Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 22-Μαϊ-2018 00:04

    Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας: Μια άλλη χαμένη ευκαιρία

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ρόδης Κράτσα

    Η 20η Μαΐου Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας πέρασε και πάλι αναξιοποίητη από τη χώρα μας. Θα έπρεπε ν’ αποτελεί μία εξαιρετική ευκαιρία ν’ αναδείξουμε τον πλούτο και τις προκλήσεις της θάλασσας και της Ναυτιλίας που αποτελούν βασικό στοιχείο της ευρωπαϊκής και ιδιαίτερα της ελληνικής ταυτότητας και δύναμης.

    Η ελληνική ναυτιλία επέζησε δύο παγκοσμίων πολέμων κι εδραιώθηκε στην κορυφή μαχόμενη και προσαρμοσμένη στο σκληρό διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον, κάτι που δεν κατάφερε η ελληνική οικονομία και πολιτική. Παράλληλα η θάλασσα με ό,τι εκφράζει, αναδεικνύεται σ’ ένα ισχυρό και διαχρονικό οικονομικό και γεωπολιτικό παράγοντα.

    Η πρωτοβουλία που πήρα το 2006 στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, κατέληξε στη θεσμοθέτηση της European Maritime Day, με τη δυνατότητα η μετάφραση στις διάφορες γλώσσες να είναι ελεύθερη μεταξύ Ναυτιλίας ή Θάλασσας. Εκδηλώσεις, επιμορφωτικά προγράμματα, ανταλλαγές επισκέψεων κλπ. προβλέπονται στο πλαίσιο αυτό για τους λαούς της Ε.Ε..

    Την περίοδο εκείνη ήμασταν μάρτυρες μιας δυσφήμισης εναντίον ολόκληρου του ναυτικού κλάδου της χώρας μας, συνέπεια μιας σειράς ατυχημάτων (Errika, Prestige) με σοβαρές επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον και λανθασμένων χειρισμών από κάθε πλευρά, που φόρτισαν έντονα την κοινή γνώμη και τα ευρωπαϊκά όργανα.

    Επίσης, σύμφωνα με πολύπλευρες διαπιστώσεις, οι ευρωπαίοι πολίτες, αλλά και οι πολιτικοί παράγοντες δεν ήταν επαρκώς ενημερωμένοι για τη σημασία της θάλασσας και κατ’ επέκταση της ναυτιλίας, στην ιστορία της Ευρώπης, στην οικονομική ανάπτυξη και στο διεθνή ρόλο της. Αυτό ίσχυε και για την χώρα μας δυστυχώς. Αποκαλυπτική είναι η κατάργηση του ίδιου του Υπουργείου το 2009 από την Κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου, στη χώρα μας με τη μεγαλύτερη εμπορική ναυτιλία στον κόσμο, μέχρι που επανήλθε από την επόμενη Κυβέρνηση Αντ.  Σαμαρά.

    Ξεκίνησα λοιπόν, μία μεγάλη προσπάθεια για να αναδειχθεί η σημασία της ναυτιλίας και για να υιοθετηθεί μία Ευρωπαϊκή πολιτική για τη ναυτιλία και τη Θάλασσα ευρύτερα.

    Οι εμπνευστές της Ενωμένης Ευρώπης δεν είχαν λάβει σοβαρά υπ’ όψιν τη διάσταση της θάλασσας, έτσι αυτή είχε παραμείνει μία ζώνη ελεύθερης διακίνησης, παρά μία κοινή αγορά με μία διαμετακομιστική αλυσίδα στη βάση κοινών κανόνων και συνδεδεμένων λιμένων.

    Όλες οι Ήπειροι βρέχονται από θάλασσα, αλλά το υγρό στοιχείο υπήρξε πρωταρχικό για την Ευρώπη από την εποχή της κυριαρχίας των ελληνικών πόλεων, των ιστορικών ναυμαχιών, των θαλασσοκρατιών της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, των  παντοδύναμων ναυτικών κρατών του Βορρά (Αγγλία, Δανία, Σουηδία) έως τη σύγχρονη εμπορική ευρωπαϊκή ναυτιλία που κυριαρχεί διεθνώς. 

    Ο ναυτιλιακός κλάδος επηρεάζει καθοριστικά τα είκοσι κράτη – μέλη που διαθέτουν ακτές και νησιά με 1.200 λιμένες μικρούς και μεγάλους από τους σημαντικότερους στον κόσμο. Αποτελεί όμως παράγοντα κλειδί για το σύνολο του ευρωπαϊκού συστήματος εναλλακτικών μεταφορών και του ευρωπαϊκού εμπορίου συμβάλλοντας στην περιφερειακή ανάπτυξη και συνοχή. Ο κλάδος ελέγχει το 40% του παγκόσμιου στόλου και προσφέρει απασχόληση σε 1,5 εκατ. πολίτες σε πολλές περιοχές και σε διάφορους κλάδους. Στα 68.000 χιλιόμετρα ευρωπαϊκών ακτών και αμέτρητων νησιών, υπάρχουν πολλοί από πιο ελκυστικούς και δημοφιλείς προορισμούς στον κόσμο, τουριστικό πλεονέκτημα που η χώρα μας απολαμβάνει ιδιαίτερα. Όσον αφορά στη ναυπηγική βιομηχανία, οι Ευρωπαίοι ηγούνται στην κατασκευή καινοτόμων και οικολογικών πλοίων από τον κόσμο και αυτό αποτελεί μια πρόσκληση για την ανάπτυξη του κλάδου και στην χώρα μας.

    Η θάλασσα δίνει και άλλες ευκαιρίες όπως η off-shore εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων, η εξερεύνηση για την εκμετάλλευση του πλαγκτόν ή την ανίχνευση οψιδίων μαγγανίου. Οι δυνατότητες περικλείουν και προκλήσεις για και άλλες αυξάνουν την πρόκληση στην προστασία του οικοσυστήματος κάτι που αφορά ιδιαίτερα στη Μεσόγειο, σε συνδυασμό μάλιστα με τις επιπτώσεις των γεωπολιτικών διενέξεων της ευρύτερης περιοχής (χρήση χημικών όπλων, κατάρρευση Κρατών κι εποπτικών μηχανισμών για την προστασία του περιβάλλοντος).

    Η φετινή Ημέρα Θάλασσας, έστω και καθυστερημένα, σε συνδυασμό με τα Ποσειδώνια του ερχόμενου μήνα,  πρέπει να στείλουν ηχηρά μηνύματα προς την ελληνική Κυβέρνηση, τα ευρωπαϊκά όργανα, τους οικονομικούς και ναυτιλιακούς φορείς. Απαιτείται συντονισμένη πολιτική που θ’ αξιοποιήσει την ελληνική τεχνογνωσία και τα πλεονεκτήματά της και θ’ απελευθερώσει πρωτοβουλίες και δυνάμεις. Στην καρδιά των νέων προκλήσεων είναι η ανταγωνιστικότητα και η αειφορία, με συνεπή εφαρμογή των δεσμεύσεων της Συμφωνίας των Παρισίων για την Κλιματική Αλλαγή και την αναβάθμιση της ναυτικής παιδείας με δημόσιο και ιδιωτικό χαρακτήρα. Οι ιδεοληψίες και οι αστοχίες του παρελθόντος ξεκινώντας από τη δεκαετία του ‘80 έχουν στοιχίσει ακριβά στην αξιοπιστία και την ελκυστικότητα των ναυτικών επαγγελμάτων.

    Παράλληλα η ναυτιλία χρειάζεται επενδύσεις για τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή τόσο στις φιλόδοξες και τολμηρές start –ups που πρωτοπορούν όσο και στις παραδοσιακές εταιρείες για την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών του internet of things, του Blockchain, των advanced analytics για νέους τρόπους οργάνωσης και διαχείρισης του στόλου, μείωσης του κόστους και αύξησης της αποτελεσματικότητας.

    Η πρώτη ναυτιλία του κόσμου πρέπει να παίξει ένα δυναμικό ρόλο στη μετα- μνημονιακή Ελλάδα για την οικονομική ανάπτυξη και την διεθνή παρουσία σε συνεργασία κι αλληλεγγύη με την πολιτεία.

    * Η κα Ρόδη Κράτσα είναι τ. Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων