Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 26-Ιουν-2018 08:24

    Μ. Παναγής: Πώς υλοποιήθηκε η επιτυχής αναδιάρθρωση της Σελόντα

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Νίκου Χρυσικόπουλου

    Λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας εξαγοράς, υπό την αίρεση της έγκρισης από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές, του πλειοψηφικού ποσοστού μετοχών που κατείχαν οι τράπεζες στις Νηρεύς και Σελόντα, ο Μιχάλης Παναγής, CEO του ομίλου Σελόντα μιλά στο Capital.gr. για το διπλό στοίχημα του restructuring της Σελόντα και της ενοποίησης του Δία, τις προκλήσεις που αντιμετώπισε, τα θετικά αποτελέσματα του εγχειρήματος και τη συμφωνία πώλησης των δύο εταιρειών στο επενδυτικό σχήμα Amerra Capital Management - Mubadala Investment Company.

    Ο κ. Παναγής ανέλαβε CEO το Δεκέμβριο του 2015. Είχε προηγηθεί η υλοποίηση του success story της Eurodrip που έφθασε να αποτελεί τον τέταρτο μεγαλύτερο παίκτη στην παγκόσμια αγορά συστημάτων άρδευσης. Η αποστολή του στη Σελόντα ήταν να υλοποιηθεί ένα restructuring και turnaround της εταιρείας και να προετοιμαστεί για πιθανή πώληση ή placement σε νέους επενδυτές. Παράλληλα, όμως το πρώτο εξάμηνο του 2016 οι τράπεζες ζήτησαν η Σελόντα να υλοποιήσει την ενσωμάτωση τη Δίας Ιχθυοκαλλιέργειες στα πλαίσια της συμφωνίας εξυγίανσης της ΔΙΑΣ, μέσω του 106Β. 

    Επί της ουσίας τη στιγμή που είχε ξεκινήσει η αναδιάρθρωση της Σελόντα, προστέθηκε ένα ακόμη απαιτητικό εγχείρημα, η ενσωμάτωση της Δίας, μιας εταιρείας που στην καλύτερη της φάση πραγματοποίησε τζίρο 100 εκατ.ευρώ απασχολώντας 500 εργαζόμενους. "Απορροφήσαμε στην νέα Σελοντα περίπου 25 μονάδες και 350 εργαζόμενους". Όπως σημειώνει ο κ. Παναγής, το στοίχημα της δημιουργίας της νέας Σελοντα έπρεπε να πετύχει, κάτι και που συνέβη, καθώς ήταν απαραίτητη συνθήκη και πρόκριμα για την πώληση του Νηρέα και της Σελόντα, των δύο μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας που αποτελεί έναν από τους κυριότερους μοχλούς ανάπτυξης της οικονομίας. 

    Κύριε Παναγή, ποια ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά του restructuring της Σελόντα;

    Της αλλαγής ιδιοκτησίας που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 2015, ακολούθησε 12 περίπου μήνες μετά και η αλλαγή του management. Η ανασυγκρότηση της Σελόντα ξεκίνησε άμεσα με το μετασχηματισμό της δομής και λειτουργίας της εταιρείας, την εφαρμογή αυστηρών αρχών εταιρικής διακυβέρνησης και συνεχίστηκε με την εφαρμογή και υλοποίηση αναθεωρημένης εμπορικής πολιτικής με έμφαση στην στρατηγική τοποθέτηση (strategic positioning) των προϊόντων, την ενίσχυση των εμπορικών δικτύων, την ανάπτυξη προϊόντων υψηλής προστιθεμένης αξίας, και την ενδυνάμωση της επικοινωνιακής πολιτικής που στοχεύει στην βελτίωση της εταιρικής ταυτότητας.

    Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε μια ριζική αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, το οποίο περιελάμβανε και τις μονάδες του Δία. Η Σελόντα εκτρέφει ψάρια σε 59 μονάδες απλωμένες σε όλη την Ελλάδα, από το νότιο Αιγαίο μέχρι τα αλβανικά σύνορα. Το παραγωγικό μοντέλο ανασυγκροτήθηκε, αντιμετωπίστηκαν χρονιές λειτουργικές αδυναμίες, ιχθυογεννητικοί σταθμοί εκσυγχρονίζονται, παραγωγικά assets αξιοποιήθηκαν με την όλη προσπάθεια να στοχεύει στην αύξηση της παραγωγικότητας και τη μείωση κόστους παραγωγής.

    Σελοντα

    Στην πράξη τι πετύχατε;
    Αυτό που πετύχαμε τα τελευταία δύο χρόνια ήταν η επίτευξη βιώσιμης κερδοφορίας ανάπτυξης και η αύξηση της αξίας της εταιρείας. Συγκεκριμένα στην παραγωγή η βιομάζα αυξήθηκε κατά 35%, ο τζίρος κατά 18%, από τα 148 εκατ. ευρώ το 2015, σε 175 εκατ. ευρώ το 2017, το κόστος παραγωγής μειώθηκε κατά 13%, και όλα αυτά έγιναν μέσα σε ένα αυστηρό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης. Το Σελόντα brand άρχισε να γίνεται γνωστό στις αγορές, οι πωλήσεις των προϊόντων μας στα ευρωπαϊκά σουπερμάρκετ έχουν υπερδιπλασιαστεί. Υλοποιήθηκε επενδυτικό πρόγραμμα 14 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των παραγωγικών λειτουργιών. Πρακτικά την τελευταία διετία, δύο εταιρείες ενοποιήθηκαν στη νέα Σελόντα και μπήκαν σε ένα δρόμο βιώσιμης κερδοφόρας ανάπτυξης, αυξήθηκαν τα μερίδια αγοράς και μειώθηκαν τα κόστη. Και αυτά σε ένα δυσμενές διεθνές περιβάλλον με τις τιμές των ψαριών να υποχωρούν κατά 8% διεθνώς λόγω της επιθετικής πολιτικής των Τούρκων παραγωγών.

    Πετύχαμε σημαντικά πράγματα τα τελευταία δυόμιση έτη με τη σταθερή, ουσιαστική και αποφασιστική βοήθεια και στήριξη του έργου μας από τις τράπεζες, τους βασικούς μετόχους της Σελόντα αλλά και του Νηρέα. Το επόμενο βήμα του εκσυγχρονισμού, απαιτούσε ισχυρή χρηματοδότηση. 

    Πρέπει επίσης να επισημάνω ότι το έμψυχο δυναμικό ήταν αυτό που κράτησε δυνατούς τη Σελόντα και το Δία όλα αυτά τα δύσκολα χρόνια πριν την ανασυγκρότηση. Η Σελόντα έχει ανθρώπους με εμπειρία, δυναμισμό που έχουν πάθος για  τη δουλειά τους.

    Το αποτέλεσμα της πρώτης φάσης του μετασχηματισμού της εταιρείας ήταν απόλυτα επιτυχές, κάτι που φαίνεται και από την πάρα πολύ καλή αποτίμηση που πραγματοποιήθηκε η συμφωνία. 
     
    Σε ποιο βαθμό χρειάζεται η Σελόντα νέες επενδύσεις;
    H Σελόντα, αλλά και όλες οι  εταιρείες του κλάδου χρειάζονται άμεσα επενδύσεις, μέσα από την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών στην παραγωγή, για να μειώσουν το κόστος λειτουργίας και να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους. Έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος για την ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια, η συγκυρία είναι κρίσιμη και οι εταιρείες απαιτείται να θωρακιστούν έναντι του ανταγωνισμού μέσα και από κοστολογικές παρεμβάσεις. Παράλληλα η εμπορική πολιτική θέλει τομές και καινοτομία. Νέα προϊόντα που ανταποκρίνονται στις διατροφικές ανάγκες και το lifestyle των καταναλωτών, ενίσχυση του brand του ελληνικού ψαριού, έμφαση στη δυναμική επικοινωνιακή ενίσχυση b2b&b2c είναι ενέργειες-επενδύσεις με διάρκεια.  Η εταιρεία, παρότι δεν είχε τους αναγκαίους πόρους, ξεκίνησε πολλές από τις παραπάνω εμπορικές πρωτοβουλίες, πρωτοπόρος ανάμεσα στις ελληνικές εταιρείες του κλάδου.

    Σελόντα

    Η συμφωνία για την πώληση των Νηρέα και Σελόντα τι αλλάζει; 
    Πρόκειται για μια πολύ θετική εξέλιξη για τις δύο εταιρείες και ορόσημο για τον κλάδο. Υπάρχει έναν πολύ μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί. Χρειάζεται στρατηγικό πλάνο ολοκληρωμένο που πρέπει να εφαρμοστεί από την πρώτη μέρα. 

    Δυο σημαντικά funds, το AmerraCapital και η Mubadala Investment αναλαμβάνουν να οδηγήσουν την ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια στην επόμενη φάση. Με τις επενδύσεις στην παραγωγή, την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και την εφαρμογή εμπορικής πολιτικής που θα "βάζει αξία" στον τρόπο που πουλάμε το ψάρι μπορούν να δημιουργήσουν μια πολύ δυνατή και επιτυχημένη εταιρεία.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ