Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 11-Φεβ-2018 08:52

    Νέες τάσεις και αλλαγές στο χάρτη της ναυτιλίας

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Νέες τάσεις και αλλαγές στο χάρτη της ναυτιλίας

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Όλα τα μεγάλα ζητήματα που αφορούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία, από τις θεσμικές αλλαγές και τις αυξημένες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, μέχρι τα θέματα χρηματοδότησης και πρόσβασης στις αγορές κεφαλαίου ή ακόμη και οι γεωπολιτικές προκλήσεις τέθηκαν επί τάπητος στο 9ο ετήσιο συνέδριο της Capital Link Greece με θέμα Ευκαιρίες και προκλήσεις που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα.

    Στη διάρκεια του συνεδρίου, όπου και βραβεύτηκαν οι αδελφοί Πάνος και Θανάσης Λασκαρίδης, καταδείχθηκε η πρωτοπορία αλλά και το ειδικό βάρος της ελληνόκτητης ναυτιλίας για τη διαμόρφωση των διεθνών τάσεων και των προοπτικών του κλάδου, ενώ αναδείχθηκαν και οι σημαντικές προκλήσεις ιδίως σε σχέση με την περιβαλλοντική συμμόρφωση. Το γενικότερο κλίμα πάντως, όπως φάνηκε και από τις τοποθετήσεις τόσο των εφοπλιστών όσο και των εκπροσώπων των επενδυτών, των τραπεζών και των στελεχών της ναυτιλιακής βιομηχανίας, είναι ότι η αγορά κινείται ανοδικά επωφελούμενη από τις γενικότερες τάσεις της διεθνούς οικονομίας.

    Προκλήσεις για τη βιομηχανία

    Στην ανάγκη να αποκτήσει πιο ισχυρή παρέμβαση στα κέντρα αποφάσεων ιδιαίτερα για ζητήματα που αφορούν άμεσα τη ναυτιλία αναφέρθηκε ο πρόεδρος της ECSA και επικεφαλής της Lavinia Πάνος Λασκαρίδης. Υπάρχουν συζητήσεις που θα επηρεάσουν τη ναυτιλία για τα επόμενα 30 χρόνια, πρέπει η ναυτιλία να έχει αντιπροσώπευση και λόγο, τόνισε.

    Ο Νικόλας Τσάκος πρόεδρος της Intertanko  και επικεφαλής της TEN άφησε αιχμές για τις κυοφορούμενες νομοθετικές αλλαγές σημειώνοντας ότι η νομοθεσία πρέπει να είναι ρεαλιστική και να μην είναι αποτέλεσμα κάποιων ονειροπόλων θέσεων και απόψεων. Υπογράμμισε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αποδείξει την υπευθυνότητά της, όταν μετά το δυστύχημα του Exxon Valdez προχώρησε από μόνη της στην αλλαγή της τεχνολογίας, με την εφαρμογή των διπύθμενων. Μέσα σε 15 χρόνια με τεράστιο κόστος 90 δισ. δολαρίων και χωρίς επιδοτήσεις έγινε μια τεράστια αλλαγή και αυτό δείχνει την ευθύνη του κλάδου σημείωσε.

    Αναφερόμενος στις γεωπολιτικές αλλαγές ο Γιάννης Πλατσιδάκης πρόεδρος της  Interargo και γενικός διευθυντής της Anangel Maritime τόνισε ότι δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί το μοντέλο της ελεύθερης αγοράς που αυτή τη στιγμή έχει δώσει πλεονέκτημα στην ελληνική ναυτιλία. Εξέφρασε την αίσθηση ότι πίσω από την ανάπτυξη της ανατολής βρίσκονται κρατικές ενισχύσεις. Ακόμη και με τις κρατικές ενισχύσεις και τα προτιμησιακά φορτία, οι Έλληνες τα έχουμε καταφέρει, με ελεύθερο ανταγωνισμό δεν υπάρχει φόβος για την ελληνική ναυτιλία, υπογράμμισε.

    Αγορές κεφαλαίου

    Το θετικό κλίμα στις αγορές (παρά την κρίση της περασμένης εβδομάδας) εκτιμάται ότι μπορεί να αποτελέσει κίνητρο για επιστροφή του ενδιαφέροντος των επενδυτών στις κεφαλαιαγορές για τη ναυτιλία. Το βασικό πλεονέκτημα της ναυτιλίας είναι ότι ως κυκλική αγορά δεν είχε επωφεληθεί όπως άλλοι κλάδοι της ανόδου των τελευταίων μηνών. Οι χρηματιστές της Citi, Jefferies, Fearnley, Wells fargo που συμμετείχαν στο πάνελ για τις κεφαλαιαγορές συμφώνησαν ότι υπάρχει ενδιαφέρον των επενδυτών για τη ναυτιλία, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις όπως στο χρηματιστήριο του Όσλο έγιναν σημαντικές τοποθετήσεις στην αρχή του ανοδικού κύκλου. Ένας ακόμη παράγοντας που μπορεί να τονώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι οι πιθανές εξαγορές και συγχωνεύσεις, περισσότερο από πιθανές νέες δημόσιες προσφορές.

    Χρηματοδότηση

    Οι τράπεζες ευνοούν τα μεγαλύτερα σχήματα και σε αυτά κυρίως κατευθύνουν τις χρηματοδοτήσεις τους, ευνοώντας τις τάσεις συγκέντρωσης, όπως φάνηκε από τη συζήτηση στο πάνελ για την τραπεζική χρηματοδότηση στο οποίο συμμετείχαν εκπρόσωποι από τις ABN AMRO, Citi, DNB, DVB και Nordbank. Σε αντίθεση με το πρόσφατο παρελθόν η κάνουλα των χορηγήσεων στη ναυτιλία έχει ανοίξει ξανά, ενώ οι τράπεζες είναι πιο ευέλικτες στο να δεχθούν και μεικτά χρηματοδοτικά σχήματα. Γενικά η τάση όπως φάνηκε αυτήν την περίοδο ευνοεί μεγάλους και ισχυρούς παίκτες της αγοράς και μεγάλα deals.

    Σε ό,τι αφορά τους μεσαίους παίκτες της αγοράς, όπως καταδείχθηκε στο πάνελ για τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, υπάρχουν δυνατότητες και διαθέσιμα κεφάλαια από πηγές όπως venture capitals όπου το βασικό κριτήριο είναι το προφίλ του κάθε πελάτη. Σε ό,τι αφορά τα private equities παρά τις εξόδους από επενδύσεις που έγιναν στο πρόσφατο παρελθόν, φάνηκε ότι υπάρξει ξανά διάθεση για επενδύσεις η οποία τροφοδοτείται κυρίως από το θετικό κλίμα της ναυτιλιακής αγοράς. Κυρίως όμως private equities όπως το Apollo επιδιώκουν να λειτουργούν συμπληρωματικά ως εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης που θα αυξήσεις τις επιλογές και θα συμπληρώσει τα χρηματοδοτικά σχήματα για τους πλοιοκτήτες.

    Συγχωνεύσεις και εξαγορές

    Αυτή τη στιγμή στην αγορά έχουν μεγαλύτερο πλεονέκτημα οι μεγαλύτερες σε μέγεθος εταιρείες, που επιτυγχάνουν μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας, πρόσβαση σε φθηνότερα κεφάλαια και με καλύτερους όρους και ευκολότερη πρόσβαση στις κεφαλαιαγορές ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της RMK Maritime Michael Kirk. Ποια είναι τα πιο πιθανά m&a deals για το επόμενο διάστημα; Θα αφορούν κυρίως εισηγμένες (τουλάχιστον μία από τις δύο), οι συναλλαγές δε θα αφορούν αποκλειστικά μετρητά αλλά και ανταλλαγές μετοχών ή πλοίων έναντι μετοχών, ενώ για τις δημόσιες προσφορές θα πρέπει να αφορούν σε μεγάλες εταιρείες, πιθανόν εισηγμένες σε άλλα χρηματιστήρια που θα αναζητήσουν πρόσβαση σε περισσότερα κεφάλαια πιθανόν στη Νέα Υόρκη, ανέφερε ο κ. Kirk.

    Τεχνολογίες

    Στην επένδυση της Arista για την ανάπτυξη της χρήσης του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καύσιμου για την υπερπόντιο ναυτιλία αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της ναυτιλιακής Αλέξανδρος Παναγόπουλος. Όπως είπε το LNG είναι το μοναδικό καύσιμο που μπορεί να ικανοποιήσει όλα τα κριτήρια που αφορούν στις νέες περιβαλλοντικές και ρυθμιστικές απαιτήσεις, είναι το πιο καθαρό καύσιμο. Υπογράμμισε δε ότι οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί αλλάζουν με μεγάλη ταχύτητα, εκτιμώντας ότι το επόμενο διάστημα θα επιταχυνθούν ακόμη περισσότερο οι αλλαγές. Εμείς έχουμε πάρει την απόφασή μας θα πορευτούμε με το LNG σημείωσε ο εφοπλιστής.

    Στη νομοθεσία για το θαλάσσιο έρμα γνωστή ως Ballast Water Treatment αναφέρθηκε ο Κωνσταντίνος Σταμπεδάκης γενικός διευθυντής της Erma First ESK  εκτιμώντας ότι ο αριθμός των εταιρειών που έχουν εξασφαλίσει πιστοποίηση από τις αμερικανικές αρχές για να πραγματοποιούν τις αναγκαίες επισκευές συμμόρφωσης. Όπως είπε αυτή τη στιγμή υπάρχουν 6 έως 8 πιστοποιημένες εταιρείες που αναμένεται να φτάσουν τις 15.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ