Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 12-Φεβ-2019 07:39

    Γερμανικό μοντέλο στις συγχωνεύσεις και εξαγορές

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Γερμανικό μοντέλο στις συγχωνεύσεις και εξαγορές

    της Αλεξάνδρας Γκίτση

    Στα πρότυπα του γερμανικού δικαίου περί εταιρικών μετασχηματισμών που ρυθμίζει από το 1994 όλες τις μορφές μετασχηματισμών για όλους τους εταιρικούς τύπους, και την Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου του 2017, κινείται το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας περί εταιρικών μετασχηματισμών που βρίσκεται από χθες στη Βουλή.

    Ωστόσο στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, το οποίο ενοποιεί την υφιστάμενη νομοθεσία, η οποία είναι αποσπασματική με διάσπαρτες διατάξεις οι οποίες βρίσκονται σήμερα σε επτά διαφορετικούς νόμους, δεν προβλέπονται φορολογικά κίνητρα για την υλοποίηση των εταιρικών μετασχηματισμών, κυρίως των συγχωνεύσεων. Θέμα το οποίο έχει επισημάνει και ο ΣΕΒ κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης του νομοσχεδίου που "έτρεξε" στα τέλη της περασμένης χρονιάς.

    "Δίχως σχετική μέριμνα και άμεση ανάληψη πρωτοβουλιών και προς αυτήν την κατεύθυνση, όπως η παροχή κινήτρων που θα επιτρέπουν στις ΜμΕ να μετασχηματιστούν σε μεγαλύτερα μεγέθη, μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών, τα οφέλη του νέου νόμου κινδυνεύουν να μείνουν μόνο στα χαρτιά”, είχε επισημάνει ο ΣΕΒ.

    Τι όμως φέρνει το νέο νομοσχέδιο και ποιες αλλαγές προωθούνται μέσω αυτού; Η βασική αρχή του νομοσχεδίου είναι ότι όλοι μπορούν να συγχωνευτούν με όλους. Όλοι μπορούν να απορροφήσουν όλους, όλοι μπορούν να διασπαστούν σε όλους, όλοι μπορεί να επωφεληθούν από όλους, όλοι μπορούν να μετατραπούν σε όλους. Οι εταιρικές μορφές που καταλαμβάνονται από το προτεινόμενο νομοσχέδιο μπορούν, έτσι, να συμμετάσχουν σε κάθε είδους μετασχηματισμό, ως απορροφώμενες, απορροφώσες, συγχωνευόμενες, διασπώμενες, εισφέρουσες, επωφελούμενες, συνιστώμενες (νέες) ή μετατρεπόμενες. Πέραν τούτου, όμως, και μορφές μετασχηματισμών οι οποίες προβλέπονταν μέχρι σήμερα μόνον από τις διατάξεις της φορολογικής νομοθεσίας, ενσωματώνονται πλέον στο σύστημα του εταιρικού δικαίου.

    Η συγχώνευση κηρύσσεται άκυρη με δικαστική απόφαση εφόσον παραλείφθηκε η έγκριση της συγχώνευσης έστω από μία από τις εταιρείες που μετέχουν σε αυτή, με απόφαση της συνέλευσης ή των εταίρων, ή η απόφαση με την οποία εγκρίθηκε η συγχώνευση είναι ανυπόστατη.

    Βέβαια το δικαστήριο μπορεί να μην κηρύξει την ακυρότητα της συγχώνευσης, εφόσον κρίνει ότι αυτή είναι δυσανάλογη σε σχέση με το ελάττωμα της απόφασης της συνέλευσης ή των εταίρων. Σε αυτή την περίπτωση, ο αιτών έχει χρηματική αξίωση κατά της απορροφώσας εταιρείας προς αποκατάσταση της ζημίας που του προκάλεσε το συγκεκριμένο ελάττωμα, η οποία πρέπει να ασκηθεί μέσα σε αποκλειστική προθεσμία ενός έτους από το αμετάκλητο της δικαστικής απόφασης.

    Σε ό,τι αφορά τη μη δίκαιη σχέση ανταλλαγής, το άρθρο 21, προβλέπει πως η συγχώνευση που συντελέστηκε δεν μπορεί να κηρυχθεί άκυρη για το λόγο ότι η σχέση ανταλλαγής των εταιρικών συμμετοχών δεν είναι δίκαιη και λογική. Σε αυτή την περίπτωση, κάθε θιγόμενος μέτοχος ή εταίρος μπορεί να αξιώσει από την απορροφώσα εταιρεία την καταβολή αποζημίωσης. Η αποζημίωση ορίζεται από το Μονομελές Πρωτοδικείο. Η σχετική αξίωση παραγράφεται μέσα σε προθεσμία έξι μήνες από τη συντέλεση της συγχώνευσης.

    Σχετικά με την προστασία των πιστωτών για κάθε μορφής μετασχηματισμό, προβλέπεται, ότι μέσα σε 20 ημέρες από την ολοκλήρωση των διατυπώσεων δημοσιότητας του σχεδίου συγχώνευσης ή διάσπασης ή της απόφασης για τη μετατροπή, οι πιστωτές των εταιριών ή της εταιρίας (στην περίπτωση της μετατροπής), των οποίων οι απαιτήσεις είχαν γεννηθεί πριν από το χρόνο αυτό, έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν κατάλληλες εγγυήσεις από τις εταιρίες ή την εταιρία, εφόσον αποδεικνύουν ότι η οικονομική κατάστασή τους εξαιτίας του μετασχηματισμού καθιστά απαραίτητη την παροχή τέτοιων εγγυήσεων κι εφόσον δεν έχουν ήδη λάβει τέτοιες εγγυήσεις. Κάθε διαφορά που θα προκύψει από την αναζήτηση των ως άνω εγγυήσεων επιλύεται από το Μονομελές Πρωτοδικείο.

    Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αντιμετωπίζονται ζητήματα που αναφύονται στις περιπτώσεις μετασχηματισμών συγκεκριμένων εταιρικών μορφών (προσωπικές εταιρίες, κεφαλαιουχικές εταιρίες, συνεταιρισμοί κ.λπ.) και έχει ληφθεί πρόβλεψη, ώστε η διαδικασία να είναι απλούστερη. Συγκεκριμένα δίνεται η δυνατότητα δημοσίευσης του σχεδίου σύμβασης συγχώνευσης και διάσπασης μόνο στην ιστοσελίδα κάθε μετασχηματιζόμενης εταιρείας.

    Προβλέπεται απαλλαγή από τη σύνταξη και υποβολή στη συνέλευση ή στους εταίρους των εταιριών που μετέχουν στο μετασχηματισμό, επεξηγηματικής έκθεσης των διαχειριστικών οργάνων και των ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων, εφόσον όλοι οι εταίροι συμφωνούν. Ειδικά στην περίπτωση συμμετοχής προσωπικής εταιρίας σε μετασχηματισμό, η εξέταση του σχεδίου σύμβασης συγχώνευσης από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες προβλέπεται ως υποχρεωτική μόνο κατόπιν ειδικού αιτήματος ενός τουλάχιστον από τους εταίρους της,

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων