο θα εισπράξει την επόμενη χρονιά 42,1 εκατ. ευρώ από την αξιοποίηση της έκτασης, συνολικού εμβαδού 1.615 στρεμμάτων, έργο για το οποίο έχουν πλειοδοτήσει, μέσω διεθνούς διαγωνισμού, οι εταιρείες M.A. Angeliades Inc. και Aegean Sun Investments. Το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής δεν έχει ακόμη πραγματοποιηθεί, καθώς εκκρεμούν ζητήματα που σχετίζονται με τον τρόπο υλοποίησης των αρχαιολογικών εργασιών στην έκταση.

    Υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον συγκεντρώνει η μαρίνα Αλίμου, με οκτώ σχήματα να έχουν προκριθεί στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, μεταξύ των οποίων η κοινοπραξία της Lamda Development με τον τουρκικό όμιλο Dogus, ο όμιλος Ελλάκτωρ με τον τουρκικό όμιλο Koç και το ελληνογαλλικό κονσόρτσιουμ των εταιρειών Port Adhoc – Dream Yacht Mediteranee – J&P Άβαξ. Δεν αποκλείεται οι δεσμευτικές προσφορές να κατατεθούν μέσα στη χρονιά, ενώ ο διαγωνισμός εκτιμάται ότι θα λάβει χώρα το 2019.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων