Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 16-Νοε-2017 15:02

    Ελεγκτικό Συνέδριο ΕΕ: Η Κομισιόν δεν αιτιολόγησε επαρκώς τις απολύσεις στο Δημόσιο

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ελεγκτικό Συνέδριο ΕΕ: Η Κομισιόν δεν αιτιολόγησε επαρκώς τις απολύσεις στο Δημόσιο

    του Δημήτρη Κατσαγάνη

    Σκληρή κριτική απέναντι στην Κομισιόν ασκεί στην έκθεση του το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο για τα μνημόνια στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τον φορέα αυτό:

    * Η Κομισιόν δεν αιτιολόγησε γιατί έπρεπε να μειωθούν κατά 150.000 οι δημόσιοι υπάλληλοι και να απολυθούν 15.000 έως το 2014.

    Η Κομισιόν δεν προώθησε στην Ελλάδα την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών σε επίπεδο ΕΕ στον τομέα των μεταρρυθμίσεων στο Δημόσιο.

    Οι συστάσεις του ΟΟΣΑ περιλήφθηκαν στο πρόγραμμα προσαρμογής με μεγάλη καθυστέρηση

    Οι μαζικές αποχωρήσεις δημοσίων υπαλλήλων αύξησαν τη συνταξιοδοτική δαπάνη

    Το σχέδιο για τη μεταρρύθμιση του Δημοσίου άρχισε να εφαρμόζεται το 2015

    Οι διαρθρωτικές συνιστώσες της μεταρρύθμισης της δημόσιας διοίκησης έτυχαν περιορισμένης στήριξης σε εθνικό επίπεδο και επηρεάστηκαν αρνητικά από την πολιτική αστάθεια

    Πιο αναλυτικά, επισημαίνεται:

    1) Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση δεν λάμβαναν υπόψη βασικούς παράγοντες που η ίδια η Επιτροπή προσδιόριζε ως αναγκαίους για τον επιτυχημένο σχεδιασμό μιας τέτοιας συνολικής μεταρρύθμισης, ήτοι την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών σε επίπεδο ΕΕ, τη συμμετοχή των ενδιαφερόμενων μερών και της κοινωνίας των πολιτών, τη συνέχεια και τη σταθερότητα των μεταρρυθμίσεων''.

    Επίσης, σημειώνεται πως ''μολονότι η Επιτροπή γνώριζε το βάθος των προβλημάτων αυτών, τα προγράμματα δεν περιελάμβαναν εξειδικευμένα μέτρα για την ανάπτυξη θεσμικών ικανοτήτων''

    2) Το 2013 το δεύτερο πρόγραμμα προέβλεπε ότι οι ελληνικές αρχές έπρεπε να υποβάλουν στρατηγική και σχέδιο δράσης για μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση, αλλά η απαίτηση αυτή δεν συγχρονίστηκε με βασικές δράσεις του προγράμματος (την αναδιοργάνωση του ελληνικού δημόσιου τομέα που είχε ξεκινήσει το 2012, ήτοι δύο χρόνια πριν από την παρουσίαση της στρατηγικής). Το εν λόγω σχέδιο δεν τέθηκε σε εφαρμογή και, το 2015, με το τρίτο πρόγραμμα, ζητήθηκε η κατάρτιση νέας τριετούς στρατηγικής για τις μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση.

    3) Η αξιολόγηση προσδιόριζε σαφώς τις αδυναμίες της ελληνικής διοίκησης και τους τομείς πολιτικής που χρειάζονταν διοικητική στήριξη, 13 από τις συστάσεις του ΟΟΣΑ περιελήφθησαν στους όρους με κάποια καθυστέρηση.

    4) Παρά την εκτέλεση ορισμένων αναλύσεων από την Επιτροπή κατά τον σχεδιασμό των μεταρρυθμίσεων της δημόσιας διοίκησης, η παρασχεθείσα αιτιολόγηση για ορισμένα εξειδικευμένα μέτρα δεν ήταν ικανοποιητική. Συγκεκριμένα, η Επιτροπή δεν μπόρεσε να παράσχει ποσοτικές/ποιοτικές αναλύσεις για τις δύο κύριες πτυχές των μεταρρυθμίσεων (ήτοι τη μείωση των απασχολουμένων στο Δημόσιο κατά 150 000 την περίοδο 2011-2015 και την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής αποχώρησης 15 000 υπαλλήλων έως το 2014 . Το πρόβλημα της ανεπαρκούς αιτιολόγησης αφορούσε επίσης την αλληλουχία των μεταρρυθμίσεων και τις προθεσμίες.

    5) Οι μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση της Ελλάδας εκπλήρωσαν τον στόχο των προγραμμάτων περί μείωσης του κόστους. Ο στόχος μείωσης της συνολικής απασχόλησης στον δημόσιο τομέα επετεύχθη το 2013, ήτοι δύο χρόνια νωρίτερα από τις αρχικές προβλέψεις, ως αποτέλεσμα της εφαρμογής του κανόνα "μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις" για τις νέες προσλήψεις, της μείωσης της απασχόλησης συμβασιούχων υπαλλήλων και των προγραμμάτων πρόωρης συνταξιοδότησης. Ο αριθμός των εργαζομένων στη δημόσια διοίκηση μειώθηκε κατά περισσότερους από 225 000 στο διάστημα 2009-2015.

    Όσον αφορά τα δημοσιονομικά αποτελέσματα, το ετήσιο κόστος της απασχόλησης στο Δημόσιο μειώθηκε κατά 37,9 % (9,6 δισεκατομμύρια ευρώ) στο διάστημα 2009-2015. Έως το 2015, το επίπεδο των μισθών του Δημοσίου ευθυγραμμίστηκε με τον μέσο όρο της ζώνης του ευρώ . Ωστόσο, οι οικονομίες αυτές είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση των δαπανών του συνταξιοδοτικού συστήματος".

    6) Οι διαρθρωτικές συνιστώσες της μεταρρύθμισης της δημόσιας διοίκησης έτυχαν περιορισμένης στήριξης σε εθνικό επίπεδο και επηρεάστηκαν αρνητικά από την πολιτική αστάθεια . Ως εκ τούτου, απέφεραν πολύ λιγότερα απτά αποτελέσματα από ό,τι τα δημοσιονομικά μέτρα. Τα πρώτα προγράμματα σημείωσαν περιορισμένη πρόοδο όσον αφορά την αναδιοργάνωση των δημόσιων φορέων, τη διαχείριση των ανθρώπινων πόρων και την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης Αντιθέτως, στις θετικές εξελίξεις περιλαμβάνονταν η σύσταση Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, Γενικής Γραμματείας Συντονισμού του κυβερνητικού έργου, Ενιαίας Αρχής Πληρωμών και βάσης δεδομένων για την απογραφή των εργαζομένων στον δημόσιο τομέα".

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων