Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 10-Ιουν-2018 23:51

    Ναυτιλία: Οι απειλές και η ανάγκη ισχυρής εκπροσώπησης

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ναυτιλία: Οι απειλές και η ανάγκη ισχυρής εκπροσώπησης

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Η ελεύθερη οικονοµία και το διεθνές εµπόριο αποτέλεσαν τη βάση πάνω στην οποία αναπτύχθηκε και µεγάλωσε ακόµα περισσότερο η ελληνική ναυτιλία. Δεν αποτελεί έκπληξη, λοιπόν, ότι οι φορείς της ναυτιλίας παρακολουθούν στενά το τελευταίο διάστηµα κινήσεις και πολιτικές προστατευτισµού που απειλούν τις απρόσκοπτες διεθνείς εµπορικές συναλλαγές και, κατ’ επέκταση, και τον κλάδο.

    Την ίδια στιγµή, πάντως, που η ναυτιλία βρίσκεται αντιµέτωπη µε τον κίνδυνο ενός πιθανού εµπορικού πολέµου µε ανυπολόγιστες επιπτώσεις, µια άλλη απειλή για τη ναυτιλία φαίνεται να αποµακρύνεται. Συγκεκριµένα, από τις αρχές του έτους φαίνεται να έχουν καταλήξει σε αίσιο τέλος οι διαβουλεύσεις µε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το φορολογικό καθεστώς.

    Σε κάθε περίπτωση, το ρευστό διεθνές περιβάλλον αλλά και οι διεργασίες που συντελούνται σε θεσµικό επίπεδο, κυρίως για το περιβαλλοντικό ζήτηµα, καθιστούν σαφές ότι τώρα περισσότερο από ποτέ είναι καθοριστική η δυνατή θεσµική εκπροσώπηση και αντιπροσώπευση της ελληνόκτητης ναυτιλίας σε όλα τα διεθνή φόρα και επίπεδα. Υπάρχουν συζητήσεις που θα επηρεάσουν τη ναυτιλία για τα επόµενα 30 χρόνια και θα πρέπει ο κλάδος να έχει ισχυρό λόγο, είχε αναφέρει πρόσφατα ο πρόεδρος της ECSA, Π. Λασκαρίδης.

    Ο κίνδυνος του προστατευτισµού

    Ήδη οι εγχώριοι και οι διεθνείς φορείς εκπροσώπησης της ναυτιλίας έχουν εγκαίρως επισηµάνει τις πιθανές επιπτώσεις από µια ενδεχόµενη κλιµάκωση του εµπορικού πολέµου µεταξύ των µεγάλων οικονοµιών, και ειδικότερα των ΗΠΑ, Ε.Ε. και Κίνας.

    Μέτρα προστατευτισµού απειλούν το παγκόσµιο εµπόριο και, άρα, τη βιωσιµότητα της ναυτιλίας, η ναυτιλία παρακολουθεί µε προσοχή τις εξελίξεις, είχε αναφέρει πρόσφατα ο πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάµης, µε αφορµή την απόφαση των ΗΠΑ να επιβάλουν εισαγωγικούς δασµούς σε αλουµίνιο και χάλυβα (προς τις ΗΠΑ), ενώ την ανησυχία της εξέφρασε και η ευρωπαϊκή ένωση πλοιοκτητών ECSA, που αντιπροσωπεύει το 40% του παγκόσµιου στόλου.

    Αλλά και ο πρόεδρος της Intercargo, Γιάννης Πλατσιδάκης, σε πρόσφατη παρέµβασή του είχε σηµειώσει ότι δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί το µοντέλο της ελεύθερης αγοράς, που έχει δώσει πλεονέκτηµα στην ελληνική ναυτιλία. Ακόµα και µε τις κρατικές ενισχύσεις και τα προτιµησιακά φορτία, που εκτιµάται ότι βρίσκονται πίσω από την ανάπτυξη της Ανατολής, οι Έλληνες έχουν καταφέρει να υπερισχύσουν καθώς µε ελεύθερο ανταγωνισµό δεν υπάρχει φόβος για την ελληνική ναυτιλία.

    Σύµφωνα µε στοιχεία του διεθνούς οργανισµού ναυτιλίας ΙΜΟ, πάνω από το 90% του παγκόσµιου εµπορίου διεξάγεται διά θαλάσσης. Όπως, λοιπόν, µέχρι σήµερα η ναυτιλία επωφελήθηκε τα µέγιστα από την παγκοσµιοποίηση και το ελεύθερο διεθνές εµπόριο, έτσι η επαναφορά στο προσκήνιο µέτρων προστατευτισµού συνιστά µια πρώτου µεγέθους απειλή. Πρόσφατη µελέτη του ΔΝΤ υπολόγισε ότι µια αύξηση 1% στον ρυθµό της παγκόσµιας οικονοµικής ανάπτυξης, µεταφραζόταν κατά τη δεκαετία του ’90 σε αύξηση 2,5% των διακινούµενων όγκων στο παγκόσµιο εµπόριο.

    Το µεγαλύτερο ποσοστό των θαλάσσιων µεταφορών αποτελούν cross trading δραστηριότητες, δηλαδή µεταφορές φορτίων µεταξύ τρίτων χωρών. Αυτό αποτελεί µια σηµαντική παράµετρο για να κατανοήσουµε τι µπορεί να στρεβλώνει την οµαλή λειτουργία της ναυτιλίας.

    Δασµοί σε αλουµίνιο και χάλυβα

    Για παράδειγµα, το 2016 διακινήθηκαν 3,172 δισ. τόνοι ξηρού φορτίου ανά τον κόσµο, µε τη διακίνηση προϊόντων χάλυβα να αντιπροσωπεύει το 12,7% ή, αλλιώς, 404 εκατ. τόνους. Οι ΗΠΑ είναι ο µεγαλύτερος εισαγωγέας χάλυβα και η επιβολή δασµών στοχεύει ακριβώς στη µείωση των εισαγωγών και την τόνωση της εγχώριας βιοµηχανίας.

    Στον αντίποδα, πιθανά αντίµετρα των χωρών που πλήττονται από τους δασµούς µπορεί να περιλάβουν τοµείς όπως οι εξαγωγές αµερικανικού άνθρακα. Επίσης, η Κίνα εξετάζει περιορισµούς στις αµερικανικές εξαγωγές σόργου και σόγιας. Πάντως, να σηµειωθεί ότι η δυναµικότητα παραγωγής αλουµινίου και χάλυβα δεν επαρκεί για να καλύψει τη ζήτηση στις ΗΠΑ. Αυτό σηµαίνει ότι τουλάχιστον βραχυπρόθεσµα οι εισαγωγές θα συνεχιστούν, µε µεγαλύτερες τιµές, µε ό,τι αυτό µπορεί να προκαλέσει στον πληθωρισµό, στην ανάπτυξη και τη ζήτηση. Εποµένως, η πλήρης έκταση των επιπτώσεων στη ναυτιλία από την επιβολή των δασµών αποµένει να αποτιµηθεί στην πράξη.

    Λύση για το φορολογικό

    Πολύ κοντά σε συµφωνία µε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισµού, ώστε να κλείσει οριστικά το θέµα της άτυπης έρευνας για το θεσµικό πλαίσιο που διέπει τη ναυτιλία, βρίσκονται Βρυξέλλες και Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

    Υπενθυµίζεται ότι τόσο στο πλαίσιο της άτυπης έρευνας της Ε.Ε. όσο και κατά τις συζητήσεις και τις διαπραγµατεύσεις µε τους "θεσµούς" είχε τεθεί ζήτηµα για το ελληνικό σύστηµα φορολόγησης της ποντοπόρου, µε το πρόσχηµα ότι ορισµένες πτυχές του συστήµατος φόρου χωρητικότητας θεωρούνται µη συµβατές µε τις κοινοτικές κατευθυντήριες γραµµές για τις κρατικές ενισχύσεις στις θαλάσσιες µεταφορές και ως εκ τούτου θα πρέπει να τροποποιηθούν.

    Ουσιαστικά, µετά τις επαρκείς και τεκµηριωµένες απαντήσεις που δόθηκαν από την ελληνική πλευρά, η οποία επισήµανε ότι το συγκεκριµένο σύστηµα φορολόγησης εφαρµόζεται και σε άλλες χώρες της Ε.Ε., η Επιτροπή είχε ουσιαστικά εστιάσει την άτυπη έρευνα στο κατά πόσο το θεσµικό πλαίσιο για τη ναυτιλία είναι σωστά στοχευµένο στις ναυτιλιακές δραστηριότητες και δεν επωφελούνται από αυτό αµιγώς εµπορικές δραστηριότητες.

    Προς την κατεύθυνση αυτή αναµένεται να κινούνται και οι όποιες παρεµβάσεις αποφασιστούν προκειµένου να ολοκληρωθεί και τυπικά το ζήτηµα. Αυτό σηµαίνει πρακτικά ότι ενδέχεται να απενταχθούν από το σύστηµα φορολόγησης των επιχειρήσεων µε βάση τον φόρο τόνου χωρητικότητας (tonnage tax) ναυτιλιακές δραστηριότητες όπως της αλιείας, τοµείς της ακτοπλοΐας κ.λπ.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων