Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 05-Δεκ-2018 11:20

    Εφαρμογές πληροφορικής στην υγεία: Πόσο προάγουν την περίθαλψη;

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Η τεχνολογία και οι συνθήκες της αγοράς αλλάζουν τις προσδοκίες και στον κρίσιμο τομέα της υγείας με αποτέλεσμα την ταχεία προσαρμογή όλων των εμπλεκομένων.  Οι ασθενείς έχουν προφανώς ανθρώπινα δικαιώματα, στα οποίο περιλαμβάνονται και τα δικαιώματά τους ως καταναλωτές.

    Από την πλευρά τους και οι ασθενείς είναι ενημερωμένοι από την καθημερινή εμπειρία τους και βλέπουν την ιατρική και νοσοκομειακή περίθαλψη με τον φακό του μεμονωμένου καταναλωτή. Επιπλέον, οι νεότεροι αναμένουν ότι η υγειονομική περίθαλψη θα λειτουργήσει με τον τρόπο που κάνουν άλλες αγορές, φιλικό προς το  χρήστη,  με επιλογές που έχουν σχεδιαστεί για να καλύψουν τις ανάγκες τους.           

    Το μέλλον τις ιατρικής και της νοσοκομειακής περίθαλψης βρίσκεται ήδη εδώ. Ο ιατρικός φάκελος ασθενή προσφέρει δυνατότητες που μπορεί να αποδειχθούν σωτήριες ενώ η πληροφορική καθιστά εύκολη  υπόθεση την αναζήτηση μιας δεύτερης ιατρικής γνώμης ακόμα κι από γιατρούς που βρίσκονται πολύ μακριά.

    Μιλάμε με τον Γιώργο Αποστολάκη, Γενικό Διευθυντή Integrated Services & Solutions, της εταιρείας πληροφορικής SingularLogic. Ο κ. Αποστολάκης, είναι κάτοχος πτυχίου B.Sc. σε Computer Science του Queen Mary University of London και πτυχίου M.Sc. σε Advanced Computing του King's College London. Ασχολείται με τον χώρο της ολοκλήρωσης πληροφοριακών συστημάτων. Διαθέτει πολυετή εμπειρία στην υλοποίηση σύνθετων έργων πληροφορικής και μεταπήδησε στην SingularLogic το 2006 από την Intrasoft. Είναι επικεφαλής της Διεύθυνσης που έχει εγκαταστήσει και διαχειρίζεται τα συστήματα πληροφορικής στα νοσοκομεία ΥΓΕΙΑ, ΜΗΤΕΡΑ και ΛΗΤΩ

    Ο τομέας της υγείας πόσο έχει ωφεληθεί από τις νέες εφαρμογές πληροφορικής;
    Εμείς, στη SingularLogic, είχαμε μια τύχη που αξιοποιήσαμε. Εννοώ ότι ήταν τυχαίο γεγονός ότι στον όμιλό μας, την MIG,  ανήκε και ένας μεγάλος όμιλος νοσοκομείων αλλά πρέπει να θυμίσω ότι η τύχη δεν αρκεί για να φέρεις αποτελέσματα. Είχαμε ως εταιρία πληροφορικής την επάρκεια να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία και να δημιουργήσουμε ένα σημαντικό σύστημα πληροφορικής. Τολμώ να πω, όχι μόνον  το πλέον ολοκληρωμένο στην ελληνική αγορά αλλά και αξιοπρόσεκτο διεθνώς για να το εκφράσω με σεμνότητα.

    Ξέρετε, η εγκατάσταση συστήματος  σε μεγάλο νοσοκομείο δεν είναι απλή υπόθεση, καθώς οι απαιτήσεις είναι αυστηρές. Είναι μια πολύπλοκη λειτουργία καθώς οι "εμπορικές - λογιστικές" λειτουργίες όπως οι αποθήκες, η έκδοση τιμολογίων κλπ πρέπει να συνδυαστούν με  αρχές όπως η προστασία του ιατρικού απορρήτου αλλά και τις προϋποθέσεις παροχής αξιόπιστων υπηρεσιών υγείας. Αναγκαστικά, πρέπει να σεβαστούμε την ανάγκη για την οποία πάει κανείς σε ένα νοσοκομείο είτε για να κάνει κάποιες απλές ή σύνθετες εξετάσεις είτε και για να θεραπευτεί ή και να χειρουργηθεί. Αυτή η πολυπλοκότητα αλλά και ο πλήρης σεβασμός του ασθενούς, που είναι ευάλωτος, είναι η μοναδική προτεραιότητα που ορίζει τον τομέα αυτό.

    Πώς λειτουργεί το νοσοκομείο με βάση το  σύστημα που έχει εγκαταστήσει η SingularLogic;
    Ας ξεκινήσουμε από τον ασθενή που για κάποιον λόγο εισάγεται στο νοσοκομείο. Οι άνθρωποι της υποδοχής ανοίγουν τον φάκελο του και μέσα από την διαδικασία εισαγωγής τοποθετείται σε δωμάτιο που έχει ελεύθερη κλίνη και ενημερώνονται όλα τα εμπλεκόμενα τμήματα και το λογιστήριο ασθενών. Ταυτόχρονα ανοίγεται φάκελος με το ιστορικό του ασθενούς, τις εξετάσεις και τα αποτελέσματα που έχει την αγωγή που έχει χορηγηθεί. Προφανώς υπάρχουν συμπληρωματικά και όλες οι αναγκαίες λειτουργίες, όπως η διασφάλιση της αποτελεσματικότητας του call center προκειμένου να κλείνονται γρήγορα και αποτελεσματικά τα ραντεβού για εξετάσεις ή επεμβάσεις.  Το σημαντικό όμως είναι το απόρρητο, πλήρες, προσωπικό αρχείο του ασθενούς.

    Γιατί;
    Μέσα από μία ενιαία πλατφόρμα όλοι οι εμπλεκόμενοι με το περιστατικό, γιατροί, νοσηλευτές, ασθενείς, διοικητικό προσωπικό έχουν πρόσβαση στα δεδομένα που πρέπει, όχι πάντα στο σύνολο του φακέλου, από οποιαδήποτε συσκευή, με απόλυτη διαφάνεια και ακεραιότητα έτσι ώστε να βοηθηθούν στην καθημερινή τους εργασία.

    Επιπλέον το σύστημα παρέχει την απαραίτητη ασφάλεια των πληροφοριών που περιέχονται στον φάκελο καθώς και πλήρες και αναλυτικό ιστορικό των προσβάσεων σε αυτόν.

    Το ιατρικό αρχείο του ασθενούς είναι χρήσιμο, καμιά φορά σωτήριο εργαλείο για τους ιατρούς διαφόρων ειδικοτήτων που μπορεί να χρειαστεί να ενημερωθούν για την πορεία του ασθενούς, αλλά διευκολύνει και το νοσηλευτικό προσωπικό ή το φαρμακείο του νοσοκομείου σχετικά με τα  σκευάσματα που απαιτούνται. Οι γιατροί έχουν εύκολα στην οθόνη τους την συνολική εικόνα του ασθενούς και μπορούν να κάνουν γρήγορα, ασφαλέστερη διάγνωση, σε οποιαδήποτε έκτακτη εξέλιξη.  

    Προφανώς, κατά την έξοδο του ασθενούς από το νοσοκομείο, το λογιστήριο ασθενών έχει πλήρη ανάλυση των δαπανών που έχουν χρεωθεί, τις δαπάνες που έχουν αναλάβει ασφαλιστικά ταμεία ή ασφαλιστικές εταιρείες και ενημερώνει αναλυτικά τον ασθενή για το όποιο ανεξόφλητο υπόλοιπο. Ο ασθενής, που είναι και πελάτης, έχει έναν λογαριασμό με διαφάνεια και πληρότητα, δεν αιφνιδιάζεται, δεν έχει απορίες.

    Τα οφέλη από την λειτουργία του συστήματος,  περιορίζονται στον ασθενή που βρίσκεται μέσα στο νοσοκομείο κατά τη διάρκεια της θεραπείας και για την καλύτερη ενημέρωση του προσωπικού και του νοσοκομείου.
    Όχι, δεν είναι έτσι. Δεν έχουμε δημιουργήσει σύστημα που απλά διευκολύνει την λειτουργία του νοσοκομείου. Προφανώς συμβάλλει στην εξοικονόμηση κόστους και την αποτελεσματικότερη λειτουργία του. Εξασφαλίσει οικονομίες κλίμακος, εκλογικεύει το κόστος και ουσιαστικά δίνει στη διοίκηση του νοσοκομείου δυνατότητες χρηστής διοίκησης.

    Δεν είναι τυχαίο ότι μιλάμε για κερδοφόρο νοσηλευτικό ίδρυμα σε περίοδο παρατεταμένης κρίσης. Φυσικά δεν ξεχνάμε ότι πρόκειται για νοσοκομείο που κανείς ή σχεδόν κανείς, δεν επισκέπτεται χωρίς σοβαρό λόγο.

    Τι μπορεί, λοιπόν να αξιοποιήσει ο απλός ασθενής, με βάση το σύστημα πληροφορικής του ΥΓΕΙΑ;
    Ας πάρουμε μια συνηθισμένη περίπτωση. Κάποιον που έκανε εξετάσεις, οι γιατροί του νοσοκομείου τον ενημέρωσαν για την ασθένειά του, του προτείνουν την συνέχιση μιας θεραπείας ή και χειρουργική επέμβαση που κατά την γνώμη τους δεν πρέπει να καθυστερήσει. Πληρώνει το τιμολόγιο των εξετάσεων στο λογιστήριο ασθενών και φεύγει.

    Ποιες δυνατότητες έχει; Να σκεφθεί τι θα αποφασίσει;
    Μπορεί να σκεφθεί αλλά όχι μόνος. Καθώς αναχωρεί από το νοσοκομείο, μπορεί να λάβει με mail σε όποια συσκευή θέλει, υποθέτουμε στο κινητό αφού είναι  πεζός κατευθυνόμενος στο πάρκινγκ, τα αποτελέσματα των εξετάσεών. Ακτινογραφία, αναλύσεις αίματος, υπέρηχος κι ότι άλλο  ήταν αναγκαίο.

    Το αρχείο αυτό μπορεί απλά να το προωθήσει και σε οποιοδήποτε γιατρό που δεν εργάζεται στο νοσοκομείο, προκειμένου να λάβει δεύτερη ιατρική γνώμη. Ο "εξωτερικός" γιατρός θα μελετήσει το αρχείο των εξετάσεων, αν χρειάζεται θα εξετάσει το ασθενή και θα διατυπώσει με ασφάλεια την γνώμη του για την συνέχεια.

    Μεταξύ άλλων η λύση, 4PACS – VNA, που έχουμε επιλέξει προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες διαχείρισης πορισμάτων και ιατρικών εικόνων με τρόπο άριστο, αξιόπιστο  και ανεξάρτητο από τις συσκευές ή επιμέρους συσκευές που χρησιμοποιούνται. Στην πραγματικότητα έχουμε απλοποιήσει την πρόσβαση από οπουδήποτε  σε αρχεία εικόνων και πληροφοριών ώστε να διευκολύνεται η ιατρική συνεργασία. Εξασφαλίζουμε επίσης ότι η πρόσβαση αυτή θα είναι για όλους εύκολη, άμεση, ταχύτατη και αξιόπιστη λαμβάνοντας υπόψη όλους τους κανόνες ασφαλείας που απαιτούνται. Όλα αυτά γιατί η αποστολή μας σχετίζεται με το πολυτιμότερο αγαθό, την υγεία.

    Φαίνεται ότι το μέλλον να είναι πολύ πιο κοντά από όσο νομίζουμε…
    Ευτυχώς αυτό συμβαίνει και στις περιπτώσεις σοβαρών ασθενειών. Ακόμα και οι πλέον σοβαρές ασθένειες έχουν σήμερα μεγαλύτερο ποσοστό θεραπείας ή και πρόληψης με τα κατάλληλα εργαλεία. Δεν είναι τυχαίο ότι διεθνώς το 30-50% των περιπτώσεων καρκίνου μπορεί να προληφθεί. Όταν η νόσος εντοπιστεί έγκαιρα, είναι πιθανότερο να ανταποκριθεί στην κατάλληλη και εξατομικευμένη θεραπεία, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει στην ίαση ή στον μακροχρόνιο έλεγχο, ενώ παράλληλα μειώνεται η νοσηρότητα.

    Η δική μας δουλειά είναι να προσφέρουμε στους ειδικούς τα εργαλεία που χρειάζονται.  Είναι χαρακτηριστικό ότι το ΥΓΕΙΑ πλέον των όποιων άλλων συστημάτων έχει εγκαταστήσει την πλατφόρμα IBM Watson for Oncology,  αξιοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη, με στόχο την υποστήριξη των ιατρών – σαν εργαλείο δεύτερης γνώμης- καθώς έχουν την δυνατότητα πρόσβασης, διαδικτυακά και σε άμεσο χρονικό διάστημα, στις τελευταίες θεραπευτικές προσεγγίσεις ογκολογικών περιστατικών παγκοσμίως.

    Αυτό είναι το μέλλον;
    Μεγάλη κουβέντα. Σίγουρα τεχνολογίες όπως ΙοΤ, το διαδίκτυο των πραγμάτων,  ΑΙ, την τεχνητή νοημοσύνη, Natural language processing, θα φέρουν μεγάλες καινοτομίες στον χώρο, όπως επίσης η  τεχνολογία blockchain που έχει πλεονεκτήματα  σχετικά με την ανταλλαγή αρχείων με αξιοπιστία αλλά και πλήρη διασφάλιση του απορρήτου. Βασισμένοι στην πολυετή τεχνογνωσία που έχουμε αποκτήσει ήδη εφαρμόζουμε πειραματικά όλες αυτές τις τεχνολογίες έτσι ώστε να μπορέσουμε σύντομα να προσφέρουμε επιπλέον καινοτόμες λύσεις και στον χώρο της Υγείας.

      

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Εφημερίες Φαρμακείων
    Εφημερίες Νοσοκομείων

    Επιμέλεια ύλης

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ