Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 03-Μαϊ-2018 07:54

    Χαμηλές προσδοκίες σε βιομηχανία, υπηρεσίες, κατανάλωση

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Χαμηλές προσδοκίες σε βιομηχανία, υπηρεσίες, κατανάλωση

    της Αλεξάνδρας Γκίτση 

    Μισοάδειο παραμένει το "ποτήρι" για σημαντική μερίδα επιχειρήσεων, με τις προσδοκίες τους για το επόμενο διάστημα να παραμένουν χαμηλές και με 7 στους 10 καταναλωτές να δηλώνουν πως μόλις που τα βγάζουν πέρα.

    Ενδεικτικό της κατάστασης που έχει παγιωθεί στην αγορά είναι το γεγονός ότι το 28% των βιομηχανιών δηλώνει χαμηλές για την εποχή παραγγελίες και το 17% πτώση των νέων παραγγελιών. 

    Ως προς τους λόγους που παρεμποδίζουν την παραγωγική δραστηριότητα, το 21% δηλώνει ως σημαντικότερο εμπόδιο την ανεπάρκεια ζήτησης και το 17% την κεφαλαιακή ανεπάρκεια. 

    Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα του ΙΟΒΕ, σύμφωνα με την οποία η ανεπάρκεια ζήτησης αποτελεί "αγκάθι” στη λειτουργία και για το 26% των επιχειρήσεων του κλάδου των υπηρεσιών. Υψηλό είναι το ποσοστό, 23%, όσων δηλώνουν πως σημαντικό πρόβλημα είναι η ανεπάρκεια κεφαλαίων κίνησης ενώ το 17% αναδεικνύει ως μείζον πρόβλημα την τρέχουσα οικονομική συγκυρία (κεφαλαιακοί έλεγχοι, καθυστέρηση εισπράξεων Δημοσίου, υψηλή φορολογία κ.α.). 

    Στον τομέα Ξενοδοχεία – Εστιατόρια – Τουριστικά Πρακτορεία, για τις επιχειρήσεις του οποίου κανείς θα πίστευε πως η ζήτηση, λόγω και του τουρισμού, δεν θα ήταν πρόβλημα, αυτό δεν ισχύει για 1 στις 4 εξ αυτών (ποσοστό 24%), με το 12% να αναφέρει ως πρόβλημα την ανεπάρκεια κεφαλαίων κίνησης και το 22% την τρέχουσα οικονομική συγκυρία. 

    Σε ό,τι αφορά το λιανικό εμπόριο, μπορεί ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών τον Απρίλιο να διαμορφώθηκε στις 106,4 (από 94,9) μονάδες, ωστόσο ποσοστό 33% των επιχειρήσεων του τομέα δηλώνει χαμηλές πωλήσεις. Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στα Τρόφιμα – Ποτά – Καπνός διαμορφώθηκε τον Απρίλιο στις 79,9 (από 68,6) μονάδες, και στις 126,5 (από 133,4) μονάδες στον κλάδο Υφάσματα – Ένδυση – Υπόδηση. Εν αντιθέσει με τον κλάδο ένδυση – υπόδηση, οι επιχειρηματικές προσδοκίες στα Είδη Οικιακού Εξοπλισμού, διαμορφώθηκαν στις 105,5 (από 88,3) μονάδες, ενώ στα Πολυκαταστήματα συνεχίζουν να επιδεινώνονται με το σχετικό δείκτη να μειώνεται στις 86,2 (από 92,2) μονάδες. 

    Αναφορικά τώρα με τον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, αυτός διαμορφώθηκε τον Απρίλιο στις -48,8 μονάδες από -52,8 μονάδες που ήταν τον Μάρτιο. Παρά τη "βελτίωση”, οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν για άλλον ένα μήνα οι πλέον απαισιόδοξοι στην ΕΕ.  Ακολουθούν οι καταναλωτές από τη Βουλγαρία (-22,9), τη Ρουμανία (-23,2), την Κροατία (-11) και το Ην. Βασίλειο (-8,3). Ο μέσος δείκτης στην ΕΕ διαμορφώθηκε στις -0,8 (από -0,3) μονάδες και στην Ευρωζώνη στις +0,4 (από +0,1) μονάδες. 

    Ποιες είναι όμως οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες; Το 57% (από 61%) αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της, το 59% (από 63%) προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, ενώ υψηλό παραμένει το ποσοστό 72% (από 73%) των νοικοκυριών που δεν θεωρεί καθόλου πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο. Λογικό αν σκεφτεί κανείς πως το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι "μόλις που τα βγάζει πέρα" αυξήθηκε τον Απρίλιο στο 70% (από 67%), ενώ διατηρείται σχεδόν σταθερό στο 10-11%, το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. 

    Οπότε δεν προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι το 63% των καταναλωτών δεν προβλέπει ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.).

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ