Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 25-Νοε-2017 08:00

    Η φτωχοποίηση του ιδιωτικού τομέα και το μέρισμα - ελεημοσύνη

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Η φτωχοποίηση του ιδιωτικού τομέα και το μέρισμα - ελεημοσύνη

    Του Δημήτρη Κατσαγάνη

    Ως  ‘’δώρο άδωρο’’ έρχεται το κοινωνικό μέρισμα φέτος για τους δικαιούχους του.

    Η έκτακτη αυτή εισοδηματική ενίσχυση –για την οποία εκδόθηκε χθες Υπουργική Απόφαση -δίδεται στους κοινωνικά αδύναμους  με βάση το εισόδημα που δήλωσαν στην εφορία το 2016.

    Ωστόσο κατά το έτος αυτό, στο οποίο για πρώτη φορά ουσιαστικά ο ΣΥΡΙΖΑ εφάρμοσε τον προϋπολογισμό του  φτωχοποιήθηκε ακόμα περισσότερο  ο ιδιωτικός τομέας λόγω της επέλασης της μερικής απασχόλησης , κόπηκαν επικουρικές συντάξεις και το ΕΚΑΣ αλλά και αυξήθηκαν οι εισφορές επικουρικής ασφάλισης.  

     Συγκεκριμένα, το 2016 μειώθηκε κατά 40% η δαπάνη για το ΕΚΑΣ, μία στις πέντε επικουρικές συντάξεις κόπηκε έως και 45%, οι εγγεγραμμένοι άνεργοι που αναζητούν εργασία αυξήθηκαν κατά 52.000, οι μερικώς απασχολούμενοι με μισθούς κάτω των 400 ευρώ εκτινάχθηκαν στο 30% του συνόλου των μισθωτών, ενώ ο μέσος μισθός στον ιδιωτικό τομέα έπεσε κατά 3%. Παράλληλα, αυξήθηκαν κατά 1% οι εργοδοτικές και εργατικές εισφορές υπέρ του επικουρικού.

     Και έρχεται η κυβέρνηση, στο τέλος του 2017,  σε μερικούς μόνο  από εκείνους που είδαν να συρρικνώνονται τα εισοδήματα τους λόγω προγραμματισμένων ή παρεπομένων περικοπών να ‘’προσφέρει’’  και –μάλιστα-  με πολύ αυστηρά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια και τεκμήρια,  το ‘’κοινωνικό μέρισμα’’ των 483 ευρώ.

    Για παράδειγμα , για να πάρει κάποιος μισθωτός του ιδιωτικού τομέα το έκτακτο ‘’κοινωνικό μέρισμα’’ των 350 ευρώ γύρω στα μέσα Δεκέμβρη θα πρέπει να παίρνει καθαρό μισθό κάτω από 500 ευρώ , να έχει στην ιδιοκτησία ακίνητα αξίας  κάτω από 120.000 ευρώ και  τραπεζικές καταθέσεις κάτω από 9.000 ευρώ.

    Πιο αναλυτικά, τα ασφυκτικά  κριτήρια παροχής της εν λόγω έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης έχουν ως εξής :

    1)  Εισοδηματικά κριτήρια

     

    Σύνθεση ωφελούμενης μονάδας

    Εισοδηματικά όρια

    Εισοδηματική ενίσχυση

    Μονοπρόσωπο

    0-5000

    450

    5000-7000

    350

    7000-9000

    250

    2 ενήλικα μέλη

    0-7500

    675

    7500-10500

    525

    10500-13500

    375

    2 ενήλικα μέλη και 1 ανήλικο μέλος

    0-8750

    787

    8750-12250

    612

    12250-15750

    437

    3 ενήλικα μέλη

    ή 2 ενήλικα και 2 ανήλικα μέλη

    0-10000

    900

    10000-14000

    700

    14000-18000

    500

    3 ενήλικα και 1 ανήλικο μέλος

    ή 2 ενήλικα και 3 ανήλικα μέλη

    0-11250

    1012

    11250-15750

    787

    15750-20250

    562

    4 ενήλικα μέλη

    ή 2 ενήλικα και 4 ανήλικα μέλη

    0-12500

    1125

    12500-17500

    875

    17500-22500

    625

    5/ περισσότερα ενήλικα μέλη

    ή 3 ενήλικα και 6/ περισσότερα μέλη

    0-15000

    1350

    15000-21000

    1050

    21000-27000

    750

     

    2. Κριτήρια ακίνητης περιουσίας

    Η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας όλων των μελών της ωφελούμενης μονάδας, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, όπως αυτή προσδιορίζεται για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α. και προκύπτει από την τελευταία εκδοθείσα μέχρι 31.10.2017 πράξη προσδιορισμού φόρου, δεν μπορεί να υπερβαίνει στο σύνολό της το ποσό των 120.000 ευρώ για μονομελή ωφελούμενη μονάδα, προσαυξανόμενη κατά 15.000 ευρώ για κάθε πρόσθετο μέλος και έως του ποσού των 180.000 ευρώ.

    3) Κριτήρια κινητής περιουσίας (καταθέσεις, τόκοι)

    * Το συνολικό ύψος των καταθέσεων όλων των μελών της ωφελούμενης μονάδας σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας ή του εξωτερικού, ή/και η τρέχουσα αξία μετοχών, ομολόγων κ.τ.λ., όπως προκύπτουν από τις ηλεκτρονικές διασταυρώσεις δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 9.000 ευρώ για μονομελή ωφελούμενη μονάδα, πολλαπλασιαζόμενο με την αντίστοιχη κλίμακα ισοδυναμίας της ωφελούμενης μονάδας ανάλογα με τη σύνθεση αυτής. Μ΄ άλλα λόγια, για κάθε επιπλέον ενήλικο μέλος το ανώτατο όριο των τραπεζικών καταθέσεων το οποίο ‘’επιτρέπει’’ τη λήψη του κοινωνικού μερίσματος αυξάνεται κατά 4500 ευρώ ενώ για κάθε ανήλικο μέλος αυξάνεται κατά 2250 ευρώ. Πχ 2 ενήλικοι θα έχουν όριο καταθέσεων 13500 ευρώ, ενώ 1 ενήλικος με 1 ανήλικο τα 11.250 ευρώ.

    *Το συνολικό ποσό από τόκους καταθέσεων των μελών της ωφελούμενης μονάδας σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας ή του εξωτερικού, όπως έχουν δηλωθεί στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος (Ε1) του φορολογικού έτους 2016, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό που προκύπτει από τον κατωτέρω μαθηματικό τύπο:

    Ετήσιος τόκος = 9.000 * κλίμακα ισοδυναμίας ωφελούμενης μονάδας * μέσο ετήσιο καταθετικό επιτόκιο 2016/100

    4)  Περιουσιακά τεκμήρια

    Εξαιρούνται από τη χορήγηση και δεν κρίνονται δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος νοικοκυριά, τα μέλη των οποίων, βάσει της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016:

    - εμπίπτουν στον φόρο πολυτελούς διαβίωσης,

    - δηλώνουν δαπάνες για αμοιβές πληρωμάτων σκαφών αναψυχής,

    - δηλώνουν δαπάνες για δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία,

    - δηλώνουν δαπάνες για οικιακούς βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό, όπως αυτές προσδιορίζονται στους αντίστοιχους κωδικούς του εντύπου Ε1.

    Επιπλέον, εξαιρούνται από τη χορήγηση και δεν κρίνονται δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής, οι οποίοι υποχρεούνται να υποβάλουν δήλωση φορολογίας εισοδήματος στην Ελλάδα, καθώς και ο/η σύζυγος αυτών.

    5)  Κριτήριο διαμονής και υποβολής δήλωσης

    Ο δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος πρέπει να διαμένει νόμιμα και μόνιμα στην ελληνική επικράτεια για τα τελευταία πέντε έτη (5), όπως αυτό προκύπτει από την υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος κατά την τελευταία πενταετία.

    6) Κριτήριο ασφάλισης


    Ο δικαιούχος οφείλει να είναι ασφαλισμένος τουλάχιστον μία φορά σε οποιονδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης και για χρόνο ασφάλισης μεγαλύτερο του ενός μήνα μέχρι και 31/10/2017, όπως αυτό προκύπτει από το μητρώο Άμεσα Ασφαλισμένων και Συνταξιούχων του ΕΦΚΑ είτε να είναι συνταξιούχος εξ ιδίου δικαιώματος ή εκ μεταβιβάσεως είτε να λαμβάνει το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερηλίκων .

    Ο δικαιούχος και όλα τα ενήλικα μέλη του νοικοκυριού πρέπει να έχουν υποβάλει δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2016, εφόσον έχουν υποχρέωση.

    Δέκα βήματα υποβολής της αίτησης για το ‘’ κοινωνικό μέρισμα’’

    1. Η αίτηση, η οποία επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του ν.1599/1986 ως προς τα δηλούμενα στοιχεία και συναίνεσης για τη λήψη φορολογικών δεδομένων που τηρούνται στην Α.Α.Δ.Ε., υποβάλλεται από τον/την υπόχρεο ή τον/τη σύζυγο του υπόχρεου υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος της ωφελούμενης μονάδας μέσω του διαδικτυακού τόπου του προγράμματος (www.koinonikomerisma.gr), χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης του πληροφοριακού συστήματος TAXISnet της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).

    Κατ' εξαίρεση, είναι δυνατή η οίκοθεν καταβολή του κοινωνικού μερίσματος σε δικαιούχους, εφόσον πληρούνται σωρευτικά τα ακόλουθα κριτήρια:

    α) Ο υπόχρεος ή συνυπόχρεος είναι είτε συνταξιούχος είτε λαμβάνει το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερηλίκων του άρθρου 93 του ν.4387/2016.

    β) Ο υπόχρεος ή συνυπόχρεος είναι ηλικίας εβδομήντα (70) ετών και άνω.
    γ) Δεν υπάρχουν στην ωφελούμενη μονάδα εξαρτώμενα μέλη ούτε φιλοξενούμενοι.

    δ) Έχει δηλωθεί κύρια κατοικία (πίνακας υπ' αρ. 5 στο έντυπο Ε1) και όχι φιλοξενία σε άλλο φυσικό πρόσωπο.

    2. Σε περίπτωση ωφελούμενης μονάδας που απαρτίζεται και από φιλοξενούμενα μέλη, η αίτηση υποβάλλεται αποκλειστικά από τον/την υπόχρεο ή τον/τη σύζυγο του υπόχρεου υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος της φιλοξενούσας μονάδας, για το σύνολο των μελών της ωφελούμενης μονάδας. Σε αυτήν την περίπτωση, κατά την επεξεργασία της αίτησης, θα ζητηθεί η συναίνεση των φιλοξενούμενων ατόμων μέσω των κωδικών τους TAXISnet για τη λήψη από την ΗΔΙΚΑ Α.Ε. των στοιχείων τους που τηρούνται στην Α.Α.Δ.Ε.. Η συναίνεση όλων των φιλοξενούμενων ενηλίκων εντός της προθεσμίας υποβολής της αίτησης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωσή της.

    3. Όλα τα δεδομένα που αφορούν σε προσωπικά στοιχεία, στη σύνθεση του νοικοκυριού, σε φορολογικά και οικονομικά στοιχεία, στοιχεία εγγραφής στον ΕΦΚΑ και στοιχεία ανεργίας, προκύπτουν από διασυνδέσεις ή διασταυρώσεις με τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, του ΑΜΚΑ, του ΕΦΚΑ και του ΟΑΕΔ και προσυμπληρώνονται αυτόματα. Τα δεδομένα που συγκεντρώνει η Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε. θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για τις ανάγκες επεξεργασίας των αιτήσεων χορήγησης του κοινωνικού μερίσματος. Απαραίτητη είναι η συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού IBAN. Ο αιτών φέρει την ευθύνη για τη συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού, ο οποίος είναι έγκυρος και ενεργός και στον οποίο είναι υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος.
    Εάν ο ενδιαφερόμενος δεν είναι αποκλειστικά δικαιούχος ή συνδικαιούχος στον δηλωμένο αριθμό λογαριασμού, δεν κρίνεται δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος και δεν πραγματοποιείται η σχετική πληρωμή, ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησής του. Σε περίπτωση που κάποιος IBAN δεν είναι ενεργός, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η πίστωση του λογαριασμού, στον οποίο ο ενδιαφερόμενος είναι αποκλειστικά δικαιούχος ή συνδικαιούχος, θα πρέπει αυτός να μεταβεί στο οικείο πιστωτικό ίδρυμα και να διευθετήσει το εν λόγω ζήτημα μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.

    4. Κατά την επεξεργασία της αίτησης, ο αιτών δύναται να αλλάξει τη σύνθεση της ωφελούμενης μονάδας, όπως αυτή προκύπτει από τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016, με την προσθήκη τέκνου που έχει γεννηθεί μετά την 31η.12.2016, εισάγοντας τον Α.Μ.Κ.Α. του.

    5. Σε περίπτωση που στη σύνθεση του νοικοκυριού, όπως αυτή απεικονίζεται στη βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ και τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του 2016, προκύψει φιλοξενούμενο μέλος, το οποίο είναι άγνωστο στον αιτούντα, ο τελευταίος δύναται να το εξαιρέσει, χρησιμοποιώντας την αντίστοιχη επιλογή που θα είναι διαθέσιμη στο σύστημα. Η επιλογή αυτή συνιστά καταγγελία προς την οικεία ΔΟY σε βάρος του εμφαινόμενου ως φιλοξενούμενου περί ψευδούς υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Στη συνέχεια ο αιτών δύναται να προχωρήσει στη διαδικασία υποβολής αίτησης.

    6. Σε περίπτωση που προκύψει ασυμφωνία στοιχείων μεταξύ ΑΦΜ και ΑΜΚΑ, ο αιτών ή τα μέλη του νοικοκυριού (ανάλογα με το μέλος στου οποίου τα στοιχεία υπάρχει ασυμφωνία) θα πρέπει εντός της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων να αιτηθεί την αλλαγή στοιχείων του ΑΜΚΑ του στα ΚΕΠ. Στη συνέχεια, θα πρέπει να προχωρήσει στην ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής της αίτησης.

    7. Σε περίπτωση που προκύψει ασυμφωνία των στοιχείων ΑΜΚΑ, ΑΦΜ ή του ελάχιστου χρόνου ασφάλισης, όπως αυτά προκύπτουν από το μητρώο του ΕΦΚΑ, ο αιτών θα πρέπει εντός της προθεσμίας υποβολής αίτησης να επικαιροποιήσει τα στοιχεία του στον ΕΦΚΑ.

    8. Μετά την οριστική υποβολή της αίτησης, ο αιτών ενημερώνεται αυτόματα για την έγκριση ή την απόρριψή της, καθώς και για το ύψος της παροχής.

    9. Η αίτηση δύναται να ακυρωθεί από τον αιτούντα εντός της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων - ανεξάρτητα του αν έχει υποβληθεί οριστικά ή όχι- και να υποβληθεί νέα.

    10. Άτομα που έχουν δηλώσει στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016 ότι φιλοξενούνται από φυσικά πρόσωπα, δεν είναι χωριστά δικαιούχοι κοινωνικού μερίσματος.

     

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ