Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 02-Ιουν-2011 09:52

    Ο άνθρωπος που θα χαράξει την τύχη του Ελληνικού

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Έναν ακαδημαϊκό εγνωσμένου κύρους επιστρατεύει -αναμφισβήτητα με σημαντική καθυστέρηση- η κυβέρνηση για την αξιοποίηση του «φιλέτου» της κρατικής ακίνητης περιουσίας, της έκτασης 5.500 στρεμμάτων του πρώην διεθνούς αεροδρομίου.

    Ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής του πανεπιστημίου του Harvard και διευθυντής του Κολλεγίου Αθηνών-Ψυχικού Σπύρος Πολλάλης τοποθετήθηκε στην θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Ελληνικό Α.Ε., της εταιρείας που ιδρύθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο με σκοπό τη διοίκηση, διαχείριση και εκμετάλλευση του ακινήτου, των κτηρίων και εγκαταστάσεων του πρώην αερολιμένα.

    Ο κ. Πολλάλης ειδικεύεται -μεταξύ άλλων- στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό γεφυρών, έχοντας υπογράψει το design «πράσινων» γεφυρών  στο Οχάιο, στη Βοστόνη, ενώ έχει βραβευθεί για δύο «ελληνικά» έργα, στον Άραχθο και το Μέτσοβο. Εξάλλου, ο Έλληνας «Καλατράβα», όπως αποκαλείται από ορισμένους στο χώρο, έχει συνεργαστεί με τον διάσημο Ισπανό αρχιτέκτονα για τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό γεφυρών στη Σεβίλη, στην πόλη Οντάροα έξω από το Μπιλμπάο και το «Pont Gentil» στο Παρίσι.

    Παράλληλα, είναι ο επικεφαλής αρχιτέκτονας του οικιστικού, εμπορικού-επιχειρηματικού συγκροτήματος «DHA City Karachi» στο Πακιστάν, ενώ είναι ο κύριος ερευνητής του έργου «Gulf Encyclopedia for Sustainable Urbanism» που χρηματοδοτείται από την μη κερδοσκοπική οργάνωση για την προώθηση της εκπαίδευσης και της έρευνας «Qatar foundation» και το πρόγραμμα «Zofnass» του Χάρβαρντ. 

    Έχει βάλει τη σφραγίδα του και στην ανάπλαση των χωριών της Ηλείας μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού 2007, έχοντας προετοιμάσει σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Χάρβαντ την μελέτη αναμόρφωσης των τοπικών οικισμών.

    Όσον αφορά το Ελληνικό, σε παλαιότερη μελέτη του κ. Πολλάλη προβλέπεται η δημιουργία αμιγούς χώρου πρασίνου 2.000 στρεμμάτων και υλοποίηση εγκαταστάσεων, των οποίων η αξιοποίηση θα παράγει έσοδα. Σύμφωνα με το σχέδιο του ακαδημαϊκού, τα κεφάλαια  από τις εμπορικές και οικιστικές χρήσεις του Ελληνικού θα κατευθύνονταν στην απαλλοτρίωση και δημιουργία οάσεων πρασίνου σε υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας.

    Ο καθηγητής του Χάρβαντ δεν εμφανίζεται ως υπέρμαχος της κατασκευής στο Ελληνικό ενός μητροπολιτικού πάρκου είτε διότι δεν θα είναι άμεσα προσβάσιμο από τους Αθηναίους είτε επειδή θα μπορούσε δύσκολα να συντηρηθεί. Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με ορισμένους, αναμένεται να τον φέρει απέναντι από την υπουργό Περιβάλλοντος Τίνας Μπιρμπίλη, η οποία θέτει ως «κόκκινη γραμμή» την κατασκευή μητροπολιτικού πάρκου στο Ελληνικό.

    Δύσκολο εγχείρημα

    Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι τόσο ο Σπύρος Πολλάλης όσο και τα υπόλοιπα οκτώ μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικό Α.Ε. βρίσκονται αντιμέτωπα με έναν ηράκλειο άθλο: την μετατροπή της έκτασης του πρώην αεροδρομίου σε ένα διεθνώς ελκυστικό επενδυτικό προϊόν.

    Η παραπάνω διαπίστωση γίνεται αντιληπτή εάν ληφθεί υπόψη ότι κατά την τελευταία δεκαπενταετία τρεις πρωθυπουργοί, πολυάριθμοι υπουργοί και κλιμάκια μελετητών και ακαδημαϊκών δεν κατάφεραν να βρουν την κατάλληλη «φόρμουλα» αξιοποίησης του Ελληνικού.

    Σήμερα στο πρώην διεθνές αεροδρόμιο βρίσκονται κτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς, πολυάριθμες δημόσιες υπηρεσίες (ΥΠΑ, ΕΤΑ κτλ) γήπεδο γκολφ, ενώ η περιοχή υπάγεται σε έξι (πρώην καλλικρατικούς) Δήμους. Ως αποτέλεσμα, η δημιουργία ενός σαφούς «master plan» για την αξιοποίηση του Ελληνικού αποτελεί δύσκολο εγχείρημα, καθώς προς στιγμήν δεν έχει ξεκαθαριστεί ούτε το ιδιοκτησιακό καθεστώς της έκτασης ούτε οι επιμέρους χρήσεις της.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων