Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 21-Ιουν-2018 00:04

    Οι συνέπειες της τεχνολογίας blockchain για τη στρατηγική μάρκετινγκ των επιχειρήσεων

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Αχιλλέα Μπούκη

    Ο ρόλος της επιλογής των κατάλληλων στρατηγικών μάρκετινγκ είναι αδιαμφισβήτητα καθοριστικός στη μακροχρόνια επιτυχία μιας επιχείρησης, καθώς της επιτρέπει να επικοινωνήσει στους καταναλωτές τα πλεονεκτήματα των προϊόντων/ υπηρεσιών που προσφέρει. Τα τελευταία χρόνια όμως οι εξελίξεις στον τεχνολογικό τομέα και το διαδίκτυο έχουν σημαντικά επηρεάσει την στρατηγική μάρκετινγκ των επιχειρήσεων, επιβάλλοντας πιο άμεσες και διαδραστικές στρατηγικές επικοινωνίας, επιδιώκοντας ταυτόχρονα και τη συμμετοχή των ίδιων των καταναλωτών σε αυτή. Σε αυτές τις εξελίξεις έρχεται να προστεθεί μια νέα τεχνολογία, επονομαζόμενη blockchain, η οποία αναμένεται να αλλάξει σημαντικά τις παραδοσιακές στρατηγικές μάρκετινγκ με τους καταναλωτές αλλά και να ενισχύσει σημαντικά τη δύναμη των καταναλωτών απέναντι στις επιχειρήσεις. Σε αυτό το νέο τοπίο, το πρώτο βήμα για τις επιχειρήσεις θα είναι να κατανοήσουν τις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες που θα προκύψουν από αυτή τη νέα τεχνολογία ώστε να εφαρμόσουν πιο αποτελεσματικά στρατηγικές για να χτίσουν γέφυρες επικοινωνίας με τους πελάτες, το οποίο είναι και ο σκοπός αυτού του άρθρου. 

    Η τεχνολογία blockchain έγινε γνωστή στο ευρύτερο κοινό τα τελευταία χρόνια κυρίως μέσω της αγοράς κρυπτονομισμάτων, που αποτελεί μία μόνο από τις πολλές εφαρμογές της τεχνολογίας αυτής. Το blockchain αποτελεί ένα αποκεντρωμένο σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ διαφόρων μερών (ή χρηστών) χωρίς ενδιάμεσο μεσολαβητή όπως συνήθως συνέβαινε (π.χ. στις ηλεκτρονικές συναλλαγές). Οι εφαρμογές blockchain βασίζονται σε μια αποκεντρωμένη βάση δεδομένων η οποία δεν ελέγχεται από κανένα μέρος και στην οποία έχουν ταυτόχρονα πρόσβαση όλα τα μέρη αυτά. Δεν χρειάζεται κανένας ενδιάμεσος για να πραγματοποιηθούν οι συναλλαγές μέσω blockchain και όλα τα μέρη μπορούν να διασφαλίσουν την πλήρη ανωνυμία τους, εφόσον το επιθυμούν. Επιπλέον, οι συναλλαγές που γίνονται αποθηκεύονται ταυτόχρονα σε πολλαπλούς servers και είναι δύσκολο να παραποιηθούν, πράγμα που καθιστά την τεχνολογία αυτή ιδιαίτερα αξιόπιστη. Η χρήση της τεχνολογίας blockchain έχει ευρεία εφαρμογή σε διάφορα πεδία της στρατηγικής των επιχειρήσεων όπως στην εφοδιαστική αλυσίδα, στις διαδραστικές εφαρμογές, τη διαφήμιση στο διαδίκτυο και την επικοινωνία επιχειρήσεων-καταναλωτών σε διάφορους κλάδους όπως υγεία, λιανικό εμπόριο, διαφήμιση κ.ά. 

    Η επιρροή της τεχνολογίας blockchain είναι ολοένα αυξανόμενη σε διάφορες εκφάνσεις της στρατηγικής μάρκετινγκ. Επιχειρήσεις υιοθετούν την τεχνολογία αυτή για να μεταφέρουν στους πελάτες μια πιο αλληλεπιδραστική εμπειρία. Για παράδειγμα, οι καταναλωτές μπορούν, σκανάροντας ένα barcode στο προϊόν με το κινητό τους, να μάθουν με λεπτομέρεια την "ιστορία" ένα προϊόντος (π.χ. κρασί), από τη διαδικασία παραγωγής του μέχρι και τη διάθεσή του στους λιανέμπορους. Βασιζέμενες σε εφαρμογές blockchain, οι επιχειρήσεις μπορούν να αυξήσουν την εμπιστοσύνη των πελατών και την αξιοπιστία των υπηρεσιών τους. Για παράδειγμα, τέτοιες τεχνολογίες επιτρέπουν στους καταναλωτές προϊόντων πολυτελείας να πιστοποιήσουν την αυθεντικότητα ενός προϊόντος, παρέχοντας άμεσα προσβάσιμες πληροφορίες για αυτό, από την πρώτη ύλη που χρησιμοποιήθηκε για την παραγωγή του μέχρι και την πώληση του στους υποψήφιους αγοραστές. 

    Η υιοθέτηση τεχνολογιών blockchain θα επιτείνει επίσης την ανάγκη για διαφοροποίηση ανάμεσα στους ανταγωνιστές αλλά και θα τους οδηγήσει στο να καινοτομήσουν για να χτίσουν μια πιο καινοτόμα εταιρική εικόνα σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Καθώς όλο και περισσότερες και πιο άμεσες πληροφορίες για μια εταιρεία θα γίνονται διαθέσιμες όλο πιο εύκολα σε ευρύτερο κοινό μέσω τέτοιων εφαρμογών, μια πιο "πλούσια" εταιρική και προϊοντική εικόνα θα είναι απαραίτητη για τη δημιουργία πιο πιστών καταναλωτών. Αυτό θα μπορεί να επιτευχθεί μέσω πρακτικών storytelling αλλά το σχεδιασμό πιο εξατομικευμένων προγραμμάτων επικοινωνίας. 

    Η τεχνολογία blockchain χρησιμοποιείται επίσης από πολλές αναπτυσσόμενες εταιρείες υπηρεσιών, οι οποίες διαθέτουν υπάρχοντα (ή ακόμη και νέα κρυπτονομίσματα δικής τους διάθεσης) ως bonus στους πελάτες ή ως τρόπο πληρωμής για την υπηρεσία που λαμβάνουν, επιτρέποντάς τους να τα χρησιμοποιήσουν και σε συναλλαγές με τρίτους. Για παράδειγμα ξενοδοχεία δέχονται πληρωμές σε ορισμένα κρυπτονομίσματα ώστε να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες. Οι εφαρμογές blockchain βρίσκουν επίσης εφαρμογή στην ηλεκτρονική διαφήμιση. Καθώς σημαντικό μέρος της διαφημιστικής δαπάνης των επιχειρήσεων πλέον γίνεται στο διαδίκτυο, συχνά είναι δύσκολο να ελεγχθεί ποιός και εάν βλέπει αυτές τις διαφημίσεις για τις οποίες οι εταιρείες πληρώνουν διάφορους ενδιάμεσους, όπως η google και το facebook. Η χρήση νέων browsers από τους καταναλωτές που είναι βασισμένοι στην τεχνολογία blockchain επιτρέπουν στις εταιρείες να συλλέγουν δεδομένα για τους πελάτες που είδαν κάποια διαφήμισή τους αλλά ανώνυμα, δίνοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να αποφασίζουν αν θέλουν να μοιραστούν προσωπικά στοιχεία μαζί τους ή και ακόμη και να λαμβάνουν οφέλη όταν το κάνουν. Με αυτόν τον τρόπο, οι εφαρμογές blockchain θα δώσουν μεγαλύτερη δύναμη και στους καταναλωτές στο να διαχειρίζονται τα προσωπικά τους δεδομένα αλλά και αυξημένη γνώση ως προς τις διάφορες αγοραστικές επιλογές που κάνουν.

    Καθώς όλο και περισσότερες δράσεις της εταιρείας θα είναι προσβάσιμες και ανοιχτές στο ευρύ καταναλωτικό κοινό, μια σημαντική ακόμη συνέπεια των εφαρμογών blockchain είναι η αυξημένη ευθύνη που προκύπτει για τις επιχειρήσεις, γεγονός που θα αναβαθμίσει τη σημασία της εταιρικής κοινωνικής υπευθυνότητας και θα την κάνει αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγική μάρκετινγκ της πλειοψηφίας των επιχειρήσεων. Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες μπορούν να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες της τεχνολογίας αυτής και να προσαρμόσουν τη στρατηγική μάρκετινγκ στις νέες αυτές εξελίξεις. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί παρέχοντας στους καταναλωτές περισσότερες, ανοιχτά προσβάσιμες και πιο αξιόπιστες και πιο "ζωντανές" πληροφορίες για αυτές και τα προϊόντα τους κάνοντας πιο διαδραστική την εμπειρία των πελατών.

    Αναλογιζόμενος κανείς τις συνέπειες από την τεχνολογία blockchain, είναι φανερό πως η χρήση της θα μας απασχολήσει ιδιαίτερα τα επόμενα χρόνια και πιθανώς να αλλάξει τον τρόπο που επιχειρήσεις δημιουργούν αξία για τους καταναλωτές.

    * Ο κ. Αχιλλέας Μπούκης είναι Λέκτορας (Μάρκετινγκ) στο Πανεπιστήμιο του Sussex, Ηνωμένο Βασίλειο

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ