Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 23-Ιαν-2019 00:03

    Το Twitter επηρεάζει την αγορά ομολόγων περισσότερο από τις παραδοσιακές ειδήσεις

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Από τους κ.κ. Κώστα Μήλα, Θεόδωρο Παναγιωτίδη, Θεολόγο Δεργιαδέ

    Πολλοί οικονομικοί/πολιτικοί λόγοι εξηγούν τη μεγάλη διακύμανση που παρατηρήθηκε στο Χρηματιστήριο της Αμερικής στο τέλος του 2018 αλλά, σίγουρα, τα tweets του Donald Trump κάθε άλλο παρά καθησύχασαν τις αγορές. Μέσω του Τwitter, για παράδειγμα, o Donald Trump επιτέθηκε στον Πρόεδρο της Federal Reserve Jerome Powell εκφράζοντας την έντονη αντίθεση του για την αύξηση των Αμερικανικών επιτοκίων κάτι που σε πολλούς έδωσε την εντύπωση ότι ο Trump ετoιμάζεται να "απολύσει" τον Powell με ό,τι αρνητικό αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την (μελλοντική) αξιοπιστία της Fed. 

    Κατά πόσον, όμως, μπορούν τα tweets να επηρεάσουν τις αγορές; Τα tweets του Trump  φαίνεται ότι επηρέασαν αρνητικά, μεταξύ άλλων, την τιμή της μετοχής της Boeing. Χειρότερη όμως μοίρα επεφύλαξε ο Trump στην Τουρκική λίρα. Αυτό έγινε στις 10 Αυγούστου, όταν ο Donald Trump ενημέρωσε μέσω Twitter, την επιβολή δασμών στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου από την Τουρκία. Το μήνυμα-tweet έγινε retweeted  περίπου 36.000 φορές με αποτέλεσμα η Τουρκική λίρα να υποχωρήσει κατά 16%.

    Αυτό δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη. Το Twitter αποτελεί είδος "πρώτης ανάγκης" για τους οικονομικούς σχολιαστές, τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής αλλά και τους πιστούς οπαδούς τους. O Donald Trump, ο οποίος διαθέτει περίπου 55,8 εκατομμύρια followers, δήλωνε στους Financial Times το 2017 ότι "χωρίς τα tweets, δε θα ήμουν εδώ" (σημείωση: ως πρόεδρος των ΗΠΑ).  

    Σε μία νέα επιστημονική μας εργασία με τίτλο "Twitter versus Traditional News Media: Evidence for the Sovereign Bond Markets" συγκρίνουμε την επίδραση του Twitter σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα επικοινωνίας (εφημερίδες και περιοδικά) στην αγορά κρατικών ομολόγων της Ευρωζώνης. Εστιάζοντας τη προσοχή μας στις ειδήσεις σχετικά με το "Grexit" (έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη) την περίοδο 2012-2016, καταλήξαμε στα ακόλουθα συμπεράσματα:

    1. Τα Grexit tweets επηρεάζουν τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης αλλά και αντίστροφα. Όμως, η τάση των Grexit tweets να αναπαράγονται από τα παραδοσιακά μέσα είναι σαφώς μεγαλύτερη από την τάση αναπαραγωγής των ειδήσεων Grexit στο Twitter.

    2. Για κάθε αύξηση κατά 1% του όγκου των Grexit tweets σε μια δεδομένη ημέρα, η διαφορά απόδοσης (spread) μεταξύ των 10-ετών ελληνικών ομολόγων και των αντίστοιχων γερμανικών αυξήθηκε συνολικά κατά 0,67% τις επόμενες 20 ημέρες. Από την άλλη πλευρά, η αύξηση κατά 1% των ειδήσεων περί Grexit στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης διεύρυνε το ελληνικό spread κατά το σαφώς μικρότερο 0,58% στη διάρκεια των επόμενων 20 ημερών. Σημειώνουμε ότι οι προαναφερθείσες ποσοτικές επιδράσεις έλαβαν χώρα υπεράνω των όποιων επιδράσεων στο ελληνικό spread από άλλες χρηματοοικονομικές μεταβλητές όπως τα ασφάλιστα κινδύνου (Credit Default Swap premia) και τον διεθνή χρηματοοικονομικό κίνδυνο (τον οποίο προσεγγίσαμε από τον αντίστοιχο δείκτη της Bank of America Merrill Lynch: https://www.reuters.com/article/markets-stressindex/bofa-merrill-launches-global-financial-stress-index-idUSN2920764420101129). 

    3. Η εργασία μας κατέγραψε, επιπλέον, πολύ μικρό κίνδυνο μόλυνσης/επίδρασης domino από τα Grexit tweets στην αγορά κρατικών ομολόγων στις λοιπές χώρες της Περιφέρειας (και ποι συγκεκριμένα την Ιρλανδία και την Πορτογαλία). Μάλιστα, ο κίνδυνος μόλυνσης ήταν ιδιαίτερα αμελητέος την πρώτη περίοδο της διακυβέρνησης Τσίπρα (Ιανουάριος 2015-Ιούλιος 2015) παρά το γεγονός ότι η "αέναη" διαπραγμάτευση των κκ. Τσίπρα-Βαρουφάκη αλλά και το Δημοψήφισμα του 2015 οδήγησαν σε "έκρηξη" των Grexit tweets σε σχέση με την προ "Τσίπρα" εποχή (βλέπε Διάγραμμα 1). 

    Το παραπάνω οδηγεί στο συμπέρασμα ότι μετά και την ανακοίνωση του Προέδρου της ΕΚΤ Mario Draghi ότι θα "κάνω τα πάντα για να σωθεί το Ευρώ" οι ηγέτες της Ευρωζώνης είχαν προετοιμασθεί καταλλήλως προκειμένου να αντιμετωπίσουν την επανάληψη (όπως και πραγματικά συνέβη) της ελληνικής κρίσης!

    *Ο κ. Κώστας Μήλας είναι Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, University of Liverpool)

    *Ο κ. Θεόδωρος Παναγιωτίδης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Οικονομικών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

    *Ο κ. Θεολόγος Δεργιαδές είναι Λέκτορας, Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων