Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 29-Δεκ-2017 12:00

    Εκπρόθεσμα τα δύο αναπτυξιακά προαπαιτούμενα - Σε χαμηλό 10ετίας το ΠΔΕ

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Δήμητρας Καδδά

    Την ώρα που... δρομολογούνται εγκαίρως οι εφαρμοστικές πράξεις για όλα τα δημοσιονομικά προαπαιτούμενα όπως οι φόροι του 2018, η περικοπή του επιδόματος θέρμανσης, αλλά και οι παρεμβάσεις με πολιτικό κόστος όπως οι πλειστηριασμοί, η κυβέρνηση παραδέχεται την πιο μεγάλη υστέρηση των τελευταίων τουλάχιστον 10 ετών στις δαπάνες για δημόσιες επενδύσεις, αλλά και… σιγεί αναφορικά με τα δύο αναπτυξιακά προαπαιτούμενα – αντίβαρα που έπρεπε να ανακοινωθούν μέσα στον Δεκέμβριο, όπως τουλάχιστο προέβλεπε το σχέδιο συμφωνίας με τους δανειστές για την τρίτη αξιολόγηση.

    Η υστέρηση αφορά στο ΠΔΕ του 2017 που φέρεται να κλείνει στα χαμηλότερα επίπεδα τουλάχιστο από το 2008 (που υπάρχουν από τον Προϋπολογισμό συγκρίσιμα στοιχεία), ενώ τα δύο "αντίβαρα" είναι η Αναπτυξιακή Τράπεζα και το Αναπτυξιακό Σχέδιο για την οποία έγινε "μάχη" στο Eurogroup του προηγούμενου Ιουνίου προκειμένου να υπάρξει αναφορά στην ανακοίνωση της Συνόδου των ΥΠΟΙΚ που ενέκρινε τότε τη δεύτερη αξιολόγηση μαζί με το πακέτο μέτρων/αντίμετρων έως το 2021.

    Η αναπτυξιακή τράπεζα και το αναπτυξιακό σχέδιο
    Η απόφαση του Eurogroup του προηγούμενου Ιουνίου, όριζε ότι και έπρεπε η Ελλάδα μαζί με τα θεσμικά όργανα καθώς και με τρεις πλευρές "μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους να αναπτύξουν και να υποστηρίξουν μια ολιστική στρατηγική για την ενίσχυση της ανάπτυξης, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης του επενδυτικού κλίματος". Και ανέφερε ρητά ότι θα πρέπει να "συνεργαστούν με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα για τη δημιουργία Εθνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας".

    Στο σχέδιο επικαιροποίησης του μνημονίου του Δεκεμβρίου που έγινε στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης (σ.σ. και τελεί υπό οριστικοποίηση) οι παραπάνω δράσεις εξειδικεύονται. "Οι αρχές θα παρουσιάσουν μέχρι το Δεκέμβριο του 2017 ένα έγγραφο ιδεών με στόχο τη σύσταση Εθνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας που θα συντονίζει την υλοποίηση αναπτυξιακών δραστηριοτήτων, σύμφωνα με τη δήλωση της Eurogroup της 15ης Ιουνίου 2017" αναφέρεται. Αλλά οι ανακοινώσεις τελικά ακόμη δεν έχουν έρθει.

    Αναφορικά με το Αναπτυξιακό σχέδιο το οποίο σημειωτέο εκκρεμεί από την άνοιξη του 2015 και σχέδιο του οποίου είχε αποκαλύψει το Capital.gr τον προηγούμενο Μάρτιο το επικαιροποιημένο σχέδιο του μνημονίου επίσης ορίζει ότι "οι ελληνικές αρχές θα παρουσιάσουν μια στρατηγική ανάπτυξης μέχρι το Δεκέμβριο του 2017, η οποία μεταξύ άλλων θα πρέπει να στοχεύει στη δημιουργία, μέσα στα επόμενα 3-5 χρόνια ενός ελκυστικότερου επιχειρηματικού περιβάλλοντος". Οι ανακοινώσεις επίσης δεν ήρθαν παρά τα Περιφερειακά Συνέδριο που γίνονται για τον σκοπό αυτό. Επίσης αντί για 10ετές σχέδιο, καθώς τα χρόνια περνούν χωρίς ανακοινώσεις πλέον γίνεται λόγος για ένα σχέδιο 3- 5 ετών…

    Το πιο φτωχό ΠΔΕ στα χρόνια των μνημονίων
    Η συμφωνία με τους δανειστές ορίζει επίσης ότι η αναπτυξιακή στρατηγική "θα διευθύνεται από την Ελλάδα και θα χρησιμοποιεί πλήρως τους διαθέσιμους πόρους, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που παρέχει η ΕΕ". Ωστόσο, το "κουτσουρεμένο" Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (δηλαδή το πρόγραμμα μέσα από το οποίο χρηματοδοτούνται όλα τα δημόσια έργα και αυτά που καλύπτονται από πόρους της ΕΕ και αυτά που γίνονται αποκλειστικά από κρατική δαπάνη) θα υπο-εκτελεστεί το 2017.

    Στα 6,1-6,2 δισ. ευρώ, έναντι στόχου 6,75 δισ. ευρώ, αναμένεται να κλείσει εφέτος το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων παραδέχθηκαν χθες στελέχη του υπουργείου Οικονομίας αποδίδοντας την απόκλιση στις υψηλές εκπτώσεις, στις καθυστερήσεις στην εκτέλεση - ολοκλήρωση κάποιων έργων, στην αλλαγή του τρόπου διεξαγωγής των δημοσίων συμβάσεων, αλλά και εξαιτίας των προσφυγών στη δικαιοσύνη που δημιουργούν καθυστέρηση στην υλοποίηση κάποιων έργων.

    Ο λόγος για έναν προϋπολογισμό που θα είναι ο χαμηλότερος των τελευταίων ετών αν οι παραπάνω εκτιμήσεις των αρμοδίων επιβεβαιωθούν (το 2016 έκλεισε στα 6,288 δισ. ευρώ) και έρχεται μετά από σειρά περικοπών του ΠΔΕ. Σημειώνεται ότι το ΠΔΕ είναι  το σύνηθες "θύμα" όλων των κυβερνήσεων στα χρόνια της κρίσης με συνέπεια από προϋπολογισμό 10,2 δισ. ευρώ στην αρχή του 2010 και μετά από διαδοχικές, πάνω από 10 τον αριθμό, περικοπές να έχει υποχωρήσει στα σημερινά επίπεδα. Μάλιστα, τότε το εθνικό σκέλος έφτανε/ξεπερνούσε τα 2,5 δισ. ευρώ αντί για 1 δισ. ευρώ πλέον.

    Η μείωση λοιπόν των εθνικών έργων αλλά και η κατ εξαίρεση αύξησης του ποσοστού συγχρηματοδότησης των κοινοτικών έργων (σ.σ. συμμετέχει με μικρότερο ποσοστό ο κρατικός προϋπολογισμός σε έργα του ΕΣΠΑ για να περιοριστεί η δαπάνη λόγω του μνημονίου) οδήγησαν στον περιορισμό του Προγράμματος (δηλαδή είναι μικρότερη η δαπάνη αλλά και γίνονται λιγότερα έργα) όχι μόνο για τα εντός μνημονίων έτη (δηλαδή και για το 2018) αλλά και Μεσοπρόθεσμα (έως το 2021 προβλέπεται η ίδια χαμηλή και παγωμένη δαπάνη).

    Πλέον, εκ του αποτελέσματος, η περικοπή στο ΠΔΕ είναι μεγαλύτερη. Μάλιστα, πηγές ανέφεραν χθες ότι θα υπάρχει μεγαλύτερη δαπάνη στο αμιγώς εθνικό σκέλος (περί το 1,3 δισ. ευρώ αντί για 1 δισ. ευρώ κυρίως λόγω έκτακτων δαπανών για τους πλημμυροπαθείς κλπ) και έτσι στο κοινοτικό σκέλος (αυτό που αφορά στα ΕΣΠΑ) η υστέρηση θα είναι εντονότερη.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων