Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 20-Σεπ-2018 11:50

    Ο παγκόσμιος χάρτης της Uber: Πού κερδίζει το στοίχημα και πού υποχωρεί

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ο παγκόσμιος χάρτης της Uber: Πού κερδίζει το στοίχημα και πού υποχωρεί

    Της Biz Carson

    Πριν τρία χρόνια, η Uber βάδιζε προς την παγκόσμια κυριαρχία. Το 2018, η νέα Uber επιλέγει προσεκτικά τις μάχες που δίνει και έχει γίνει πλέον εξαιρετικά επιλεκτική. Σε κάποιες αγορές, αυτό σημαίνει την πλήρη αποχώρησή της, μετά τη συγχώνευση των δραστηριοτήτων της με εκείνες γηγενών ανταγωνιστικών επιχειρήσεων, όπως στη Ρωσία, στην Κίνα και τη νοτιοανατολική Ασία.

    Στη Μέση Ανατολή, η Uber φημολογείται ότι θα κινηθεί στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση και θα προσπαθήσει να εξαγοράσει την ανταγωνίστριά της, Careem. 

    Η Uber υπερέβη ορισμένα σκληρά ρυθμιστικά εμπόδια μετά από κάποια στραβοπατήματα σε Γαλλία και Ηνωμένο Βασίλειο, ωστόσο η μάχη της για άλλες αγορές είναι ακόμη πολύ μακριά από μια αίσια έκβαση.

    Έχει ήδη δεσμευτεί για μία "επανεκκίνηση" στη Γερμανία, όπου διαχειρίζεται μόνον μία πολύ περιορισμένης κλίμακας υπηρεσία στο Βερολίνο.

    Οι Ισπανοί οδηγοί ταξί συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις ενάντια στις εταιρείες τύπου Uber, ακόμη και κατά της ισπανικής Cabify. Η κυβέρνηση έδωσε τέλος τον Αύγουστο σε εξαήμερη απεργία των οδηγών συμφωνώντας να περιορίσει τις άδειες σε οχήματα ανάλογων υπηρεσιών με αναλογία 30 ταξί προς 1 όχημα. Την ίδια στιγμή, στη Ρωσία, η Uber επέλεξε τη συγχώνευση με την Yandex, σε μια συμφωνία που ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2018. Στη νέα, κοινή προσπάθεια η Uber επένδυσε 225 εκατ. Δολάρια, ενώ η ρωσική εταιρεία 100 εκατομμύρια.

    Η Didi Chuxing ή απλώς "Didi" κυριαρχεί πλήρως στη σχετική αγορά στην Κίνα μετά την "έξοδο" της Uber το 2016. Με την τότε συμφωνία, η Uber πούλησε το κινεζικό παρακλάδι της στην Didi, λαμβάνοντας ως αντιστάθμισμα μερίδιο στην κινεζική εταιρεία και λήγοντας έναν πόλεμο που έκανε και τις δύο πλευρές να αιμορραγούν οικονομικά.

    Από τότε, η Didi έχει προχωρήσει σε ανοίγματα εκτός Κίνας, συγκεκριμένα στην Ιαπωνία και στη Λατινική Αμερική. Το 2018, διάφοροι ανταγωνιστές, μεταξύ αυτών η AutoNavi της Alibaba, η Ctrip και η Meituan έχουν βάλει το "δαχτυλάκι" τους στο μέλι της αγοράς μεταφορών στην Κίνα.

    Η Grab αναδείχθηκε επίσης νικήτρια στον πόλεμο της με την Uber στην "έδρα" της, στο έδαφος της νοτιοανατολικής Ασίας, εξαγοράζοντας τις δραστηριότητές της τόσο στις μεταφορές προσώπων όσο και στη διανομή φαγητού τον Μάρτιο του 2018. Και πάλι η Uber έλαβε ως αντίτιμο ένα σεβαστό μερίδιο (27,5%) των μετοχών της Grab. Ο έλεγχος της τελευταίας στην αγορά της νοτιοανατολικής Ασίας είναι μέχρι στιγμής αναμφισβήτητος, ωστόσο η Go-Jek φαίνεται να συγκεντρώνει κεφάλαια για να αμφισβητήσει αυτή την ηγεμονία.

    Ήδη επεκτάθηκε στο Βιετνάμ τον Σεπτέμβριο υπό τον τίτλο Go-Viet και ετοιμάζει την είσοδό της στην Ταϊλάνδη.

    Η Uber συνεχίζει την κοστοβόρα μάχη για την Ινδία με την εκεί ανταγωνίστριά της, Ola, με τις δύο εταιρείες να κονταροχτυπιούνται για την τεράστια αγορά της χώρας. Η αντιπαλότητά τους είναι κάπως περίεργη πλέον, καθώς οι δύο εταιρείες μοιράζονται έναν κοινό μεγάλο επενδυτή: τη SoftBank. Αυτό το στοιχείο έχει οδηγήσει σε φήμες συγχώνευσης ή εξαγοράς τύπου Grab και Didi, ωστόσο η Uber έχει επιμείνει ότι η συμφωνία της με την Grab είναι η τελευταία του είδους.

    Η Νότια Κορέα έχει υπάρξει μέχρι στιγμής απροσπέλαστη για εταιρείες τύπου Uber και μάλιστα "κυνήγησε" νομικά την τελευταία, όταν προσπάθησε να ντεμπουτάρει εκεί το 2015. Η κυρίαρχη εφαρμογή εκεί είναι το Kakao Taxi, η οποία αφορά αμιγώς τα ταξί, ενώ η Uber έχει περιοριστεί στην υπηρεσία Uber Black, που επιτρέπει τη ναύλωση ταξί πολυτελείας. Στην Ιαπωνία, όπου η δραστηριότητα ανάλογων εταιρειών απαγορεύεται ακόμη εκ του νόμου, η Uber μόλις πρόσφατα ανέλαβε δράση προσπαθώντας να συνεργαστεί με τοπικές εταιρείες ταξί για να δράσει ως μεσολαβητής μεταξύ πελάτη και επαγγελματία. Την ίδια ώρα η Didi και ο μεγάλος επενδυτής πίσω της, η SoftBank, έχουν συνασπιστεί για το λανσάρισμα της Didi Mobility Japan, επίσης  υπηρεσίας για τη ναύλωση ταξί.

    Η Αυστραλία έχει εξελιχθεί σε άλλο ένα πεδίο μάχης για τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών μεταφοράς προσώπων, καθώς οι Αυστραλοί άργησαν να ακολουθήσουν το ρεύμα. Μολονότι η Uber εμφανίζεται ακόμη κυρίαρχη εκεί, η Ola λάνσαρε την πρώτη επέκτασή της εκτός Ινδίας στην Αυστραλία. Την ίδια ώρα, η Taxify με έδρα την Εσθονία και η Didi επεκτείνονται επίσης στην αυστραλιανή αγορά. Η GoCatch, αυστραλιανή εναλλακτική στους παραπάνω κολοσσούς, δεν κατάφερε να αντισταθεί στον καλπάζοντα διεθνή ανταγωνισμό.

    Uber και Taxify αποτελούν τους βασικούς ανταγωνιστές στο έδαφος της υποσαχάριας Αφρικής. Το Taxify δεν έχει επεκταθεί στην αραβική βόρεια Αφρική, αφήνοντας την Careem και την Uber ως μόνους ανταγωνιστές στην περιοχή. Σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, η Uber βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την εξαγορά της Careemμ, με έδρα το Ντουμπάι, για περισσότερα από 2 δισ. Δολάρια. Η κίνηση θα δώσει τέλος σε μια πολυδάπανη μάχη για την κυριαρχία στο τόξο Μέσης Ανατολής και Βόρειας Αφρικής. Στο Ισραήλ, η ισραηλινή Gett έχει το μεγαλύτερο κομμάτια της πίτας της τοπικής αγοράς. Στην Τουρκία η κατάσταση είναι συγκεχυμένη, καθώς η Careem αποσύρθηκε για να επικεντρωθεί στις υπηρεσίες ταξί πολυτελείας και πλέον κυρίαρχη έχει αναδειχθεί η τουρκική εφαρμογή ταξί BiTaksi.

    Ό,τι έμαθε η Uber, το έμαθε πρώτα στην έδρα της, στις ΗΠΑ: από το πώς να κερδίζει ή να πείθει τις ελεγκτικές αρχές, μέχρι του να "καταβροχθίζει" τους ανταγωνιστές της. Η Uber μετά το Μεξικό ως την τρίτη μεγαλύτερη αγορά της, ωστόσο κι εκεί αντιμετωπίζει πλέον σοβαρό ανταγωνισμό. Η κινεζική Didi επεκτάθηκε εκεί μέσα στο 2018, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό.

    Στη Νότια Αμερική, η Didi έκανε γερό "μπάσιμο" τον Ιανουάριο εξαγοράζοντας τη βραζιλιανή "99", μπαίνοντας σε άλλον έναν "πόλεμο" με την Uber για τη μεγαλύτερη λατινοαμερικανική αγορά. Σε άλλες χώρες της ηπείρου, η Uber κονταροχτυπιέται με την ισπανική Cabify. Χώρες όπως η Αργεντινή, πάντως, έχουν πρακτικά απαγορεύσει τις δραστηριότητες τύπου Uber.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Forbes 100 κορυφαία μυαλά
    Forbes 100+ The Greek List

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Jeff Bezos

    Jeff Bezos

    148,0 δισ. $

    +2.933,7 εκ. $

    Bill Gates

    Bill Gates

    96,4 δισ. $

    +744,4 εκ. $

    Warren Buffett

    Warren Buffett

    86,2 δισ. $

    +1.625,8 εκ. $

    Bernard Arnault

    Bernard Arnault

    71,8 δισ. $

    +1.012,1 εκ. $

    Amancio Ortega

    Amancio Ortega

    64,0 δισ. $

    +1.027,7 εκ. $