Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 10-Ιαν-2018 10:20

    Πόσο κοστίζουν 13 παρεμβάσεις του πολυνομοσχεδίου - Crash test στο EWG

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Δήμητρας Καδδά

    Κόστος 372 εκατ. ευρώ για τον κρατικό προϋπολογισμό έχουν 13 διατάξεις του πολυνομοσχεδίου των 1.531 σελίδων που κατατέθηκε χθες στη Βουλή με στόχο να τεθεί αύριο στην "κρίση" του EWG με βάση την έκθεση συμμόρφωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία επίσης πλέον "προσαρμόζεται" ώστε να "αποφανθεί" για το κατά πόσο πληρούνται τα 110 προαπαιτούμενα της τρίτης αξιολόγησης.

    Ο λόγος για τις διατάξεις για τις οποίες το Γενικό Λογιστήριο έχει υπολογίσει την δημοσιονομική τους επίπτωση στην Ειδική Έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο στη Βουλή και αφορούν μεταξύ άλλων δαπάνες για μια σειρά από νέες υπηρεσίες που δημιουργούνται ή στελεχώνονται με βασική την νέα διεύθυνση οικονομικού εγκλήματος (104 εκατ. ευρώ το κόστος) αλλά και παρακολούθησης του κανονιστικού πλαισίου για το περιβάλλον, του συστήματος παρακολούθησης τεχνικών έργων, του ΗΔΙΚΑ και της στελέχωσης/μεταφοράς αρμοδιοτήτων στον ΕΦΚΑ. Απώλεια προκαλεί και η μεταβίβαση του δικαιώματος είσπραξης μερίσματος από τον ΟΤΕ  και βέβαια τα νέα οικογενειακά επιδόματα (260 εκατ ευρώ).

    Ως "εξοικονόμηση" εγγράφονται 90,1 εκατ. ευρώ περίπου που προκύπτουν κυρίως από την έκπτωση λόγω της χορήγησης των προκαταβολών σε προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας (90 εκατ.), από την κατάργηση του τμήματος αδειοδότησης επιχειρήσεων στην αρμόδια Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων, αλλά και από την μεταφορά από το ΓΛΚ στον ΕΦΚΑ του τομέα συντάξεων (σ.σ. στον ΕΦΚΑ αντίστοιχα αυξάνεται η δαπάνη).

    Ωστόσο, καταγράφονται από το ΓΛΚ και "αντισταθμιστικά" έσοδα που δεν μπορούν όμως να αποτιμηθούν. Αναφέρεται ότι προκύπτουν από νέες άδειες ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών, τα νέα τέλη και τα έσοδα από τα Καζίνο. Το Γενικό λογιστήριο αναφέρει ότι θα υπάρχει αύξηση εσόδων από την είσπραξη τιμήματος για τη χορήγηση αδειών ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών ελεύθερης λήψης μέσω επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής το ύψος της οποίας "δεν είναι δυνατόν προσδιοριστεί εκ των προτέρων διότι εξαρτάται από τις προκηρύξεις που θα εκδοθούν και από τα αποτελέσματα διαγωνιστικών διαδικασιών".

    Γίνεται λόγος και για αύξηση των εσόδων από τα ψηλότερα παράβολα που θα συνοδεύουν τις αιτήσεις για λατομικές επιχειρήσεις και θεωρεί πιθανά αυξημένα έσοδα στο Πράσινο Ταμείο λόγω προστίμων ή κατάπτωσης εγγυήσεων. Αναφέρεται και σε πιθανή αύξηση εσόδων από την εξομοίωση των καζίνο με τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις πολυτελείας ως προς την καταβολή τελών και δικαιωμάτων υπέρ της τοπικής αυτοδιοίκησης.

    Το ΓΛΚ αναφέρεται όμως και σε ενδεχόμενη απώλεια εσόδων του δημοσίου και των ΟΤΑ αλλά και του ΕΦΚΑ από τη δημιουργία των υπέρ προνομιούχων πιστωτών και απαιτήσεων (οι εργαζόμενοι για αμοιβές 6 μηνών θα ικανοποιούνται κατά απόλυτη προτεραιότητα σε διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης ή σε πτωχευτική διαδικασία). "Το ύψος λόγω απώλειας εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα και θα αναπληρώνεται από άλλες πηγές εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού", αναφέρεται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου.

    Γίνεται λόγος επίσης για ενδεχόμενη απώλεια από την κατάργηση της υποχρέωσης διάθεσης στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή μέρους από το ποσό που επιδικάζεται ως χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης σε περίπτωση συλλογικών αγωγών, αλλά και από την κατάργηση του επιβαλλόμενου χρηματικού προστίμου σε περίπτωση υποτροπής σε βάρος προμηθευτή που δεν απαντά σε καταγγελίες καταναλωτών.
     
    Καταιγίδα διατάξεων – αγκάθια με τους θεσμούς αύριο στο EWG
    Το πολυνομοσχέδιο που θεωρητικά φέρνει στη Βουλή 50 από τα 110 προαπαιτούμενα αλλά κατ ουσίαν περιλαμβάνει δεκάδες διάσπαρτες διατάξεις από όλο το "φάσμα" της οικονομικής και κοινωνικής ζωής (από παρεμβάσεις στην ΕΛΣΤΑΤ και την υγεία έως τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και τα νέα οικογενειακά επιδόματα) "αποκαλύπτει" νέες παρεμβάσεις και "στριφώματα" σε κάθε επιπλέον ανάγνωση των διατάξεών του.

    Πληροφορίες αναφέρουν ότι ακόμη τελεί υπό διαβούλευση με τους δανειστές το ζήτημα της διενέργειας πλειστηριασμών μόνο ηλεκτρονικά και δεν αποκλείεται να γίνουν προσαρμογές στις διατάξεις έως την ψήφισή του από τη Βουλή. Ανταλλαγή στοιχείων υπάρχει και για το δημοσιονομικό κόστος των μέτρων που περιλαμβάνει αλλά και για τις παροχές που έδωσε η κυβέρνηση στο τέλος Δεκεμβρίου.

    Το πρώτο μεγάλο crash test θα γίνει αύριο στο πλαίσιο του EWG στο οποίο πέραν του πολυνομοσχεδίου θα αποτιμηθούν και τα υπόλοιπα προαπαιτούμενα που θα πρέπει να έρθουν τις επόμενες ημέρες εκτός Βουλής μέσα από εφαρμοστικές διατάξεις ώστε η έκθεση συμμόρφωσης της Κομισιόν που γράφεται εδώ και εβδομάδες να δείξει ότι η τρίτη αξιολόγηση είναι δυνατό να ολοκληρωθεί έως τις 22/1 που συνεδριάζει το Eurogroup. Αύριο επί τάπητος θα τεθεί και το θέμα της δόσης, με τις κυβερνητικές επιδιώξεις για νέο ενισχυμένο πακέτο να συνδέονται άρρηκτα με την ανάγκη μίας θετικής αποτίμησης προόδου. Εκκρεμότητα παραμένει και η νέα επιστολή προθέσεων προς το ΔΝΤ με τις επικαιροποιημένες δεσμεύσεις της κυβέρνησης.
     
    Τα προαπαιτούμενα του πολυνομοσχεδίου
    Τα βασικά προαπαιτούμενα που περιλαμβάνονται στις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου είναι:
    * Κήρυξη απεργίας από πρωτοβάθμιο σωματείο μόνο εφόσον καταγράφεται απαρτία 50% +1 των μελών του.
    * Αλλαγή των εισοδηματικών κριτηρίων για την παροχή των επιδομάτων τέκνων.
    * Απάλειψη της δυνατότητας του ΕΦΚΑ να δίνει δάνεια σε φορείς του ιδιωτικού δικαίου.
    * Διενέργεια των πλειστηριασμών μόνο ηλεκτρονικά από τις 21 Φεβρουαρίου και μετά.

    *Σειρά αλλαγών στην φορολογία. Γίνεται ευνοϊκότερο το καθεστώς των φορολογικών προστίμων για τους φορολογούμενους που υποβάλλουν εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις, ενώ συστήνεται ειδική ελεγκτική υπηρεσία που θα διεκπεραιώνει τις παραγγελίες της εισαγγελίας οικονομικού εγκλήματος. Θεσπίζονται και διαδικασίες επανενεργοποίησης αριθμού φορολογικού μητρώου με την καταβολή εγγύησης για φορολογούμενους που έχουν εμπλακεί σε φοροδιαφυγή ή πτωχεύσεις επιχειρήσεων.

    * Αλλαγές στη χωροταξική νομοθεσία και στα δημόσια έργα αναφορικά με τις απαλλοτριώσεις αλλά και με τη δημιουργία κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος παρακολούθησης τεχνικών έργων. Αλλαγές γίνονται και στα επιχειρηματικά πάρκα.
    * Νομοθετείται η απόλυτη προτεραιότητα του εργαζόμενου σε περίπτωση πτώχευσης εταιρείας. Η αποζημίωση θα ισούται με το βασικό μισθό 6 μηνών επί 275%.
    * Αλλάζει το πλαίσιο που λειτουργίας των καζίνο και προβλέπεται η χορήγηση άδειας για τρία νέα καζίνο σε Κρήτη, Μύκονο και Σαντορίνη.

    * Θεσπίζεται η μεταφορά των ΔΕΚΟ στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), δηλαδή στο "υπερταμείο". Καταργείται η ίδρυση της Εταιρείας Δημόσιων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) στην οποία θα μεταβιβάζονταν οι συμμετοχές του Δημοσίου.

    * Κωδικοποιείται η λατομική νομοθεσία και γίνονται παρεμβάσεις στο πλαίσιο λειτουργίας των επιχειρήσεων. Προβλέπεται σειρά παρεμβάσεων για τους ελέγχους στις επιχειρήσεις και τις αγορές προϊόντων, αλλάζει το καθεστώς των εμπορικών εκθέσεων αλλά και το πλαίσιο άσκησης δραστηριοτήτων κέντρων αποθήκευσης και διανομής.

    * Θεσπίζεται νέος ενιαίος φορέας "Ελληνικό Κτηματολόγιο". Θα ενσωματωθούν η Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση" (Ε.Κ.ΧΑ.) και τα υφιστάμενα κτηματολογικά γραφεία και υποθηκοφυλακεία.
    * Προωθείται η θέσπιση του ενεργειακού χρηματιστηρίου. Θα έχει στην ευθύνη του τη λειτουργία της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού και την εκκαθάρισή της, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής υποχρέωσης της χώρας μας για την εφαρμογή του λεγόμενου Target Μodel.

    * Γίνεται υποχρεωτικό το καθεστώς μίνιμουμ λειτουργίας 40 ωρών την εβδομάδα για τα φαρμακεία και έρχονται σειρά αλλαγών στην υγεία.
    * Στο "Υπερταμείο" θα μεταβιβάζονται τα μερίσματα του δημοσίου από τον ΟΤΕ.
    * Προβλέπει την αδειοδότηση ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης.

    * Θεσπίζεται η μετάβαση στον ΕΦΚΑ των αρμοδιοτήτων και των οργανικών μονάδων απονομής συντάξεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
     * Ορίζεται ότι δύναται να χρησιμοποιείται το προσωπικό της ΕΛΣΤΑΤ για τη διενέργεια κάθε είδους στατιστικής έρευνας, στατιστικής εργασίας και απογραφής για λογαριασμό άλλων δημοσίων υπηρεσιών, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών, καθώς και ιδιωτικών φορέων, του εσωτερικού ή του εξωτερικού. 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων