Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 14-Οκτ-2018 08:42

    Η Fortress, ο Grimaldi και η "ναυμαχία" στην ακτοπλοΐα

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Η Fortress, ο Grimaldi και η "ναυμαχία" στην ακτοπλοΐα

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Ραγδαίες εξελίξεις και ανακατατάξεις στον εγχώριο κλάδο της ακτοπλοΐας προοιωνίζεται το εντελώς ρευστό σκηνικό της αγοράς. Οι επιχειρηματικοί συσχετισμοί δεν έχουν ακόμη κατασταλάξει και οι ενδεχόμενες αλλαγές δημιουργούν νέες ευκαιρίες για τους εγχώριους και διεθνείς επενδυτές του κλάδου. Καταλυτικό ρόλο σε αυτή την κατεύθυνση παίζουν όχι μόνο οι εξελίξεις στο τραπεζικό σύστημα, αλλά και το περιβάλλον της αγοράς, η αύξηση της τιμής των καυσίμων και οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί που καθιστούν εκ των ων ουκ άνευ τη δέσμευση σημαντικών κεφαλαίων για επενδύσεις αναβάθμισης του μεγάλης ηλικίας ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου.

    Βασικός πόλος, γύρω από τον οποίο αναμένεται να ξεδιπλωθούν οι όποιες κινήσεις επιχειρηματικές κινήσεις, είναι η Attica Group, η οποία μετά την απόκτηση της Hellenic Seaways αποτελεί τον αδιαμφισβήτητο κυρίαρχο στην ακτοπλοϊκή αγορά του Αιγαίου.

    Fortress

    Οι κινήσεις αλλά και οι δηλώσεις σημαντικών παραγόντων του κλάδου φαίνεται, πάντως, να προεξοφλούν την απόκτηση του ελέγχου της Attica Group από τη Fortress. Είναι όμως έτσι; Από τον περασμένο Μάιο το fund που ελέγχεται από τον ιαπωνικό όμιλο Softbank Group και διαθέτει υπό διαχείριση περιουσιακά στοιχεία ύψους 41 δις δολαρίων, φέρεται να βρίσκεται σε συζητήσεις και να έχει ξεκινήσει τον διαχειριστικό και νομικό έλεγχο για την εσωτερική μετοχική αναδιάρθρωση της Attica.

    Εδώ αξίζει να θυμίσουμε τα εξής: η Fortress επένδυσε για πρώτη φορά στην Attica το 2014 αναλαμβάνοντας ομολογιακό ύψους 70 εκατ. ευρώ της Blue Star Ferries. Toν Δεκέμβριο του 2016 ενίσχυσε την επένδυσή της όταν απέκτησε από τη Eurobank το ομολογιακό έκδοσης της MIG με συνολικό ανεξόφλητο κεφάλαιο 150 εκατ. ευρώ και εγγύηση τις μετοχές στην Attica.

    Παρά το γεγονός ότι κάποιες πλευρές υποστηρίζουν ότι η MIG δεν θα πρέπει να παραχωρήσει μετά το "Υγεία" μια ακόμη σημαντική δραστηριότητα, που αποτελεί και ένα από τα καλύτερα asset της, εντούτοις στην πράξη υπεισέρχονται και άλλοι παράγοντες, όπως το περιβάλλον της αγοράς και η άνοδος των τιμών των καυσίμων. Το βέβαιο είναι, πάντως, ότι μια θετική κατάληξη θα βοηθούσε το εγχείρημα της περαιτέρω απομόχλευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη από τη MIG και την Πειραιώς.

    Ο παράγων "καύσιμα"

    Από το 2009 έως το 2014, η αύξηση της τιμής των καυσίμων αποτέλεσε μαζί με τη μείωση του μεταφορικού έργου την κυριότερη αιτία για την κρίση του κλάδου της ακτοπλοΐας και την καταγραφή συσσωρευμένων ζημιών από τις εταιρείες του κλάδου. Σε περιόδους υψηλών τιμών του πετρελαίου, τα καύσιμα έφτασαν να αποτελούν έως και το 60% του λειτουργικού κόστους για τις εταιρείες. Αν και δεν έχουμε επιστρέψει στα μη βιώσιμα επίπεδα πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι, εντούτοις η άνοδος των τιμών των καυσίμων, αποτελεί ουσιαστικό ζήτημα για τις εταιρείες του κλάδου.

    Το πρόβλημα, ωστόσο, επιτείνεται από τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που θα τεθούν σε ισχύ από το 2020 και την υποχρεωτική χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Εδώ οι εταιρείες θα κληθούν να επιλέξουν είτε να επενδύσουν στον ακριβό εξοπλισμό αποθείωσης (scrubbers) που όμως μπορεί να αποσβεστεί μόνο σε πλοία μικρής ηλικίας, ή να αγοράζουν τα έτοιμα πλην ακριβότερα αποθειωμένα καύσιμα της ναυτιλίας.

    Πηγές του κλάδου χαρακτηρίζουν τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς ως τον "ελέφαντα στο δωμάτιο" για τον κλάδο της ναυτιλίας και ειδικά για την ακτοπλοΐα, καθώς, με τις αλλαγές που έρχονται, το κόστος καύσιμου ενδέχεται να ξεπεράσει το 60% του λειτουργικού κόστους που προκάλεσε τις συσσωρευμένες ζημιές στον κλάδο.

    Οι "μνηστήρες"

    Με δεδομένο ότι η Fortress θεωρείται ως εξειδικευμένο restructiring fund, που επενδύει σε εταιρείες με προοπτική, τις οποίες αναδιαρθρώνει και στη συνέχεια πουλά καρπούμενη τις υπεραξίες, από πολλούς έχει προεξοφληθεί ότι η ολοκλήρωση της απόκτησης του ελέγχου της Attica, που σε κάθε περίπτωση είναι ένα σύνθετο, περίπλοκο και χρονοβόρο εγχείρημα, θα σηματοδοτήσει την πιθανή έναρξη αναζήτησης νέου αγοραστή ή αγοραστών για την Attica Group.

    Μάλιστα, προ ημερών στο συνέδριο Euromed που διοργανώνει ο όμιλος Grimaldi, ο ισχυρός άνδρας των Μινωικών, τοποθέτησε εαυτόν στη θέση του ενδιαφερόμενου αγοραστή. "Εάν η Fortress πουλήσει, τότε ενδιαφερόμαστε για την Attica" είπε ο Emanuele Grimaldi, ο οποίος χαρακτήρισε το 2018 έτος της Ελλάδας.

    Και έχει κάθε λόγο να το κάνει αυτό, αφού η προ δεκαετίας απόφαση για την είσοδο του ομίλου στις ζημιογόνες και προβληματικές τότε Μινωικές δικαιώθηκε πλήρως την περασμένη χρονιά: από δανειακές υποχρεώσεις 500 εκατ. ευρώ πλέον η εταιρεία αποπλήρωσε τα χρέη της, εμφανίζει κερδοφορία, επεκτάθηκε σε νέες γραμμές (Χανιά, Σαντορίνη) και ήδη έχει παραγγείλει τα scrubbers για τα 3 πλοία της που είναι δρομολογημένα στο Αιγαίο.

    Στον αντίποδα, πάντως, υπάρχουν και κάποια σενάρια που θέλουν τη Fortress να έχει συγκεκριμένα πλάνα για εισαγωγή της Attica σε ξένη αγορά, προκειμένου να ανακτηθεί μέρος των κεφαλαίων που επενδύθηκαν αλλά και να χρηματοδοτηθούν τα επιχειρησιακά πλάνα και οι νέες ναυπηγήσεις που είναι αναγκαίες για τον στόλο.

    Οι άλλοι παίκτες

    Αν και από άποψη μεγέθους, δεν τίθεται θέμα για το εάν οι Μινωικές ή απευθείας ο όμιλος Grimaldi μπορούν να τοποθετηθούν στην Attica, εντούτοις μια τέτοια εξέλιξη πιθανόν να δημιουργούσε θέματα ανταγωνισμού. Υπό αυτό το πρίσμα, αναδεικνύεται ως κομβικός ο ρόλος των νέων μικρών και μεσαίων παικτών της ακτοπλοϊκής αγοράς. Όπως εξήγησε πρόσφατα ένας από τους πιο ισχυρούς νέους παίκτες της εγχώριας αγοράς, ο Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης, που μαζί με τον Θ. Βενιάμη έχουν επενδύσει στην Aegean Speedlines και δραστηριοποιείται στις γραμμές του Αιγαίου, οι μεσαίες εταιρείες βρήκαν άνοιγμα στην αγορά εξαιτίας της υπερεπένδυσης των μεγαλύτερων παικτών σε ακριβά assets. Τα αποτελέσματα των κινήσεων αυτών ήταν θετικά, οι πλοιοκτήτες ρίσκαραν ίδια κεφάλαια και δεν λειτούργησαν σε προστατευμένο περιβάλλον, πετυχαίνοντας αξιοθαύμαστη ανάπτυξη.

    Στην ίδια κατηγορία ανήκουν και άλλες εταιρείες όπως η Seajets του Μάριου Ηλιόπουλου, η Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου. Αυτοί οι μεσαίοι παίκτες θα κληθούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στο νέο τοπίο της αγοράς και, σύμφωνα με πληροφορίες, κάποιοι εξ αυτών έχουν ήδη βολιδοσκοπηθεί για τις προθέσεις τους.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων