Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 02-Δεκ-2014 09:08

    Ασφυκτικές πιέσεις να μην περάσει η αύξηση του ΦΠΑ στον τουρισμό

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Μάχη για να μην περάσει το προτεινόμενο από την Κυβέρνηση στην τρόικα μέτρο για διπλασιασμό του ΦΠΑ της διαμονής από 6,5% σε 13% δίνουν τώρα ξενοδόχοι και επιχειρηματίες του τουρισμού, κάνοντας μάλιστα λόγο για «οικονομική καταστροφή» από την αύξηση του συντελεστή και για κάθετη πτώση της ζήτησης.

    Κάθε χρόνο στις αρχές του Δεκεμβρίου ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ανακοινώνει τον αριθμό των προγραμματισμένων θέσεων από τις αεροπορικές εταιρίες, δίνοντας έτσι μια πρώτη εικόνα για την πορεία των τουριστικών αφίξεων της επόμενης χρονιάς. Οι εξελίξεις εντούτοις «πρόλαβαν» αυτή τη φορά τις ανακοινώσεις του ΣΕΤΕ.

    Όπως έδειχνε η ζήτηση μέχρι στιγμής, η Ελλάδα θα υποδεχόταν την προσεχή σεζόν ένα εκατομμύριο επιπλέον τουρίστες, πετυχαίνοντας σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το «απόλυτο ρεκόρ», με τις τελευταίες προβλέψεις να κάνουν λόγο για 21,8 εκατ. επισκέπτες το 2014, χωρίς να υπολογίζονται στον αριθμό αυτό οι επιβάτες κρουαζιέρας (περίπου 2,2 εκατ. επισκέπτες). Όμως η εφαρμογή της αύξησης, όπως υπολογίζουν οι ξενοδόχοι, μπορεί να «κοστίσει» στην Ελλάδα 2,5 εκατομμύρια τουρίστες, θα μειώσει το ΑΕΠ της χώρας τουλάχιστον 2 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τα φετινά επίπεδα, δηλαδή κατά περίπου 3,8 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα θα συρρικνώσει τις τουριστικές εισπράξεις κατά 1,5 δισ. ευρώ (από 14 δισ. που ήταν τα φετινά έσοδα). Και όλα αυτά για να μπουν στα ταμεία του κράτους από την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου, όπως λένε οι ξενοδόχοι,  άμεσα έσοδα περίπου 300 εκατ. ευρώ.

    Την ίδια ώρα, οι απώλειες για το 2016, οπότε και θα έχει περάσει η αύξηση τους καταναλωτές, θα είναι ακόμη μεγαλύτερες, με τους ξενοδόχους να φοβούνται πλέον ντόμινο απανωτών ακυρώσεων.

    Μια πρώτη εκτίμηση για τις τιμές των τουριστικών πακέτων, εφόσον βέβαια η τρόικα δεχτεί την εφαρμογή του μέτρου, δείχνει αύξηση 5% στην τιμή ενός μέσου δωματίου τουλάχιστον, ενώ θεωρείται βέβαιο πως το τουριστικό προϊόν της Ελλάδα θα «κατρακυλήσει» σε ανταγωνιστικότητα. Και αυτό γιατί οι υπόλοιπες χώρες της Μεσογείου κρατούν χαμηλούς τους συντελεστές φορολόγησης και μαζί τους και τις τιμές των ταξιδιωτικών πακέτων: ενδεικτικά η γειτονική Τουρκία έχει ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο (διαμονή και εστίαση) 8%, η Πορτογαλία 7%, η Ιταλία και η Γαλλία στο 10%, η Κύπρος και η Ισπανία 9%, ενώ μόνο η Κροατία έχει συντελεστή στο 13%.

    Όπως προσθέτει και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, οι συνέπειες του μέτρου δεν σταματούν μόνο στις ροές των τουριστών προς την Ελλάδα, καθώς τα ξενοδοχεία θα αναγκαστούν να μετακυλήσουν το κόστος αυτό στις τιμές των δωματίων και θα καταστούν μη ανταγωνιστικές. Σε δυσκολότερη θέση θα βρεθούν τα ξενοδοχεία των πόλεων, εκεί όπου δίνεται αγώνας για να αυξηθεί η ζήτηση.

    Σύμφωνα μάλιστα με τους επιχειρηματίες του τουρισμού, το μέτρο αυτό θα πλήξει κυρίως τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τις μονάδες σε λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς, καθώς και τον εσωτερικό τουρισμό, ο οποίος σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, παρουσίασε για πρώτη φορά μετά από χρόνια αύξηση 10%. Όπως δηλώνουν, η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ στη διανυκτέρευση θα αποτελέσει καίριο πλήγμα στις ευοίωνες προοπτικές του τουρισμού για τη νέα περίοδο του 2015 και αναμένεται να επιστρέψει μπούμερανγκ στον ελληνικό τουρισμό.

    Η διατήρηση των συντελεστών ΦΠΑ τόσο στη διαμονή όσο και στην εστίαση, σε επίπεδα ανάλογα των κύριων ανταγωνιστριών χωρών της Νότιας Ευρώπης, είχε ως αποτέλεσμα κατά την τελευταία διετία για τη χώρα μας την καταγραφή εντυπωσιακών μεγεθών τόσο στις αφίξεις εισερχόμενων τουριστών όσο και στα έσοδα. Η διεθνής εμπειρία έχει αποδείξει ότι η αύξηση του ΦΠΑ στις παρεχόμενες τουριστικές υπηρεσίες οδηγεί σε μείωση της τουριστικής ζήτησης και κατά συνέπεια σε μείωση εσόδων για τις επιχειρήσεις και το κράτος, προσθέτουν οι φορείς του τουρισμού και ετοιμάζουν «μέτωπο» αντίδρασης στην προώθηση του μέτρου.

    Βίκυ Κουρλιμπίνη
    vicky.kourlibini@capital.gr

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων