Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 20-Απρ-2018 00:01

    Πάτρα-Πύργος: Η ώρα των "εγγυητικών" και των "πειστηρίων"

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Παπακωνσταντίνου 

    Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, ενός δρόμου – καρμανιόλα που βαλτώνει καιρό, έλαβε έγκριση χρηματοδότησης. Θα μπορέσουν όμως να λάβουν πράσινο φως όλες οι κοινοπραξίες που έχουν μειοδοτήσει στα 8 τμήματα;

    Επί της ουσίας, το μεγάλο ερώτημα είναι, αν στο έργο θα καταφέρει να υπερβεί τον σκόπελο των απαιτούμενων δικαιολογητικών ο όμιλος Καλογρίτσα, που έχει μειοδοτήσει στα 4 πρώτα τμήματα, με πολύ μεγάλες ωστόσο εκπτώσεις... Μεγάλες εκπτώσεις όμως έχουν δώσει γενικώς όλοι όσοι κέρδισαν τους επιμέρους διαγωνισμούς. Σημειώνεται ότι οι εκπτώσεις που έχουν προσφερθεί ξεκινούν από 49,9% και φτάνουν έως και πάνω από 57%...

    Ας δούμε πώς ακριβώς έχουν τα πράγματα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τη χρηματοδότηση του άξονα Πάτρα-Πύργος, με κεφάλαια ύψους 293 εκατ. ευρώ που προβλέπεται ότι θα προέλθουν από το Ταμείο Συνοχής. Το έργο είναι προϋπολογισμού 440 εκατ. ευρώ. Για τα τέσσερα πρώτα τμήματα, από τα συνολικά οκτώ, έχει μειοδοτήσει όπως αναφέραμε το σχήμα Τοξότης-Ομάδα Κατασκευών. Σε δύο εργολαβίες έχει μειοδοτήσει η GD Insfrastrutture που συνεργάζεται με τη Μηχανική και σε ακόμη δύο η κατασκευαστική εταιρία Interkat. Και καλούνται τώρα  οι μειοδότες να υποβάλουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. 

    Ωστόσο, πλέον, όπως αναφέρουν στην πιάτσα, τον λόγο έχουν οι κοινοπραξίες που μειοδότησαν, οι τράπεζες και εν τέλει η ίδια η... αγορά. Γιατί προκειμένου να συμβασιοποιηθεί το έργο, απαιτείται οι προσωρινοί ανάδοχοι να προσκομίσουν σειρά δικαιολογητικών, ώστε η σύμβαση του έργου να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, αν και εκτιμάται ότι θα κατατεθούν ενστάσεις. Από διάφορες πλευρές... Το βλέμμα βέβαια της αγοράς είναι στραμμένο στο εάν στο έργο θα καταφέρει να παραμείνει ο όμιλος Καλογρίτσα που έχει υποβάλει εκπτώσεις για τα τέσσερα τμήματα του έργου από 50,39% έως 57,45%. 

    Tώρα, το Υπουργείο από εδώ και πέρα θα καλέσει τους αναδόχους να προσκομίσουν τις απαραίτητες εγγυητικές επιστολές προκειμένου να υπογραφούν τα έργα. Παράγοντες πάντως του κατασκευαστικού χώρου συνεχίζουν να αμφισβητούν την ικανότητα ορισμένων από τους προσωρινούς αναδόχους να αναλάβουν τις εργολαβίες, π.χ λόγω αδυναμίας έκδοσης των εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης που είναι απαραίτητες για τα έργα. Για παράδειγμα, θα προσκομίσει εγγυητικές καλής εκτέλεσης από την Τράπεζα Αττικής ο όμιλος Καλογρίτσα. Με βάση το πρόσφατο παρελθόν, θα έχει ενδιαφέρον η υπόθεση. Για να μην μπερδευόμαστε, άλλο η εγγυητική για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό και άλλο η εγγυητική καλής εκτέλεσης του έργου. 

    Βέβαια, μπορεί τελικά οι όμιλοι που κέρδισαν τα έργα να είναι σε θέση, οικονομικά και τεχνικά, να προχωρήσουν τις εργασίες, ενώ από την άλλη πλευρά μπορούν να ενισχύσουν τις κοινοπραξίες τους με μέλη που έχουν τη δυνατότητα και την ισχύ να συνδράμουν. Οπότε ίσως και να έχουμε εκπλήξεις. Ειδάλλως, εάν τελικά παρατηρηθούν κωλύματα, μοιραία οι αρμόδιοι φορείς θα απευθυνθούν στους επόμενους στη σειρά μειοδότες, εφόσον βέβαια και αυτοί έχουν ανανεώσει εγγυητικές κ.λπ. Αν δεν μπορεί κάποια εταιρεία να φέρει την εγγυητική, οι υπηρεσίες θα αποταθούν στην επόμενη εταιρεία. 

    Σε κάθε περίπτωση, στο προσεχές διάστημα θα φανεί αν οι "νικητές" είναι σε θέση να υλοποιήσουν τα έργα, διαψεύδοντας τις ανησυχίες της αγοράς, ή εάν θα έχουμε ανατροπές, ενώ και οι εγκρίσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο αποτελούν συνήθως μία πολύμηνη διαδικασία. Κατά συνέπεια, εάν δεν προκύψουν κι άλλου είδους αναχώματα, μάλλον θα πρέπει να περιμένουμε να έρθει το 2019 για να ξεκινήσουν οι εργασίες σε ένα project που "σέρνεται" εδώ και 4 χρόνια...

    dimitris.papakonstantinou@capital.gr 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ