Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 05-Σεπ-2018 07:54

    ΡΑΕ: Ο "τρίτος δρόμος" για τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    ΡΑΕ: Ο "τρίτος δρόμος" για τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Παράθυρο για την υλοποίηση του έργου της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης, από τον ΑΔΜΗΕ με τη συμμετοχή και του Euroasia Interconnector, δηλαδή του σχήματος που προωθεί τη διασύνδεση Ισραήλ, Κύπρου, Ελλάδας, αλλά και Ευρωπαίου διαχειριστή που θα παράσχει την αναγκαία τεχνογνωσία, άνοιξε χθες μετά από απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας. 

    Συγκεκριμένα η ΡΑΕ με απόφασή της ζητεί από τον ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει, λόγω και των πιεστικών ενεργειακών αναγκών της Κρήτης από το 2020 και μετά όταν θα αποσυρθεί σημαντικός αριθμός παλαιών και ρυπογόνων μονάδων, στη σύσταση SPV που θα αποτελέσει και το φορέα υλοποίησης του έργου.

    Το πλάνο προβλέπει ότι η αρχικά 100% θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, θα είναι ανοιχτή στη συμμετοχή και άλλων σχημάτων όπως ο Euroasia Interconnector ή άλλων Ευρωπαίων διαχειριστών, όπως η κρατική εταιρεία δικτύου του Βελγίου Elia.

    Εδώ να σημειωθεί ότι το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική θεωρείται από την Κομισιόν ως έργο περιφερειακής σημασίας, κάτι που ισχύει σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό για το Euroasia (Ισραήλ, Κύπρος, Ελλάδα) που έχει χαρακτηριστεί ως έργο κοινού ενδιαφέροντος και έχει εξασφαλίσει ως PCI χρηματοδότηση). Μάλιστα με παρότρυνση της Κομισιόν και της ελληνικής ρυθμιστικής αρχής είχε επιχειρηθεί να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των δύο έργων, ωστόσο τον Ιούνιο υπήρξε εμπλοκή και ναυάγιο στις διαπραγματεύσεις μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Euroasia.

    Στη συνέχεια η Επιτροπή διαμήνυσε προς την ελληνική πλευρά ότι το PCI δεν μπορεί να "σπάσει” και επομένως έδωσε ένα ακόμη κίνητρο συνεργασίας, ενώ υπήρξε νέα προσπάθεια να γεφυρωθούν οι διαφορές και να επιλυθούν τα προβλήματα, με τον Βέλγο διαχειριστή Elia να αναλαμβάνει ρόλο κλειδί, ως τεχνικός σύμβουλος αλλά και ως πιθανός εταίρος.

    Σε ό,τι αφορά την απόφαση της ΡΑΕ, το πλάνο προβλέπει ότι μετά τη σύσταση της εταιρείας ειδικού σκοπού από τον ΑΔΜΗΕ και εφόσον ληφθεί απόφαση από το ΔΣ του Elia για συμμετοχή στο έργο του Euroasia, θα προκηρυχθεί διαγωνισμός από τον Έλληνα διαχειριστή για την είσοδο εταίρου στο SPV. 

    Οι διεργασίες και οι διαπραγματεύσεις γύρω από το έργο της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης έχουν στενό χρονικό ορίζοντα μέχρι το τέλος του έτους, ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται και η τετραμερής διάσκεψη Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ, Ιταλίας, όπου τα ενεργειακά και το θέμα του Euroasia (μαζί με τον αγωγό αερίου Poseidon Med) αναμένεται να βρεθούν ψηλά στην ατζέντα.

    Νωρίτερα από τη μεγάλη διασύνδεση, μέχρι το 2020, όπως είχε αναφέρει μιλώντας στην επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της βουλής, ο αρμόδιος υπουργός Ενέργειας Γ. Σταθάκης, οι ανάγκες της Κρήτης αναμένεται να καλυφθούν εν μέρει από τη μικρή διασύνδεση Πελοποννήσου Κρήτης, αλλά και από τις μικρότερης ηλικίας πετρελαϊκές μονάδες που θα διατηρηθούν σε λειτουργία. Όπως είναι γνωστό περίπου 600MW σε σύνολο 813MW μονάδων παραγωγής στην Κρήτη δεν πληρούν τα κριτήρια της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και θα πρέπει να αποσυρθούν. 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων