Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 07-Δεκ-2017 07:53

    Κίνημα Δημάρχων για το "δεν πληρώνω" στην Εγνατία Οδό

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Κίνημα Δημάρχων για το "δεν πληρώνω" στην Εγνατία Οδό

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Αντιδράσεις (και) από Δημάρχους των οποίων οι περιοχές, ως όμορες στην Εγνατία Οδό, δεν εξαιρέθηκαν από την υποχρέωση πληρωμής διοδίων προκάλεσε η πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση Σπίρτζη - Τσακαλώτου για τον καθορισμό τελών διοδίων στον αυτοκινητόδρομο μήκους 670 χλμ.

    Η ΚΥΑ, χωρίς να στηρίζεται σε συγκεκριμένη οικονομοτεχνική μελέτη, απαλλάσσει, καθολικά, τους δημότες όμορων περιοχών στον άξονα μήκους 670 χλμ. που συνδέει την Ηγουμενίτσα με τους Κήπους Έβρου.

    Η εν λόγω απόφαση αφορά τις χρεώσεις στους μετωπικούς σταθμούς της Παμβώτιδας, των Ευζώνων, της Μέστης και της Ιεροπηγής που τίθενται σε λειτουργία την επόμενη Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου. Όπως και στους μετωπικούς σταθμούς της Τυρίας, του Μαλακάσιου και του Ιάσμου, όπου οι χρεώσεις μειώνονται επειδή τα διόδια πυκνώνουν μετά την θέση σε λειτουργία των παραπάνω τεσσάρων σταθμών.

    Έτσι, η Δημοτική Αρχή Ιωαννίνων με ανακοίνωσή της κάνει λόγο για επιλεκτική απαλλαγή κατοίκων της Ηπείρου από την καταβολή διοδίων. 

    Ούτε το Ζαγόρι εντάσσεται στους δήμους που εξαιρεί η ΚΥΑ Σπίρτζη-Τσακαλώτου, με τη δημοτική αρχή να δηλώνει, σε τοπικές εφημερίδες  (ανεξάρτητος τύπος της Ηπείρου) την έκπληξή του, αποδίδοντας το γεγονός σε παράλειψη των υπηρεσιών του Υποδομών. Ο Δήμος Ζαγορίου έχει καταθέσει και αίτηση αναστολής στο Συμβούλιο της Επικρατίας, ζητώντας να μην λειτουργήσει ο σταθμός στο Δροσοχώρι.

    Αλαλούμ

    Η σύγχυση που δημιουργεί η ΚΥΑ Σπίρτζη - Τσακαλώτου γίνεται αντιληπτή από όσα αναφέρει ο Σταύρος Καλογιάννης, που διετέλεσε αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών και γνωρίζει καλά τις περιοχές όπου διέρχεται η Εγνατία, καθώς η εκλογική του περιφέρεια είναι τα Ιωάννινα.

     "Ξεπερνώντας κάθε όριο λαϊκισμού και υποκρισίας, ανακοινώνουν ότι οι κάτοικοι μόνον ορισμένων Δήμων, δεν θα καταβάλουν διόδια όταν κινούνται επί της Εγνατίας οδού! Πότε θα γίνει αυτό; Σύμφωνα με τη σχετική Απόφαση, όταν δημιουργηθεί σχετικός "ηλεκτρονικός κατάλογος"! Πρόκειται για μία Απόφαση μη εφαρμόσιμη, διότι τα προβλήματα και οι αδικίες που γεννώνται δεν το επιτρέπουν” αναφέρει.

    Σημειώνει ότι είναι άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί ο ηλεκτρονικός κατάλογος για την μη καταβολή διοδίων και διερωτάται γιατί  "να μην πληρώνει διόδια "ο Γιαννιώτης που κατευθύνεται στην Ηγουμενίτσα και όχι ο Θεσπρωτός που ταξιδεύει προς Ιωάννινα; Βάσει ποιων μελετών του Υπουργείου Υποδομών υποχρεούνται να καταβάλουν διόδια οι Ζαγορίσιοι που κατεβαίνουν καθημερινά στα Ιωάννινα, ενώ δεν υποχρεούται να πληρώσει ένας Θεσπρωτός που χρησιμοποιεί τακτικά, λόγω δουλειάς, την Εγνατία οδό μέχρι τα Ιωάννινα;”

    Ο διαγωνισμός

    Σύμφωνα με παλαιότερα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, η Εγνατία Οδός κόστισε (κατασκευή, μελέτη, απαλλοτριώσεις, ΟΚΩ, λειτουργικά) συνολικά 5,5 δισ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), όπου 45% ήταν κοινοτική συνδρομή, 40% δάνεια από την ΕΤΕΠ και 15% από Εθνικούς Πόρους.

    Τα έσοδα τις χρονιές 2014 και 2015 από διόδια ήταν 57,6 εκατ. ευρώ και 62,6 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα, με την έναρξη λειτουργίας νέων σταθμών διοδίων να αναμένεται ότι θα ενισχύσει τα μεγέθη αυτά. Τα διόδια δηλαδή, είναι μία σημαντική μεταβλητή στο χρηματοοικονομικό μοντέλο του αυτοκινητοδρόμου. 

    Ως αποτέλεσμα, η εξαίρεση δημοτών όμορων περιοχών από την καταβολή τους, θα άλλαζε σημαντικά τις προσόδους του αυτοκινητοδρόμου, σε μία στιγμή που βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα κληθούν να υποβάλουν χρηματοοικονομικές προσφορές, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς. Εξάλλου, σε κανέναν από τους εν λειτουργία αυτοκινητοδρόμους δεν προβλέπεται καθολική εξαίρεση των κατοίκων όμορων δήμων από την καταβολή διοδίων.

    Στο πλαίσιο αυτό, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Άρης Ξενόφως δήλωσε πρόσφατα αιφνιδιασμένος από την ΚΥΑ που απαλλάσσει τους ντόπιους από την πληρωμή διοδίων.

    Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού αναμένεται να συγκεντρώσει ισχυρό ενδιαφέρον, με τους ενδιαφερόμενους να πρέπει να εκδηλώσουν ενδιαφέρον μέχρι τις 26 Ιανουαρίου, σύμφωνα με το σημερινό χρονοδιάγραμμα.

    Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο...καυγάς για τα διόδια της Εγνατίας είναι χωρίς ουσιαστικό αντικείμενο, καθώς οι σταθμοί διοδίων προβλέπεται να αντικασταθούν τέλη 2018-αρχές 2019 από το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων δορυφορικής τεχνολογίας. Το τελευταίο θα έπρεπε να βρίσκεται σε λειτουργία από πέρυσι, καθώς αποτελούσε από το 2014 ένα από τα προαπαιτούμενα για την υλοποίηση της δανειακής συμφωνίας...

     dimitris.delevegos@capital.gr

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ