Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 01-Ιουν-2018 00:05

    Τεντ Πετρόπουλος: Ποιες είναι οι νέες τάσεις στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Τεντ Πετρόπουλος: Ποιες είναι οι νέες τάσεις στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση

    Συνθήκες βελτίωσης της πρόσβασης σε παραδοσιακές αλλά και εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, καταγράφονται στην αγορά ιδιαίτερα μετά την καλυτέρευση των συνθηκών στον κλάδο της ναυτιλίας. Όπως τονίζει o επικεφαλής του τμήματος ανάλυσης της Petrofin κ. Τεντ Πετρόπουλος, συνεχίζει να σημειώνεται απόκλιση μεταξύ των τραπεζών της Δύσης και της Άπω Ανατολής, με τις ευρωπαϊκές να κινούνται στην κατεύθυνση της μείωσης της μόχλευσής τους, την ίδια στιγμή που οι ασιατικές τράπεζες συνεχίζουν να προσφέρουν νέες χρηματοδοτήσεις. Παράλληλα όμως η παραδοσιακή τραπεζική χρηματοδότηση συνδυάζεται και με νέα εργαλεία ή και πηγές όπως leasing, private equities αλλά και export finance agencies. Όπως επισημαίνει ο κ. Πετρόπουλος η χρηματοδότηση είναι επαρκής για τους μεσαίους και μεγάλους παίκτες της αγοράς ενώ οι μικρότεροι πλοιοκτήτες στρέφονται κυρίως προς τα private equities. Ο επικεφαλής αναλυτής της Petrofin εκτιμά ότι το επόμενο διάστημα θα υπάρξει περαιτέρω καλυτέρευση στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, καθώς ο κλάδος προσφέρει υψηλότερα περιθώρια και αποδόσεις.  


    - Ποιές αλλαγές έχουν συντελεστεί σε σχέση με τη σύνθεση του ελληνόκτητου στόλου τα τελευταία χρόνια;
     
    Ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε από 362 εκατ. DWT σε 387 εκατ. DWT από το 2016. Ως προς τους επιμέρους κλάδους τα στοιχεία διαμορφώνονται ως εξής: 

    * Τα Bulkers (άνω των 20.000 τόνων) αυξήθηκαν από 162,5 εκατ. σε 175 εκατ. τόνους DWT το 2017.
    * Τα Containers (άνω των 20.000 τόνων) ελαττώθηκαν από 25,3 εκατ. σε 24 εκατ. τόνους DWT το 2017.
    * Τα Tankers (άνω των 20.000 τόνων) αυξήθηκαν από 132 εκατ. τόνους σε 149 εκατ. τόνους DWT το 2017.
    * Ο στόλος των LNG έδειξε ελάχιστη μείωση από 7,14 εκατ. σε 7,11 εκατ. τόνους DWT.
    * Ο στόλος των LPG αυξήθηκε από 2,9 εκατ.  σε 3,7 εκατ. τόνους DWT.
    * Δεν υπήρχε αξιοσημείωτη αλλαγή στη μέση ηλικία του Ελληνόκτητου στόλου.
    * Οι τάσεις ανόδου του μέσου όρου χωρητικότητας του Ελληνόκτητου πλοίου αναμένεται να συνεχιστούν.
    * Ο αριθμός των παραγγελιών για νεότευκτα πλοία, από έλληνες, είναι 233 (Claskson’s WFR) αλλά υπάρχει δυναμική ανόδου.
     
    - Ποια η θέση της ελληνόκτητης ναυτιλίας στη διεθνή αγορά;

    Ο Ελληνικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο. Και η επιρροή της ελληνόκτητης ναυτιλίας είναι μεγάλη. Ενδεικτικά να σας αναφέρω ότι σύμφωνα με την UNCTAD, ο ελληνικός στόλος κατέχει 16,72% του παγκόσμιου στόλου με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 2,76%. Για το επόμενο διάστημα πάντως, αναμένεται να υπάρξει περαιτέρω συγκέντρωση consolidation) της Ελληνόκτητης ναυτιλίας, με στόχο την επίτευξη οικονομιών κλίμακας ("economies of scale”).
     
    - Ποιές εκτιμάτε ότι είναι οι προοπτικές για τους επιμέρους κλάδους;
     
    Αναμένεται να καταγραφεί συνεχής άνοδος του στόλου τόσο στα πλοία ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια. Επίσης πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχει  υψηλό ενδιαφέρον για πλοία container, εν αναμονή βελτίωσης των συνθηκών και με την προσδοκία μίας καλύτερης αγοράς.

    Επίσης πρέπει να σημειωθεί ότι συνεχίζεται η προσπάθεια διαφοροποίησης (diversification) με επέκταση των στόλων πλοίων LNG, LBG, μεταφοράς χημικών προϊόντων (chemical) κ.ά.

    - Ποιες είναι οι τάσεις για τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας; Έχουν βελτιωθεί οι συνθήκες πρόσβασης; Από ποιες πηγές και ποιους όρους;

    Η πορεία στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση των τραπεζών της Δύσης και της Άπω Ανατολής συνεχίζει την απόκλισή της. Οι τράπεζες της Ευρώπης, ειδικότερα, είναι ακόμα υπό την επήρεια της ανάγκης για περαιτέρω μείωση της μόχλευσης καθώς αντιμετωπίζουν ένα όλο και πιο απαιτητικό περιβάλλον κεφαλαιακής επάρκειας. Οι τράπεζες της Άπω Ανατολής δεν έχουν τέτοια θέματα και ως εκ τούτου έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα δανεισμού.

    Η  πτωτική τάση των τιμών των πλοίων και η δύσκολη ναυλαγορά που αντιμετώπισε η ναυτιλία, έχουν προκαλέσει πιέσεις στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών, ειδικά των δυτικών χωρών, με αποτέλεσμα να μειωθεί και η επιθυμία τους να επεκτείνουν περαιτέρω τον δανεισμό τους.

    Τον τελευταίο καιρό, η καλυτέρευση της αγοράς και η κάπως αυξανόμενη αισιοδοξία στους περισσότερους τομείς της ναυτιλίας και ειδικότερα στο ξηρό φορτίο, δίνει πάντως τη δυνατότητα στις τράπεζες να δείξουν λίγο καλύτερα αποτελέσματα με λιγότερες ζημίες. Επιπλέον, οι μεγάλες τράπεζες με τις μεγάλες ζημίες έχουν ήδη ελαττώσει πολύ την εμπλοκή τους στη ναυτιλία όπως η RBS, η Commerzbank, HSH κλπ. Επομένως, κρίνουμε ότι δεν είναι πιθανό να δούμε άλλες μεγάλες αποχωρήσεις τραπεζών από το χώρο.

    Νέος δανεισμός υπάρχει περισσότερο από τράπεζες της Άπω Ανατολής. Πρέπει να σημειώσουμε ότι η άνοδος των leasing, private equity και export finance έχει ελαττώσει περαιτέρω το μερίδιο των παραδοσιακών ναυτιλιακών τραπεζών.

    Η διαθεσιμότητα τραπεζικής χρηματοδότησης προς τους μεσαίους και μεγάλους πλοιοκτήτες είναι ακόμα επαρκής. Αυτοί οι πλοιοκτήτες τώρα έχουν περισσότερες επιλογές για χρηματοδότηση δεδομένων των άλλων τρόπων που αναφέραμε παραπάνω. Το πρόβλημα είναι οι μικροί πλοιοκτήτες οι οποίοι συχνά χρηματοδοτούνται από private equity funds με κόστος ψηλότερο από τις τράπεζες. Ή δεν μπορούν ν;α βρουν καθόλου χρηματοδότηση.

    Οι προοπτικές για την αγορά της ναυτιλιακής χρηματοδότησης είναι καλές καθώς αναμένεται καλυτέρευση και στις τράπεζες και στη ναυτιλία. Επιπλέον, αναμένοντας τα καλύτερα αποτελέσματα των τραπεζών, υπάρχει η δυνατότητα να προσελκυθούν περαιτέρω κεφάλαια από τις αγορές. Αυτά τα επιπλέον κεφάλαια θα μπορούσαν να κάνουν τις τράπεζες των δυτικών χωρών να δουν τη ναυτιλία πάλι με θετικό μάτι, καθώς τα υψηλότερα margins και fees καθιστούν την ναυτιλία πιο ανταγωνιστική και δεδομένη τη βελτίωση της κεφαλαιακής επάρκειας των Δυτικών Τραπεζών.
     
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων