"Κανείς σοβαρός επενδυτής δεν θα έρθει στην χώρα, όταν δεν ξέρει πόσο θα φορολογηθεί.  Δεν είναι δυνατόν επενδυτικά σχέδια να είναι ευάλωτα σε οποιαδήποτε προσφυγή στο ΣτΕ, λόγω ακριβώς της έλλειψης χωροταξικού σχεδιασμού με συγκεκριμένες χρήσεις γης και με θεσμικές προϋποθέσεις που να διασφαλίζουν στον επενδυτή την απρόσκοπτη πορεία της επένδυσής του".

Ο νέος πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γιάννης Ρέτσος, κατά τη χθεσινή πρώτη του ομιλία στη 25η Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου μετά την εκλογή του, αναφέρθηκε τόσο στη μείωση των τουριστικών εισπράξεων, όσο και στα γραφειοκρατικά εμπόδια και την υψηλή φορολόγηση που φρενάρουν εγχώρια και ξένα επενδυτικά σχέδια.

Όπως εξήγησε, το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι βαριά υπερφορολογημένο σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες.  Λόγω της αύξησης των φόρων, έχει εξανεμιστεί ένα μεγάλο ποσοστό ανάκτησης της ανταγωνιστικότητας της. Η Ελλάδα σήμερα είναι ακριβότερη, κατά 6 με 7 μονάδες έναντι των ανταγωνιστών της, ενώ περιθώρια για μειώσεις τιμών δεν υπάρχουν πλέον από τους επιχειρηματίες. Ειδικά η τελευταία αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά επιβάρυνε το τουριστικό πακέτο, με αποτέλεσμα όσοι ήρθαν στη χώρα μας να περιορίσουν τις δαπάνες τους, λόγω αυτής της αύξησης στην τιμή του ταξιδιού τους. Σύμφωνα με το νέο πρόεδρο του ΣΕΤΕ, η αύξηση της τιμής του τουριστικού πακέτου αποτελεί μια από τις βασικές αιτίες για τη μείωση των τουριστικών εσόδων (κατά περίπου 6%) που σημειώθηκε πέρσι και που εξακολουθεί να καταγράφεται τους πρώτους μήνες φέτος. 

Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με το  World Economic Forum  για την τουριστική ανταγωνιστικότητα, στην κατηγορία "Επιχειρηματικό Περιβάλλον", η Ελλάδα είναι 43 θέσεις πίσω από την Ισπανία. Επί συνόλου 136 χωρών, καταλαμβάνουμε την 134η θέση για την ελκυστικότητα του φορολογικού πλαισίου όσον αφορά την προσέλκυση επενδύσεων και την 133η θέση όσον αφορά στην ελκυστικότητα του φορολογικού πλαισίου για εργασία και επιχειρηματικότητα.

"Αν δεν προχωρήσουμε άμεσα σε συγκεκριμένες μειώσεις φορολογικών επιβαρύνσεων, τότε κινδυνεύουμε να χάσουμε ότι με κόπο κερδίσαμε σε ανταγωνιστικότητα τα προηγούμενα χρόνια. Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του προϊόντος, θα φέρει επιτέλους περισσότερες επενδύσεις, θα φέρει περισσότερα έσοδα στην ελληνική οικονομία και τα κρατικά ταμεία, αλλά και περισσότερες θέσεις εργασίας" τόνισε ο κ. Ρέτσος.

Όσον αφορά την πολιτική που θα ακολουθήσει ο Τουρισμός τα επόμενα χρόνια, αυτή επικεντρώνεται σε τέσσερις άξονες: στην περαιτέρω ενδυνάμωση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στις ξένες αγορές, στην ενότητα των επιχειρηματιών του κλάδου, στη συνεννόηση με την εκάστοτε πολιτική ηγεσία και στην καλλιέργεια τουριστικής συνείδησης. 

Ο νέος πρόεδρος του Συνδέσμου ζήτησε τέλος να υπάρξει στρατηγικό σχέδιο μακροχρόνιας ανάπτυξης από την Κυβέρνηση, η οποία οφείλει να αφουγκραστεί την τουριστική επιχειρηματικότητα.  

Βασιλική Κουρλιμπίνη
Vicky.kourlibini@capital.gr