Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 24-Σεπ-2018 08:05

    Ξεκίνησαν οι big business των διασυνδέσεων

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ξεκίνησαν οι big business των διασυνδέσεων

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Την Παρασκευή έγινε γνωστό ότι ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ για την αποκαλούμενη "μικρή διασύνδεση της Κρήτης”, ένα έργο που θα κοστίσει περίπου 300 εκατ. ευρώ και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2020. Ο διαγωνισμός είχε σπάσει σε τρεις εργολαβίες, τη βασική προμήθεια των καλωδίων της υποβρύχιας διασύνδεσης (δυτικό κύκλωμα) τη δεύτερη προμήθεια υποβρύχιων καλωδίων (ανατολικό κύκλωμα) και τις υπόγειες διασυνδέσεις της Κρήτης.

    Μέσω της διαγωνιστικής διαδικασίας, που για πρώτη φορά έγινε με ηλεκτρονικό πλειστηριασμό, οι δύο από τις τρεις εργολαβίες (βασική προμήθεια και υπόγειες διασυνδέσεις της Κρήτης) κατέληξαν σε εταιρείες της Cenergy, δηλαδή στη Fulgor και στα Ελληνικά Καλώδια. Το συνολικό ύψος και των δύο εργολαβιών ξεπερνά τα 180 εκατ. ευρώ (140,2 εκατ. ευρώ υποβρύχια διασύνδεση και 41,09 εκ. ευρώ η υπόγεια διασύνδεση).

    Η άλλη εργολαβία για το δεύτερο τμήμα της υποβρύχιας διασύνδεσης ύψους 125,9 εκατ. ευρώ κατέληξε στην εταιρεία Prysmian Powerlink. Σημειώνεται ότι το μήκος της υποβρύχιας διασύνδεσης είναι 134 χλμ (και επιπλέον 42 χλμ υπόγειο τμήμα στην Κρήτη) ενώ το μέγιστο βάθος της πόντισης θα φτάσει τα 950 μέτρα. 

    Το έργο της μικρής διασύνδεσης της Κρήτης που αναμένεται να υποκαταστήσει στην Κρήτη την παλιά μονάδα της ΔΕΗ   στα Λινοπεράματα, η οποία αποσύρεται, δεν είναι το μοναδικό έργο που θα υλοποιηθεί το επόμενο διάστημα.

    Συγκεκριμένα ο ΑΔΜΗΕ αναμένεται να δημοπρατήσει την τρίτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, η οποία προβλέπει την πόντιση και δεύτερου καλωδίου από το Λαύριο προς τη Σύρο και ήδη για το έργο έχει εκδηλωθεί σημαντικό διεθνές ενδιαφέρον. 

    Το μεγαλύτερο έργο ωστόσο αναμένεται να είναι η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης, η οποία ωστόσο κινδυνεύει να μπει σε περιπέτειες και να μην εξασφαλίσει κοινοτικές επιδοτήσεις και χρηματοδότηση, εξαιτίας των πρόσφατων χειρισμών που έγιναν στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για πιθανή συνεργασία του ΑΔΜΗΕ με την κοινοπραξία που αναπτύσσει το έργο της διακρατικής διασύνδεσης Ισραήλ, Κύπρου, Κρήτης (Euroasia Interconnector). Εδώ να σημειωθεί ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς επιδιώκει την άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου, ευνοεί το ενδεχόμενο συνεργασίας ΑΔΜΗΕ και Euroasia. 

    Ωστόσο μετά την απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Ελλάδας να αναθέσει απευθείας το έργο της διασύνδεσης στον ΑΔΜΗΕ, παρακάμπτοντας τις διαδικασίες διαπραγμάτευσης που βρίσκονταν σε εξέλιξη με πρωτοβουλία της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της ΕΕ, η ελληνική κυβέρνηση έχει ενημερωθεί ότι πλέον η διασύνδεση της Κρήτης προχωρά ως εθνικό έργο που σημαίνει ότι κινδυνεύει να στερηθεί των επιδοτήσεων που προβλέπονται για έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) αλλά και για τα διευρωπαϊκά δίκτυα ηλεκτρισμού (TEN-E).

    Σήμερα θα πραγματοποιηθεί στις Βρυξέλλες σύσκεψη, με στόχο να βρεθεί έστω και εκ των υστέρων (μετά την ανάθεση) λύση ώστε το έργο να παραμείνει στα PCI, να προχωρήσει η άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κρήτης και ταυτόχρονα ο ΑΔΜΗΕ να διατηρήσει τη μετοχική πλειοψηφία στο ελληνικό κομμάτι του έργου. 

    Για να γίνει αντιληπτή η σημασία των σημερινών συζητήσεων, αρκεί μόνο να σημειωθεί ότι εάν εξασφαλιστούν κοινοτικές επιδοτήσεις για το έργο, τότε το κόστος που θα επιβαρύνει τους καταναλωτές για την κατασκευή της μεγάλης διασύνδεσης (1 δισ. ευρώ) μπορεί να μειωθεί έως και 50%. 

    ΔΕΗ

    Την ίδια στιγμή η κατασκευή των νέων διασυνδέσεων φέρνει στο προσκήνιο και ένα άλλο πρόβλημα καθώς η ΔΕΗ θέτει θέμα αποζημίωσης για την αναπόσβεστη αξία των μονάδων που θα αποσυρθούν.  Συγκεκριμένα η ΔΕΗ υποστηρίζει ότι για την Κρήτη, η κατασκευή της μεγάλης διασύνδεσης και η απόσυρση των μονάδων σε Αθερινόλακο και Χανιά, αφήνει στη ΔΕΗ αναπόσβεστη αξία ύψους 211 εκατ. ευρώ για την οποία και θα πρέπει να αποζημιωθεί. Αντίστοιχα αιτήματα για αποζημίωση εγείρει η ΔΕΗ και για τις Κυκλάδες (38 εκατ. ευρώ) αλλά και για τη Ρόδο (20 εκατ. ευρώ) εάν βεβαίως προχωρήσει η διασύνδεση του νησιού που προβλέπεται να γίνει την περίοδο 2030 - 2035
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων