Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 16-Δεκ-2017 15:00

    Το 2018 θα φέρει την "αναγγελία θανάτου" του Airbus A380;

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Το 2018 θα φέρει την "αναγγελία θανάτου" του Airbus A380;

    Του Michael Goldstein

    Ένα ολοκαίνουργιο Airbus A380 την περασμένη εβδομάδα έστειλε τον δικό του χριστουγεννιάτικο "χαιρετισμό". Κατά την διάρκεια της τετράωρης δοκιμαστικής του πτήσης πάνω από την Γερμανία και τη Δανία, "σχεδίασε" με την πορεία του ένα χριστουγεννιάτικο δένδρο. "Ήταν ιδέα των πιλότων και των μηχανικών, να στείλουν έναν χριστουγεννιάτικο χαιρετισμό της Airbus σε όλους τους λάτρεις της αεροπλοΐας", ανάφερε εκπρόσωπος της εταιρείας.      

    Όμως για το μεγαλύτερο επιβατικό αεροπλάνο, ακόμα και οι χριστουγεννιάτικες ευχές περιέχουν μια δόση μελαγχολίας. Οι αλλαγές στην Airbus θα καταστήσουν το 2018 τη χρονιά που θα αναγγελθεί το τέλος του προγράμματος του Α380;

    Το Airbus A380 είναι το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος, με δυνατότητα μεταφοράς περισσότερων από 550 επιβατών. Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα τεχνολογικό θαύμα, οι καθυστερήσεις στην εξέλιξη του αεροπλάνου, η ακύρωση της παραγωγής έκδοσης του ως μεταγωγικό αεροπλάνο, καθώς και η κακή ανάλυση των αναγκών της αεροπορικής αγοράς από πλευράς της Airbus, κατέστησαν το A380 ιδιαίτερα ζημιογόνο.     

    Παρά τα προβλήματα που δημιουργεί το A380, η μετοχή της Airbus έχει υπερδιπλασιάσει την αξία της από το 2013. Επίσης, άλλα αεροπλάνα της εταιρείας, όπως το Α320, το Α330 και το Α350 είναι ιδιαίτερα δημοφιλή καθώς χρησιμοποιούνται  από αεροπορικές εταιρείες σε όλον τον πλανήτη. Πρόσφατα η Qatar Airways επιβεβαίωσε την αγορά 50 Α321neos , ενώ και η  Delta Air Lines ανακοίνωσε την παραγγελία 100 A321neos, με οψιόν αγοράς άλλων 100 αεροσκαφών.  

    Την τελευταία πενταετία οι παραγγελίες προς την Airbus έχουν ξεπεράσει αυτές προς την Boeing. Βέβαια οι παραδόσεις αεροσκαφών είναι μια άλλη ιστορία καθώς έχουν υπάρξει καθυστερήσεις, που σε κάποιες περιπτώσεις οδήγησαν στην ακύρωση παραγγελιών. Παρόλα αυτά, η Airbus ανακοίνωσε ότι το 2017 αναμένει οι συνολικές παραδόσεις αεροπλάνων να φτάσουν τις 700, αριθμός που θα αποτελεί ρεκόρ παραγωγής για την εταιρεία.  

    Όμως το Α380 βρίσκεται εκτός αυτής της ιστορίας επιτυχίας. Το 2015 όταν η εταιρεία παρέδωσε 27 Α380, η Airbus δήλωσε ότι για πρώτη φορά το πρόγραμμα του αεροσκάφους ήταν κερδοφόρο. Με το σημείο ισορροπίας κόστους-κερδών να είναι τα 20 αεροπλάνα ανά έτος, ο εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας, Fabrice Bregier, είχε δηλώσει ότι ο στόχος ήταν να χαμηλώσει περισσότερο το σημείο ισορροπίας, έτσι ώστε να απαιτεί μικρότερη παραγωγή αεροπλάνων.  

    Όμως ο Bregier θα αποχωρίσει από την Airbus τον Φεβρουάριο, καθώς βρέθηκε ηττημένος στην κούρσα διαδοχής του CEO της εταιρείας Tom Enders, ο οποίος θα αποχωρίσει το 2019. Ο αντικαταστάτης του, ο Guillaume Faury, ο μέχρι πρότινος επικεφαλής του τομέα ελικοπτέρων της Airbus, πιθανώς να μην συνεχίσει τη στήριξη του ζημιογόνου προγράμματος παραγωγής του Α380.

    Καθώς το 2017 φτάνει στο τέλος του, η Airbus έχει παραδώσει μόλις 15 Α380. Η εταιρεία έχει ανακοινώσει ότι η παραγωγή του αεροπλάνου για το 2018 θα είναι 12 μονάδες, ενώ το 2019 θα παραχθούν μόλις 8 αεροσκάφη. Νεότερες αναφορές έκαναν λόγο για παραγωγή μόνο έξι Α380 ανά έτος, αριθμός πάντως που φαντάζει απίθανος, καθώς καθιστά την παραγωγή ιδιαίτερα ζημιογόνα.   

    Στην πραγματικότητα η επιβίωση του Α380 εξαρτάται από την παραγγελία 36 αεροσκαφών από την Emirates Airways. Η Emirates που είναι ο μεγαλύτερος χρήστης Α380 καθώς διαθέτει 100 από αυτά στον στόλο της, θέλει εγγυήσεις από την Airbus ότι θα τα παραδώσει ως το 2028. Η Airbus συνολικά έχει περισσότερες από 100 παραγγελίες- συμπεριλαμβανομένης και της πιθανής παραγγελίας της Emirates- οι οποίες θα μπορούσαν να διατηρήσουν ζωντανή τη γραμμή παραγωγής ως το 2028, αν φυσικά η εταιρεία είναι διατεθειμένη να χάνει έως τότε χρήματα.   

    Πάντως θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα συνεχιστεί η παραγωγή του Α380 μετά το 2028, τουλάχιστον με την μορφή που έχει το αεροσκάφος σήμερα. Μετά από αυτό το έτος θα τεθούν σε ισχύ τα νέα στάνταρτ που θα αφορούν τις εκπομπές ρύπων των αεροσκαφών. Τα Α380 που θα παραδοθούν μετά από αυτή τη ημερομηνία θα πρέπει να υποστούν μια ακριβή αναβάθμιση για να συμβαδίσουν με τους νέους κανόνες, αν οι σε πτώση πωλήσεις του αεροπλάνου δεν έχουν σταματήσει την παραγωγή του πολύ νωρίτερα.    

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    Forbes 100 κορυφαία μυαλά
    Forbes 100+ The Greek List

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Jeff Bezos

    Jeff Bezos

    156,5 δισ. $

    +973,4 εκ. $

    Bill Gates

    Bill Gates

    95,1 δισ. $

    +380,6 εκ. $

    Warren Buffett

    Warren Buffett

    85,5 δισ. $

    +283,7 εκ. $

    Bernard Arnault

    Bernard Arnault

    80,2 δισ. $

    +619,5 εκ. $

    Amancio Ortega

    Amancio Ortega

    68,7 δισ. $

    -337,5 εκ. $