Η προεργασία έχει γίνει και εξετάστηκαν όλα τα σενάρια. Από εκεί και πέρα, εάν θα ‘πατηθεί το κουμπί’ είναι απόφαση των βασικών μετόχων". Με αυτή τη φράση σημαίνον στέλεχος του ομίλου Intralot σχολίασε τη χθεσινή "βόμβα" Κόκκαλη περί ενδεχόμενης αποχώρησης της εταιρείας από το ελληνικό Χρηματιστήριο και αλλαγής φορολογικής έδρας.

Για τους γνωρίζοντες, το θέμα δεν είναι καινούργιο. Σχεδόν σε κάθε επενδυτικό roadshow και τηλεδιάσκεψη της διοίκησης με τους αναλυτές διατυπώνεται η ερώτηση από fund managers και αναλυτές για τους λόγους που παραμένει η Intralot στην Ελλάδα. Μιας εταιρείας που πλέον πραγματοποιεί πάνω από το 95% και 98% των πωλήσεών και του EBITDA εκτός Ελλάδας, με παρουσία σε 32 χώρες και 13 πολιτείες των ΗΠΑ και που απασχολεί 5.300 εργαζόμενους. Η απάντηση που συχνά δίδονταν από τη διοίκηση ήταν πως μια εταιρεία που ιδρύθηκε και μεγάλωσε στην Ελλάδα, δεν μπορεί παρά να αντιπροσωπεύει τη χώρα της.

Ωστόσο, οι συνθήκες που έχουν πλέον διαμορφωθεί φαίνεται να οδηγούν σε αναθεώρηση των δεδομένων. Το "βάρος" της Ελλάδας για μια επιχείρηση που δοκιμάζεται στις διεθνείς αγορές είναι μεγάλο σε επίπεδο κόστους δανεισμού και πρόσβασης σε πηγές χρηματοδότησης. Το ελληνικό Χρηματιστήριο έχει περιθωριοποιηθεί , ενώ το φορολογικό περιβάλλον στη χώρα είναι από τα δυσμενέστερα διεθνώς.

Υπό το πρίσμα αυτό, έχει πλέον πάψει να αποτελεί "ταμπού" ο δρόμος που ακολούθησαν ήδη εταιρείες του βεληνεκούς της Coca Cola 3E, ΒΙΟΧΑΛΚΟ, ΦΑΓΕ και άλλων, εισηγμένων και μη. Ωστόσο, δεν πρόκειται σε κάθε περίπτωση για μια εύκολη απόφαση καθώς, όπως ανέφερε η διοίκηση στη χθεσινή γενική συνέλευση, η τελική απόφαση αποτελεί συνισταμένη σημαντικών οικονομικών και φορολογικών παραμέτρων.

Πλέον, το ζήτημα έχει λάβει διαφορετική διάσταση δεδομένου ότι τέθηκε επί τάπητος από τον ίδιο τον ιδρυτή και βασικό μέτοχο του ομίλου, Σωκράτη Κόκκαλη. Ο ίδιος συνέδεσε το ενδεχόμενο αποχώρησης από την Ελλάδα και με το γεγονός ότι ενώ η Intralot αποτελεί σταθερά τα τελευταία 15 χρόνια έναν από τους τρεις μεγαλύτερους παρόχους τεχνολογίας και διαχείρισης τυχερών παιχνιδιών σε προηγμένες αγορές στον κόσμο, αντιμετωπίζεται με δυσπιστία στην Ελλάδα. Ως αποτέλεσμα, η μείωση του εγχώριου αντικειμένου, σε συνδυασμό με το αρνητικό κλίμα στη χώρα, αναγκάζει την εταιρεία να εξετάσει ενδελεχώς τις δυνατότητες  πρόσβασης στις διεθνείς χρηματαγορές και σε ξένα χρηματιστήρια προς όφελος των μετόχων της.

Όπως ο ίδιος ανέφερε, έχουν εξεταστεί τρεις επιλογές, το χρηματιστήριο του Λονδίνου, της Ν. Υόρκης και του Χονγκ Κονγκ, με το τελευταίο να αποκλείεται για λόγους που έχουν να κάνουν με την απόσταση αλλά και την εν γένει διεθνή παρουσία του ομίλου.

Μια παρουσία που, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω στις ΗΠΑ. Η Intralot πραγματοποιεί το 23% της λειτουργικής της κερδοφορίας στις ΗΠΑ και διαθέτει έργα σε 12 πολιτείες. Πέρυσι, τα έσοδα από την τεχνολογική υποστήριξη των λοταριών στις ΗΠΑ αυξήθηκαν σημαντικά, λόγω της πώλησης τερματικών στο Οχάιο, του μεγαλύτερου τζακποτ στην ιστορία του Powerball και την έναρξη του ανανεωμένου συμβολαίου στη Μοντάνα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Intralot "κυνηγάει" δύο ακόμη συμβόλαια στις ΗΠΑ, ενώ δεν θα πρέπει να περνά απαρατήρητη και η πρόσφατη αλλαγή του CEO στην INTRALOT Inc., θυγατρική του Ομίλου στις ΗΠΑ, με την τοποθέτηση του John Donahue, ο οποίος είχε διατελέσει Managing Director του International Division της Scientific Games για 10 χρόνια.

Το deal στην Ολλανδία

Παράλληλα, έγινε γνωστό ότι η συνεργασία της Intralot με την Amelco για την ανάπτυξη προϊόντων αθλητικού στοιχήματος νέας γενιάς, αποδίδει τους πρώτους καρπούς.

Η συμφωνία προέβλεπε ότι η Intralot θα ενσωματώσει τμήματα της πλατφόρμας της Amelco ώστε να αναπτύξει μια ενιαία λύση αθλητικού στοιχήματος για όλα τα κανάλια διανομής. Όπως, λοιπόν, ανέφερε η διοίκηση, η ολλανδική λοταρία, μια από τις αρχαιότερες στην Ευρώπη, θα είναι η πρώτη που θα πάρει το integrated σύστημα εντός του 2018.

Οι προτεραιότητες

Κατά τη διάρκεια της Συνέλευσης ο κ. Αντώνης Κεραστάρης, CEO του ομίλου, αναφέρθηκε επίσης στον κεντρικό άξονα της στρατηγικής της που είναι η ανάπτυξη του ομίλου μέσω μιας πλατφόρμας "asset-light" για τη δημιουργία υψηλότερων ταμειακών ροών και η ανταπόκριση στις ανάγκες της αγοράς στην ψηφιακή εποχή,  ενισχύοντας την ηγετική θέση της εταιρείας ως αξιόπιστου συνεργάτη στον κλάδο των τυχερών παιχνιδιών σε όλες τις περιοχές δραστηριότητας. Στο πλαίσιο αυτό, τέθηκαν τέσσερις κεντρικοί άξονες, η διατήρηση της ηγετικής της θέσης στην καινοτομία και η βελτίωση στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, η επικέντρωση στην καθιέρωση ισχυρών συνεργασιών, η επικέντρωση στην αύξηση των ταμειακών ροών και η διατήρηση των εσόδων και η μείωση του χρέους - βελτίωση της κεφαλαιακής δομής.

Ν. Χρυσικόπουλος