Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 19-Ιουν-2018 00:04

    Ανενδοίαστοι κήνσορες

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Ανδρέα Μήλιου

    Με την ίδρυσή τους οι Ανεξάρτητες Αρχές επιφορτίσθηκαν με τη διασφάλιση του κράτους δικαίου και την προστασία των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων και των προσωπικών ελευθεριών των πολιτών. Λόγω της σπουδαιότητας του έργου τους, το Σύνταγμα και οι νόμοι τις εξόπλισαν με λειτουργική ανεξαρτησία, απαλλαγμένη από κάθε εποπτεία και έλεγχο από κυβερνητικά όργανα και άλλες διοικητικές αρχές. Ως ασφαλιστική δικλίδα της αντικειμενικής λειτουργίας τους επιλέχθηκε η κάλυψη των θέσεων των μελών τους με στελέχη εγνωσμένου κύρους και επιστημονικής κατάρτισης ή επαγγελματικής εμπειρίας.

    Μια από τις πρώτες συγκροτηθείσες ανεξάρτητες αρχές είναι και το ΑΣΕΠ, στο οποίο ανατέθηκε ο ρόλος του  θεσμικού εγγυητή του ρυθμιστικού πλαισίου του συστήματος προσλήψεων στο δημόσιο. Η ίδρυση του ΑΣΕΠ αποτέλεσε, κατά γενική ομολογία, την καθοριστικότερη προσπάθεια εκσυγχρονισμού και εξορθολογισμού του συστήματος προσλήψεων, καθώς λειτουργώντας με βάση τις κατευθυντήριες αρχές της διαφάνειας, της αντικειμενικότητας και της αξιοκρατίας, στοχεύει εξ αρχής στην εξάλειψη των παθογενειών και της καχυποψίας του παρελθόντος.

    Το σημαντικό ρόλο και το έργο του ΑΣΕΠ σεβάσθηκαν όλες οι κυβερνήσεις από την ίδρυσή του  το 1994, με εξαίρεση το σημερινό παρά φύση εθνικολαϊκιστικό εξάμβλωμα, το οποίο παρεμβαίνει ανενδοίαστα και ανερυθρίαστα στο έργο του, στοχεύοντας στην ιδιοτελή εργαλειοποίησή του. Το τελευταίο δίμηνο υπήρξαν αναφορές στον τύπο για τις φωτογραφικές προκηρύξεις των θέσεων των Διοικητικών και Τομεακών Γραμματέων των υπουργείων (περίπου 90 θέσεις), με κριτήρια αποκλειστικά προσαρμοσμένα στα προσόντα των ήδη υπηρετούντων. Το παράτυπο της διαδικασίας (έκδοση προκηρύξεων από τα υπουργεία αντί από το ΑΣΕΠ, μη θέσπιση εξ’ αρχής των κριτηρίων αξιολόγησης και μοριοδότησης των υποψηφίων, κ.α.) αναδείχθηκε από τη Ν.Δ., σαράντα βουλευτές της οποίας κατέθεσαν τον Μάρτιο σχετική ερώτηση στην αρμόδια υπουργό κα Γεροβασίλη. Η τελευταία απαξιοί μέχρι σήμερα να απαντήσει στην ερώτηση των βουλευτών της αντιπολίτευσης. Δυστυχώς για την τελευταία, το θέμα πήρε διαστάσεις και έφτασε στα αυτιά των θεσμών, οι οποίοι ζήτησαν το πάγωμα της διαδικασίας και τη συγκρότηση επιτροπής εμπειρογνωμόνων για να εξετάσει τις προκηρύξεις από την αρχή. 

    Και αν αυτό μπορεί να θεωρηθεί πταίσμα, το ζήτημα έχει σοβαρότερες διαστάσεις. Η Ν.Δ υποστηρίζει πως διαθέτει στοιχεία ότι τέσσερις υπουργοί της κυβέρνησης ζήτησαν από την εννεαμελή επιτροπή του ΑΣΕΠ, η οποία είναι επιφορτισμένη από το νόμο με την επιλογή των υποψηφίων Διοικητικών και Τομεακών γραμματέων, να τους στείλει τους φακέλους όλων των υποψηφίων πριν από την έναρξη της διαδικασίας επιλογής. Η επιτροπή του ΑΣΕΠ φέρεται να παραδέχθηκε ότι έστειλε σε τέσσερις υπουργούς τους φακέλους των υποψηφίων σε ηλεκτρονική μορφή! Εφόσον αυτά ευσταθούν, στοιχειοθετούνται μια σειρά από αδικήματα τόσο για τα μέλη της επιτροπής του ΑΣΕΠ, όσο και για τους υπουργούς που ζήτησαν και έλαβαν τα προσωπικά δεδομένα των υποψηφίων. Επειδή το θέμα πλήττει την ίδια τη λειτουργία της δημοκρατίας, αφού μας φέρνει τριάντα χρόνια πίσω στη σκοτεινή εποχή του αδίστακτου πελατειασμού και των Μαυρογιαλούρων, θεωρώ ότι η αντιπολίτευση, με πρώτη την αξιωματική, οφείλει να αναδείξει το θέμα πολιτικά και νομικά. Παραθέτω ορισμένες προτάσσεις προς τη Ν.Δ., η οποία φέρει και το μεγαλύτερο βάρος ευθύνης ως αξιωματική αντιπολίτευση:

    α) να ζητήσει την παραίτηση του προέδρου του ΑΣΕΠ
    β) να ζητήσει την παραίτηση της επιφορτισμένης με την επιλογή των εν λόγω στελεχών εννεαμελούς επιτροπής του ΑΣΕΠ  και να αναζητήσει τις όποιες πειθαρχικές ή ποινικές ευθύνες των μελών της (πχ παράβαση καθήκοντος, παράβαση νομοθεσίας περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, κ.λ.π.)
    γ) να ζητήσει την παραίτηση των τεσσάρων υπουργών που ζήτησαν τους φακέλους των υποψηφίων και να διερευνήσει την απόδοση σε αυτούς και άλλων ευθυνών (π.χ. παράβαση καθήκοντος, παράβαση νομοθεσίας περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, κ.α.)
    δ) να συγκροτήσει ομάδα δικηγόρων από βουλευτές ή/και στελέχη της, η οποία θα αναλάβει δωρεάν τη νομική υποστήριξη όσων αποκλειστούν παράνομα από τη διαδικασία και επιθυμούν να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη.

    Εγράφη ότι οι υποψηφιότητες για τις θέσεις των Τομεακών και Διοικητικών Γραμματέων ξεπερνούν τις τέσσερις χιλιάδες. Αυτά,  τα στην πλειονότητά τους υψηλών προσόντων στελέχη, πρέπει κάποιος να τα προστατέψει από την αυθαιρεσία της διεφθαρμένης εκτελεστικής εξουσίας και τις πράξεις των ανενδοίαστων ψευδεπίγραφων κηνσόρων της νομιμότητας και της δημοκρατικότητας. Ιδού ένα πεδίο δόξης λαμπρό για την αξιωματική αντιπολίτευση να εμφανιστεί ως προστάτης της νομιμότητας και της αξιοκρατίας.  

    * Ο κ. Ανδρέας Μήλιος είναι διδάκτορας του πανεπιστημίου της Φρανκφούρτης, οικονομολόγος.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων