Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 13-Αυγ-2017 08:54

    Μπουνάτσα στο ξηρό φορτίο, φουρτούνα στα δεξαμενόπλοια

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Μπουνάτσα στο ξηρό φορτίο, φουρτούνα στα δεξαμενόπλοια

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Έναν χρόνο μετά τα ιστορικά χαμηλά στον κλάδο του ξηρού φορτίου και ενώ ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων βαδίζει σε θολά νερά, η ναυλαγορά δείχνει κάποια πρώτα σημάδια σταθεροποίησης και ήδη υπάρχουν αναλυτές που βλέπουν θετικές προοπτικές. Για παράδειγμα, ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons προβλέπει πλέον μεσοσταθμική ανάκαμψη των εσόδων για όλες τις κατηγορίες των πλοίων της τάξης του 3,4% μέχρι το τέλος του 2017 συγκριτικά με το 2016. Σε αυτήν την εκτίμηση συνηγορούν τα θεμελιώδη της αγοράς και κυρίως ο περιορισμός των παραγγελιών νεότευκτων. Ακόμη και έτσι, πάντως, τα ναύλα παραμένουν σημαντικά κάτω (14%) από τα προ κρίσης επίπεδα, που σημαίνει ότι ακόμη η αγορά είναι ρευστή και οι μεγάλοι παίκτες τηρούν στάση αναμονής. Κάποιες επιλεκτικές κινήσεις στο μέτωπο του asset play και των παραγγελιών σημαίνει ότι υπάρχουν πλοιοκτήτες που βλέπουν σταθεροποίηση και  ανάκαμψη.

    Μείωση από ΟΠΕΚ

    Ένας από τους βασικούς παράγοντες που επηρεάζει τη διακύμανση της ναυλαγοράς είναι η ζήτηση. Έτσι, τόσο η διακύμανση της παραγωγής των πετρελαιοπαραγωγών κρατών όσο και η ζήτηση και οι εξαγωγές μετάλλων από τους μεγάλους παραγωγούς, αποτελούν κύριους μοχλούς για τη διαμόρφωση των ναύλων στις επιμέρους αγορές. Αυτή η διασύνδεση αποτυπώνεται τόσο στην υποχώρηση των ναύλων για τα τάνκερ, όσο και στην ανοδική πορεία του ξηρού φορτίου μέχρι στιγμής μέσα στο έτος.

    Παραδοσιακά, μάλιστα, τους θερινούς μήνες τα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια υποχωρούν, λόγω εποχικής υποχώρησης της ζήτησης ενώ εν μέσω θερινής ραστώνης της αγοράς, η απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να μειώσει τις εξαγωγές πετρελαίου, πρόσθεσε έναν ακόμη λόγο ανησυχίας για τους αναλυτές. Όπως εκτίμησε την η Credit Suisse, οι τιμές των ναύλων για τα υπερδεξαμενόπλοια VLCC αναμένεται στο τρίτο τρίμηνο να δεχθούν πιέσεις και ενδεικτικά η ημερήσια αποζημίωση για τη διαδρομή από τον Κόλπο προς την Άπω Ανατολή αναμένεται να υποχωρήσει στα επίπεδα των 19.000 δολαρίων την ημέρα.

    Σύμφωνα με τον ναυλoμεσιτικό οίκο Clarksons τα μέσα ημερήσια ναύλα για τα υπερδεξαμενόπλοια κατά μέσο όρο το 2017 ξεπέρασαν μέχρι στιγμής τα 21.000 δολάρια, ενώ για το δρομολόγιο προς την Άπω Ανατολή φτάνουν έως και τα 24,3 χιλιάδες (στη διαδρομή Κόλπος - Ιαπωνία). Η Credit Suisse εκτιμά ότι η εποχική ζήτηση στο τέταρτο τρίμηνο του έτους αναμένεται να φέρει τα ημερήσια ναύλα για τα υπερδεξαμενόπλοια VLCC στα 49.000 δολάρια την ημέρα (το 2016 τα μέσα ημερήσια ναύλα διαμορφώθηκαν στα 41,4 χιλιάδες δολάρια και το 2015 στα 64,8 χιλιάδες δολάρια σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons).

    "Ξηρού" ανάκαμψη

    Σε αντίθεση με την αστάθεια στην αγορά των τάνκερ, όπως αποτυπώνεται όχι μόνο στα ναύλα των VLCCs αλλά και στις άλλες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων, στο ξηρό φορτίο συνεχίζεται η ανοδική τάση της ναυλαγοράς, η οποία κατά μέσο όρο φέτος διαμορφώνεται πάνω από τα επίπεδα τόσο του 2016 όσο και του 2015. Συγκεκριμένα, μέχρι τον Ιούλιο για τα μεγάλα φορτηγά Capesize τα μέσα ημερήσια ναύλα διαμορφώθηκαν στα 12,6 χιλιάδες δολάρια, όταν το 2016 είχαν πέσει στα 8,2 χιλιάδες και το 2015 στα 9,06 χιλιάδες δολάρια την ημέρα. Τη θετική νότα της ναυλαγοράς του ξηρού φορτίου επισημαίνει και η Intermodal η οποία στην τελευταία ανάλυσή της υπογραμμίζει ότι όλοι οι δείκτες εμφάνισαν σταθερή αύξηση στο πρώτο τρίμηνο, ενώ οι πιέσεις που παρατηρήθηκαν στην αγορά των φορτηγών εμπορευμάτων κατά το δεύτερο τρίμηνο, υποχωρούν και καταγράφεται σταθεροποίηση του δείκτη BDI ο οποίος έδειξε αντοχές στα επίπεδα των 800 μονάδων και βαίνει εκ νέου προς τα επίπεδα των 1.000 μονάδων.

    Αύξηση της ζήτησης καταγράφεται και στην αγορά μεταφοράς containers όπου οι παραδόσεις κιβωτίων από το λιμάνι της Σαγκάης έφτασαν τον Ιούνιο τα 3,4 εκατ. Teu αυξημένες κατά 10% συγκριτικά με πέρυσι. Σε ό,τι αφορά τα ναύλα των πλοίων υπεράκτιων γεωτρήσεων η αγορά δείχνει τάσεις σταθεροποίησης μέσα στο 2017 στα επίπεδα 9,5 – 12,1 χιλιάδων δολαρίων την ημέρα (Β. Θάλασσα και Δ. Αφρική) αλλά απέχει ακόμη πολύ από τα επίπεδα προ του 2014 και τη υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου που επηρέασε τις επενδύσεις του κλάδου του πετρελαίου και τη ζήτηση για θαλάσσιες γεωτρήσεις ιδιαίτερα στα μεγάλα θαλάσσια βάθη.

    Οι Έλληνες παραγγέλνουν νεότευκτα

    Ανεμοδείκτης για την πορεία της αγοράς είναι και οι επιλογές που κάνουν οι πλοιοκτήτες σε ό,τι αφορά τις αγοραπωλησίες και τις παραγγελίες νέων πλοίων (το περίφημο asset play). Και εδώ φαίνεται ότι η αγορά εμφανίζει διακυμάνσεις, με τις νέες παραγγελίες το 2017 να εμφανίζουν τάσεις σταθεροποίησης σε σχέση με πέρυσι, παραμένουν, ωστόσο, σημαντικά χαμηλότερες σε σύγκριση με το 2015.

    Ειδικότερα, ο συνολικός αριθμός των πλοίων που παραγγέλθηκαν κατά διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2017 σύμφωνα με στοιχεία της VesselsValue φτάνει τα 245. Πέρυσι το ίδιο διάστημα είχα παραγγελθεί 254 πλοία ενώ το 2015 ο συνολικός αριθμός των παραγγελιών ήταν 594.

    Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην κορυφή έχοντας υποσκελίσει τόσο τους Ιάπωνες όσο και τους Κινέζους, έχοντας παραγγείλει 58 νέα πλοία (40 Κίνα, 27 Σιγκαπούρη, 19 Ν. Κορέα και 14 Ιαπωνία).

    Ως προς τη σύνθεση του στόλου των νέων πλοίων που παραγγέλθηκαν παρατηρείται αύξηση των παραγγελιών για τα τάνκερ και τα φορτηγά πλοία μεταφορας ξηρού φορτίου σε σχέση με πέρυσι. Αντίθετα υποχωρούν οι παραγγελίες νέων πλοίων μεταφοράς containers, καθώς και για πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου LNG και υγραερίου LPG. Εξάλλου, στο πρώτο εξάμηνο του 2017, δεν παραγγέλθηκε κανένα νέο πλοίο υπεράκτιων γεωτρήσεων, του κλάδου, δηλαδή, που γνώρισε τις μεγαλύτερες πιέσεις τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της υποχώρησης των τιμών του αργού και της συρρίκνωσης των επενδύσεων των πετρελαϊκών.

    Πέρυσι οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων έφτασαν τις 254, ενώ ως προς τους επιμέρους κλάδους τα φορτηγά ξηρού φορτίου δέχθηκαν τις μεγαλύτερες πιέσεις (43 παραγγελίες έναντι 229 παραγγελιών το 2015) Το 2015 να θυμίσουμε ότι παραγγέλθηκαν συνολικά 594 νέα πλοία εκ των οποίων 181 ήταν τάνκερ, 90 boxships, 50 πλοία υπεράκτιων γεωτρήσεων, 26 LNG και 18 LPG.

    Ποιοι Έλληνες τοποθέτησαν νέες παραγγελίες

    Στην κορυφή των ελληνόκτητων ναυτιλιακών που έκαναν νέες παραγγελίες βρίσκεται σύμφωνα με τη VesselsValue η Chartworld Shipping του εφοπλιστή Λου Κολάκη, με συνολικά 14 νέα πλοία όλα φέτος. Ακολουθεί η Maran Tankers του Γιάννη Αγγελικούση η οποία έχει παραγγείλει την τελευταία τριετία 13 νέα πλοία εκ των οποίων τα 3 φέτος. Η TMS Tankers του Γ. Οικονόμου, με 10 παραγγελίες εκ των οποίων οι 4 φέτος, βρίσκεται στην 3η θέση ενώ η Thenamaris (Ν. Μαρτίνος) την τελευταία τριετία έχει παραγγείλει 7 νέα πλοία. Τέλος, η Enesel (Ν. Λαιμός) έχει τοποθετήσει 6 παραγγελίες στην τριετία (4 φέτος) ενώ άλλοι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν παραγγείλει 33 πλοία φέτος και 101 από το 2015 και μετά.

    Αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων

    Έντονη δραστηριότητα παρατηρείται εξάλλου και στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων όπου από την αρχή του έτους, σύμφωνα με στοιχεία της Allied Shipping Research, έχουν καταγραφεί συνολικά 914 deals, συνολικού ύψους 12,3 δισ. δολαρίων στα οποία πρωταγωνιστούν Έλληνες, Κινέζοι αλλά και Νορβηγοί πλοιοκτήτες. Πάνω από το ένα τρίτο των αγορών (377) αφορά το ξηρό φορτίο, ενώ 235 συναλλαγές αφορούν τάνκερ και 169 σε containerships.

    Συνολικά, οι Έλληνες πλοιοκτήτες αγόρασαν 170 πλοία (111 ξηρό, 37 τάνκερ, 16 containerships και 2 φυσικού αερίου) δαπανώντας 2,88 δις δολάρια. Ακολουθούν κινέζοι με 115 αγορές πλοίων (65 πλοία ξηρού, 17 τάνκερ και 25 containerships) και συνολικές επενδύσεις 932 εκατ. δολάρια ενώ οι Νορβηγοί απέκτησαν 68 πλοία (27 ξηρού, 19 τάνκερ και 6 containerships) αξίας 1,7 δις δολαρίων.

    Σε επίπεδο πωλητών Γερμανοί, Έλληνες και Ιάπωνες διέθεσαν τα περισσότερα μεταχειρισμένα (109, 107 και 104 πλοία αντίστοιχα) εισπράττοντας πάνω από 3,5 δισ. δολάρια (784 εκατ. Γερμανοί, 1,7 δισ. Έλληνες και 1,16 Ιάπωνες).

    Πώς επηρεάζονται τα ναυπηγεία

    Η συνέχιση των υποτονικών παραγγελιών επηρεάζει και τον κλάδο των ναυπηγείων όπου ήδη καταγράφεται μείωση 60% στον αριθμό των ενεργών ναυπηγείων σε σχέση με το 2009 ενώ μέχρι το τέλος του έτους, το ένα τρίτο των ναυπηγείων που συνεχίζουν να λειτουργούν θα έχει ολοκληρώσει τις ανεκτέλεστες παραγγελίες του. Έτσι από 934 ενεργά ναυπηγεία το 2009 σήμερα σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons σήμερα βρίσκονται σε λειτουργία 358. Η μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στα ναυπηγεία που κατασκευάζουν φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου,όπου πλέον υπάρχουν 97 μονάδες (67% λιγότερες από το 2009). Τα περισσότερα ναυπηγεία έκλεισαν στην Κίνα (73%) όπου πλέον παραμένουν 50 μονάδες σε λειτουργία.

    Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" της 5ης Αυγούστου".

     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ