Της Έφης Καραγεώργου

Το e-tourism ανοίγει νέους δρόμους στο ελληνικό τουριστικό προϊόν, και αποτελεί το παράθυρο για το γρήγορο άνοιγμα της χώρας στις νέες αναδυόμενες αγορές. Οι τουρίστες τα επόμενα χρόνια θα επιλέγουν τους προορισμούς με βάση τη καλή σχέση ποιότητας-τιμής αλλά και ποιότητας αξίας χρόνου. Δηλαδή προορισμούς όπου έχει να δει και να κάνει πράγματα.

Τα παραπάνω υπογραμμίζει μιλώντας στο Capital.gr ο κ. Δημήτρης Μπούχαλης, πρόεδρος του Παγκόσμιου Οργανισμού e-Tourism, IFITT (International Federation for IT in Travel and Tourism).

Ο Οργανισμός που ιδρύθηκε πριν από 20 χρόνια αποκτά πλέον παράρτημα και στην Ελλάδα και στόχος του είναι η τουριστική ανάπτυξη μέσα από την τεχνολογία. Μάλιστα χθες διοργανώθηκε και το πρώτο συνέδριο του IFITT στην Αθήνα.

Με αφορμή την είσοδο του IFITT στην Ελλάδα ο κ. Μπούχαλης απαντά σε ορισμένα ερωτήματα που αφορούν την πορεία του παγκόσμιου και ειδικά του ελληνικού τουρισμού.

Στην ερώτηση τι δείχνει η παγκόσμια τάση για τον τουρισμό τα επόμενα χρόνια, τόσο σε παγκόσμιο, ευρωπαϊκό αλλά και ελληνικό επίπεδο σημειώνει πως «οι τάσεις είναι αντικρουόμενες λόγω της οικονομικής κρίσης. Ενώ η τουριστική κίνηση θα παραμείνει ίδια, ωστόσο θα υπάρξουν ανακατατάξεις. Δηλαδή, κάποιοι που επέλεγαν μακρινούς προορισμούς θα προτιμήσουν κοντινότερους. Άλλοι που επέλεγαν το εξωτερικό θα προτιμήσουν να κινηθούν εντός της χώρας τους».

Και συμπληρώνει: «Οι χώρες BRIC -Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία και Κίνα- είναι εκείνες που εμφανίζουν και κυρίως θα συνεχίσουν να εμφανίζουν μεγάλη άνοδο τα επόμενα χρόνια και το ζήτημα είναι πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αυτές τις αγορές στοχευμένα. Το κοινό είναι διαφορετικό, αφού για παράδειγμα οι Ρώσοι αγαπούν να ταξιδεύουν για θάλασσα, διασκέδαση, ψώνια. Οι Ινδοί για να συναντήσουν φίλους και οικογένεια. Οι Κινέζοι για να επισκεφθούν πολιτιστικά μνημεία και αρχαιότητες, οι Βραζιλιάνοι για διασκέδαση».

Όπως διευκρινίζει, οι προορισμοί θα επιλέγονται με βάση τη σχέση ποιότητας /τιμής και αξίας χρόνου.

Η Ελλάδα στο κομμάτι αυτό έχει τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα καθώς μπορεί να καλύψει τουρίστες διαφορετικών νοοτροπιών. Διαθέτει θάλασσα, πλούσιο πολιτισμό, πλήθος αρχαιολογικών χώρων και μοναδικούς στον κόσμο προορισμούς όπως πχ είναι η Σαντορίνη.

Ωστόσο ο κ. Μπούχαλης, λέει χαρακτηριστικά: «Η Ελλάδα έχει όλα τα συν για να πετύχει στο νέο περιβάλλον «όμως βγάζει τα μάτια της μόνη της». Οι απεργίες επηρεάζουν άμεσα το τουριστικό προϊόν, που είναι εξαιρετικά ευαίσθητο σε ότι έχει να κάνει με την εύκολη και γρήγορη πρόσβαση. Και χάνει μεγάλες αγορές όπως πχ είναι ο συνεδριακός τουρισμός».

Στο ερώτημα αν οι Έλληνες επαγγελματίες τουρισμού είναι έτοιμοι να δεχτούν και να υιοθετήσουν στην επικοινωνία τους το e- tourism απαντά πως: Η ελληνική κουλτούρα είναι μη τεχνολογική, όμως η τεχνολογία αλλάζει τα κανάλια διανομής και τον τρόπο επικοινωνίας και διαφήμισης, όπως και τον τρόπο οργάνωσης και διοίκησης.

«Οι Έλληνες, επισημαίνει ο κ. Μπούχαλης, θα πρέπει να ανεξαρτητοποιηθούν από τους tour operators και να καταλάβουν ότι μπορούν να δουλέψουν μέσα από διαφορετικά κανάλια, όπως είναι το internet και η κοινωνική δικτύωση, ώστε μα επικοινωνούν μόνοι τους το προϊόν τους. Θα πρέπει να επενδύσουν σε ενέργειες marketing και στις νέες τεχνολογίες».