Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 05-Ιουν-2018 08:48

    Τι βλέπουν 7 Έλληνες εφοπλιστές για αγορά, ναύλα, επενδύσεις

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Τι βλέπουν 7 Έλληνες εφοπλιστές για αγορά, ναύλα, επενδύσεις

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Η ρευστότητα και η μεταβλητότητα παραμένουν το κύριο χαρακτηριστικό στη ναυτιλιακή αγορά, όμως η αίσθηση που εκπέμπουν κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές για την πορεία του κλάδου είναι θετική και εκτιμάται ότι βρισκόμαστε πλέον σε σταθερά ανοδική φάση του κύκλου. Χθες στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων πραγματοποιήθηκε το καθιερωμένο 6o Analyst & Investor Forum της Capital Link όπου αναλύθηκαν εκτενώς τα θέματα των επιμέρους αγορών, της χρηματοδότησης και των τάσεων, ωστόσο την παράσταση έκλεψαν τα δύο τελευταία πάνελ στα οποία 7 σημαντικοί Έλληνες εφοπλιστές κατέθεσαν τις απόψεις και τις εκτιμήσεις τους για τα φλέγοντα θέματα της αγοράς.

    Στο πρώτο θεσμικό πάνελ, συμμετείχαν οι Έλληνες πρόεδροι 4 σημαντικών διεθνών ναυτιλιακών ενώσεων της ESCA (Π. Λασκαρίδης), BIMCO (Τ. Παπαγιανόπουλος) Intertanko (Ν. Τσάκος) και Intercargo (Γ. Πλατσιδάκης)

    Στο δεύτερο πάνελ κατέθεσαν τις εκτιμήσεις τους για την πορεία των αγορών οι επικεφαλής 4 κορυφαίων ελληνικών ναυτιλιακών ομίλων, Β. Μαρινάκης (Capital) Γ. Οικονόμου (Dryships), Γ. Προκοπίου (Dynagas) και Π. Παππάς (Starbulk). 

    Οι προκλήσεις της ανταγωνιστικότητας

    Στο πρώτο πάνελ κυριάρχησε η θεματολογία γύρω από τις νέες περιβαλλοντικές ρυθμίσεις, τα θέματα των πολιτικών παρεμβάσεων στον κλάδο αλλά και το περιβάλλον αστάθειας που προκαλείται από την απειλή του εμπορικού πολέμου.

    Ο πρόεδρος της ευρωπαϊκής ένωσης πλοιοκτητών ECSA Π. Λασκαρίδης αναφέρθηκε στην ανάγκη διασφάλισης της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού στόλου και στην πολιτική της ΕΕ απέναντι στη ναυτιλία. "Η ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού στόλου είναι εξαιρετικά σημαντική. Σε μια Ευρώπη που δεν έχει στην πραγματικότητα ενιαία εξωτερική, οικονομική ή αμυντική πολιτική, η μόνη στρατηγική αξία είναι ο εμπορικός στόλος που μεταφέρει πάνω από το 30% του παγκόσμιου εμπορίου” σημείωσε ο πρόεδρος της ECSA. "Είναι το πιο στρατηγικό asset της Ευρώπης, δεν πρέπει να πάει αλλού ο στόλος της ποντοπόρου. Ζητάμε από τους πολιτικούς να υιοθετήσουν πολιτικές που θα σταματήσουν τη μετανάστευση του ευρωπαϊκού στόλου και να σταματήσουν να κουνούν το δάκτυλο στη ναυτιλία” πρόσθεσε ο ίδιος. 

    Ο πρόεδρος της BIMCO Τ. Παπαγιαννόπουλος τόνισε ότι η ναυτιλιακή κοινότητα έχει δεσμευτεί για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων μειώνοντας το αποτύπωμα της ναυτιλίας και υπογράμμισε ότι δεν υπάρχει προσπάθεια από πλευράς των πλοιοκτητών να αποφύγουν την εφαρμογή των νέων κανονισμών ωστόσο σημείωσε ότι για να επιτευχθούν οι στόχοι του 2050 θα πρέπει να ληφθούν υπόψη πολλοί παράγοντες που είναι εκτός ελέγχου των ναυτιλιακών επιχειρήσεων όπως η εξέλιξη της τεχνολογίας, η οικονομική ανάπτυξη, το περιβάλλον προστατευτισμού κλπ. 

    Στα θέματα του οικονομικού περιβάλλοντος και του εν εξελίξει εμπορικού πολέμου αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Intertanko Νικόλας Τσάκος, σημειώνοντας ότι οι κυρώσεις και ο προστατευτισμός δεν είναι καλές εξελίξεις την ναυτιλία. "Ό,τι  σταματά το εμπόριο το βλέπουμε αρνητικά” είπε χαρακτηριστικά προσθέτοντας ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στο ξηρό φορτίο ενώ για τα τάνκερ, υπάρχει μια διαχωριστική γραμμή αφού η παραγωγή πετρελαίου γίνεται σε διαφορετικές περιοχές από την κατανάλωση, ενώ και στο παρελθόν ανάλογες κυρώσεις δεν επηρέασαν τον κλάδο. "Ελπίζουμε ότι δε θα εφαρμοστούν οι κυρώσεις σε μια ήδη ασθενή αγορά” ανέφερε ο κ. Τσάκος.

    Ο πρόεδρος της Intercargo Γ. Πλατσιδάκης για το θέμα της περιβαλλοντικής συμμόρφωσης ανέφερε από την πλευρά του ότι θα πρέπει ο κλάδος να ορθώσει το ανάστημά του και να εξηγήσει ποιο είναι το πραγματικό πρόβλημα. Είμαστε οι πρώτοι που θα αγοράσουμε πλοία και μηχανές που θα είναι φιλικά στο περιβάλλον και ανταγωνιστικά. Οι αποστάσεις και η ταχύτητα δεν αποφασίζονται από τους εφοπλιστές, η πολύ αυστηρή νομοθεσία δε θα μας πάει πουθενά χρειάζονται εφικτοί και ρεαλιστικοί στόχοι κατέληξε ο ίδιος. 

    Ανοδική αγορά

    Θέματα της αγοράς και της πορείας των ναύλων, των διαλύσεων αλλά και της χρηματοδότησης απασχόλησαν το τελευταίο πάνελ του φόρουμ, που άνοιξε με την τοποθέτηση του Γ. Προκοπίου της Dynagas. Ο κ. Προκοπίου αναφέρθηκε στο θέμα της αλλαγής των καυσίμων στη ναυτιλία από το 2020 και τάχθηκε υπέρ της εφαρμογής πολλαπλών λύσεων για τη μείωση των εκπομπών, όχι μόνο με τον εγκατάσταση scrubber ή τη διάθεση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, αλλά και με την υιοθέτηση χαμηλότερων ορίων ταχύτητας για τα πλοία. 

    Στους παράγοντες που θα βοηθήσουν ώστε η αγορά των τάνκερ να ανακάμψει αναφέρθηκε ο επικεφαλής της Capital Β. Μαρινάκης. Όπως είπε, μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η μαζική παραγωγή πετρελαίου από τις ΗΠΑ, η αύξηση της παραγωγής του ΟΠΕΚ, οι επενδύσεις συμμόρφωσης με τη νομοθεσία για το ballast water treatment και τα scrubbers , καθώς επίσης και οι υψηλές τιμές που παρατηρούνται αυτή τη στιγμή στις αποσύρσεις πλοίων για διάλυση.

    Τα δεξαμενόπλοια θα συνεχίσουν να δίνουν μάχη το 2018, που θα είναι η χειρότερη χρονιά για τον κλάδο, ενώ η αγορά του ξηρού θα παραμείνει καλή για τα επόμενα 2 έως 3 χρόνια υπό τον όρο ότι δε θα υπάρξουν προβλήματα στο εμπόριο σιδήρου και χάλυβα της Κίνας εκτίμησε από την πλευρά του ο Γ. Οικονόμου. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι υπάρχουν καλές προοπτικές για το LNG με μεγαλύτερη απασχόληση για τα πλοία και μεγαλύτερη ανάπτυξη της σποτ αγοράς τα επόμενα χρόνια. τ

    Το 2019 θα είναι ίσως λίγο πιο αργό αλλά η ζήτηση θα παραμείνει ισχυρή, ανέφερε ο Π. Παππάς, ο οποίος διαχώρισε τη θέση του με εκείνους που εκφράζουν ανησυχίες για τις επιπτώσεις της εφαρμογής των νέων κανονισμών. Όπως είπε οι αλλαγές θα βοηθήσουν τη ναυτιλία καθώς η αναμενόμενη αύξηση των τιμών των καυσίμων θα οδηγήσει σε μείωση των ταχυτήτων και επομένως σε επιβράδυνση της προμήθειας για όλους τους τύπους των πλοίων. Από το 2020 και ύστερα ανεξάρτητα από τις επιλογές που θα γίνουν για την περιβαλλοντική συμμόρφωση, οι χρονιές θα είναι καλές, εκτίμησε ο κ. Παππάς. 

    Στο κομμάτι της προσφοράς για τα δεξαμενόπλοια, ο Β. Μαρινάκης ανέφερε ότι οι μαζικές παραγγελίες πολύ μεγάλων πλοίων VLCC δε βοήθησαν την αγορα ωστόσο πέρυσι υπήρχε σημαντική αύξηση στις διαλύσεις πλοίων που έφτασαν τα 11 εκ. τόνους από 2,5 εκ. το 2016, ενώ φέτος θα έχουμε ακόμη περισσότερα πλοία που θα ξεπεράσουν σε ηλικία τα 15 έτη, η σταδιακή απόσυρση των οποίων θα βοηθήσει ώστε να βελτιωθεί η αγορά. 

    Για τα offshore ο Γ. Οικονόμου τόνισε ότι η σταδιακή ανάκαμψη των τιμών του αργού είναι ένας παράγοντας που θα βοηθήσει τον κλάδο αν και ακόμη οι πετρελαϊκές εμφανίζονται απρόθυμες να δεσμευτούν μακροχρόνια σε μεγάλα υπεράκτια πρότζεκτ. Υπάρχει ακόμη δρόμος ώστε να φτάσουμε σε βιώσιμα επίπεδα χρησιμοποίησης της τάξης του 80% από κάτω από 60% που είναι σήμερα ανέφερε ο κ. Οικονόμου.

    Σε ό,τι αφορά τις τάσεις για τη χρηματοδότηση ο Π. Παπάς υπογράμμισε τη θετική εμπειρία της εταιρείας του από την αξιοποίηση εναλλακτικών πηγών όπως το leasing από την Κίνα, που εξασφάλισε γρήγορα και με ανταγωνιστικό κόστος κεφάλαια ύψους 160 εκ. δολαρίων. Για τα private equities ο Γ. Οικονόμου τόνισε ότι πλέον έχουν αποκτήσει μεγαλύτερη εμπειρία και είναι πιο προσεκτικά στις τοποθετήσεις τους.

    Τέλος κοινή ήταν η διαπίστωση των εκπροσώπων της ναυτιλίας ότι  χρειάζεται χρόνος, συνέπεια και σταθερές αποδόσεις για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης της αγοράς και των θεσμικών προς τη ναυτιλία. Χαρακτηριστικά ο Β. Μαρινάκης τόνισε ότι τα επόμενα χρόνια μπορεί να αλλάξει η διάθεση των επενδυτών και να υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση για ναυτιλιακές μετοχές. Παρά τις κρίσεις καταφέραμε να πληρώσουμε από το 2007 740 εκ. δολάρια σε μερίσματα και στοχεύουμε να συνεχίσουμε να επιτυγχάνουμε αποδόσεις για τους μετόχους μας ανέφερε ο επικεφαλής της Capital. 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ