Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 23-Ιουλ-2018 00:20

    Διαταραχή μέσα από την απλότητα

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Ρίτσαρντ Μπράνσον

    Για ένα διάστημα ο όρος "disruption" είχε γίνει της μόδας στον κόσμο των επιχειρήσεων, αλλά είναι κάτι περισσότερο από μια πιασάρικη ατάκα. Οι εταιρείες που περιγράφονται ως "disruptive", που διαταράσσουν δηλαδή το status quo, καθοδηγούνται από επιχειρηματίες που αναλαμβάνουν κινδύνους, εμπιστεύονται το ένστικτό τους και απορρίπτουν τον τρόπο με τον οποίο υποτίθεται ότι πρέπει να γίνονται τα πράγματα.

    Ωστόσο, μια κοινή εσφαλμένη αντίληψη μεταξύ των επιχειρηματιών είναι ότι η "διατάραξη" μιας εδραιωμένης βιομηχανίας απαιτεί να βρεις μια περίπλοκη, τεχνολογικά πρωτοποριακή λύση. Η νέα τεχνολογία μπορεί να σε βοηθήσει όταν προσπαθείς να διευκολύνεις τους πελάτες σου, αλλά μόνο εάν παραμένεις προσηλωμένος σε αυτόν τον στόχο – να τους διευκολύνεις. Κάθε χρόνο, εταιρείες σε όλο τον κόσμο ξοδεύουν εκατομμύρια δολάρια για να δημιουργήσουν πολύπλοκα προϊόντα που κανείς δεν θέλει ούτε χρησιμοποιεί, εν μέρει επειδή δεν επιλύουν ένα πραγματικό πρόβλημα.

    Οι επιχειρηματίες που εναποθέτουν τις ελπίδες τους σε υπερβολικά πολύπλοκες ιδέες τείνουν να ξεχνούν ένα παλιό κλισέ: Η ζωή είναι πραγματικά απλή, αλλά επιμένουμε να την κάνουμε περίπλοκη. Πρέπει να λάβουν υπόψη ότι οι καλύτερες λύσεις για τους καταναλωτές αναλύουν και απλοποιούν ένα πρόβλημα, καθιστώντας τη λύση προφανή. Η απλότητα επιτρέπει να αρθούν τα εμπόδια στην καινοτόμο σκέψη.

    Θα εξηγήσω αμέσως τι εννοώ. Ξεφύλλιζα πρόσφατα τον μη απόρρητο πλέον οδηγό "Simple Sabotage Field Manual", που δημοσιεύθηκε το 1944 από το Γραφείο Στρατηγικών Υπηρεσιών των ΗΠΑ, τον πρόδρομο της CIA. Περιγράφει πολυάριθμες στρατηγικές που οι σαμποτέρ σε επιχειρηματικά περιβάλλοντα μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να εκτροχιάσουν την πρόοδο. Παραδόξως, πολλές από αυτές τις τακτικές χρησιμοποιούνται ακόμα και σήμερα σε γραφεία σε όλο τον κόσμο!

    Για παράδειγμα, το εγχειρίδιο καθοδηγεί τους σαμποτέρ που έχουν διεισδύσει σε οργανισμούς να "επιμένετε να κάνετε τα πάντα μέσω "καναλιών”. Να μην επιτρέπετε να γίνει παράκαμψη προκειμένου να επιταχυνθούν οι αποφάσεις". Τους συμβουλεύει, επίσης, να είναι πολύ επιφυλακτικοί και κάθε απόφαση να παραπέμπεται στις επιτροπές.

    Επίσης, δίδεται συμβουλή στα διευθυντικά στελέχη να πολλαπλασιάσουν "τις διαδικασίες και τις εγκρίσεις που εμπλέκονται στις οδηγίες που δίνουν... Τρεις άνθρωποι θα πρέπει να εγκρίνουν τα πάντα, ενώ θα αρκούσε μόνο ένας".

    Αυτές οι οδηγίες μπορεί να ακούγονται ξεπερασμένες, αλλά είναι διαχρονικές. Η γραφειοκρατία και η υπέρμετρη μικροδιαχείριση περιπλέκουν υπερβολικά το έργο των επιχειρήσεων και μπορούν να επιβραδύνουν σημαντικά το "disruption" και την πρόοδο, για να μην αναφέρουμε το λαβωμένο ηθικό ή τον χαμένο χρόνο.

    Μάλιστα, όταν κάποιος έρχεται σήμερα να μου μιλήσει για μια επιχειρηματική ιδέα που θα βελτιώνει μια καθιερωμένη βιομηχανία, ρωτώ αν η σύνοψη της ιδέας μπορεί να χωρέσει στο πίσω μέρος ενός φακέλου. Αν είναι πολύ περίπλοκη για να εξηγηθεί εν συντομία, τότε είναι απίθανο οι καταναλωτές να την καταλάβουν και ακόμα πιο απίθανο να την αγοράσουν.

    Υπάρχουν εξαιρετικά παραδείγματα αποτελεσματικού "disruption"  στον τραπεζικό κλάδο. Με τα χρόνια, οι τράπεζες εφηύραν όλα τα είδη περίπλοκων προϊόντων και προγραμμάτων – πολλά ήταν προς απογοήτευση εκείνων των καταναλωτών που αναζητούν απλές και αξιόπιστες υπηρεσίες από τα χρηματοπιστωτικά τους ιδρύματα. Οι επιχειρηματίες του κλάδου που διατηρούν τα πράγματα απλά –είτε πρόκειται για μικρές επιχειρήσεις που θέτουν προκλήσεις στις μεγάλες τράπεζες, είτε για startups της χρηματοοικονομικής τεχνολογίας, είτε για μεγάλους disruptors όπως η Virgin Money– είναι αυτοί που θα μπορέσουν να επωφεληθούν από το γεγονός ότι η τραπεζική είναι ώριμη πλέον για διαταραχή.

    Το παρατηρούμε αυτό με τη Virgin Money. Η Jayne-Anne Gadhia, διευθύνουσα σύμβουλος, πρόσφατα επεσήμανε σε μια καταχώριση στο blog της ότι, ενώ ο κόσμος των τραπεζών αρχίζει σιγά-σιγά να ευθυγραμμίζεται με την εποχή του, στη Βρετανία η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών πρέπει να ενθαρρύνει τόσο την απλότητα όσο και τον ανταγωνισμό. Για παράδειγμα, οι ισχύοντες κανονισμοί καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη για τους πελάτες τη μετακίνηση τραπεζικών λογαριασμών. "Εάν οι τράπεζες κατάφερναν να μη δυσκολεύουν τους πελάτες μέσω της απουσίας επιλογών και της περιπλοκότητας της μεταφοράς, τότε θα ακολουθούσε η καινοτομία", έγραφε. "Οι τράπεζες θα πρέπει να ανταγωνίζονται με βάση νέες και βελτιωμένες υπηρεσίες για τους πελάτες. Η πλήρης φορητότητα του αριθμού λογαριασμού θα ήταν ένας πραγματικός καταλύτης για τις έξυπνες τραπεζικές υπηρεσίες".

    Μια λύση που εφαρμόστηκε στον κλάδο της κινητής τηλεφωνίας έδειξε πώς μπορεί η απλότητα να ενισχύσει την καινοτομία. Πριν από χρόνια, ο βρετανικός Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών κατήρτισε σχέδιο για να καταστήσει το Ηνωμένο Βασίλειο την πρώτη χώρα στον κόσμο που θα επιτρέπει στους πελάτες κινητής τηλεφωνίας να διατηρούν τον αριθμό κινητού τους τηλεφώνου όταν αλλάζουν πάροχο. Αυτό το απλό βήμα για την εξάλειψη ενός ενοχλητικού προβλήματος για τους πελάτες τόνωσε τον ανταγωνισμό και αποθάρρυνε τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να μετατρέψουν την αλλαγή παρόχου σε μια περίπλοκη ή δαπανηρή διαδικασία για τους καταναλωτές. Αυτή η απλή αλλαγή οδήγησε σε ενίσχυση της καινοτομίας και του "disruption" στον κλάδο.

    Οι εταιρείες που "ταράζουν τα νερά" συχνά κάνουν το ίδιο και στις ζωές των καταναλωτών, περιορίζοντας την πολυπλοκότητα. Έτσι, όταν θα στήνετε το επιχειρηματικό σας σχέδιο, θυμηθείτε: Η απλότητα είναι ευτυχία.

    O Ρίτσαρντ Μπράνσον είναι ο ιδρυτής της Virgin Group και εταιρειών όπως οι Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile και Virgin Active. Διατηρεί blog στη διεύθυνση www.virgin.com/richard-branson/blog. Ακολουθήστε τον στο Twitter στο twitter.com/richardbranson.

    © 2018 Richard Branson. Διατίθεται από το New York Times News Service & Syndicate

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων