Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 10-Ιουν-2018 23:52

    ΟΛΘ: Το σχέδιο που µετατρέπει σε πύλη εξαγωγών της Ε.Ε. τη Θεσσαλονίκη

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    ΟΛΘ: Το σχέδιο που µετατρέπει σε πύλη εξαγωγών της Ε.Ε. τη Θεσσαλονίκη

    Με βασικό πλεονέκτηµα την εγγύτητα µε τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη, ακόµα και συγκριτικά µε τον Πειραιά, και µε κινητήριο µοχλό τις επενδύσεις ύψους 180 εκατοµµυρίων ευρώ που η κοινοπραξία South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) δροµολογεί ως νέος µεγαλοµέτοχος του ΟΛΘ, µπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης τα στρατηγικά πλάνα, µε στόχο να καταστεί το λιµάνι της Θεσσαλονίκης πύλη εισόδου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η SEGT ήδη έχει ξεκινήσει να εφαρµόζει τη νέα στρατηγική προσέλκυσης γραµµών µεγάλων διεθνών ναυτιλιακών εταιρειών µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων, διεκδικώντας ισχυρό µερίδιο στο εξαγωγικό εµπόριο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης προς την Ασία. 

    Στρατηγικός µας στόχος είναι να αναδείξουµε το λιµάνι της Θεσσαλονίκης όχι απλώς ως πρότυπο τεχνολογίας και διαδικασιών, αλλά στο µεγάλο λιµάνι της Ανατολικής Μεσογείου, της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων, ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος του Οργανισµού, Σωτήρης Θεοφάνης. 

    Η κοινοπραξία που απέκτησε το 67% του ΟΛΘ δηλώνει έτοιµη να δροµολογήσει άµεσα τις απαραίτητες επενδύσεις ώστε το λιµάνι της συµπρωτεύουσας να ανέβει στην παγκόσµια κατάταξη και να εδραιωθεί ως ένα από τα σηµαντικότερα λιµάνια της Μεσογείου. Ποιες ναυτιλιακές θα στηρίξουν το στοίχηµα αυτό; Ήδη από τις πρώτες κινήσεις της νέας διοίκησης ήταν να επιδιώξει και να πετύχει τη δυναµική επιστροφή µε δροµολόγια στη Θεσσαλονίκη των µεγάλων εταιρειών Maersk, COSCO και CMA, οι οποίες µέχρι πρόσφατα είχαν διακόψει τις τροφοδοτικές γραµµές που διατηρούσαν στο λιµάνι. 

    Πλέον, οι εταιρείες επανακάµπτουν στη Θεσσαλονίκη µε δικά τους πλοία και αυτό αποτελεί ένα πρώτο δείγµα ανταπόκρισης στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η νέα διοίκηση µετά την αποκρατικοποίηση του Οργανισµού.

    Πελατοκεντρική λειτουργία 

    Η επιστροφή των µεγάλων χρηστών στο λιµάνι της Θεσσαλονίκης δεν ήρθε τυχαία. Από τις πρώτες κιόλας ηµέρες ανάληψης των καθηκόντων της, η νέα διοίκηση έθεσε ως στόχο την πελατοκεντρική προσέγγιση του ΟΛΘ και την άµεση βελτίωση της εξυπηρέτησης των χρηστών. Στο πλαίσιο αυτό, ήδη καταγράφεται σηµαντική βελτίωση στην εξυπηρέτηση των πλοίων και µείωση των χρόνων αναµονής. Ενδεικτικά να αναφερθεί ότι, από 130 έως και 150 ώρες αναµονής τον Δεκέµβριο, σήµερα οι αντίστοιχοι χρόνοι έχουν µειωθεί έως και τις 15 ώρες. Η βελτίωση έχει επιτευχθεί χωρίς να υπάρχουν αλλαγές στις υποδοµές, µόνο µε την καλύτερη συνεργασία των συνεργατών και της εταιρείας. Στόχος της κοινοπραξίας είναι ο χρόνος αυτός να γίνει 8 ώρες, που είναι και ο µέσος όρος διεκπεραίωσης παρόµοιων εργασιών διεθνώς.  

    "Η αποκατάσταση της εύρυθµης λειτουργίας του λιµανιού συνδέεται µε την πελατοκεντρική µας αντίληψη, επισκεφθήκαµε όλους τους πελάτες µας στα γραφεία τους, αυτοί είναι που δίνουν ζωή στην εταιρεία", ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Θεοφάνης, σηµειώνοντας ότι το αποτελεσµατικό µάνατζµεντ παίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτήν την κατεύθυνση, µε καλύτερη τήρηση των ωραρίων, πιο σφιχτή λειτουργία, λιγότερες ώρες αχρησίας του εξοπλισµού, καλύτερη διαχείριση ανταλλακτικών και διαδικασίας επισκευών.

    One Hub New Horizons

    Υπενθυµίζεται ότι ο νέος βασικός µέτοχος, που απέκτησε έναντι 232 εκατ. ευρώ το 67% του ΟΛΘ, η κοινοπραξία South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT), αποτελείται από έναν µοναδικό συνδυασµό επενδυτών: 

    * Έναν ισχυρό χρηµατοοικονοµικό επενδυτή, το γερµανικό επενδυτικό κεφάλαιο Deutsche Invest Equity Partners (DIEP), το οποίο κατέχει και το 47%. 

    * Την κοινοπραξία Terminal Link, η οποία κατέχει το 33% και στην οποία µετέχει η τρίτη µεγαλύτερη παγκοσµίως εταιρεία διακίνησης εµπορευµατοκιβωτίων, ο γαλλικός κολοσσός CMA CGM, µαζί µε τη δεύτερη µεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης λιµανιών στην Κίνα, China Merchants. 

    * Έναν από τους σηµαντικότερους επενδυτές µε ευρεία δραστηριότητα στην Ελλάδα, την Belterra Investments, συµφερόντων Ιβ. Σαββίδη (20%).

    Η νέα ισχυρή µετοχική οµάδα έχει αναλάβει, εκτός από τη διαχείριση και λειτουργία του λιµανιού της Θεσσαλονίκης, να υλοποιήσει τον στόχο για ανάπτυξη και ανάδειξη του λιµανιού της Θεσσαλονίκης, όπως αποτυπώνεται και στο µότο "One Hub New Horizons". 

    Οπως τονίζουν οι εκπρόσωποι των µετόχων του ΟΛΘ, στόχος είναι οι επενδύσεις να υλοποιηθούν σε σύντοµο χρονικό διάστηµα. Ο διευθύνων σύµβουλος της Terminal Linκ και αντιπρόεδρος του δ.σ. του ΟΛΘ, Boris Wenzel, ανέφερε πρόσφατα ότι στόχος είναι οι υποχρεωτικές επενδύσεις να ολοκληρωθούν προκειµένου να ξεκινήσει η ανάπτυξη του λιµανιού. 

    H Terminal Link είναι µια παγκόσµια εταιρεία που δραστηριοποιείται σε 13 λιµάνια σε όλο τον κόσµο και θα φέρει διεθνή τεχνογνωσία και εµπειρία στο λιµάνι της Θεσσαλονίκης, σηµείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Wenzel. 

    Επενδύσεις

    Ποιες είναι, όµως, οι επενδύσεις αυτές που φιλοδοξεί να υλοποιήσει άµεσα ο νέος ιδιοκτήτης του ΟΛΘ και αποτελούν προϋπόθεση για την αναβάθµιση του ευρύτερου περιφερειακού ρόλου του λιµανιού της Θεσσαλονίκης; Πρόκειται για τα έργα εκείνα που θα επιτρέψουν στο λιµάνι αφενός να µπορεί να υποδέχεται µεγαλύτερα πλοία, αφετέρου να συνδεθεί µε τις αγορές-προορισµούς µέσω της οδικής και σιδηροδροµικής σύνδεσης. 

    Κεντρικό ρόλο σε αυτή την κατεύθυνση θα παίξει η επιµήκυνση του προβλήτα 6 για τα εµπορευµατοκιβώτια. Ο επενδυτής εµφανίζεται έτοιµος να προχωρήσει άµεσα την υλοποίηση του έργου και έχει ζητήσει την άµεση έγκριση των απαραίτητων αδειοδοτήσεων από τις αρµόδιες Αρχές. Τα έργα επέκτασης του Σταθµού Εµπορευµατοκιβωτίων αφορούν την κατασκευή ενός κρηπιδώµατος µήκους 440 µέτρων, πλάτους 300 µέτρων µε βάθος 16,5 µέτρα και θα επιχειρηθεί να ξεκινήσουν ακόµα και φέτος. Η επένδυση θα επιτρέψει στο λιµάνι της Θεσσαλονίκης να δεχτεί µεγάλα πλοία µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων µεγέθους "New Panamax" και θα του δώσει τη δυνατότητα στο να αυξήσει τους όγκους διακίνησης εµπορευµατοκιβωτίων, ανταγωνιζόµενο επί ίσοις όροις άλλα περιφερειακά λιµάνια. Η επένδυση στον προβλήτα 6 εκτιµάται ότι θα ανέλθει στα 130 εκατ. ευρώ. 

    Ακόµα 30 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την ανανέωση του εξοπλισµού του σταθµού εµπορευµατοκιβωτίων και του σταθµού ξηρού φορτίου µε την προµήθεια 4 γερανογεφυρών που θα µπορούν να εξυπηρετήσουν τα µεγαλύτερα πλοία. Με τις υποδοµές αυτές, το λιµάνι της Θεσσαλονίκης θα µπορεί να σταθεί µε αξιώσεις απέναντι στα ανταγωνιστικά λιµάνια της Βορειοανατολικής Μεσογείου, της Αδριατικής και της Μαύρης Θάλασσας. 

    Τέλος, 20 εκατ. ευρώ προβλέπεται να διατεθούν για έργα ανάπτυξης του λιµένα, δαπάνες αποκατάστασης του παλιού τελωνειακού σταθµού κ.λπ. 

    Σηµειώνεται ότι ήδη η νέα διοίκηση του ΟΛΘ έχει λάβει την πρώτη απόφαση για τον προγραµµατισµό των επενδύσεων και, εφόσον υπάρξει η ανάλογη ανταπόκριση των αδειοδοτικών Αρχών, το επενδυτικό πλάνο µπορεί να ολοκληρωθεί στην προσεχή τετραετία, αντί για τα 7 έτη που προβλέπονται στη σύµβαση παραχώρησης. 

    Όσον αφορά το δεύτερο κοµµάτι, του δικτύου οδικής και σιδηροδροµικής διασύνδεσης, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη του λιµανιού και την ενίσχυση της θέσης του τόσο στις αγορές των Βαλκανίων (Βουλγαρία, ΠΓΔΜ, Σερβία, νότια Ρουµανία) όσο και στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης. 

    Η δηµιουργία υποδοµών σιδηροδροµικών κέντρων - κέντρων διανοµής "θα µεταφέρει την πόρτα του λιµανιού" στις χώρες αυτές, ενισχύοντας την αγορά διαµετακοµιστικών υπηρεσιών και την περιφερειακή θέση του ΟΛΘ. 

    Αξία

    Σύµφωνα µε τους υπολογισµούς του ΤΑΙΠΕΔ, η συνολική αξία της συµφωνίας για την πώληση του 67% του ΟΛΘ στη SEGT ανέρχεται σε 1,1 δισεκατοµµύρια ευρώ και περιλαµβάνει το εφάπαξ τίµηµα των 231.926.000 ευρώ, τις υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατοµµυρίων, τα αναµενόµενα έσοδα του ελληνικού Δηµοσίου από τη σύµβαση παραχώρησης συνολικού ύψους άνω των 170 εκατοµµυρίων και τα αναµενόµενα µερίσµατα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόµενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και τις εκτιµώµενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις µέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2051.

    Η µεγάλη ευκαιρία

    Το τελευταίο διάστηµα οι αλλαγές που συντελούνται στον διεθνή χάρτη του θαλάσσιου εµπορίου και στην αγορά των containerships οδηγούν σε ριζικές ανακατατάξεις και δηµιουργούν µια µοναδική ευκαιρία για τα ελληνικά λιµάνια. 

    Πειραιάς και Θεσσαλονίκη, υπό νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς, µε ισχυρούς µετόχους που βρίσκονται στην προµετωπίδα της µάχης µεταξύ των µεγάλων "liners", δηλαδή των εταιρειών τακτικών δροµολογίων µεταφοράς containers, εκτιµάται ότι έχουν τη µεγάλη ευκαιρία να εκµεταλλευτούν το momentum και τη µετατόπιση του κέντρου βάρους της αγοράς προς Ανατολάς. 

    Αυτό σηµαίνει ότι ενισχύεται ακόµα περισσότερο ο ρόλος της Ελλάδας ως ενδιάµεσου κρίκου στον περίφηµο Δρόµο του Μεταξιού που ενώνει την Κίνα µε τη Δύση και το αντίστροφο. Στο πλαίσιο αυτό, µάλιστα, Πειραιάς και Θεσσαλονίκη δεν έχουν στρατηγικά ασύµβατες στοχεύσεις, αλλά, αντίθετα, µπορούν να λειτουργήσουν συµπληρωµατικά. 

    Ο µεν Πειραιάς απευθύνεται στην ενδοχώρα της Αττικής και καλύπτει τον µισό πληθυσµό της Ελλάδας, ενώ λειτουργεί ως λιµάνι µεταφόρτωσης και κεντρικό λιµάνι της Μεσογείου. 

    Η δε Θεσσαλονίκη έχει κυρίως εξαγωγικό προσανατολισµό. Είναι το µεγάλο εξαγωγικό λιµάνι της χώρας. "Τα δύο λιµάνια στην πράξη δεν είναι ανταγωνιστικά", δηλώνει ο νέος επικεφαλής της εταιρείας. Η εκ των ων ουκ άνευ ανάπτυξη των υποδοµών του λιµανιού της Θεσσαλονίκης και η ενίσχυση του ρόλου της ως κορυφαίου λιµενικού κέντρου στη Βορειοανατολική Μεσόγειο ενισχύουν τον ρόλο του λιµανιού στο πλαίσιο της γεωστρατηγικής πρωτοβουλίας "Μία Ζώνη - Ένας Δρόµος" (OBOR), που προωθεί η Κίνα, καθώς η ανάπτυξή του θα εξασφαλίσει πολύ ευνοϊκή προσβασιµότητα στις αγορές της Βαλκανικής.

    Η σηµασία 

    Για την επίδραση της ιδιωτικοποίησης στην ελληνική οικονοµία το ΙΟΒΕ υπολογίζει την εν δυνάµει αύξηση του ΑΕΠ σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα: Ειδικότερα, σύµφωνα µε σχετική µελέτη του Ιδρύµατος Οικονοµικών και Βιοµηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), υπολογίζεται ότι η ιδιωτικοποίηση µπορεί να παράγει αύξηση του ΑΕΠ έως και κατά 1,6 δισ. ευρώ στο σύνολο της επόµενης δεκαετίας και να ενισχύσει τη δραστηριότητα του λιµανιού κατά 117 έως 190 εκατ. ευρώ, φτάνοντας συνολικά στα 770 εκατ. ευρώ στο σύνολο της επόµενης δεκαετίας. Η αυξηµένη δραστηριότητα στον λιµένα αναµένεται να επιδράσει θετικά και στη δραστηριότητα συνδεδεµένων κλάδων, όπως είναι οι χερσαίες µεταφορές και οι υποστηρικτικές υπηρεσίες αποθήκευσης και εφοδιασµού πλοίων µε καύσιµα. Υπό συγκεκριµένες υποθέσεις, εκτιµάται πως η λειτουργία του ιδιωτικοποιηµένου λιµένα θα ενισχύσει το προϊόν σε αυτούς τους κλάδους κατά 368 εκατ. ευρώ σε όρους παρούσας αξίας στο σύνολο της εποµένης δεκαετίας. 

    Για τις επενδύσεις που θα υλοποιηθούν, το ΙΟΒΕ εκτιµά ότι θα φτάσουν σε βάθος δεκαετίας τα 257 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων 180 εκατ. είναι υποχρεωτικές). Ανάλογα µε τις συνθήκες και το ευρύτερο οικονοµικό περιβάλλον, το ΙΟΒΕ εκτιµά ότι οι επενδύσεις µπορεί να είναι ακόµα µεγαλύτερες και να ξεπεράσουν ακόµα και τα 442 εκατ. ευρώ την περίοδο 2017-2026. Τέλος, τα δηµοσιονοµικά έσοδα υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν τα 408-427 εκατ. ευρώ.

    Επίσης, εκτιµάται ότι θα δηµιουργηθούν πρόσθετες θέσεις εργασίας, τόσο άµεσες εντός του Οργανισµού όσο και έµµεσες κατά τη διάρκεια των εργασιών που θα γίνουν στο πλαίσιο των προβλεπόµενων επενδύσεων αλλά και στην αλυσίδα logistics, εξαιτίας της ενίσχυσης της δραστηριότητας της εταιρείας. Σύµφωνα µε τη µελέτη του Ιδρύµατος, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ θα δηµιουργήσει από 37,4 έως 49,1 χιλιάδες ανθρωποέτη εργασίας (1 ανθρωποέτος αντιστοιχεί στην πλήρη απασχόληση ενός εργαζοµένου για ένα έτος). Έτσι, το ΙΟΒΕ καταλήγει πως η εν δυνάµει αύξηση του ΑΕΠ από την ιδιωτικοποίηση µπορεί να είναι έως και 1,6 δισ. ευρώ.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ