Τα τελευταία χρόνια, ο όρος «start up» (νεοφυής επιχείρηση) διαδίδεται με αυξανόμενη ταχύτητα, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι οι επιχειρήσεις αυτές μπορούν να προσφέρουν διέξοδο από την οικονομική κρίση και την ανεργία.

Ενδεικτικά είναι τα τελευταία στοιχεία που παρουσίασε η Endeavor Greece, διεθνής μη κερδοσκοπικός οργανισμός στήριξης της επιχειρηματικότητας, σύμφωνα με τα οποία καταγράφεται εντυπωσιακή αύξηση στον αριθμό των startups, σε σύγκριση με το 2010. Συγκεκριμένα, το 2010 ιδρύθηκαν 16 startups και ο αριθμός αυτός σχεδόν δεκαπλασιάστηκε το 2013, φθάνοντας τις 144.
 
Επιτυχημένα παραδείγματα που έκαναν την ιδέα τους επιχείρηση


Ο Γιάννης Μαυραγάνης, ένας εκ των ιδρυτών της startup «AfterSearch», αποκαλύπτει ότι ένας βασικός λόγος για τους περισσότερους ιδρυτές μίας νεοφυούς επιχείρησης είναι το ότι, αν όλα πάνε καλά, το χρηματικό όφελος είναι ασύλληπτο. «Προφανώς και για εμάς ένας λόγος είναι αυτός. Ο άλλος βασικός λόγος, όμως, είναι ότι πιστεύουμε στις ικανότητες μας να λύσουμε ένα πολύ συγκεκριμένο πρόβλημα και να δημιουργήσουμε μία υπηρεσία που θα δώσει μεγάλη αξία στους χρήστες της, σε παγκόσμια κλίμακα. Αυτό το όραμα, τουλάχιστον, μέχρι τώρα, δεν μπορείς να το κυνηγήσεις, όντας υπάλληλος σε κάποια ελληνική επιχείρηση, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων», αναφέρει ο κ. Μαυραγάνης.

Το AfterSearch, όπως είπε, πρόκειται για μία εφαρμογή που βοηθάει μία ομάδα να καταλήξει πιο γρήγορα και πιο εύκολα σε μία απόφαση. «Όταν πρέπει να παρθεί μία πολύπλοκη απόφαση, που περιλαμβάνει πολλούς ενδιαφερόμενους (stakeholders), πολλές εναλλακτικές επιλογές και πρέπει να ληφθούν υπόψη πολλαπλά κριτήρια, οι συμμετέχοντες καταφεύγουν σε ατελείωτα meetings και e-mails. Η τελική απόφαση πολλές φορές αναβάλλεται, καθυστερεί και συνήθως λαμβάνεται, μετά από εβδομάδες ή και μήνες», εξηγεί ο κ. Μαυραγάνης, επισημαίνοντας ότι το AfterSearch είναι ένα εργαλείο που υποστηρίζει τη διαδικασία λήψης της απόφασης και βελτιώνει αισθητά την αποτελεσματικότητα της ομάδας στο να λαμβάνει πολύπλοκες αποφάσεις με συνεργατικό τρόπο.

«Αυτό επιτυγχάνεται, κυρίως, επειδή η όλη διαδικασία πλέον αποκτά ένα συγκεκριμένο πλαίσιο και περισσότερη δομή. Η ομάδα έχει μία εξαιρετικά καλή απεικόνιση (visualization) όλων των στοιχείων της απόφασης (εναλλακτικές επιλογές, κριτήρια, βαθμολογίες, σχόλια, δεδομένα που αιτιολογούν τις κρίσεις των συμμετεχόντων).

Αυτό αυξάνει σημαντικά την παραγωγικότητά της, επειδή υπάρχει απόλυτη διαφάνεια και ο κάθε συμμετέχων μπορεί να δει με μία ματιά την κατάσταση της απόφασης (τι ενέργειες έχουν ήδη γίνει και ποιες είναι οι επόμενες εργασίες, ώστε να οδηγηθεί η ομάδα πιο κοντά στην την τελική της επιλογή).

Το σύστημα, επίσης, έχει τη δυνατότητα να συνθέτει τις βαθμολογίες των συμμετεχόντων και να προτείνει την καλύτερη από τις διαθέσιμες επιλογές, μέσω ενός αλγορίθμου βελτιστοποίησης.

Τέλος, η εφαρμογή επιτρέπει στην ομάδα να ανατρέξει στο παρελθόν και να βρει εύκολα πως και γιατί πήρε κάποια απόφαση, δίνοντάς της έτσι τη δυνατότητα να εντοπίσει λάθη/παραλείψεις και να βελτιώσει τις ικανότητες της σε ό,τι αφορά τη λήψη πολύπλοκων αποφάσεων.

Θα πρέπει να τονίσουμε ότι η εφαρμογή θα διασυνδέεται με τα περισσότερα από τα εργαλεία που ήδη χρησιμοποιούνται από επιχειρησιακές ομάδες (e-mail, chat, project management, customer support, κτλ), ώστε να μπορεί να ενταχθεί εύκολα στις ήδη υπάρχουσες ροές αποφάσεων κάθε οργανισμού. Το AfterSearch έχει ήδη αρχίσει να χρησιμοποιείται σε πειραματικό στάδιο από τρεις ελληνικές εταιρείες και τα πρώτα αποτελέσματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά», δηλώνει ο κ. Μαυραγάνης.

Με «όπλο» την εμπειρία του, ο Αντώνης Αργυρός παρουσιάζει το liateR. Όπως λέει, δεν είναι η πρώτη επιχείρηση που δημιουργεί. «Ξεκινήσαμε, πριν από 16 χρόνια, μαζί με τα δύο μου αδέλφια - Σταμάτη και Σπύρο - τη δική μας επιχείρηση αθλητικών ειδών, που σήμερα διαθέτει 6 φυσικά καταστήματα στην Αθήνα, το πρώτο ηλεκτρονικό αθλητικό κατάστημα της χώρας ( www.e-sportmania.gr), καθώς και την εταιρεία αθλητικής ένδυσης Evagon.

«Βασικό συστατικό του dna της επιχείρησης μας είναι η διαρκής αναζήτηση και ο πειραματισμός με τις νέες τεχνολογίες, με βασικό πάντα στόχο την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών στους καταναλωτές μας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ξεκινήσαμε, πριν από 2 χρόνια, την προσπάθεια να βελτιώσουμε την εμπειρία του καταναλωτή μέσα στο κατάστημα, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες που έχουν να κάνουν με την αναγνώριση κίνησης (gesture control) και την εικονική πραγματικότητα (augmented reality). Το liateR λύνει το πιο σοβαρό πρόβλημα, που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις ένδυσης σήμερα», αναφέρει.

«Το σύστημα ενεργοποιείται αυτόματα με το που θα περάσει κανείς μπροστά από την εγκατάσταση, η οποία βρίσκεται είτε μέσα στο κατάστημα είτε στη βιτρίνα του και ο χρήστης μπορεί άμεσα να ξεκινήσει την περιήγηση. Χρησιμοποιώντας το πιο απλό φυσικό μέσο επικοινωνίας που έχουμε, που είναι οι κινήσεις του σώματος μας, ο χρήστης μπορεί να διαλέξει προϊόντα, να πάρει περισσότερες πληροφορίες και φυσικά να κάνει, όσους συνδυασμούς προϊόντων επιθυμεί.

Στη συνέχεια, μπορεί να προχωρήσει περαιτέρω και να δοκιμάσει ψηφιακά τα ρούχα που τον ενδιαφέρουν. Μπορεί να δει, δηλαδή, στην οθόνη, που βρίσκεται στο χώρο, τον εαυτό του να φοράει τα ρούχα, χωρίς καν να έχει μπει στο δοκιμαστήριο, χωρίς καν το κατάστημα να χρειάζεται να είναι ανοιχτό. Τέλος, ο χρήστης μπορεί να βγάλει φωτογραφίες με τα διάφορα προϊόντα που επέλεξε, να τις μοιραστεί στα διάφορα κοινωνικά δίκτυα και φυσικά να αγοράσει τα προϊόντα.

Εκτός από τα καταστήματα της αλυσίδας μας, το liateR θα εγκατασταθεί τον επόμενο μήνα στο μεγαλύτερο πολυκατάστημα της Αθήνας και, μέχρι το τέλος του χρόνου, σε πολύ επιλεγμένα σημεία», προσθέτει ο ίδιος.

Ο Γιάννης Χατζηγιαννάκης, ένας εκ των ιδρυτών της startup «Sensorflare», δηλώνει ότι η δουλειά τους τα τελευταία πέντε χρόνια σαν μηχανικοί έρευνας και ανάπτυξης εστιάζεται στο Internet of Things και πως μπορεί όλη αυτή η υποδομή από έξυπνες συσκευές και αισθητήρες να αξιοποιηθεί, προκειμένου να βελτιωθεί η καθημερινότητα.

«Το Sensorflare είναι ένα λογισμικό που συντονίζει τις συσκευές με τέτοιο τρόπο, ούτως ώστε να περιοριστεί ο βαθμός που η τεχνολογία μας αποσπά, δηλαδή να μειώσει το χρόνο που σπαταλάμε, ρυθμίζοντας και αλληλεπιδρώντας με τις έξυπνες συσκευές μας», σημειώνει, από την πλευρά του, ο κ. Χατζηγιαννάκης, τονίζοντας ότι ουσιαστικά είναι μία συλλογή αλγορίθμων που τις κάνει να καταλάβουν από μόνες τους τις ανάγκες μας και να αντιδρούν αυτόματα, χωρίς τη δικιά μας παρέμβαση».

Για το δικό τους εγχείρημα μιλούν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιάννης Παγώνης και η Άντζυ Μπερλέμη, δύο εκ των ιδρυτών της startup «Missum», οι οποίοι δηλώνουν ότι πρόκειται για ένα «έξυπνο» εργαλείο που ανακαλύπτει, φιλτράρει, αναλύει, ταξινομεί και συνιστά άρθρα επισημειωμένα με αντίθετες απόψεις σε ό,τι διαβάζει κανείς, τα οποία παρουσιάζονται σε μορφή προσωπικού ψηφιακού περιοδικού.

«Η ιδέα πίσω από το Missum είναι να έχουμε μία υπηρεσία που μαθαίνει τα ενδιαφέροντά σας και προσαρμόζεται, καθώς αυτά αλλάζουν», υπογραμμίζουν, ενώ σημειώνουν ότι «το Missum ψάχνει στο διαδίκτυο και στα κοινωνικά δίκτυα (twitter, RSS news feeds και facebook) για άρθρα και διαφορετικές απόψεις σε θέματα που σας ενδιαφέρουν».

«Μόλις ξεκίνησε να δέχεται πιλοτικά τους πρώτους χρήστες, οι οποίοι θα έχουν την υπηρεσία, χωρίς χρέωση και είναι αξιοποιήσιμο σε smartphones, tablets και Η/Υ», καταλήγουν.

Tα εν λόγω startups συμμετέχουν στο πρόγραμμα επιτάχυνσης, ενδυνάμωσης και επένδυσης The Αccelerator της κοινωνικής εταιρείας Metavallon.
 
Προϋποθέσεις για μία επιτυχή εκκίνηση

Όπως σημειώνει ο διευθυντής μάρκετινγκ και επικοινωνιών της Metavallon, Δημήτρης Αξιώτης, πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις, που θα τους εξασφαλίσει μία επιτυχή εκκίνηση της νεοφυούς επιχείρησής τους. Ο κ. Αξιώτης τονίζει ότι αρκετοί στρέφονται στην επιχειρηματικότητα, επειδή έμειναν άνεργοι. «Αυτό είναι τεράστιο λάθος, αν αναλογιστούμε τους κινδύνους και το ρίσκο που αναλαμβάνει κανείς. Η επιχειρηματική δραστηριότητα είναι επίπονη και εξαιρετικά απαιτητική διαδικασία που δεν ταιριάζει σε όλους», υπογραμμίζει, ενώ, απευθυνόμενος σε όσους σκέφτονται να κάνουν ένα δικό τους startup, τους συμβουλεύει να είναι βέβαιοι πως αυτό που θέλουν να κάνουν, τους ταιριάζει.

Την άποψη ότι πολλοί επικεντρώνουν την ενέργειά τους στο να βρουν μία "μαγική ιδέα" εκφράζει ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Νέων Επιχειρηματιών και της Ελληνικής Ένωσης Νεοφυών Επιχειρήσεων και ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της StartTech Ventures, Δημήτρης Τσίγκος, διευκρινίζοντας, ωστόσο ότι, σε αρκετές περιπτώσεις, η ιδέα έχει μικρή σημασία. «Αυτό που μετράει είναι η μεθοδική, εντατική, μακρόχρονη και ομαδική προσπάθεια με απόλυτη έμφαση στην ποιότητα», προσθέτει.
 
Προβλήματα που χρήζουν λύσης

Τα προβλήματα των νεοφυών επιχειρήσεων δεν διαφέρουν και πολύ από εκείνα των υπολοίπων.

Ο κ. Αξιώτης επισημαίνει ότι η συγκρότηση ποιοτικής ομάδας, η έλλειψη καθοδήγησης, η γραφειοκρατία, η ρευστότητα και, γενικά, η πρόσβαση σε χρηματοδότηση, είναι μερικές μόνο από τις προκλήσεις που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν, όσοι ασχοληθούν με το χώρο.

Σύμφωνα με τον κ. Τσίγκο, κυρίαρχο πρόβλημα είναι η ελλιπής και στρεβλή επιχειρηματική κουλτούρα, όπως, επίσης και τα ζητήματα των χρηματοδοτήσεων, της εξωστρέφειας και της εκπαίδευσης.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ