Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 06-Ιουλ-2018 00:03

    Οι στρατηγικές επιλογές πρέπει να γίνονται ταυτόχρονα, όχι αποσπασματικά

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ρεβέκκας Πιτσίκα

    Πολλά πράγματα μπορεί να έχουν αλλάξει τα τελευταία χρόνια, λόγω των ραγδαίων αλλαγών στην παγκόσμια οικονομία, τις αγορές και τον χώρο των επιχειρήσεων. Αυτό όμως που δεν έχει αλλάξει είναι ο κύριος στόχος για κάθε επιχείρηση, που ήταν και παραμένει η αύξηση της κερδοφορίας. Με άλλα λόγια, η προσπάθεια να κερδίσει τον ανταγωνισμό, να στήσει την κατάλληλη ομάδα, να πάρει σωστές αποφάσεις, να κερδίσει περισσότερους πελάτες και στο τέλος της ημέρας να αυξήσει τα κέρδη της. Για να καταφέρει, όμως, όλα τα παραπάνω, πρέπει να ακολουθήσει μία συγκεκριμένη στρατηγική.

    Υπάρχει, ωστόσο, ένα σημαντικό λάθος που κάνουν τα επιτελικά στελέχη όταν σχεδιάζουν τη στρατηγική της εταιρείας τους. Οι περισσότεροι επικεντρώνονται στις αγορές που θα επεκταθούν, χωρίς να βάζουν την ίδια στιγμή στο τραπέζι, τον τρόπο με τον οποίο θα διασφαλίζουν τη νίκη. Και δεν το λέω αυτό τυχαία. Είναι κάτι που συναντάω συχνά στις επιχειρήσεις. Επαναλαμβανόμενα και μεγάλης διάρκειας meetings, που αφορούν τις επιλογές για το "πού θα επενδύσουν" – αφήνοντας στο περιθώριο το "πώς θα κερδίσουν". Σε ένα τέτοιο πλαίσιο είναι σχεδόν αδύνατο να υπάρξει παραγωγική σκέψη για το πώς θα επιτευχθεί η νίκη. 

    Στην ουσία πρόκειται για ένα πρόβλημα στρατηγικής ανάπτυξης, που προκύπτει όταν ένας οργανισμός δεν συνδέει το πού θα "παίξει" με το πώς θα κερδίσει. Και τα δύο μαζί όμως συνθέτουν τον βασικό στρατηγικό άξονα και δεν μπορούν να γίνονται αποσπασματικά. Παράλληλα, καθοριστικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση παίζει και το σύνολο των δυνατοτήτων και των συστημάτων διαχείρισης που υπάρχει ήδη στον κάθε οργανισμό  - ή αυτό που είναι διατεθειμένος να χτίσει. Αν δεν προσδιοριστούν αυτά, τότε σίγουρα δεν μιλάμε για ολοκληρωμένη στρατηγική.

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η Uber, όταν αποφάσισε να επενδύσει στην Κίνα, καθώς είναι μια τεράστια και σημαντική αγορά. Όμως, το ότι η συγκεκριμένη αγορά ήταν τεράστια, δεν σήμαινε και ότι ήταν και μία σωστή επιλογή. Αυτό θα συνέβαινε μόνο αν υπήρχε μία σαφής τοποθέτηση για το πώς θα κερδίσει - που στην ουσία δεν υπήρχε. Αντίστοιχα και η Microsoft έκανε την επιλογή "πού να παίξει" για να μπει στον χώρο των smartphone - με την απόκτηση της επιχείρησης κινητών τηλεφώνων της Nokia: μία τεράστια και αναπτυσσόμενη αγορά, φαινομενικά δίπλα στην Microsoft. Αυτό όμως που δεν γνώριζε η Microsoft ήταν το πώς θα μπορέσει να αδελφοποιηθεί κι έτσι στο τέλος της ημέρας έχασε θεαματικά. 

    Ωστόσο, η επόμενη κίνηση της Uber -μια OnLine υπηρεσία ανταλλαγών ποδηλάτων, η οποία λειτουργεί ήδη στο Σαν Φρανσίσκο και την Ουάσινγκτον και πρόκειται να ξεκινήσει στο Βερολίνο, μέχρι το τέλος του καλοκαιριού και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις μέσα το επόμενο έτος- έγινε στη σωστή βάση. Η εταιρεία έλαβε υπόψη της ότι η σωστή αγορά για να διασφαλίσει την επιτυχία είναι η Αμερικάνικη και όχι η Κινέζικη, παρά το τεράστιο μέγεθός της. 

    Αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν πολλά και όλα φαίνεται να οδηγούν στο συμπέρασμα πως για τη δημιουργία στρατηγικής είναι απαραίτητο να εξεταστούν τα κατάλληλα ζευγάρια των επιλογών μιας επιχείρησης "Πού να παίξει και πώς να κερδίσει". 

    Και φαίνεται τελικά ότι δεν έχει σημασία αν με βάση τη στρατηγική του στοχεύει κάποιος σε ευρύτερα ή σε πιο στενά πλαίσια, αν επιδιώκει χαμηλό κόστος ή διαφοροποίηση. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι οι απαντήσεις που θα δώσει στον ιδανικό συνδυασμό, του "παίζω και κερδίζω". 

    * Η κα Ρεβέκκα Πιτσίκα είναι Πρόεδρος & CEO της PfB Group

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ