Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 02-Δεκ-2018 13:58

    Γιατί η Ινδία δεν πρέπει να αποπληρώσει το χρέος των Μαλδίβων στην Κίνα

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Γιατί η Ινδία δεν πρέπει να αποπληρώσει το χρέος των Μαλδίβων στην Κίνα

    Του Panos Mourdoukoutas

    Ο Ινδός πρωθυπουργός, Narendra Modi, δεν πρέπει να βοηθήσει τις Μαλδίβες να πληρώσουν τα χρέη τους στην Κίνα. Δεν εμπίπτει κάτι τέτοιο στα οικονομικά και γεωπολιτικά συμφέροντα της Ινδίας, αυτήν τη στιγμή.

    Μετά τη Σρι Λάνκα και το Πακιστάν, οι Μαλδίβες ήταν οι επόμενες που έπεσαν στην "παγίδα χρέους" της Κίνας. Το μικρό τροπικό νησί του Ινδικού Ωκεανού χρωστά στο Πεκίνο πολλά λεφτά - περίπου 8.000 δολάρια για κάθε κάτοικο του αρχιπελάγους!

    Και αυτό προκύπτει από έρευνα του Reuters, σύμφωνα με την οποία η Κίνα έχει δανείσει 3,2 δισ. δολ. στην κυβέρνηση των Μαλδίβων. Το δάνειο είναι χρήματα που οφείλουν οι Μαλδίβες στην Κίνα για έργα υποδομών τα οποία έχουν αναλάβει κινεζικές κατασκευαστικές εταιρείες. 

    "Ο (Abdulla) Yameen πούλησε το μέλλον των Μαλδίβων στο Πεκίνο", υποστηρίζει ο αναλυτής Jeffrey Borda. "Οι Μαλδίβες ανέλαβαν ένα δάνειο που δεν μπορούν να αποπληρώσουν και την εθνική τους κυριαρχία σε υποθήκη".

    Οι γέφυρες και οι άλλες υποδομές είναι πολύ σημαντικά έργα για οποιαδήποτε χώρα. Δημιουργούν θέσεις εργασίας, ενώ η κατασκευή τους διαρκεί στον χρόνο. Και βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων, μόλις ολοκληρωθούν. Όπως η γέφυρα φιλίας Μαλδίβων-Κίνας (φωτογραφία), που συνδέει το ανατολικό με το δυτικό άκρο του αρχιπελάγους.

    Ωστόσο, τα πρότζεκτ που αναλαμβάνουν κινεζικές κατασκευαστικές εταιρείες και χρηματοδοτούνται από το Πεκίνο, εξυπηρετούν έναν άλλο σκοπό. Αποτελούν μέρος της προσπάθειας της Κίνας να επεκτείνει την επιρροή της στην Ασία, την Ευρώπη και την Αφρική.

    Το Πεκίνο έχει ήδη επιδιώξει την κατασκευή παρόμοιων έργων υποδομής στο Πακιστάν και στη Σρι Λάνκα για να συνδέσει τη δυτική Κίνα με τη Μέση Ανατολή και την Αφρική. Το πρόβλημα είναι ότι ορισμένα από αυτά τα προγράμματα που χρηματοδοτούνται με κινεζικά δάνεια είναι υπερβολικά δαπανηρά για ορισμένες χώρες. Τότε τα κινεζικά δάνεια καταλήγουν να είναι μια "παγίδα χρέους" για την προώθηση της κρυφής ατζέντας του Πεκίνου.

    "Οι διεθνείς κατασκευαστικές επενδύσεις της Κίνας χαρακτηρίζονται από μια στρατηγική επιθετικής επέκτασης", λέει ο Borda. "Είτε πρόκειται για τις αναδυόμενες αγορές της Ασίας ή της Αφρικής, η Κίνα χρησιμοποιεί τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από το χρέος που υφίσταται για να ενισχύσει την επιρροή της στην άλλη χώρα, να δημιουργήσει πλατφόρμες προβολής ισχύος και τελικά να υπονομεύσει την κυριαρχία του οφειλέτη".

    Αυτό ακριβώς συνέβη στην περίπτωση της Σρι Λάνκα. Όταν η Σρι Λάνκα δεν μπορούσε να αποπληρώσει τα δάνειά της στην Κίνα, το Πεκίνο τα ρευστοποίησε και απέκτησε τον έλεγχο των βασικών λιμένων της χώρας.

    Ενώ είναι ακόμα ασαφές αν οι Μαλδίβες θα καταλήξουν να παραδώσουν βασικά περιουσιακά στοιχεία της χώρας στο Πεκίνο ή αν θα χτυπήσουν στην πόρτα του ΔΝΤ, ένα πράγμα είναι σαφές. Οι Μαλδίβες είναι μια πολύ μικρή και πολύ αδύναμη οικονομία για να αντιμετωπίσει ένα τέτοιο μέγεθος χρέους. Η οικονομία της χώρας είναι περίπου το 5% του μεγέθους της Σρι Λάνκα και το 1,5% του Πακιστάν.

    Επίσης, είναι τέτοια η φύση της κινεζικής χρηματοδότησης που ανησυχεί τον Borda. "Η κατάσταση στις Μαλδίβες αντανακλά τη φύση της κινεζικής χρηματοδότησης. Στις Μαλδίβες, το προηγούμενο καθεστώς συμφώνησε να λάβει την υποστήριξη της Κίνας μυστικά και χωρίς να υπολογίσει τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στη χώρα. Οι στρατηγικές συνέπειες για τις Μαλδίβες, καθώς και για την περιοχή, είναι ανησυχητικές".

    Εν τω μεταξύ, η νέα κυβέρνηση των Μαλδίβων απευθύνει έκκληση προς τη "γενναιοδωρία" της Ινδίας για να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της κατάστασης, σύμφωνα με ένα δημοσίευμα στην εφημερίδα The Times of India.

    Αλλά η διάσωση των Μαλδίβων δεν είναι προς το παρόν οικονομικό και γεωπολιτικό συμφέρον της Ινδίας, για έναν προφανή λόγο. Το Πεκίνο θέλει να μετατρέψει τον Ινδικό Ωκεανό στον Ωκεανό της Κίνας - γι' αυτό έχει μετατρέψει τις Μαλδίβες σε ακόμη έναν εμπορικό σταθμό αγοράζοντας γη εκεί και υπογράφοντας συμφωνία ελεύθερου εμπορίου.

    Η κατάσταση περιπλέκεται περισσότερο, καθώς οι Μαλδίβες έχουν μια συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών τόσο με την Ινδία όσο και με την Κίνα, πράγμα που σημαίνει ότι το Πεκίνο μπορεί να στείλει προϊόντα στις Μαλδίβες πρώτα και στη συνέχεια να τα επανεξαγάγει στην Ινδία.

    Εν τω μεταξύ, η Κίνα θέλει να περικυκλώσει την Ινδία, μετατρέποντας τους εμπορικούς σταθμούς της σε στρατιωτικά φυλάκια, όπως συνέβη με τη Σρι Λάνκα.

    Ενώ δεν είναι σαφές αν η Κίνα θα καταφέρει να μετατρέψει τον Ινδικό Ωκεανό στον Ωκεανό της Κίνας, ένα πράγμα είναι σίγουρο: Η Ινδία δεν πρέπει να διασώσει τις Μαλδίβες.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Forbes 100+ The Greek List

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Jeff Bezos

    Jeff Bezos

    128,6 δισ. $

    +2.411,0 εκ. $

    Bill Gates

    Bill Gates

    94,1 δισ. $

    +192,8 εκ. $

    Warren Buffett

    Warren Buffett

    80,9 δισ. $

    -679,8 εκ. $

    Bernard Arnault

    Bernard Arnault

    66,9 δισ. $

    +501,0 εκ. $

    Amancio Ortega

    Amancio Ortega

    60,3 δισ. $

    +649,5 εκ. $