Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 25-Απρ-2018 18:10

    Νέο "χαστούκι" του ΣτΕ στο υπουργείο Παιδείας

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Νέο "χαστούκι" του ΣτΕ στο υπουργείο Παιδείας

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 18:18

    Του Παναγιώτη Στάθη 

    Συνολικά αντισυνταγματικός σε όλες τις βαθμίδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κρίθηκε από τη Δικαιοσύνη, ο νέος τρόπος διδασκαλίας των θρησκευτικών που εισήχθησαν στο υπουργείο Παιδείας επί υπουργίας Νίκου Φίλη και προκάλεσαν τη μήνη της εκκλησίας. Η ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας με νέα απόφασή της έκρινε πολλαπλά αντισυνταγματικές τις αλλαγές στη διδασκαλία και στο Λύκειο με βάση τις αποφάσεις Φίλη του 2016 και τις ακύρωσε. 

    Είχε προηγηθεί η απόφαση της ολομέλειας η οποία είχε κρίνει προ μηνός αντισυνταγματικές τις αλλαγές στον χαρακτήρα και τον τρόπο διδασκαλίας των θρησκευτικών  στις τάξεις Γ΄ έως ΣΤ΄ Δημοτικού και το Γυμνάσιο, καθώς έκρινε ότι "κλονίζουν τη θρησκευτική χριστιανική συνείδηση που πριν από την έναρξη του σχολικού βίου διαμορφώνουν οι μαθητές στο πλαίσιο του οικογενειακού τους περιβάλλοντος". Η απόφαση τότε ελήφθη κατά πλειοψηφία 20-5 ενώ και η νέα απόφαση ελήφθη με ισχυρή μειοψηφία 20-5. 

    Η νέα απόφαση της Ολομέλειας 

    Σήμερα, η Ολομέλεια του ΣτΕ με την υπ΄ αριθμ. 926/2018 απόφασή της με πρόεδρο τον Νικόλαο Σακελλαρίου και εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Ευθύμιο Αντωνόπουλο, έκρινε κατά πλειοψηφία ότι η "σύμφωνα με την συνταγματική αρχή της ισότητας και τις διατάξεις των άρθρων 9 και 14 της ΕΣΔΑ, το κράτος δεν μπορεί, ρυθμίζοντας το περιεχόμενο του μαθήματος των Θρησκευτικών, να στερήσει από τους μαθητές που ασπάζονται ορισμένη θρησκεία το δικαίωμα, το οποίο αναγνωρίζει σε μαθητάς που ανήκουν σε άλλες θρησκείες, να διδάσκονται αποκλειστικά τα δόγματα της πίστεώς των (όχι δε και δόγματα άλλων θρησκειών)". Το πρόγραμμα σπουδών για το μάθημα των θρησκευτικών στα Λύκεια "έχει ποιοτική και ποσοτική ανεπάρκεια ως προς την διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, προκαλώντας σύγχυση στη θρησκευτική συνείδηση των Ορθοδόξων Χριστιανών μαθητών -στους οποίους αποκλειστικά μπορεί να απευθύνονται τα άρθρα 13 και 16 του Συντάγματος- το μάθημα των θρησκευτικών μέσω του οποίου επιτυγχάνεται η ανάπτυξη της Ορθόδοξης Χριστιανικής συνειδήσεως".

    Με το πρόγραμμα σπουδών στα Λύκεια "δεν επιχειρείται ούτε καν η "θρησκειολογικού" τύπου μετάδοση γνώσεων και πληροφοριών για τα δόγματα, τις ηθικές αξίες και τις παραδόσεις της Ορθοδοξίας ή άλλων χριστιανικών ομολογιών ή άλλων θρησκειών, αλλά η επεξεργασία εννοιών, οι οποίες ανάγονται σε διάφορες εκτιμήσεις ή διδακτικά αντικείμενα, εξετάζοντας απλώς από θρησκευτικής σκοπιάς, όχι όμως αποκλειστικώς από Ορθόδοξη Χριστιανική οπτική γωνία".

    Επισημαίνεται σε άλλο σημείο της δικαστικής απόφασης   ότι τόσο από την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, όσο και από το πρόγραμμα σπουδών, "οι μαθητές καθοδηγούνται προς ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης και ζωής που είναι αποσυνδεδεμένο από την διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας και είναι προς ένα σύστημα αξιών που νοθεύει τη διδασκαλία αυτή".

    Μειοψηφία 

    Τη μειοψηφία’ια συγκρότησαν οι 5 δικαστές, και συγκεκριμένα  η αντιπρόεδρος Σπυριδούλα Χρυσικοπούλου και οι σύμβουλοι Επικρατείας Ιωάννης Μαντζουράνης Θεόδωρος Αραβάνης, Μιχάλης Πικραμένος και Αναστασία-Μαρία Παπαδημητρίου.

    Η μειοψηφία των 5 μελών της Ολομέλειας του ΣτΕ, αφού τάσσεται υπέρ της συνταγματικότητας, επισημαίνει ότι το Σύνταγμα και οι διεθνείς συμβάσεις ουδόλως υποχρεώνουν τον νομοθέτη να προσδώσει στο μάθημα των θρησκευτικών ομολογιακό ή κατηχητικό χαρακτήρα, γιατί αυτό θα ισοδυναμούσε όχι με "ανάπτυξη” θρησκευτικής συνείδησης, αλλά με "επιβολή” θρησκευτικής συνείδησης συγκεκριμένου περιεχομένου.

    Αυτό όμως  αντίκειται στις αρχές της θρησκευτικής ουδετερότητας και της πολυφωνίας που διέπουν την παροχή της εκπαίδευσης από το Κράτος και θέτει σε κίνδυνο το δικαίωμα του μαθητή να επιλέξει και να διαμορφώσει κριτικά ουσιώδες στοιχείο της προσωπικότητάς του και της αντίληψής του για τον κόσμο και τον άνθρωπο.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ