Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 21-Ιαν-2018 10:04

    Ν. Ανδρουλάκης: Η εξωτερική πολιτική ούτε σχεδιάζεται ούτε γίνεται στο πεζοδρόμιο

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ν. Ανδρουλάκης: Η εξωτερική πολιτική ούτε σχεδιάζεται ούτε γίνεται στο πεζοδρόμιο

    Ο ευρωβουλευτής της "Ελιάς", Νίκος Ανδρουλάκης, με αφορμή τη διαπραγμάτευση που έχει ξεκινήσει για το όνομα της ΠΓΔΜ, υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι δεν χωρούν μικροπολιτικές λογικές στα εθνικά θέματα και πως η κυβέρνηση και τα κόμματα της αντιπολίτευσης οφείλουν να υιοθετήσουν μια εθνικά υπεύθυνη στάση. "Ο βασικός εθνικός στόχος πρέπει να είναι να σταματήσουν να χρησιμοποιούν τον όρο "Δημοκρατία της Μακεδονίας" τρίτες χώρες όταν αναφέρονται στη γείτονα" αναφέρει χαρακτηριστικά. "Και αυτή δεν είναι άλλη από την εξεύρεση οριστικής λύσης μέσω της υιοθέτησης μιας σύνθετης ονομασίας με γεωγραφικό προσδιορισμό που θα ισχύει έναντι όλων", όπως τονίζει. Ο κ. Ανδρουλάκης προσθέτει ότι η Ελλάδα μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα της πΓΔΜ με την ΕΕ, μια εξέλιξη που θα είναι προς το συμφέρον και των δυο πλευρών, σ' ένα πρόγραμμα προσαρμογής και εκσυγχρονισμού των δομών της γειτονικής χώρας όπως προβλεπόταν και στο "πακέτο Πινέιρο", σημειώνει.

    Εκφράζει τη διαφωνία του με τη διεξαγωγή συλλαλητηρίων, τα οποία θεωρεί ότι δεν έχουν κάτι να προσφέρουν στη σημερινή συγκυρία. "Η εξωτερική πολιτική ούτε σχεδιάζεται ούτε διεξάγεται στο πεζοδρόμιο", επισημαίνει και διατυπώνει ερωτήματα για τους χειρισμούς της κυβέρνησης σχετικά με την απόφαση απονομής ασύλου στους 8 Τούρκους αξιωματικούς. "Δημιουργεί "σκιές" κατά της υπεύθυνης, σύμφωνα τον νόμο, δευτεροβάθμιας επιτροπής ασύλου", υποστηρίζει ο κ. Ανδρουλάκης.

    Σύμφωνα με τον ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ, είναι επιβεβλημένο η Ε.Ε. να προχωρήσει σε πολιτική ενοποίηση και στην ενίσχυση της αρχιτεκτονικής της ΟΝΕ "μέσω της μετάλλαξης του ESM σε "ευρωπαϊκό ταμείο", ώστε το ΔΝΤ να αποχωρήσει, και υπό το δημοκρατικό έλεγχο και λογοδοσία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, και με ενιαίους φορολογικούς κανόνες για όλους", ενώ εμφανίζεται συγκρατημένος για την ευόδωση της συνεργασίας Μέρκελ-Μακρόν, την οποία ωστόσο θεωρεί απαραίτητη.

    Όσον αφορά την επιτυχή ολοκλήρωση της συγκρότησης του νεου προοδευτικού φορέα, ο Νίκος Ανδρουλάκης τονίζει ότι βασική προϋπόθεση είναι η συγκρότηση εσωτερικών θεσμών και οργάνων που θα λειτουργούν δημοκρατικά, συλλογικά και θα επιβάλλουν τη διαφάνεια στη λήψη των αποφάσεων σε όλα τα επίπεδα. "Οι συρραφές και οι συμβιβασμοί δεν θα ανανεώσουν και δεν θα αναγεννήσουν την παράταξη", αναφέρει.

    Ακολουθεί η συνέντευξη του ευρωβουλευτή Νίκου Ανδρουλάκη στον Μιχάλη Μιχαήλ για το Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:

    Η εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης για την ονομασία της ΠΓΔΜ επανήλθε με έντονους ρυθμούς κι αρχίζουν σύντομα οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις δύο χώρες. Πώς κρίνετε την τακτική που ακολουθεί η ελληνική κυβέρνηση; Από τα όσα ακούτε στο Ευρωκοινοβούλιο και συζητείται στις Βρυξέλλες, πιστεύετε ότι μπορεί να βρεθεί αυτή τη φορά λύση;

    Ο βασικός εθνικός στόχος πρέπει να είναι να σταματήσουν να χρησιμοποιούν τον όρο " Δημοκρατία της Μακεδονίας" τρίτες χώρες όταν αναφέρονται στη γείτονα. Η Ελλάδα πρέπει να παραμείνει σταθερή στην εθνική διαπραγματευτική γραμμή για την εξεύρεση οριστικής λύσης μέσω της υιοθέτησης μιας σύνθετης ονομασίας με γεωγραφικό προσδιορισμό που θα ισχύει έναντι όλων (erga omnes), και για όλους τους σκοπούς. Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι εξίσου σημαντικά με το όνομα είναι και τα παράγωγα του- που θα χρησιμοποιηθούν για τον χαρακτηρισμό της γλωσσάς και της εθνικότητας καθώς και ο τρόπος εξασφάλισης της χρήσης τους. Η εξωτερική πολιτική πρέπει να προφυλαχθεί από τους πειρασμούς του εσωτερικού πολιτικού ανταγωνισμού. Δεν χωράνε μικροπολιτικές λογικές στα εθνικά θέματα, η κυβέρνηση και τα κόμματα της αντιπολίτευσης οφείλουν να υιοθετήσουν μια εθνικά υπεύθυνη στάση. Ο κ. Τσίπρας δυστυχώς αν και γνωρίζει καλά τι συμβαίνει στην Ευρώπη, ποιες είναι οι προτεραιότητες και πώς η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες χειρίζεται το ζήτημα με επικοινωνιακούς όρους. Για να μιλήσουμε ποιο συγκεκριμένα, σε βάθος χρόνου, και παράλληλα με την επίλυση του ονοματολογικού, η Ελλάδα μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα της πΓΔΜ με την ΕΕ- μια εξέλιξη που θα είναι προς το συμφέρον και των δυο πλευρών. Σε αυτό το πλαίσιο η Ελλάδα πρέπει να διεκδικήσει την υλοποίηση ενός προγράμματος προσαρμογής και εκσυγχρονισμού των δομών της γειτονικής χώρας με την ενεργή συμμέτοχη μας όπως προβλεπόταν και στο "πακέτο Πινέιρο". Η Ελλάδα θα ωφεληθεί από την ύπαρξη σταθερότητας στα Δ. Βαλκάνια, κάτι που μπορεί να γίνει μόνο με την ένταξη των χωρών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

    Στην Ελλάδα αναβιώνουν και πάλι οι διαμαρτυρίες και τα συλλαλητήρια, όπως αυτό που γίνεται στη Θεσσαλονίκη. Ο πρωθυπουργός συναντήθηκε με τον Αρχιεπίσκοπο για να τον ενημερώσει για την τακτική της κυβέρνησης. Πώς το σχολιάζετε;

    Ο πρωθυπουργός θα έπρεπε, πρώτα από όλα, να ενημερώσει - θεσμικά - τους πολιτικούς αρχηγούς ώστε να χτισθεί μια εθνική γραμμή συναίνεσης. Πάνω σε αυτή την γραμμή πρέπει να στηριχτεί η εθνική προσπάθεια, στην περίπτωση που αποφασίσουμε ότι πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση, αναγνωρίζοντας με ένα κοινά αποδεκτό όνομα την χώρα στα βόρεια σύνορα μας. Φυσικά, σε δεύτερο χρόνο, μπορούν να γίνουν και άλλες συναντήσεις ενημέρωσης και ανταλλαγής απόψεων, δεν υπάρχει κάτι το επιλήψιμο σε αυτό. Σε ό,τι αφορά τα συλλαλητήρια Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει την άποψη του με κόσμιο τρόπο αλλά δεν νομίζω ότι έχουν κάτι να προσφέρουν στη σημερινή συγκυρία. Η εξωτερική πολιτική ούτε σχεδιάζεται ούτε διεξάγεται στο πεζοδρόμιο.

    Την ίδια ώρα η ένταση στις σχέσεις με την Τουρκία διατηρείται, ενώ παραμένει σε δικαστική εκκρεμότητα η υπόθεση των 8 Τούρκων αξιωματικών. Εσείς παρακολουθείτε το συγκεκριμένο θέμα, όπως και τη διαμόρφωση των σχέσεων Ε.Ε -Τουρκίας. Ποια είναι η γνώμη σας;

    Η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να καταθέσει αίτηση ακύρωσης κατά της απόφασης της δευτεροβάθμιας επιτροπής ασύλου αναδεικνύει τη διγλωσσία της μια και τίθεται ζήτημα ηθικής ανακολουθίας της κυβέρνησης. Που είναι σήμερα όλα τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που κατέβαιναν στους δρόμους σε κάθε ευκαιρία για να σηκώσουν τα λάβαρα της υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, και υπερθεμάτιζαν υπέρ του κάθε θύματος αδικίας; Υπάρχει όμως ένα ακόμα σοβαρότερο ζήτημα, η κατάθεση αίτησης ακύρωσης κατά της απόφασης απονομής ασύλου δημιουργεί "σκιές" κατά της υπεύθυνης, σύμφωνα τον νόμο, δευτεροβάθμιας επιτροπής ασύλου. Ποιος είναι ο λόγος που υποχρεώνει την ελληνική κυβέρνηση να εξαντλήσει τους βαθμούς δικαστικής κρίσης στην εν λόγω απόφαση; Άραγε, έχει στη διάθεση της στοιχεία στα οποία δεν είχε πρόσβαση η επιτροπή; Σε ότι αφορά τις σχέσεις ΕΕ-Τουρκιάς, και το ζήτημα των Τούρκων υπηκόων αιτούντων άσυλο εντάσσεται βέβαια σε αυτές, υπάρχει ένα συνολικότερο ζήτημα ανισορροπίας. Ο κ. Ερντογάν συμπεριφέρεται - ολοένα και περισσότερο - αυταρχικά και αντιδημοκρατικά. Πρέπει επιτέλους και η ΕΕ αλλά και τα Κ-Μ να αρχίσουν να μιλούν τη γλώσσα της αλήθειας, αντιμετωπίζοντας τον για αυτό που είναι. Και όχι να προσπαθούν να κατευνάσουν το κάθε αυταρχικό διπλωματικό καπρίτσιο του Τούρκου Προέδρου. 

    Η διαφαινόμενη νέα κυβερνητική συνεργασία μεγάλου συνασπισμού στη Γερμανία, καλλιεργεί την αισιοδοξία ότι η κ. Μέρκελ και ο Ε. Μακρόν θα συνεννοηθούν για τις μεταρρυθμίσεις στην Ε.Ε. Συμμερίζεσθε εσείς αυτή την αισιοδοξία;

    Το εύχομαι αλλά στις μεγάλες και σύνθετες αλλαγές είναι δύσκολο να είναι κανείς αισιόδοξος μια και η πολυπλοκότητα των ενεργειών καθιστά δύσκολη την επίτευξη ικανοποιητικής προόδου. Πρέπει να δούμε όμως τη μεγάλη εικόνα ώστε να καταλάβουμε τι διακυβεύεται εδώ, και ποιες είναι οι ανάγκες. Αυτό που πρέπει να γίνει αντιληπτό από όλους - ακόμα και από τις μεγάλες χώρες - ότι στην εποχή της παγκοσμιοποίησης κανένα κράτος δεν είναι ισχυρό από μόνο του ώστε να διατηρήσει την ανταγωνιστική του θέση. 'Αρα, είναι επιβεβλημένο να προχωρήσουμε σε πολιτική ενοποίηση και στην ενίσχυση της αρχιτεκτονικής της ΟΝΕ μέσω της μετάλλαξης του ESM σε "Ευρωπαϊκό ταμείο" ωστε το ΔΝΤ να αποχωρήσει , και υπό το δημοκρατικό έλεγχο και λογοδοσία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, και με ενιαίους φορολογικούς κανόνες για όλους. Αναμφισβήτητα όμως η προοπτική επίτευξης ενός "μεγάλου συνασπισμού" στη Γερμανία μπορεί να λειτουργήσει θετικά ως προς αυτή την κατεύθυνση, σε συνδυασμό με ένα άξονα Παρισιού - Βρυξελλών. Ένας τέτοιος συνασπισμός θα πρέπει να περιλαμβάνει στο προγραμματικό του πλαίσιο ένα μεγάλο εμβληματικό έργο. Αυτό θα μπορούσε να είναι η προώθηση της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και η γεφύρωση της σημερινής διάστασης απόψεων μεταξύ Βερολίνου και Παρισιού.

    Να έλθουμε και στα του Συνεδρίου του Κινήματος Αλλαγής; Είστε ικανοποιημένος από την πορεία της προετοιμασίας του γιατί ακούμε γκρίνια για αργούς ρυθμούς και καθυστερήσεις. Είναι έτσι;

    Οι 210 χιλιάδες συνιδρυτές του νέου φορέα της κεντροαριστεράς έστειλαν πριν από δυο μήνες - με τη μαζικότητα της συμμετοχής τους - ένα ισχυρό μήνυμα υπέρ της ενότητας και της δημιουργίας ενός σύγχρονου κόμματος στα ευρωπαϊκά πρότυπα. Πως μπορεί να επιτευχθεί αυτός ο στόχος; Βασική προϋπόθεση είναι να κερδίσουμε το στοίχημα της αξιοπιστίας μέσω της συγκρότησης εσωτερικών θεσμών και οργάνων που θα λειτουργούν δημοκρατικά, συλλογικά και θα επιβάλλουν τη διαφάνεια στη λήψη των αποφάσεων σε όλα τα επίπεδα. Αν προτεραιότητα είναι μια μεγάλη παράταξη τότε οφείλουμε να δώσουμε τον πρώτο λόγο στους συνιδρυτές, στις δεκάδες χιλιάδες των πολιτών και όχι στους διορισμένους εκπροσώπους των κομμάτων. Οι συρραφές και οι συμβιβασμοί δεν θα ανανεώσουν και δεν θα αναγεννήσουν την παράταξη.

    Έχετε αναλάβει τη διατύπωση της ιδρυτικής διακήρυξης του νεου προοδευτικού φορέα. Ποια θα πρέπει να είναι τα χαρακτηριστικά του και τι ιδέες θέλει να εκφράσει;

    Το εγχείρημα που έχουμε ξεκινήσει φιλοδοξεί να αποτελέσει μια σύγχρονη πρόταση στην κεντροαριστερά και η ιδρυτική διακήρυξη θα αποτελεί το βασικό ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟ κείμενο αναφοράς. Ως τέτοια οφείλει να συμβαδίζει με τις ανάγκες της εποχής όπως και με αντίστοιχα κείμενα των κομμάτων της ευρωπαϊκής σοσιαλδημοκρατίας. Είναι δεδομένο ότι πρέπει να αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα ανάλυσης, στο πλανητικό, το ευρωπαϊκό και το εθνικό με τις ξεχωριστές προκλήσεις του καθενός. Στο πλανητικό έχουμε την ενίσχυση των απολυταρχικών δυνάμεων και εχθρών της φιλελεύθερης δημοκρατίας. Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια όχι μόνο δεν είδαμε "το τέλος της ιστορίας" όπως υποστήριξαν ορισμένοι στα τέλη του προηγούμενου αιώνα αλλά, αντίθετα, βλέπουμε ότι η δημοκρατία και οι υπέρμαχοι της βρίσκονται σε άμυνα. Ταυτόχρονα, τα ανθρώπινα δικαιώματα απειλούνται, η κλιματική αλλαγή συνιστά μείζονα απειλή και οι οικονομικές ανισότητες θεριεύουν. Στην Ευρώπη βλέπουμε ότι η ημιτελής αρχική αρχιτεκτονική της ΟΝΕ, σε συνδυασμό με την αρχική υποβάθμιση της έκτασης της κρίσης από τους ηγέτες των μεγάλων Κ-Μ -θεώρησαν ότι αυτή θα περιοριζόταν στην περιφέρεια- οδήγησε σε πολλαπλές και πολυεπίπεδες κρίσεις νομιμοποίησης και πολιτικής ταυτότητας. Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε μπροστά μας: έχουμε το brexit, την αδυναμία αντιμετώπισης των επιπτώσεων της προσφυγικής κρίσης και, βέβαια, την άνοδο της ακροδεξιάς σε πολλές χώρες. Στην Ελλάδα η εποχή μας ευνοεί, δυστυχώς, τον ανορθολογισμό στο δημόσιο λόγο. Βλέπουμε να επικρατούν οι θεωρίες συνωμοσίας στην πολιτική συζήτηση, ειδικά σε θέματα οικονομίας και εξωτερικής πολιτικής. Είναι κρίσιμο λοιπόν, για εμάς, ένα κόμμα δημοκρατικό, προοδευτικό - όπως φιλοδοξούμε να είμαστε - αυτά τα σημαντικά ζητήματα να αποτυπώνονται στην ιδρυτική διακήρυξη με ένα συνεκτικό τρόπο και να σκιαγραφείται η προτεινόμενη κατεύθυνση αντιμετώπισης τους. Η προσπάθεια μας θα έχει καρποφορήσει μόνο όταν ηττηθούν οι αντιλήψεις που οδήγησαν την πατρίδα μας στη ταπεινωτική οικονομική κρίση και που τώρα πρωταγωνιστούν σε νέα αδιέξοδα για τα εθνικά θέματα.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων