Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 02-Απρ-2018 12:20

    Τι κάνει η Κίνα στον Ινδικό Ωκεανό;

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Τι κάνει η Κίνα στον Ινδικό Ωκεανό;

    Του Panos Mourdoukoutas

    Η Κίνα αναδύεται στον Ινδικό Ωκεανό, αντικαθιστώντας την Σοβιετική Ένωση. Και η Ινδία και η Αμερική πρέπει να συνηθίσουν στην ιδέα.

    Αυτό είναι το συμπέρασμα μελέτης που δημοσιεύθηκε πρόσφατα από την Ομάδα Διεθνών Υποθέσεων του Κέντρου Μελετών Ασφάλειας, με έδρα την Ουάσινγκτον. "Η κινεζική σημαία έχει γίνει πανταχού παρούσα στις ανοιχτές θάλασσες σε όλο τον κόσμο, ειδικά στον Ινδικό Ωκεανό, όπου η παρουσία κινεζικών πολεμικών πλοίων έχει γίνει ρουτίνα", σημειώνει το κέντρο.

    "Οι υπεύθυνοι ναυτικού σχεδιασμού των ΗΠΑ θα πρέπει να υποθέσουν ότι η παρουσία του ναυτικού του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού της Κίνας στο δυτικό Ινδικό Ωκεανό θα αυξηθεί και ότι θα οργανωθούν νέες βάσεις και θέσεις προκειμένου να υποστηρίξουν την εκτεταμένη παρουσία του. Οι αρχές των ΗΠΑ δεν μπορούν πλέον να απολαμβάνουν απερίσπαστη ελευθερία δράσης όταν επιλέγουν που θα τοποθετήσουν τις αμερικανικές ναυτικές δυνάμεις στην ανοικτή θάλασσα του Κέρατος της Αφρικής και σε άλλα καυτά σημεία της Ανατολικής Αφρικής".

    Αυτό ισχύει επίσης και για τα καυτά σημεία κοντά στην Ινδία. Όπως τα λιμάνια της Σρι Λάνκα Colombo και Hambantota, τα οποία προσφέρουν στο Πεκίνο εμπορικά φυλάκια στον Ινδικό Ωκεανό.

    Τι προσπαθεί να πετύχει το Πεκίνο στον Ινδικό Ωκεανό; Αρκετές αποστολές. Μία από αυτές είναι να προστατεύει τα πλοία του που μεταφέρουν πετρέλαιο από τις χώρες του Κόλπου από την πειρατεία. "Το Ναυτικό του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLAN) διεξάγει συνεχώς επιχειρήσεις κατά της πειρατείας στην Αραβική Θάλασσα από τον Δεκέμβριο του 2008", σημειώνει το Κέντρο Μελετών Ασφάλειας.

    Μια άλλη αποστολή είναι να αποτρέψει την Αμερική από το να μπλοκάρει τον πορθμό της Μαλάκκα, ένα πέρασμα-κλειδί στην περιοχή του Ινδο-Ειρηνικού, μια στρατηγική πλωτή οδό για το εμπόριο μεταξύ Αφρικής και Μέσης Ανατολής, αφενός, και των ασιατικών χωρών, αφετέρου.

    Η σημασία του πορθμού έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια με την άνοδο της Κίνας –καθώς ανταγωνίζεται εμπορικά την Ιαπωνία και αμφισβητεί την κυριαρχία της Αμερικής τόσο στον Ινδικό Ωκεανό όσο και στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.

    Η Κίνα εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από τη Μέση Ανατολή για τις πετρελαϊκές της ανάγκες, οι οποίες καλύπτονται από το πετρέλαιο που μεταφέρεται μέσω των στενών της Μαλάκκας έως τις ακτές της. Αυτό σημαίνει ότι το Πεκίνο κινδυνεύει να αποκοπεί από τις προμήθειες πετρελαίου στη Μέση Ανατολή σε περίπτωση που η Αμερική μπλοκάρει τα στενά -σε περίπτωση περαιτέρω κλιμάκωσης των διαφορών στη θάλασσα της Νότιας Κίνας ή ενός άμεσου πολέμου μεταξύ Αμερικής και Κίνας πάνω για την Ταϊβάν.

    Μια τρίτη αποστολή είναι να περικυκλώσει την Ινδία από τη θάλασσα, μετατρέποντας τα εμπορικά της φυλάκια σε στρατιωτικά φυλάκια.

    Αλλά ο πρωθυπουργός της Ινδίας Narendra Modi λαμβάνει ορισμένα μέτρα για να διασφαλίσει ότι αυτό δεν θα συμβεί. Όπως η φιλοξενία πολυεθνικών ναυτικών ασκήσεων στην περιοχή Ινδο-Ειρηνικού, όπως εκείνη στο Malabar στον κόλπο της Βεγγάλης πέρυσι με την Ιαπωνία και την Αυστραλία.

    Και φιλοξένησε άλλη μία τον Μάρτιο που περιλάμβανε 23 έθνη, προκαλώντας την έντονη διαμαρτυρία του Πεκίνου.

    Παρόλο που δεν είναι ακόμη σαφές προς τα πού θα γείρει η πλάστιγγα των ναυτικών δυνάμεων, ένα πράγμα είναι σίγουρο: οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι θα συνεχίσουν να αυξάνονται στην περιοχή, κάτι που οι επενδυτές στις τοπικές χρηματιστηριακές αγορές θα πρέπει να παρακολουθούν στενά.

    Οι μετοχές της Κίνας και της Ινδίας

    Index/Fund Απόδοση 12μήνου Απόδοση 5ετίας
    iShares India (INDY) 9.3% 30.18%
    IShares China (FXI) 21.90 52.15

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Forbes 100 κορυφαία μυαλά
    Forbes 100+ The Greek List
    Jeff Bezos

    Jeff Bezos

    130,2 δισ. $

    Bill Gates

    Bill Gates

    92,5 δισ. $

    +0,0 εκ. $

    Bernard Arnault

    Bernard Arnault

    87,2 δισ. $

    Warren Buffett

    Warren Buffett

    84,1 δισ. $

    Mark Zuckerberg

    Mark Zuckerberg

    72,3 δισ. $