Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 01-Ιουλ-2018 18:44

    Συγκριτικό πλεονέκτημα η Εταιρική Υπευθυνότητα

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Η στρατηγική της κοινωνικής ευθύνης είναι μια από τις πλέον ενδεδειγμένες μεθόδους μάρκετινγκ, με απώτερο σκοπό τη μεγιστοποίηση της εταιρικής κερδοφορίας, ή αντικατοπτρίζει, εντέλει, την προσφορά μιας επιχειρηματικής δομής στην κοινωνία; Σε πρώτη ανάγνωση, η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι δύσκολη. 

    Ωστόσο, εάν λάβουμε υπόψη τον σκοπό ύπαρξης μιας επιχείρησης, τη μεγέθυνση δηλαδή της δραστηριότητας και, κατ’ επέκταση, την αύξηση του κύκλου εργασιών και των κερδών, αντιλαμβανόμαστε ότι οι μακροπρόθεσμες εταιρικές προοπτικές διασφαλίζονται μόνον μέσω της επίδειξης υπευθυνότητας προς το "οικοσύστημα" στο οποίο εντάσσεται η εταιρεία. Κατά την κορύφωση της κρίσης, η πλειονότητα των εταιρειών "υποχρεώθηκε" να συρρικνωθεί και η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη μετατράπηκε σε ιδεατό. 

    Παρ’ όλ' αυτά, οι όμιλοι που "τόλμησαν" να διατηρήσουν ή να τονώσουν τα προγράμματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης δικαιώνονται σήμερα που η σκιά της πολυετούς ύφεσης εγκαταλείπει σταδιακά την ελληνική οικονομία. Οι διοικήσεις, λοιπόν, εταιρειών με μακροπρόθεσμο όραμα έχουν εμπεδώσει, πλέον, ότι η αύξηση του πλούτου για τους μετόχους και η μεγιστοποίηση του μερίσματος προϋποθέτουν τη δημιουργία κοινωνικού μερίσματος. 

    Με άλλα λόγια, οι δράσεις που προωθούν την ευημερία των εργαζομένων, την προστασία του περιβάλλοντος και τη δημιουργία ανταποδοτικών οφελών για το κοινωνικό σύνολο δεν είναι απλώς μάρκετινγκ. Και αυτό, διότι ενισχύουν την αξία της εταιρείας και αποτελούν προστιθέμενη αξία για το "οικοσύστημα" της επιχείρησης.

    Στο DNA του επιχειρηματία

    Όπως, εξάλλου, επισημαίνει σε άρθρο της η Dolores Vazquez, διευθύντρια του τμήματος Κοινωνικής Ευθύνης του Πανεπιστημίου UEX της Ισπανίας, οι εταιρείες με μακροπρόθεσμο επιχειρηματικό πλάνο υιοθετούν κοινωνικά υπεύθυνες δράσεις "εκ φύσεως". Η ΕΚΕ, δηλαδή, είναι στο DNA του επιχειρηματία, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η ίδια. Και αυτό επειδή, μεταξύ άλλων, τα οφέλη είναι πολλαπλά για μια κοινωνικά υπεύθυνη εταιρεία. Οι εργαζόμενοι, δηλαδή, που είναι περισσότερο ικανοποιημένοι επιδεικνύουν μεγαλύτερη αφοσίωση στην εκτέλεση των καθηκόντων τους, καθίστανται περισσότερο παραγωγικοί και αναπτύσσουν ένα αίσθημα ιδιοκτησίας προς την εταιρεία.

    Πρόσφατη έρευνα της Manpower αποκάλυψε ότι, παγκοσμίως, τρεις στους δέκα εργοδότες δυσκολεύονται να εντοπίσουν υποψήφιους εργαζομένους με τα κατάλληλα προσόντα. Όσο, λοιπόν, μεγάλο βαθμό δυσκολίας συναντά το εγχείρημα της αναζήτησης ταλαντούχων εργαζομένων, εξίσου δυσχερές είναι το έργο της διατήρησης σε εγρήγορση του προσωπικού μακροπρόθεσμα.

    Δεν είναι τυχαίο, ότι, όπως εξηγεί η Vazquez, σήμερα ένας από τους μεγαλύτερους πονοκεφάλους των εταιρειών είναι η διαχείριση της παραίτησης, της έλλειψης κινήτρου, της αβεβαιότητας και της αδράνειας. Πρόκειται για τάσεις που καταγράφονται ολοένα και πιο συχνά στους κόλπους των εργαζομένων. 

    Ως εκ τούτου, οι εταιρείες που γνωρίζουν κάλλιστα πόσο σημαντική για τη μεγέθυνσή τους είναι η ύπαρξη ενός αφοσιωμένου προσωπικού αναζητούν καινοτόμες μεθόδους κινητοποίησης των εργαζομένων τους. Ωστόσο, μονόδρομο για τη βέλτιστη κινητοποίηση του προσωπικού δεν θα αποτελούσε η παροχή οικονομικών ανταλλαγμάτων, διερωτώνται όσοι δεν καλοβλέπουν την ΕΚΕ.

    Η απάντηση των ειδικών είναι αρνητική: η υιοθέτηση κοινωνικά υπεύθυνων δράσεων δημιουργεί κουλτούρα κοινωνικής επαγρύπνησης, ενισχύοντας τη σύνδεση των εργαζομένων με την εταιρεία σε βαθμό που η παροχή οικονομικών κινήτρων δεν μπορεί να επιτύχει. Άλλωστε, η ΕΚΕ έχει αποδέκτη το θυμικό των εργαζομένων, με αποτέλεσμα να βελτιστοποιείται η διαχείριση της διάθεσης, η διατήρηση ενός ακμαίου ηθικού και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης και της προσαρμοστικότητας των υπαλλήλων.

    Η εταιρική εικόνα

    Όπως τονίζει η Vazquez, η ΕΚΕ επηρεάζει θετικά τη δημόσια εικόνα των εταιρειών και ενισχύει την αξιοπιστία της επωνυμίας τους –άρα αυξάνει τις πωλήσεις–, μιας και σε μια κοινωνία όπου συνυπάρχουν πολυάριθμα brands ξεχωρίζουν οι διακριτές προσωπικότητες. Έτσι, προστιθέμενη αξία για μια εταιρεία θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε είναι αντικείμενο θετικής αποτίμησης ή εκτίμησης από την κοινωνία. Και οι κοινωνικά υπεύθυνες δράσεις που ενσωματώνονται στις εταιρικές αξίες διαμορφώνουν την εικόνα των brands, οδηγώντας σε ενίσχυση της παραγωγικότητας, των πωλήσεων και των τελικών, των οικονομικών αποτελεσμάτων.

    Οι δράσεις ΕΚΕ ενισχύουν τον βαθμό ικανοποίησης των υπαλλήλων, που θεωρούν ότι αποτελούν μέρος ενός οργανισμού που σέβεται το άτομο και επενδύει στην κατάρτισή του. 

    Κατ’ επέκταση, οι εταιρείες που διακρίνονται για την κοινωνική υπευθυνότητα καταφέρνουν να προσελκύουν ταλαντούχους υποψηφίους, ενώ οι υφιστάμενοι εργαζόμενοι αποτρέπονται εμμέσως από την αναζήτηση καινούργιας επαγγελματικής στέγης. Μάλιστα, με τον τρόπο αυτό, οι τελευταίοι παρέχουν ποιοτικότερο έργο, που δημιουργεί πρόσθετη ικανοποίηση στον εργοδότη, ο οποίος, με τη σειρά του, προσπαθεί να ανταποκριθεί σε μεγαλύτερο βαθμό στις ανάγκες των εργαζομένων. Δημιουργείται, δηλαδή, ένας ενάρετος κύκλος, με οφέλη για αμφότερες τις πλευρές. 

    Ενας από  τους μεγαλύτερους κερδισμένους; Η ανταγωνιστικότητα, καθώς, σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι εταιρείες που δημιουργούν ευνοϊκές συνθήκες εργασίας είναι αυτές που διακρίνονται για την καινοτομία τους. Και η δραστηριοποίηση σε ένα περιβάλλον όπου η εταιρεία έχει αφήσει το υπεύθυνο κοινωνικά απότυπωμά της ευχεραίνει τη λειτουργία της και, κατά συνέπεια, την καθιστά περισσότερο ανταγωνιστική, δημιουργώντας ικανοποιημένους μετόχους.

    Η έρευνα της ICAP 

    Όπως προκύπτει από την έρευνα της ICAP για το 2017 ολοένα και περισσότερες εταιρείες αντιλαμβάνονται τη σπουδαιότητα της ΕΚΕ. Ειδικότερα, η κατανοµή του συνολικού προϋπολογισµού των εταιρειών για δράσεις ΕΚΕ για το Ανθρώπινο Δυναµικό, το Περιβάλλον, την Κοινωνία και την Αγορά διευρύνθηκε. Τα µεγαλύτερα κονδύλια δαπανώνται για τις δράσεις που σχετίζονται µε το προσωπικό, καταλαµβάνοντας µερίδιο της τάξης του 37% το 2017. Ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι το 2017 παρατηρείται αύξηση κατά τρεις ποσοστιαίες µονάδες στο µερίδιο της κατηγορίας Ανθρώπινο Δυναµικό, σε σύγκριση µε τα αποτελέσµατα της αντίστοιχης έρευνας που πραγµατοποιήθηκε το 2016 (34%), και κατά σχεδόν έξι ποσοστιαίες µονάδες σε σχέση µε την έρευνα του 2011 (31,3%). Διαπιστώνεται, δηλαδή, ότι οι επιχειρήσεις δίνουν έµφαση στο ανθρώπινο δυναµικό τους και προσπαθούν να διατηρήσουν ικανοποιηµένους τους εργαζοµένους τους, βελτιώνοντας το εργασιακό περιβάλλον µε σκοπό την αύξηση της παραγωγικότητάς τους. 

    Κυριότερες δράσεις ΕΚΕ που σχετίζονται µε το ανθρώπινο δυναµικό είναι, µεταξύ άλλων, η παροχή ίσων ευκαιριών στους εργαζοµένους, η πρόσθετη ιατροφαρµακευτική κάλυψη, οι δυνατότητες εκπαίδευσης ή βελτίωσης των δεξιοτήτων του προσωπικού, η παροχή διευκολύνσεων, τα προγράµµατα εθελοντικής συµµετοχής των εργαζοµένων σε κοινωνικές ή περιβαλλοντικές εκδηλώσεις (π.χ., αιµοδοσία, καθαρισµοί περιοχών) κ.ά. 

    Από την έρευνα, ωστόσο, προκύπτει ότι οι επιχειρήσεις δίνουν µεγάλη βαρύτητα και στην προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, καθώς δράσεις που αφορούν την Κοινωνία καταλαµβάνουν µερίδιο 31%, αν και το µερίδιό της εµφανίζεται ελαφρώς µειωµένο σε σχέση µε το 2016 (33%) και αυξηµένο κατά επτά ποσοστιαίες µονάδες σε σχέση µε το 2011 (26%). Ακολουθούν το Περιβάλλον µε 19% και, τέλος, η Αγορά µε 13%.
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ