Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 26-Οκτ-2018 00:04

    Δημοσιονομικός χώρος για την παραγωγή, όχι για τις εκλογές

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Σωτήρη Θεοδωρόπουλου 

    "Είναι χυδαίοι οι σοσιαλιστές που
     ασχολούνται μόνο με τη διανομή"
    Καρλ Μαρξ

    Βρισκόμαστε στο τέλος μιας χαμένης δεκαετίας, της πρώτης για τη χώρα μεταπολεμικά. Η άρνηση προσαρμογής στη νέα, χωρίς δανεική ευμάρεια πραγματικότητα, η αντίσταση στην αλλαγή αντιλήψεων και πρακτικών κάτω από την τεράστια επιρροή του πολύχρωμου λαϊκισμού της μεταπολιτευτικής περιόδου, μετέτρεψαν ένα οικονομικό αδιέξοδο σε γενικευμένη, ατέλειωτη κρίση και παρακμή. Μια κοινωνία βυθισμένη στην ανορθολογική αντιμνημονιακή παράνοια και αυταπάτες, στα παλαιομοδίτικα προεδευτιλίκια, στα αριστερά αφηγήματα σκληρών διαπραγματευτών, εύκολων δρόμων και συνταγών, στις συνωμοσιολογικές αντιλήψεις άγνοιας και αμορφωσιάς, βλέπει αυτά που πίστεψε να γελοιοποιούνται, να καταρρέουν, σε ένα περιβάλλον ματαιοδοξίας, βουβής απογοήτευσης, παραίτησης, χαμηλών έως ανύπαρκτων προσδοκιών και μοιρολατρείας. Πολιτικά δημιουργήματα αυτής της εποχής, μορφώματα της αντιμνημονιακής απάτης όπως το σημερινό που κυβερνά τη χώρα, σπαταλούν τις δυνατότητές της, διαχειρίζονται τη σημερινή κατάντια της αναιμικής οικονομίας, της συνεχιζόμενης αποεπένδυσης, τον φορολογικό στραγγαλισμό της πραγματικής οικονομίας, τη δημογραφική κατάρρευση, τη φυγή των επιχειρήσεων και των νέων μας, με όλες τις παθογένειες της μεταπολίτευσης να είναι πλέον κανόνας και καθεστώς. Με την αχαλίνωτη μανία διατήρησης της εξουσίας και επιρροής στον μετεκλογικό δημόσιο βίο, όλες οι πρακτικές της δημοσιονομικής ασωτίας της μεταπολίτευσης που οδήγησαν στην κρίση, επιστρατεύονται για τις επόμενες εκλογές. Όλες οι μορφές του κρατικού παρασιτισμού και δημόσιας σπατάλης, προεκλογικών παροχών εξαγοράς ψήφων, θα χρηματοδοτηθούν από το περίφημο εφεύρημα του υπερπλεονάσματος, των απλήρωτων δαπανών και της πρωτοφανούς μεταπολεμικά υπερφορολόγησης. Μπροστά σε αυτήν την παρακμιακή κουλτούρα των χρεοκοπημένων αντιλήψεων άλλων εποχών, που καταδυναστεύουν τη χώρα και την οδηγούν στα σκοτεινά μονοπάτια της Αργεντινής, χρειαζόμαστε τη μεγάλη αφύπνιση για να βγούμε από το τέλμα, να μη χαθεί άλλη μια δεκαετία, για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη και η εικόνα της χώρας στο εσωτερικό και το εξωτερικό. 

    Πρέπει να δημιουργήσουμε Δημοσιονομικό χώρο με αξιόπιστη και διατηρήσιμη δημοσιονομική σταθερότητα, σταματώντας την υπεροφορολόγηση της πραγματικής οικονομίας, παράγοντα-κλειδί για το μεγάλο κύμα επενδύσεων  που απαιτεί η ανόρθωση και η επιβίωση της χώρας.

    Δημιουργούμε Δημοσιονομικό χώρο για τν Παραγωγή με μέτρα όπως:

    * Άμεση μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις από 29% στο 25% στον πρώτο χρόνο και 20% στον δεύτερο.
    * Άμεση μείωση από τον πρώτο χρόνο στο 20% όλων των νέων επενδύσεων, ελληνικών και ξένων καθώς και κάθε νέας επένδυσης. 
    * Άμεση κατάργηση του σημερινού Ασφαλιστικού νόμου και θέσπιση νέου τριών πυλώνων, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές πρακτικές, ο οποίος θα προβλέπει σταδιακές μειώσεις ασφαλιστικών εισφορών για τους αυτοαπασχολούμενους και τις επιχειρήσεις.

    Η όποια απώλεια εσόδων θα υπερκαλυφτεί από συγκεκριμένες και  κοστολογημένες πηγές χωρίς αοριστίες και ασάφειες όπως: 

    α. Άμεση ακύρωση του στόχου του υπερπλεονάσματος περίπου 1 δισ. Το εισόδημα που αποσπάται με την υπερφορολόγηση και τις απλήρωτες δαπάνες, να μείνει σε αυτούς που το παράγουν και όχι στην κυβερνητική διανομή για εξαγορά ψήφων. 

    β. Ονοματίζουμε και καταργούμε όλες τις μορφές Δημόσιας σπατάλης του πελατειακού κράτους, με τα προνομιακά και κοστοβόρα καθεστώτα των πολύ ακριβών και χαμηλής ανταπόδοσης και ποιότητας υπηρεσιών. Κάθε δαπάνη θα πρέπει να δικαιολογείται από το κοινωνικό της όφελος. Η απολύτως απαραίτητη μείωση των Δαπανών του Δημόσιου Τομέα που σήμερα φθάνει περίπου στο 50% του ΑΕΠ, μπορεί να προέλθει από κατάργηση ποικίλων μορφών δημόσιας σπατάλης, με κατάλληλες οργανωτικές αλλαγές που έχουν βιώσιμο χαρακτήρα, δεν ξεχαρβαλώνουν τη λειτουργία του Κράτους και δημιουργούν το στέρεο έδαφος για μείωση της υπερφορολόγησης.

    Ενδεικτικά αναφέρουμε:

    - Κατάργηση δαπανών μετά από αξιολόγηση κωδικό προς κωδικό από εξωτερικούς αξιολογητές και ταυτόχρονη εφαρμογή προτάσεων απλοποίησης και κατάργησης άχρηστων διαδικασιών και λειτουργιών.

    -Κατάργηση, συγχώνευση ή αναδιοργάνωση του πλήθους  των συνεχώς αυξανόμενων Φορέων του Δημοσίου  και  χρεοκωπημένων ΔΕΚΟ.

    - Αναδιοργάνωση του συστήματος διαχείρισης των Δημοσίων Συμβάσεων-Κρατικών προμηθειών, γιά να σταματήσει η εκτεταμένη σπατάλη και διαφθορά του Πολιτικού συστήματος και της κρατικό βίο της επιχειρηματικότητας.  

    - Ακύρωση όλων των συνεχώς αυξανόμενων πελατειακών προσλήψεων εκτός ΑΣΕΠ, καθώς και της αυξημένης μισθολογικής δαπάνης στον Προϋπολογισμό με ταυτόχρονη αντιμετώπιση του κύματος των δικαστικών αποφάσεων γιά καταβολή αναδρομικών, κραυγαλέο δείγμα παραλογισμού και δημοσιονομικής ανευθυνότητας. Άμεση εξοικονόμηση 500 εκατ.   

    γ. Έσοδα  1,2 δισ. το χρόνο με τήρηση των συμφωνηθέντων, απ’ την επιστροφή στη χώρα των κερδών ελληνικών ομολόγων που διακρατούν οι Ευρωπαϊκές Κεντρικές Τράπεζες και τα οποία σταμάτησαν να επιστρέφονται το πρώτο εξάμηνο της καταστροφικής διαπραγμάτευσης του 2015. 

    δ. Πρόσθετα φορολογικά έσοδα  περίπου 700 εκατ.απ’ την αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης στο 3% υπολογιζόμενα με ένα συντηρητικό μέσο φορολογικό συντελεστή του ΑΕΠ.

    Εκτός απ’ το σταμάτημα της υπερφορολόγησης, αυτός ο ρυθμός ανάπτυξης είναι εφικτός και μπορεί να προέλθει: 

    α. Από επιτάχυνση όλων των σχεδιασθέντων Αποκρατικοποιήσεων που τώρα "σέρνονται"  και άμεσο σχεδιασμό νέων.

    β. Από αξιοποίηση της τεράστιας Ακίνητης Περιουσίας του Δημοσίου με ποικίλες σύγχρονες μορφές και πρακτικές. Νεκρές Δημόσιες εκτάσεις, πρέπει άμεσα να χωροθετηθούν οι χρήσεις τους, να προαδειοδοτηθούν σύμφωνα με τις τόσες καλές διεθνείς πρακτικές προκειμένου να εγκατασταθούν άμεσα εκεί επιχειρήσεις, να προσελκύσουν επενδύσεις απαλλαγμένες απ’ τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και εμπόδια, καθώς ακόμη περισσότερο απ’ τις αντιστάσεις τοπικών ολιγαρχικών ομάδων συμφερόντων, θεσμικών και εξωθεσμικών εκβιαστών παρεμπόδισης επενδύσεων.

    γ. Σε συνδυασμό με οριζόντιες πολιτικές, εξαγωγών, Μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αξιοποίησης ευρωπαϊκών πόρων κτλ, καθώς και κάθετων πολιτικών με εξειδικευμένα μέτρα στους επτά κλάδους-ατμομηχανές ανάπτυξης με κριτήριο την εξωστρέφεια και τις  διασυνδέσεις με την υπόλοιπη οικονομία, ένας ρυθμός ανάπτυξης 3% είναι ρεαλιστικός απ’ τον πρώτο χρόνο.

    Δημοσιονομικός χώρος  περίπου 2% του ΑΕΠ; όπως είδαμε είναι επίσης εφικτός και θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί σχεδόν στο σύνολό του  γιά  να σταματήσει η υπερφορολόγηση της πραγματικής οικονομίας, ενώ ένα μικρότερο μέρος του περίπου  500 εκατ. να διατεθεί για την άμεση αντιμετώπιση του Δημογραφικού προβλήματος, και την ενίσχυση του ΕΣΥ σε συνδυασμό με σοβαρές οργανωτικές αλλαγές.

    Μιά ισχυρή Κυβερνητική αλλαγή που θα απαλλάξει τη χώρα απ’ τη σημερινή αγέλη των τυχοδιωκτών, αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση. Η αλλαγή του ψυχολογικού κλίματος γιά την οικονομία και τη χώρα, η αντιμετώπιση όλων των ναρκοθετήσεων και  πολιτικών αβεβαιοτήτων εσωτερικών και εξωτερικών,  η εφαρμογή πολιτικών όπως οι παραπάνω, μπορούν να οδηγήσουν τη χώρα  με αισιοδοξία στη νεα δεκαετία. 

    * Ο κ. Σωτήρης Θεοδωρόπουλος είναι Καθηγητής Οικονομικών. Πανεπιστήμιο Πειραιώς - Υπεύθυνος του Προγράμματος της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΉΣ ΕΥΘΥΝΗΣ.                                                                                                
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων