Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 14-Δεκ-2018 07:42

    Το λιανεμπόριο τρώει από τις σάρκες του

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Το λιανεμπόριο τρώει από τις σάρκες του

    της Αλεξάνδρας Γκίτση

    Ασθενική ανάπτυξη τζίρου 2,5%, στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, "βλέπει" η Nielsen για τη φετινή χρονιά, με τις προσδοκίες για το 2019 να κινούνται σε ακόμη χαμηλότερο επίπεδο. Κομβικό σημείο της φετινής ανάπτυξης αποτελεί κυρίως η ενεργοποίηση του πρώην δικτύου της Μαρινόπουλος υπό τη Σκλαβενίτης.

    Δηλαδή, η σταδιακή επαναφορά στην κανονικότητα των 300 και πλέον καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος από τον Μάρτιο του 2017, έχει φέρει πίσω τον τζίρο που μετακινήθηκε στους μικρούς ανεξάρτητους παίκτες, που ήταν και οι μεγάλοι κερδισμένοι της διετίας 2015-2016. Επί της ουσίας η ανάπτυξη που εμφανίζει το οργανωμένο λιανεμπόριο, τροφίμων οφείλεται κυρίως στη μετακίνηση τζίρου από το μικρομεσαίο κομμάτι της αγοράς (σ.σ. δεν υπάρχουν επίσημα στατιστικά στοιχεία για την πορεία των πωλήσεων του) στους μεγάλους.

    Με απλά λόγια η αγορά "κλέβει" τον ίδιο της τον εαυτό, αφού στην τελική γραμμή το συνολικό αποτέλεσμα, στην καλύτερη περίπτωση, είναι μια ή άλλη. Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, η κατανάλωση έχει επιστρέψει στα προ 12ετίας επίπεδα, δηλαδή στα 10,975 δισ. ευρώ (πηγή: Nielsen), ενώ την τελευταία 10ετία έχουν πέσει "βροχή" τα  λουκέτα.

    Χάθηκαν 9.243 σημεία πώλησης στη 10ετία

    Για του λόγου το αληθές την τελευταία 10ετία (2008-2017) έχουν σβηστεί από τον χάρτη 5.170 καταστήματα γειτονιάς και 4.073 περίπτερα. Δηλαδή έκλεισαν συνολικά 9.243 σημεία πώλησης. Μοναδικός κερδισμένος, σε επίπεδο 10ετίας, φαίνεται ότι είναι το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, το οποίο ενίσχυσε το δίκτυό του κατά 71 σημεία. Ωστόσο από τα υψηλά του 2010, όπου λειτουργούσαν 4.763 καταστήματα έως το τέλος του 2017 όπου λειτουργούσαν 4.470 καταστήματα, έχουν κλείσει 293 σημεία πώλησης.

    Τάση, η οποία θα συνεχιστεί, όπως υποστηρίζουν υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδου. Σύμφωνα με τα ίδια, για να είναι βιώσιμες οι αλυσίδες θα πρέπει να προχωρήσουν στο κλείσιμο του 20% των καταστημάτων που σήμερα διαθέτουν. Το θέμα είναι ποιος θα κάνει πρώτος την κίνηση, για να ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι.

    Στις 180 ημέρες οι πληρωμές

    Αυτά όμως δεν είναι τα μοναδικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η αγορά. Μείζον θέμα παραμένει ο χρόνος πληρωμής των προμηθευτών, που αντί να μειώνεται διευρύνεται. Προμηθευτές κάνουν λόγο ακόμη και για καθυστέρηση στις πληρωμές που φθάνει τις 180 ημέρες. Τη στιγμή που με βάση κοινοτική οδηγία που έχει μεταφερθεί και στο εθνικό δίκαιο προβλέπεται πως στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (B2B) η προβλεπόμενη προθεσμία ανέρχεται στις 60 ημέρες, εκτός αν υπάρξει διαφορετική ρητή συμφωνία. 

    Οπότε η αγορά έχει το 2019 να αντιμετωπίσει αρκετά καυτά θέματα. Τώρα αν θα συνεχίσει να τρώει από τις σάρκες της ή θα εμφανίσει πραγματική ανάπτυξη, θα εξαρτηθεί και από το διαθέσιμο εισόδημα του καταναλωτή, το οποίο λόγω της φορολογίας εξανεμίζεται. Από την έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει πως το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών του μέσου προϋπολογισμού των νοικοκυριών αφορούσε στα είδη διατροφής  (20,4% το 2017 από 20,7% το 2016). Ωστόσο η μεγαλύτερη αύξηση στη μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών (τρέχουσες τιμές) καταγράφηκε στον τηλεφωνικό εξοπλισμό (47,1%), στις οικονομικές υπηρεσίες (συνδρομές σε πιστωτικές κάρτες, αμοιβές λογιστών κλπ.) (26,5%).

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων