Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 08-Μαρ-2018 00:05

    Οι οδικές μεταφορές στην ΕΕ: Πόσο ελεύθερη αγορά;

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αναστασίας Πανοπούλου

    Σε προ μηνός συνεδρίαση της ολομέλειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών (ΕτΠ) στις Βρυξέλλες, υιοθετήθηκε Γνωμοδότηση αναφορικά με τις εργασιακές πτυχές των διεθνών οδικών μεταφορών. Είχα την τιμή να είμαι εμπειρογνώμων για την εν λόγω Γνωμοδότηση, συνεργαζόμενη με τον κ. Σπύρο Σπυρίδωνα (ΕΛΚ), εισηγητή και μέλος της ΕτΠ.

    Εντός της ΕΕ, μόνο στις οδικές μεταφορές, απασχολούνται 5 εκατομμύρια εργαζόμενοι και δραστηριοποιούνται 914.000 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

    Λόγω των μεγάλων διαφορών στο επίπεδο ζωής μεταξύ των κρατών μελών, παρατηρούνται φαινόμενα κοινωνικού ντάμπινγκ: οι μεταφορικές εταιρείες, με έδρα σε χώρες χαμηλού εργασιακού κόστους, στέλνουν εργαζομένους τους στις ακριβές χώρες, όπου όμως εξακολουθούν να τους πληρώνουν με μισθούς της χώρας προέλευσης. Χαρακτηριστικά, οι μισθοί των οδηγών ανάλογα με την χώρα προέλευσης κυμαίνονται από 300 έως 3300 ευρώ το μήνα. Δηλαδή έχουν μια σχέση 1 προς 11!

    Επίσης, υπάρχει ανομοιομορφία ως προς τις παροχές στους οδηγούς: οι ώρες και ο τόπος ξεκούρασης ποικίλλουν από χώρα σε χώρα. Έτσι, οι εταιρείες επιζητούν να επωφεληθούν από τις χώρες χαμηλού εργασιακού κόστους. Παράλληλα, βλέπουμε το φαινόμενο των εταιρειών – γραμματοκιβωτίων, δηλαδή την ενοικίαση μιας διεύθυνσης για φορολογικούς λόγους, ενώ η παροχή της υπηρεσίας γίνεται αλλού. Όλα αυτά δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό, επιβαρύνουν τις συνθήκες εργασίας των οδηγών και την οδική ασφάλεια όλων.

    Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει καταθέσει προτάσεις για την δημιουργία συνθηκών ελεύθερου ανταγωνισμού με δίκαιους κοινωνικούς όρους: το πλαίσιο πρόσβασης στην αγορά θα αυστηροποιηθεί, ώστε να περιοριστούν οι εταιρείες γραμματοκιβώτια. Η ίδια η παροχή του μεταφορικού έργου θα διευκολυνθεί, μέσω της ουσιαστικής απελευθέρωσης του  καμποτάζ (μεταφορές εντός της επικράτειας από φορτηγό άλλης χώρας). Ακόμη, επιτρέπεται πλέον σε ιδιώτες η ενοικίαση φορτηγού από άλλη χώρα, ενώ διευκολύνεται η ενοικίαση για εμπορικούς λόγους, όπως για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών. Τέλος, θεσπίζονται ενιαίοι κανόνες ανάπαυσης για τους οδηγούς. Όλα αυτά θα οδηγήσουν στη δημιουργία χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας, ενώ θα μειωθεί σημαντικά και ο αριθμός των φορτηγών που κυκλοφορούν άδεια (σήμερα ένα στα τέσσερα) και επιβαρύνουν περιβαλλοντικά.

    Για την καλύτερη παρακολούθηση της εφαρμογής της νομοθεσίας, αναμένεται η επίσπευση της εισαγωγής των "έξυπνων" ταχογράφων, δηλαδή της δορυφορικής παρακολούθησης της κίνησης των φορτηγών και του χρόνου οδήγησης, και θεσπίζεται η ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των εθνικών διοικήσεων.

    Το βασικό όμως πρόβλημα, που διχάζει βαθιά τα κράτη μέλη, είναι οι αμοιβές των αποσπασμένων οδηγών: κάποιες χώρες, όπως η Γαλλία, έχουν εισάγει προστατευτικά μέτρα, καταπατώντας τις αρχές της ενιαίας αγοράς, και βρίσκονται ήδη αντιμέτωπες με πιθανές κυρώσεις. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Επιτροπής, Ζαν Κλωντ Γιούνκερ, ισχύει η αρχή της "ίσης αμοιβής για την παροχή ιδίου έργου στον ίδιο τόπο". Όμως, η αλλαγή μισθολογίου για ένα οδηγό φορτηγού κάθε φορά που περνά τα σύνορα είναι πρακτικώς ανέφικτη. Έτσι, στην εισήγησή μας προτείναμε την υιοθέτηση σταθμισμένης ημερήσιας αποζημίωσης, που θα χορηγείται στους οδηγούς ανάλογα με την χώρα παροχής μεταφορικού έργου, σε συνδυασμό με τη χώρα όπου εδρεύει η μεταφορική εταιρεία. Για να υπολογιστεί αυτή η ημερήσια αποζημίωση, προτείναμε να εφαρμοστεί η ήδη δοκιμασμένη κατηγοριοποίηση των κρατών μελών με βάση το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, όπως ακριβώς συμβαίνει για την εφαρμογή της πολιτικής της συνοχής (ΕΣΠΑ).

    Η καινοτόμος αυτή πρόταση, που χαρακτηρίζεται από απλότητα και προβλεψιμότητα, έγινε η επίσημη θέση της Ευρωπαϊκής Αυτοδιοίκησης.

    Η Ελλάδα, που είχε την ευθύνη για την εισήγηση, λειτούργησε ως μία χώρα που λαμβάνει πρωτοβουλίες με γνώμονα την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά. Έπεται η συζήτηση στο Συμβούλιο και το Ευρωκοινοβούλιο, τα δυο όργανα με αποφασιστικές αρμοδιότητες στην ΕΕ.

    * Αναστασία Πανοπούλου​ - ΝΔ, Γραμματεία Προγράμματος

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ