Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 14-Σεπ-2017 08:00

    Ελληνικό: Μεταξύ δάσους και… αρχαιολόγων

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ελληνικό: Μεταξύ δάσους και… αρχαιολόγων

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου
     
    Έκθεση που είχε συνταχθεί επί των ημερών του καθηγητή Αρχιτεκτονικής του πανεπιστημίου Harvard Σπύρου Πολλάλη στη θέση του προέδρου της Ελληνικό Α.Ε. σημείωνε ότι η έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό αποτελείται από σκληρά δάπεδα, δηλαδή άσφαλτος και τσιμέντο, σε ποσοστό 60-65% και από χωμάτινα δάπεδα σε ποσοστό 35-40%.
     
    "Στην περιοχή του αεροδρομίου μεγάλες περιοχές είναι ήδη καλυμμένες με σκληρά δάπεδα (τσιμέντο) αναφέρει η έκθεση. Ακόμη, η έκταση, που διαθέτει 953 κτίσματα, το 1943 είχε βομβαρδιστεί από τους Συμμάχους, φιλοξενώντας εδώ και σχεδόν 80 χρόνια πλήθος δραστηριοτήτων. 
     
    Από τα παραπάνω προκύπτει, μάλλον εύλογα, ότι το έργο της πρωτοβάθμιας επιτροπής δασικών αμφισβητήσεων, που θα βρεθεί σήμερα στην έκταση για να διαπιστώσει εάν και που υπάρχει δάσος, δεν θα είναι ιδιαίτερα κοπιώδες.
     
    Χθες η επιτροπή δασικών αμφισβητήσεων συνεδρίασε για πρώτη φορά με αντικείμενο την εξέταση της ένστασης που έχει υποβάλει η Ελληνικόν Α.Ε. κατά της απόφασης του δασάρχη Πειραιά για χαρακτηρισμό ως δάσους 37 στρεμμάτων της έκτασης. Όπως προβλέπει η διαδικασία, η Επιτροπή αποφάσισε να πραγματοποιήσει αυτοψία στην περιοχή και βάσει των στοιχείων που θα συγκεντρώσει να αποφασίσει εάν θα απορρίψει ή θα εγκρίνει την ένσταση της Ελληνικό.
     
    Αδειάζει η κλεψύδρα

     
    Ωστόσο, οι καθυστερήσεις συσσωρεύονται, ενώ, συμπληρώθηκαν ήδη τέσσερις μήνες από το χαρακτηρισμό ως δάσους έκτασης 37 στρεμμάτων. Και ακόμη το τοπίο παραμένει θολό: η απόφαση της επιτροπής αμφισβητήσεων δεν θα γίνει γνωστή μέχρι το τέλος του μήνα, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξει νέος γύρος υποβολής αντιρρήσεων...
     
    Όλα αυτά όταν η υπόθεση με τις αρχαιολογικές εργασίες παραμένει ανοικτή, με το Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων να έχει ζητήσει να κηρυχθούν αρχαιολογικός χώρος οι περιοχές Αγίου Κοσμά, Ελληνικού, Αλίμου, "προτού ολοκληρωθεί η συζήτηση για την έγκριση του Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης”.
     
    Χθες, η συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) αναβλήθηκε, με τον προσδιορισμό νέας ημερομηνίας να εξαρτάται από το εάν θα βρουν "χρυσή τομή” το ΤΑΙΠΕΔ, το υπουργείο Πολιτισμού και το ΚΑΣ. Υπενθυμίζεται ότι το ΚΑΣ θα πρέπει να εγκρίνει το ΣΟΑ και την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
     
    Ακόμη όμως, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, κοινό πεδίο δεν υπάρχει, καθώς η προτεινόμενη από το ΤΑΙΠΕΔ λύση, η εφαρμογή μνημονίου συναντίληψης και συνεργασίας βρίσκει αντίθετο το Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων. Εάν τελικά το ΚΑΣ συνεδριάσει και αποφασίσει την κήρυξη σημαντικού τμήματος της έκτασης ως αρχαιολογικού χώρου, τότε η επένδυση, που υπολογίζεται ότι θα απορροφήσει έως 8 δισ. ευρώ, θα απειληθεί, ίσως για πρώτη, σοβαρά.
     
    79 χρόνια Ελληνικό

     
    1938
    Ο Κρατικός Αερολιμένας Αθηνών ανοίγει στο Ελληνικό, προάστιο της Αθήνας με διάδρομο προσγειώσεως 1.800 μέτρων. Στον ίδιο χώρο εγκαθίσταται το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΥΕΘΑ).
     
    1941
    Με την εισβολή των Γερμανικών στρατευμάτων κατοχής στην Αθήνα καταλαμβάνεται και το αεροδρόμιο, το οποίο χρησιμοποιείται από την γερμανική αεροπορία (Luftwaffe) σαν αεροπορική βάση.

    1943
    Βομβαρδισμός του χώρου του αεροδρομίου από τους Συμμάχους.
     
     
    1944
    Απελευθέρωση από τους Γερμανούς.
     
    1953
    Σε τμήμα του χώρου εγκαθίσταται η Αμερικάνικη στρατιωτική Βάση. Tο αεροδρόμιο διαθέτει πλέον δύο διαδρόμους των 2.250 μέτρων.
     
    1958
    O κυρίως διάδρομος επιμηκύνθηκε στα 3.000 μέτρα.
     
     
    1961
    Στην παραλία του Αγίου Κοσμά εγκαινιάζεται το Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Νεότητας (ΕΑΚΝ) σε σχέδια Κ. Δοξιάδη.
     
     
    1969
    Εγκαινιάζεται ο Ανατολικός Αεροσταθμός, ο οποίος έχει σχεδιαστεί από τον Αμερικανο-Φιλανδό αρχιτέκτονα του Eero Saarinen. Στο εξής ο Δυτικός Αεροσταθμός χρησιμοποιείται αποκλειστικά από την Ολυμπιακή Αεροπορία, ενώ ο Ανατολικός Αεροσταθμός χρησιμοποιείται από τις ξένες αεροπορικές εταιρείες.
     
     
    1970

    O κυρίως διάδρομος επιμηκύνθηκε στα 3.500 μέτρα. Όλα τα περιθώρια επεκτάσεως έχουν εξαντληθεί.
     
    1991

    Εκκενώνεται η Αμερικάνικη στρατιωτική βάση.
     
     
    1994
    Ένα νέο κτίριο για πτήσεις Charter χτίζεται στην περιοχή της πρώην Αμερικανικής στρατιωτικής βάσης.
     
    1995
    Η γερμανική εταιρεία Hochtief επιλέγεται ως η κατάλληλη για την κατασκευή και συνιδιοκτησία του νέου αεροδρομίου της Αθήνας, το οποίο θα χωροθετηθεί στην περιοχή των Σπάτων.
     
    2001
    Σταματάει οριστικά η λειτουργία του αεροδρομίου στο Ελληνικό και το όλες οι δραστηριότητες του μεταφέρονται στο νέο αεροδρόμιο των Σπάτων.
     
     
    2004
    Στην περιοχή του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού κατασκευάζονται οι αθλητικές εγκαταστάσεις οι οποίες θα φιλοξενήσουν τα εξής αθλήματα των Ολυμπιακών αγώνων 2004: canoe/kayak slalom, hockey, baseball. Επίσης κατασκευάζεται Ολυμπιακό κέντρο Ιστιοπλοΐας στο παράκτιο μέτωπο στην περιοχή του Αγ. Κοσμά.
     

    2005
    Οι David Serero, Elena Fernandez και Phillipe Colgnet αποτελούν την βραβευθείσα ομάδα, η οποία κερδίζει τον διεθνή διαγωνισμό για τον σχεδιασμό μητροπολιτικού πάρκου στο Ελληνικό. Παρά την επικαιροποίηση της μελέτης δυο χρόνια αργότερα η Ελληνική κυβέρνηση δεν προχωράει στην υλοποίηση της πρότασης.
     
    2007
    Το Ολυμπιακό Κέντρο Ιστιοπλοΐας Αγίου Κοσμά μετατρέπεται σε ιδιωτική Μαρίνα 337 θέσεων.
     
    2011
    Ίδρυση της εταιρείας Ελληνικό Α.Ε.
     
    2014
    Η Lamda Development ανακηρύχθηκε από το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων ως προτιμητέα ανάδοχος για το έργο της αξιοποίησης του Ελληνικού.
     
     
    dimitris.delevegos@capital.gr

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    13:52 20/09

    Πτώση 6% στα προ φόρων κέρδη της Kingfisher

    Η Kingfisher εμφάνισε προ φόρων κέρδη 402 εκατ. στερλίνων (543 εκατ. δολαρίων) στο εξάμηνο που έληξε στις 31 Ιουλίου, σε σχέση με τις 427 εκατ. στερλίνες πριν από ένα χρόνο.