Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 11-Μαϊ-2018 12:20

    Η Ελλάδα βασικός κρίκος στην αλυσίδα των διεθνών µεταφορών

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου 

    Ένας από τους σημαντικότερους τομείς της ελληνικής οικονομίας και ισχυρός μοχλός ανάπτυξης είναι ο κλάδος των logistics, αντιπροσωπεύοντας το 10,85% του ΑΕΠ, ήτοι αξία ύψους 19,8 δισ. ευρώ, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας συμβουλευτικών υπηρεσιών EY. Η χώρα μας θα μπορούσε να διαδραματίσει κομβικής σημασίας ρόλο ως διεθνές εμπορευματικό κέντρο, λόγω της καλής τοποθεσίας των αποθηκευτικών χωρών, της βελτιωμένης πρόσβασης στα λιμάνια και των ανταγωνιστικών τιμών ενοικίων. 

    Από το 2009 –οπότε καταγράφηκε καµπή– και ύστερα ο κλάδος των logistics εµφανίζει ετησίως ρυθµούς ανάπτυξης της τάξης του 4,5%. Σύµφωνα µε την ΕΥ, η σηµαντική µείωση της εγχώριας κατανάλωσης και της βιοµηχανικής παραγωγής σε συνάρτηση µε τα αργά αναπτυξιακά πρότυπα στο διεθνές εµπόριο έστρεψαν τους Έλληνες κατασκευαστές, παραγωγούς και εµπόρους στην ανάθεση των βασικών λειτουργιών logistics σε εξωτερικούς παρόχους (3PLPs), οδηγώντας στην ενίσχυση του µεριδίου αγοράς των συγκεκριµένων εταιρειών. 

    Είναι ενδεικτικό ότι το 2014 ο τζίρος των 163 µεγαλύτερων 3PL επιχειρήσεων στην Ελλάδα άγγιζε τα 840 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας µια σηµαντική αύξηση της τάξεως του 3,1% συγκρινόµενη µε τα αποτελέσµατα του 2013, οπότε τα συνολικά έσοδα ανέρχονταν σε 814,63 εκατ. Ευρώ.

    Η αποθήκευση

    Όσον αφορά τον κλάδο της αποθήκευσης, όπως και άλλες µη µεταφορικές δραστηριότητες, αποτέλεσαν "σωσίβιο" για την εθνική οικονοµία όταν οι επιπτώσεις της οικονοµικής ύφεσης στον ευρύτερο οικονοµικό τοµέα ήταν κάτι παραπάνω από δυσµενείς. 

    Πιο συγκεκριµένα, σε αντίθεση µε τις δραστηριότητες των εµπορευµατικών µεταφορών, των οποίων η προστιθέµενη αξία µειώθηκε κατά 54% την περίοδο 2009-2014, οι υπηρεσίες αποθήκευσης και άλλες σχετιζόµενες µε την αποθήκευση υπηρεσίες logistics, όπως, π.χ., συσκευασία, ετικετοκόλληση, τιµολόγηση, διαχείριση παραγγελιών, αυξήθηκαν κατά 6%. 

    Κατά την περίοδο της ελληνικής οικονοµικής ύφεσης 2008-2014, η προστιθέµενη αξία των µη µεταφορικών δραστηριοτήτων logistics ενισχύθηκε κατά 14%, σηµειώνοντας επίπεδα-ρεκόρ, της τάξης του 23% το 2010, ενώ, ως προς το σηµείο ναδίρ, η πτώση άγγιξε το -11,5% το 2011.

    πιν

    Ο συγκεκριµένος κλάδος περιλαµβάνει ένα µεγάλο εύρος µεσαίων και µικρών επιχειρήσεων, µε τους µεγαλύτερους εθνικούς και πολυεθνικούς παρόχους υπηρεσιών logistics να είναι ανερχόµενοι. 

    Βέβαια, η πλειονότητα των εταιρειών µεταφοράς που πραγµατοποιούν τη φυσική διανοµή των αγαθών είναι µικρές επιχειρήσεις, µεγέθους 2-5 υπαλλήλων ή ιδιοκτητών-οδηγών, µε µέσο όρο ως προς τον στόλο 1,5 βαρέα φορτηγά ανά εταιρεία.

    Τα τρόφιµα και τα ποτά αντιπροσωπεύουν τη µερίδα του λέοντος (42%) των προϊόντων που καλύπτει η αγορά των logistics και ακολουθούν τα ηλεκτρονικά συστήµατα. 

    Οι εταιρείες 3PLP

    Σύµφωνα µε την έκθεση της EY, oι ελληνικές εταιρείες 3PL διαγράφουν µια ιδιαίτερη παρουσία στα ελληνικά πεπραγµένα, προσφέροντας ένα µεγάλο εύρος υπηρεσιών στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας. 

    Το πιο σηµαντικό µέρος του κεφαλαίου τους προέρχεται από τις δραστηριότητες τύπου αποθήκης και διανοµής, όπως, επίσης, και από την οργάνωση και διαχείριση των οδικών µεταφορών. Σε συνάρτηση µε την αγορά-στόχο, πολλοί πάροχοι ειδικεύονται στη διεθνή διακίνηση αγαθών, ενώ άλλοι, πάλι, περιορίζονται στις εγχώριες µεταφορές και τις υπηρεσίες αποθήκης. Ένα σηµαντικό ποσοστό των παρόχων 3PL προσφέρει περισσότερη προστιθέµενη αξία υπηρεσιών όπως, π.χ., η συσκευασία, η επανασυσκευασία και η σήµανση, ενώ οι κορυφαίες εταιρείες προσφέρουν καινοτόµες λύσεις, διευρύνοντας το χαρτοφυλάκιό τους σε τοµείς που ασχολούνται µε την αντίστροφη διαδικασία των logistics, την προµήθεια, τη διαχείριση προµηθευτών και το ICT.

    Ο εν λόγω κλάδος περιλαµβάνει ένα µεγάλο εύρος µεσαίων και µικρών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε ένα αρκετά ανταγωνιστικό περιβάλλον. 

    Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια γίναµε µάρτυρες της ανόδου σε µέγεθος και σηµασία των µεγαλύτερων εθνικών και πολυεθνικών παρόχων υπηρεσιών logistics στην Ελλάδα.

    Οι εγκαταστάσεις

    Όπως σηµειώνει η EY, η ποιότητα των χώρων αποθήκευσης και των εγκαταστάσεων διανοµής στην Ελλάδα έχει βελτιωθεί αισθητά τα τελευταία δέκα χρόνια, κυρίως χάρη στο γεγονός ότι οι µεγαλύτεροι προµηθευτές 3PL έχουν επενδύσει σε µεγαλύτερα, αυτοµατοποιηµένα και καλύτερα τεχνολογικά εξοπλισµένα κέντρα διανοµής και αποθήκες. 

    Το διαθέσιµο µέγεθος αποθήκευσης εγκαταστάσεων logistics στην Ελλάδα υπερδιπλασιάστηκε την περίοδο 2003-2009, πριν από την οικονοµική κρίση. Επιπλέον, αυτή η επέκταση πλαισιώθηκε από επενδύσεις σε νέα ή αναβαθµισµένα υλικά κτιρίων, εξοπλισµό αποθήκης και µηχανήµατα, συστήµατα διαχείρισης, ασφάλεια και αυτοµατισµό. 

    Παρά τις προαναφερθείσες εξελίξεις, το µέσο µέγεθος έκτασης των αποθηκών που έχουν χτιστεί ή αναβαθµιστεί δεν έχει αυξηθεί. Η υπάρχουσα υποδοµή logistics ακόµη αποτελείται, πρωτίστως, από µικρού µεγέθους αποθήκες και εγκαταστάσεις διασύνδεσης, οι οποίες βρίσκονται διασκορπισµένες και κατακερµατισµένες σε όλη τη χώρα.

    Η ραγδαία ανάπτυξη του κλάδου των logistics, όπως αναφέρεται στην έρευνα της EY, συνεπικουρείται από το γεγονός της παράλληλης ανάπτυξης του λιµανιού του Πειραιά, από τη στιγµή που καθίσταται πλέον ένα εκ των κυριότερων µεσογειακών λιµανιών εµπορευµατοκιβωτίων, όπως, επίσης, και από την επέκταση και ολοκλήρωση του εθνικού οδικού δικτύου, καθώς και τον εκσυγχρονισµό του σιδηροδροµικού δικτύου τα τελευταία πέντε χρόνια. 

    Οι δραστηριότητες του κλάδου των logistics έχουν συγκεντρωθεί σε τρία ξεχωριστά, αλλά διασυνδεδεµένα, κέντρα logistics στις ευρύτερες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, οι οποίες βρίσκονται σε γεωγραφική εγγύτητα µε τα µεγαλύτερα ελληνικά λιµάνια και έχουν απευθείας πρόσβαση στον κύριο διεθνή οδικό και σιδηροδροµικό άξονα της χώρας. 

    Συνολικά, το δίκτυο logistics στην Ελλάδα έχει αναπτυχθεί γύρω από επτά περιφερειακά συγκροτήµατα (Αττική & Βοιωτία, Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος, Ήπειρος, Θεσσαλία, Θεσσαλονίκη, Θράκη, Κρήτη), µε το κάθε κέντρο να καλύπτει τις ανάγκες της εφοδιαστικής αλυσίδας µιας συγκεκριµένης γεωγραφικής περιοχής. Οι πιο σηµαντικές αγορές logistics έχουν αναπτυχθεί γύρω από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, τις δύο δηλαδή µεγαλύτερες πόλεις της χώρας.

    πιν

     

    * Αναδημοσίευση από την ελληνική έκδοση του περιοδικού Forbes 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων