Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 24-Ιουλ-2009 10:09

    Η φοροεπιδρομή στα σκάφη "πνίγει" το θαλάσσιο τουρισμό

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Νάνου

    Την ίδια ώρα που οι κρατήσεις στον εν Ελλάδι θαλάσσιο τουρισμό, καταγράφουν δραματική πτώση έως και 80% σε σχέση με πέρυσι λόγω της ύφεσης, το άλλοτε πολλά υποσχόμενο τουριστικό αυτό παρακλάδι κινδυνεύει πλέον ακόμα και με αφανισμό, εξαιτίας της φοροεπιδρομής που ετοιμάζεται να εξαπολύσει η κυβέρνηση σε ιδιοκτήτες σκαφών στο όνομα της φοροδιαφυγής.

    Μπορεί το υπουργείο Οικονομίας να προχωρά στη μεταβολή του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη φορολόγηση των σκαφών με στόχο να πιαστούν στην «τσιμπίδα» της εφορίας παράνομες αγορές, φοροδιαφυγή στα καύσιμα, περιπτώσεις όπου τα σκάφη «κρύβονται» σε offshore εταιρείες και σε «περίεργες» ιδιοκτησίες, ωστόσο σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς το πλήγμα που θα επιφέρει στον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό θα είναι πολλαπλό και οι επιπτώσεις μη αναστρέψιμες.

    Όπως επισημαίνει στο Capital.gr ο πρόεδρος της ένωσης πλοιοκτητών ελληνικών σκαφών τουρισμού, Αντώνης Στελλιάτος, οποιαδήποτε επιβάρυνση με τη μορφή της έκτακτης εισφοράς ή με τη μορφή του ετήσιου τέλους στα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, τον κλάδο οι επαγγελματίες του οποίου είναι ήδη σε απόγνωση λόγω της οικονομικής κρίσης είναι εξοντωτική. Στη σημερινή συγκυρία θα έπρεπε να βοηθούνται και όχι να απομυζούνται.

    Σύμφωνα μάλιστα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, αλλά και τις εκτιμήσεις για το υπόλοιπο του καλοκαιριού, ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού δείχνει να παραπαίει οικονομικά, καθώς η πτώση στις κρατήσεις σε σχέση με την περυσινή χρονιά για τα μικρά κρουαζιερόπλοια είναι της τάξεως του -25%, στα σκάφη αναψυχής έως 49 ατόμων είναι -30%, στα ιστιοπλοϊκά -25%, ενώ στα yachts φθάνει το -80%.

    Το παζλ της αρνητικής αυτής εικόνας συμπληρώνουν οι κατασχέσεις 18 πλοίων αναψυχής από τράπεζες λόγω της έλλειψης ικανότητος αποπληρωμής δανείων, αλλά και τα δεμένα πλοία αναψυχής από την έναρξη της περιόδου, ο αριθμός των οποίων ανέρχεται μέχρι στιγμής σε δέκα.

    Από την άλλη, η επιβολή ετήσιου ειδικού φόρου οδηγεί ταχύτατα -όπως μας αναφέρουν παράγοντες του κλάδου- στην εκδίωξη των σκαφών που ελλιμενίζονται στις ελληνικές μαρίνες προς τις μαρίνες της Τουρκίας, της Κροατίας και της Ιταλίας. 

    Παραδείγματος χάριν, για ένα μηχανοκίνητο σκάφος 12 μέτρων, προβλέπεται ετήσιος εδικός φόρος 3.000 ευρώ, όταν το ετήσιο κόστος παραμονής του στη μαρίνα Ζέας είναι 5.260 ευρώ, στη μαρίνα Καλαμάτας 2.660 ευρώ, στη μαρίνα Κω 2.070 ευρώ και στη μαρίνα Αγ. Νικολάου 2.245 ευρώ.

    Προ μιας πάντως δεκαετίας είχαν επιβληθεί παρόμοια μέτρα και ειδικότερα κάποια τέλη κυκλοφορίας, τα οποία όμως αποσύρθηκαν μετά από 3 χρόνια αφού προκάλεσαν την προσφυγή της Κομισιόν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

    Το 2005 η κυβέρνηση προσπάθησε και πάλι να επιβάλλει φόρους στα μόνιμα ελλιμενιζόμενα σκάφη με ξένη σημαία, αλλά αποσύρθηκε μετά από έξι μήνες έχοντας ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων διαφόρων ναυτικών ενώσεων.

    Παρόμοια περίπτωση αποτελεί η Σαρδηνία, όπου οι τοπικές αρχές επέβαλαν το 2006 ένα παρόμοιο φόρο στα ξένα σκάφη αναψυχής. Στις αρχές του 2009 το μέτρο αποσύρθηκε αφού καταγράφηκε μείωση στην κίνηση σκαφών πάνω από 50% και επιπτώσεις στην οικονομία άλλων δραστηριοτήτων του νησιού.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων